Osteopatyczne i neurologopedyczne podejście do pacjenta pediatrycznego
Osteopatyczne i neurologopedyczne podejście do pacjenta pediatrycznego
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Medycyna
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
- Grupę docelową usługi stanowią:
- fizjoterapeuci/osteopaci/
- studenci kierunków fizjoterapia/osteopatia
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników26
- Data zakończenia rekrutacji06-06-2024
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi49
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem kursu jest zapoznanie Uczestników z bezpiecznymi i skutecznymi technikami osteopatycznymi stosowanymi u dzieci. Uczestnik pozna zasady, wskazania i przeciwskazania do pracy z noworodkami i małymi dziećmi. Kursant nauczy się oceny dziecka wraz z zaleceniami dla rodziców po terapii, nabierze zdolności do podejmowania autonomicznych i odpowiedzialnych decyzji oraz pozna zasady etyki pracy z pacjentem.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje diagnostykę neurologiczną oraz funkcjonalną u dzieci | Kryteria weryfikacji identyfikuje objawy/oznaki zaburzeń neurologicznych u dzieci | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji przeprowadza egzamin neurologiczny u dzieci z uwzględnieniem różnych aspektów takich jak: odruchy, siła mięśni, koordynacja | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji ocenia rozwój motoryczny niemowląt i małych dzieci z uwzględnieniem różnych etapów rozwojowych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji przeprowadza testy funkcjonalne u małego pacjenta | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się stosuje diagnostykę asymetrii | Kryteria weryfikacji analizuje postawę i ruch dzieci, bada mięśnie i stawy celem identyfikacji ograniczeń ruchu | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji ocenia asymetrię ciała niemowląt i małych dzieci uwzględniając napięcie mięśniowe, ustawienie głowy, miednicy, kończyn | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji rozróżnia czynniki prowadzące do asymetrii (niewłaściwa pozycja, nawyki ruchowe) | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się stosuje terapię manualną w przypadku stwierdzenia zaburzeń funkcjonalnych u dzieci | Kryteria weryfikacji stosuje wybrane techniki terapeutyczne i dostosowuje je do specyfiki zaburzeń oraz etapu rozwoju niemowląt i małych dzieci z uwzględnieniem ich anatomii i psychomotoryki | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Stosuje bezpieczne i skuteczne techniki osteopatyczne u dzieci | Kryteria weryfikacji identyfikuje problemy związane z układem kostno-mięśniowym, napięciem i asymetrią i dostosowuje techniki osteopatyczne do specyfiki niemowlęcej i dziecięcej anatomii | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji opisuje i wykonuje bezpieczne manipulacje osteopatyczne | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się rozpoznaje wskazania i przeciwskazania do pracy z noworodkiem i małym dzieckiem | Kryteria weryfikacji rozpoznaje etapy rozwoju noworodków i małych dzieci w celu adekwatnego doboru terapii ( z uwzględnieniem problemów zdrowotnych oraz ryzyka, które mogą wpływać na pracę z danym dzieckiem) | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji posiada wiedzę na temat typowych wskazań i przeciwskazań do terapii u noworodków i małych dzieci (problemy motoryczne, trudności w karmieniu, opóźnienia rozwojowe) | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się podejmuje się świadomej pracy z dziećmi w oparciu o kodeks etyczny w swoim zawodzie oraz z zachowaniem zasad efektywnej komunikacji z rodziną pacjenta | Kryteria weryfikacji skutecznie komunikuje się z rodzicami/opiekunami celem uzyskania informacji o historii rozwoju dziecka | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji monitoruje postęp i skuteczność zastosowanej terapii | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji posiada aktualną wiedzę naukową z zakresu terapii manualnej, stosuje się do jej standardów oraz doskonali swoje umiejętności i praktykę | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji dba o bezpieczeństwo pacjenta i przestrzega zasad autonomii opiekunów przy podejmowaniu decyzji o wyborze terapii | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Łączna liczba dni, w których zostanie przekazana wiedza oraz umiejętności praktyczne opisane w programie: 6 dni
Liczba godzin kursu: 49 h dydaktycznych, co stanowi 36 h i 45 min zegarowych bez przerw (42h z przerwami)
W harmonogramie ujęto również przerwy - łącznie 5h 15 min zegarowycg ciągu 6 dni.
Przerwy w czasie kursu dostosowane będą do tempa pracy uczestników szkolenia oraz ich potrzeb.
Zakres tematyczny:
MODUŁ I - dzień 1-3
- Poród i wpływ na możliwe dysfunkcje u noworodków/niemowląt; praca manualna z obszarami najbardziej narażonymi na okołoporodowe i poporodowe adaptacje (czaszka, klatka piersiowa, miednica)
- Rozwój czaszki
a) możliwości terapeutyczne wraz z ramiami czasowymi określonymi przez procesy rozwojowe
b)procesy kostnienia, rodzaje, lokalizacja
- asymetrie czaszki
- praca z systemem membranowym, napięciami śródkostnymi oraz szwami czaszki
- Dysfunkcje/napięcia w obszarze czaszki ich konsekwencje dla różnych systemów (wzrok, słuch, układ motoryczny, sensoryczny i trawienny) oraz możliwości terapeutyczn
- asymetrie
- powiązania anatomiczno-funkcjonalne
- SSB (chrząstkozrost klinowo- podstawny)
- kość gnykowa
- powięź szyjna
- techniki BMT, BLT
- nerwy czaszkowe
4. Ssanie i karmienie
- ssanie odżywcze i nieodżywcze (anatomia i fizjologia struktur biorących udział w ssaniu i połykaniu, różnice tych dwóch umiejętności, dlaczego ssanie nieodżywcze nie równa się ssaniu odżywczemu).
- mechanika ssania z piersi i z butelki (ruchy języka i żuchwy względem siebie podczas ssania, norma i patologia, czym różni się ssanie z piersi i ze smoczka).
5. Trudności w karmieniu
- niemowląt z asymetrią ułożeniową.
- niemowląt z kręczem szyi.
- niemowląt hipotonicznych.
6. Skrócone wędzidełko języka a trudności w karmieniu i napięciu mięśniowym
- badanie struktury
- badanie funkcji
- konsekwencje w motoryce spontanicznej i napięciu mięśniowym
7. Postępowanie przed i po frenotomii – współpraca fizjoterapeuty i logopedy (jak obecnie powinna wyglądać procedura przygotowania do podcięcia wędzidełka)
8. Praktyczne podejście do najczęściej spotykanych problemów rozwijającego się układu mm-szkieletowego (dysfunkcje w obszarze stóp, kolan, stawu biodrowego oraz miednicy)
9. Protokół oceny niemowlęcia
MODUŁ II - dzień 3-6
- Rozwój oraz różnice anatomiczne i fizjologiczne układu mięśniowo-szkieletowego; ich wpływ na postępowanie terapeutyczne (praktyczne podejście do dysfunkcji somatycznych stawów obwodowych i szkieletu osiowego u dzieci)
- Wady postawy a wady wymowy (połączenia i zależności wad wymowy z jamą ustną, pozycją spoczynkową języka, połykaniem, żuciem i gryzieniem), Postepowanie terapeutyczne
- Ustny tor oddechowy (konsekwencje w budowie twarzy, zatoki, szczęka, itd.)
- Układ pokarmowy – najczęściej spotykane problemy (kolki, refluks, zaparcia);
- anatomia i fizjologia układu pokarmowego u niemowląt i dzieci
- możliwości terapeutyczne pracy z układem trawiennym oraz strukturami/obszarami ciała związanymi z funkcją układu trawiennego.
5. Immunologia – w jaki sposób dział układ obronny naszego ciała;
- różnice w funkcjonowaniu układu odpornościowego u dzieci i dorosłych, układ MALT (mucosa associated lymphatic tissue),
- alergie a nietoleracje pokarmowe.
- Praca z układem drenażowym (układ limfatyczny, układ żylny).
6. Zatoki. Rozwój, anatomia, fizjologia oraz najczęściej spotykane problemy (nawracające infekcje, zapalenie zatok etc)
7. Zapalenie ucha środkowego
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 26 Poród i wpływ na możliwe dysfunkcje u noworodków/niemowląt; praca manualna z obszarami najbardziej narażonymi na okołoporodowe i poporodowe adaptacje (czaszka, klatka piersiowa, miednica) | Prowadzący dr n. hum. Magdalena Czajkowska | Data realizacji zajęć 07-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 26 Rozwój czaszki: procesy kostnienia, rodzaje, lokalizacja, możliwości terapeutyczne, asymetrie czaszki, praca z systemem membranowym napięciami śródkostnymi oraz szwami czaszki | Prowadzący mgr Magdalena Klimaszewska | Data realizacji zajęć 07-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 26 Przerwa obiadowa | Prowadzący mgr Magdalena Klimaszewska | Data realizacji zajęć 07-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 26 Dysfunkcje/napięcia w obszarze czaszki ich konsekwencje dla różnych systemów (wzrok, słuch, układ motoryczny, sensoryczny i trawienny) oraz możliwości terapeutyczne | Prowadzący dr n. hum. Magdalena Czajkowska | Data realizacji zajęć 07-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 26 Ssanie i karmienie: ssanie odżywcze i nieodżywcze, mechanika ssania z piersi i z butelki. | Prowadzący dr n. hum. Magdalena Czajkowska | Data realizacji zajęć 08-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 26 Trudności w karmieniu: niemowląt z asymetrią ułożeniową, niemowląt z kręczem szyi, niemowląt hipotonicznych | Prowadzący mgr Magdalena Klimaszewska | Data realizacji zajęć 08-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 26 Przerwa obiadowa | Prowadzący dr n. hum. Magdalena Czajkowska | Data realizacji zajęć 08-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 26 Skrócone wędzidełko języka a trudności w karmieniu i napięciu mięśniowym: badanie struktury, badanie funkcji, konsekwencje w motoryce spontanicznej i napięciu mięśniowym | Prowadzący dr n. hum. Magdalena Czajkowska | Data realizacji zajęć 08-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 26 Postępowanie przed i po frenotomii – współpraca fizjoterapeuty i logopedy (jak obecnie powinna wyglądać procedura przygotowania do podcięcia wędzidełka). | Prowadzący mgr Magdalena Klimaszewska | Data realizacji zajęć 08-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 26 Praktyczne podejście do najczęściej spotykanych problemów rozwijającego się układu mm-szkieletowego (dysfunkcje w obszarze stóp, kolan, stawu biodrowego oraz miednicy). | Prowadzący dr n. hum. Magdalena Czajkowska | Data realizacji zajęć 09-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 26 Przerwa | Prowadzący dr n. hum. Magdalena Czajkowska | Data realizacji zajęć 09-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 26 Protokół oceny niemowlęcia. - | Prowadzący mgr Magdalena Klimaszewska | Data realizacji zajęć 09-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:45 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 02:15 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 26 Rozwój oraz różnice anatomiczne i fizjologiczne układu mięśniowo-szkieletowego; ich wpływ na postępowanie terapeutyczne. | Prowadzący dr n. hum. Magdalena Czajkowska | Data realizacji zajęć 12-07-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 26 Przerwa obiadowa | Prowadzący mgr Magdalena Klimaszewska | Data realizacji zajęć 12-07-2024 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 26 Wady postawy a wady wymowy (połączenia i zależności wad wymowy z jamą ustną, pozycją spoczynkową języka, połykaniem, żuciem i gryzieniem). Postepowanie terapeutyczne. | Prowadzący mgr Magdalena Klimaszewska | Data realizacji zajęć 12-07-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 26 Ustny tor oddechowy (konsekwencje w budowie twarzy, zatoki, szczęka, itd.). | Prowadzący dr n. hum. Magdalena Czajkowska | Data realizacji zajęć 12-07-2024 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 26 Układ pokarmowy – najczęściej spotykane problemy (kolki, refluks, zaparcia); anatomia i fizjologia układu pokarmowego u niemowląt i dzieci | Prowadzący mgr Magdalena Klimaszewska | Data realizacji zajęć 13-07-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 26 Układ pokarmowy: możliwości terapeutyczne pracy z układem trawiennym oraz strukturami/obszarami ciała związanymi z funkcją układu trawiennego | Prowadzący dr n. hum. Magdalena Czajkowska | Data realizacji zajęć 13-07-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 26 Przerwa obiadowa | Prowadzący dr n. hum. Magdalena Czajkowska | Data realizacji zajęć 13-07-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 26 Immunologia – w jaki sposób dział układ obronny naszego ciała; różnice w funkcjonowaniu układu odpornościowego u dzieci i dorosłych, układ MALT (mucosa associated lymphatic tissue). | Prowadzący mgr Magdalena Klimaszewska | Data realizacji zajęć 13-07-2024 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 26 Alergie a nietoleracje pokarmowe. Praca z układem drenażowym (układ limfatyczny, układ żylny). | Prowadzący dr n. hum. Magdalena Czajkowska | Data realizacji zajęć 14-07-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 26 Zatoki. Rozwój, anatomia, fizjologia oraz najczęściej spotykane problemy (nawracające infekcje, zapalenie zatok etc). | Prowadzący mgr Magdalena Klimaszewska | Data realizacji zajęć 14-07-2024 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 23 z 26 Przerwa | Prowadzący dr n. hum. Magdalena Czajkowska | Data realizacji zajęć 14-07-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 24 z 26 Zapalenie ucha środkowego. - | Prowadzący mgr Magdalena Klimaszewska | Data realizacji zajęć 14-07-2024 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 25 z 26 Podsumowanie.Pytania i dyskusja. | Prowadzący dr n. hum. Magdalena Czajkowska | Data realizacji zajęć 14-07-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 26 z 26 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-07-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:15 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto3 500,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto3 500,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto71,43 PLN
- Koszt osobogodziny netto71,43 PLN
Prowadzący
Prowadzący
dr n. hum. Magdalena Czajkowska
mgr Magdalena Klimaszewska
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Organizator zapewnia materiały szkoleniowe, takie jak: skrypt, notatnik, długopisy oraz dostęp do filmów instruktażowych.
Do dyspozycji uczestników są także materiały kosmetyczno- higieniczne oraz specjalistyczny sprzęt fizjoterapeutyczny ( jedna leżanka na dwie osoby wyposażona w wałek/półwałek, rękawiczki, szpatułki laryngologiczne do gardła)
Na Sali znajdować się będą modele anatomiczne: kręgosłup, szkielet całego człowieka, czaszka osteopatyczna.
Warunki uczestnictwa
Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest :
1. Posiadanie ważnego numeru ID wsparcia
2. Zapisanie się na wybraną usługę przez stronę Med Coach (z zaznaczeniem opcji: Dofinansowanie BUR):
https://med-coach.pl/szkolenia-kursy/osteopatyczne-i-neurologopedyczne-podejscie-do-pacjenta-pediatrycznego/857
3. Przesłanie na adres: dofinansowania@med-coach.pl podpisanego oświadczenia dotyczącego udziału i pokrycia kosztów szkolenia, który zostanie automatycznie przesłany po zapisie.
4. W szkoleniu mogą wziąć udział osoby wskazane w sekcji "Grupa docelowa usługi"
Informacje dodatkowe
- Cena kursu nie zawiera kosztów wyżywienia, zakwaterowania i podróży.
- w liczbę godzin dydaktycznych kursu nie są wliczone przerwy
- Szkolenie jest zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 punkt 26 podpunkt a ustawa o VAT lub w przypadku kursów dofinansowanych ze środków publicznych w min. 70% zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 punkt 29 c.
- W zależności od wymogów Operatorów i kwot dofinansowań, mogą pojawić się dodatkowe dopłaty do kursu.
- Godziny przerw są podane orientacyjnie- w zależności od dynamiki i tempa grupy- mogą ulec zmianie.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi