Kurs Zaawansowana osteopatia perinatalno‑pediatryczna Moduł I
Kurs Zaawansowana osteopatia perinatalno‑pediatryczna Moduł I
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Medycyna
- Grupa docelowa usługi
Kurs skierowany jest do: fizjoterapeutów, osteopatów i studentów osteopatii, którzy chcą wdrożyć zasady i narzędzia zaawansowanej osteopatii perinatalno‑pediatryczna do swojej codziennej praktyki.
- Minimalna liczba uczestników12
- Maksymalna liczba uczestników42
- Data zakończenia rekrutacji21-05-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi32
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs przygotowuje do osteopatycznej oceny i terapii noworodków w oparciu o koncepcję trajektorii wzrostu, rozwój embriologiczny oraz charakterystykę neurologiczną dziecka. Uczestnik zdobywa wiedzę na temat rozwoju sensomotorycznego, technik śródkośnych i podejścia do problemów takich jak ssanie, połykanie czy wędzidełko. Zdobyta wiedza umożliwia prowadzenie świadomej, bezpiecznej i celowanej interwencji osteopatycznej.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Opisuje podstawowe etapy embriogenezy i ich znaczenie dla rozwoju osteopatycznego. | Kryteria weryfikacji Interpretuje główne etapy embriogenezy (m.in. gastrulacja, neurulacja, organogeneza). | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Wyjaśnia wpływ wybranych faz rozwoju zarodkowego na powstawanie restrykcji tkankowych. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Kryteria weryfikacji Opisuje informacje z zakresu epigenetyki z praktycznym znaczeniem dla osteopatii pediatrycznej | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Planuje obserwację noworodka w oparciu o zasady metody Prechtla i Bick. | Kryteria weryfikacji Opisuje analizy materiałów wideo z uwzględnieniem jakości i wzorca ruchów spontanicznych (GM). | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Wskazuje różnice między wzorcami prawidłowymi a nieprawidłowymi. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Kryteria weryfikacji Opisuje znaczenie wczesnej diagnostyki motoryki spontanicznej dla dalszego rozwoju dziecka. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Planuje techniki śródkośne w obrębie podstawy czaszki u noworodka. | Kryteria weryfikacji Wymienia wskazania i przeciwwskazania do stosowania technik śródkośnych u noworodków. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Ocenia anatomiczne struktury czaszki (kość potyliczna, klinowa) w trakcie ćwiczeń praktycznych. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Kryteria weryfikacji Identyfikuje wybór techniki względem konkretnego przypadku klinicznego (np. problemy z ssaniem). | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Analizuje problemy funkcjonalne związane z oralnością u noworodków (ssanie, połykanie, wędzidełko). | Kryteria weryfikacji Opisuje fizjologiczny proces ssania i połykania oraz jego zaburzenia. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Wskazuje symptomy skróconego wędzidełka języka i jego możliwe konsekwencje dla adaptacji noworodka. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Kryteria weryfikacji Analizuje przypadki kliniczne i proponuje możliwe podejścia terapeutyczne (osteopatyczne i wspomagające). | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Kryteria weryfikacji Wyjaśnia podejście do terapii oralności z pracą na podstawie czaszki i strukturami okołojęzykowymi. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Usługa realizowana jest w godzinach zegarowych tj. 32 h.
Przerwy są wliczone w liczbę godzin usługi.
Zajęcia teoretyczne: 8 godzin – obejmują wykłady oraz prezentacje multimedialne.
Zajęcia praktyczne: 20,5 godziny – obejmują demonstracje i ćwiczenia wykonywane przez uczestników pod nadzorem trenera.
Przerwy: 3 godziny
Walidacja: 30 minut.
W zakresie ewaluacji dodatkowo jest stosowana ankieta satysfakcji, którą kursanci uzupełniają po zakończeniu części szkoleniowej.
DZIEŃ I
Koncepcja trajektorii wzrostu w neonatologii: od embrionu, poprzez płód, do noworodka.
Warsztaty tematyczne (powody wizyt/terapii/konsultacji) – praca w parach/grupach.
Specyfika postępowania z noworodkiem – wzorce ograniczeń, zasady i cele podejścia okołoporodowego.
Pojęcia: „diagnoza osteopatyczna”, „zmiana osteopatyczna”. Znaczenie chronologii.
Charakterystyka kliniczna i parakliniczna noworodka donoszonego i wcześniaka. Klasyczne badania neurologiczne (Amiel-Tison / HINE – Hammersmith Infant Neurological Examination). Badanie kliniczne noworodka: zasady, powody konsultacji i wnioski dla terapii osteopatycznej.
DZIEŃ II
Embriogeneza, organogeneza i epigenetyka. Konsekwencje dla rozwoju indywidualnego oraz specyfiki podejścia osteopatycznego.
Systemy ograniczeń i wzorce restrykcji tkankowych.
Ćwiczenia praktyczne: metody oceny w podejściu osteopatycznym „płynowa” – dynamika neurorozwojowa, linia środkowa, fluktuacja.
Ćwiczenia praktyczne: ocena biodynamiczna i biokinetyczna („płynowa”) – dynamika neurorozwojowa, poziomy czaszkowe, błony, okolica klatki piersiowej (OST Thorax).
Projekcja filmu lub zajęcia kliniczne.
DZIEŃ III
Obserwacja noworodka według Ester Bick i Heinza Prechtla – zasady, metodologia i naukowa walidacja ruchów spontanicznych (General Movements – GM). Analiza materiałów filmowych.
Rozwój neurosensoryczny i sensomotoryczny jako podstawa praktyki osteopatycznej: od Jean Piaget do André Bullinger – koncepcja przepływów sensorycznych, konsekwencje osteopatyczne, ból noworodka.
Ćwiczenia praktyczne i zastosowanie – warsztaty obserwacji (filmy i/lub praca kliniczna).
Ćwiczenia praktyczne – stanowiska obserwacyjne.
DZIEŃ IV
Praktyka technik śródkośnych w obrębie podstawy czaszki. Znaczenie podstawy czaszki w rozwoju noworodka. Techniki śródkośne kości potylicznej i klinowej.
Praktyka w zakresie podstawy czaszki, błon, rozwoju neuro-biokinetycznego i biomechanicznego.
Oralność: znaczenie u wcześniaków i noworodków donoszonych. Fizjologia i patologia ssania oraz połykania – wpływ na adaptację noworodka i podejście osteopatyczne.
Krótkie wędzidełko języka (ankyloglossia) – aspekty funkcjonalne.
Ssanie i połykanie u noworodka – podejście osteopatyczne, funkcjonalna jedność podstawy czaszki.
Ćwiczenia praktyczne, filmy i przypadki kliniczne. Każde pytanie odnosi się do konkretnego scenariusza terapeutycznego, wymagającego od uczestnika umiejętności oceny sytuacji klinicznej, planowania działań oraz prawidłowego doboru techniki w odpowiedzi na opisany przypadek.
Warunki organizacyjne dla przeprowadzenia szkolenia: Szkolenie składa się z części teoretycznej i praktycznej. Część praktyczna będzie nadzorowana przez prowadzącego. Uczestnicy mają do dyspozycji jedną kozetkę na parę. Maksymalna liczba uczestników: 40 osób, co zapewnia komfortowe warunki nauki. Szkolenie odbywa się w sali o powierzchni około 180 m², wyposażonej w dzienne i sztuczne oświetlenie, klimatyzację oraz ogrzewanie.
Paweł Dziadoń od lat współpracuje z prowadzącym szkolenie, panem Bruno, co gwarantuje płynność przekładu i skuteczne wsparcie uczestników podczas zajęć.
Trener prowadzący szkolenie nie mówi w języku polskim, dlatego na sali szkoleniowej przez cały czas trwania kursu będzie obecny Paweł Dziadoń, który pełni rolę asystenta oraz tłumacza. Paweł Dziadoń od lat współpracuje z prowadzącym szkolenie, panem Bruno, co gwarantuje płynność przekładu i skuteczne wsparcie uczestników podczas zajęć.
Jego znajomość terminologii osteopatycznej oraz wieloletnia współpraca z trenerem prowadzącym szkolenie zapewnią uczestnikom sprawną komunikację i pełne zrozumienie przekazywanej wiedzy.
Test walidacyjny: odbędzie się elektronicznie, a wynik będzie generowany automatycznie.
Warunki niezbędne do spełnienia przez uczestników, aby realizacja usługi pozwoliła na osiągnięcie określonego celu: tytuł studenta osteopatii, fizjoterapeuty lub osteopaty.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 21 Koncepcja trajektorii wzrostu w neonatologii: od embrionu, poprzez płód, do noworodka. | Prowadzący Thierry Leboursier | Data realizacji zajęć 04-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 21 Warsztaty tematyczne (powody wizyt/terapii/konsultacji) – praca w parach/grupach. | Prowadzący Thierry Leboursier | Data realizacji zajęć 04-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 21 Przerwa | Prowadzący Thierry Leboursier | Data realizacji zajęć 04-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 21 Specyfika postępowania z noworodkiem – wzorce ograniczeń, zasady i cele podejścia okołoporodowego. | Prowadzący Thierry Leboursier | Data realizacji zajęć 04-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 21 Charakterystyka kliniczna i parakliniczna noworodka donoszonego i wcześniaka. Klasyczne badania neurologiczne. | Prowadzący Thierry Leboursier | Data realizacji zajęć 04-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 19:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 21 Embriogeneza, organogeneza i epigenetyka. Konsekwencje dla rozwoju indywidualnego oraz specyfiki podejścia osteopatycznego. | Prowadzący Thierry Leboursier | Data realizacji zajęć 05-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 02:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 21 Systemy ograniczeń i wzorce restrykcji tkankowych. | Prowadzący Thierry Leboursier | Data realizacji zajęć 05-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 21 Przerwa | Prowadzący Thierry Leboursier | Data realizacji zajęć 05-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 21 Ćwiczenia praktyczne: metody oceny w podejściu osteopatycznym „płynowa” | Prowadzący Thierry Leboursier | Data realizacji zajęć 05-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 21 Dynamika neurorozwojowa, poziomy czaszkowe, błony, okolica klatki piersiowej (OST Thorax). | Prowadzący Thierry Leboursier | Data realizacji zajęć 05-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 21 Projekcja filmu lub zajęcia kliniczne. | Prowadzący Thierry Leboursier | Data realizacji zajęć 05-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 21 Obserwacja noworodka według Ester Bick i Heinza Prechtla. | Prowadzący Thierry Leboursier | Data realizacji zajęć 06-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 02:30 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 21 Ćwiczenia praktyczne i zastosowanie – warsztaty obserwacji (filmy i/lub praca kliniczna). | Prowadzący Thierry Leboursier | Data realizacji zajęć 06-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 21 Przerwa | Prowadzący Thierry Leboursier | Data realizacji zajęć 06-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 21 Ćwiczenia praktyczne – stanowiska obserwacyjne. | Prowadzący Thierry Leboursier | Data realizacji zajęć 06-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 21 Praktyka technik śródkośnych w obrębie podstawy czaszki. Znaczenie podstawy czaszk. Śródkośne kości potylicznej i klinowej. | Prowadzący Thierry Leboursier | Data realizacji zajęć 07-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 21 Praktyka w zakresie podstawy czaszki, błon, rozwoju neuro-biokinetycznego i biomechanicznego. | Prowadzący Thierry Leboursier | Data realizacji zajęć 07-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 21 Oralność: znaczenie u wcześniaków i noworodków donoszonych. Fizjologia i patologia ssania oraz połykania. | Prowadzący Thierry Leboursier | Data realizacji zajęć 07-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 21 Krótkie wędzidełko języka (ankyloglossia) – aspekty funkcjonalne. | Prowadzący Thierry Leboursier | Data realizacji zajęć 07-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 21 Ssanie i połykanie u noworodka – podejście osteopatyczne, funkcjonalna jedność podstawy czaszki. | Prowadzący Thierry Leboursier | Data realizacji zajęć 07-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 21 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 07-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 890,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 890,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 121,56 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 121,56 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Pawel Dziadon
Prowadzi rocznie kilkanaście szkoleń z szerokiego zakresu osteopatii oraz terapii manualnej.
Prowadzący szkolenia nie mówi w języku polskim, dlatego na sali szkoleniowej przez cały czas trwania kursu będzie obecny Paweł Dziadoń, który pełni rolę asystenta oraz tłumacza.
Paweł Dziadoń od lat współpracuje z prowadzącym szkolenia, panem Bruno, co gwarantuje płynność przekładu i skuteczne wsparcie uczestników podczas zajęć.
Kwalifikacje i doświadczenie tłumacza/asystenta:
Ukończył studia fizjoterapii na Akademii Medycznej w Bydgoszczy.
Po odbyciu licznych szkoleń z terapii manualnej zdecydował się rozwijać w tej dziedzinie.
Od 2013 roku mieszka we Francji, gdzie pracuje w prywatnym gabinecie.
Ukończył FICO (Francuską Szkołę Osteopatii), uzyskując tytuł DO po 5-letnich studiach.
Aby jego polski dyplom był uznany we Francji, ukończył również IFSO (inną prestiżową francuską szkołę osteopatii), zdobywając tytuł DO po raz drugi.
Posiada wieloletnie doświadczenie w osteopatii i terapii manualnej, a także uczestniczył w licznych szkoleniach podyplomowych z zaawansowanych technik funkcjonalnych.
Thierry Leboursier
Thierry Leboursier D.O MRO F Br - to wybitny osteopata z ponad 30-letnim doświadczeniem, specjalizujący się w osteopatii perinatalnej i pediatrycznej. Jest absolwentem prestiżowego Instytutu Williama Garnera Sutherlanda w Paryżu. Uzyskał tam dyplom osteopatii z wyróżnieniem za pracę na temat roli osteopatów w systemie opieki zdrowotnej we Francji.
Thierry zdobył bogate doświadczenie kliniczne, pracując jako osteopata w Paryżu oraz w międzynarodowych placówkach medycznych, m.in. klinikach w Rosji czy Brazylii. Był również osteopatą referencyjnym w oddziale Kliniki Ambroise Paré, specjalizując się w opiece nad noworodkami i kobietami w ciąży.
Zakres działalności dydaktycznej:
Thierry Leboursier to uznany wykładowca z wieloletnim doświadczeniem w nauczaniu osteopatii na uczelniach i instytutach całego świata: od Europy po Amerykę Południową. Współtworzył programy nauczania w renomowanych ośrodkach, takich jak Uniwersytet Paris Saclay, gdzie prowadzi kursy dotyczące osteopatycznej opieki nad noworodkami. Jest również współzałożycielem OSTEONAT, struktury specjalizującej się w szkoleniach z zakresu osteopatii perinatalnej i pediatrycznej.
Specjalizacje dydaktyczne i kliniczne.
Osteopatia perinatalna i pediatryczna.
Leczenie schorzeń otorynolaryngologicznych u dzieci.
Osteopatia biodynamiczna i biokinetyczna.
Diagnostyka i terapia noworodków, w tym problemy z oddychaniem, ssaniem i przełykaniem.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik otrzyma skrypt obejmujący całość omawianego materiału.
Usługa rozwojowa nie jest świadczona przez podmiot pełniący funkcję Operatora lub Partnera Operatora w danym projekcie PSF lub w którymkolwiek Regionalnym Programie lub FERS albo przez podmiot powiązany z Operatorem lub Partnerem kapitałowo lub osobowo. Usługa rozwojowa nie jest świadczona przez podmiot będący jednocześnie podmiotem korzystającym z usług rozwojowych o zbliżonej tematyce w ramach danego projektu. Usługa rozwojowa nie obejmuje wzajemnego świadczenia usług w projekcie o zbliżonej tematyce przez Dostawców usług, którzy delegują na usługi siebie oraz swoich pracowników i korzystają z dofinansowania, a następnie świadczą usługi w zakresie tej samej tematyki dla Przedsiębiorcy, który wcześniej występował w roli Dostawcy tych usług. Cena usługi nie obejmuje kosztów niezwiązanych bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności kosztów środków trwałych przekazywanych Przedsiębiorcom lub Pracownikom przedsiębiorcy, kosztów dojazdu i zakwaterowania
Warunki uczestnictwa
Pełnoletność – ukończone 18 lat.
Wykształcenie lub doświadczenie zawodowe – studentów osteopatii lub ukończone studia wyższe z zakresu osteopatii, fizjoterapii, medycyny, terapii manualnej lub innej pokrewnej dziedziny lub doświadczenie zawodowe w tych obszarach.
Podstawowa wiedza z zakresu osteopatii – znajomość podstawowych koncepcji osteopatycznych, umożliwiająca efektywne uczestnictwo w kursie.
Rejestracja na usługę poprzez system BUR – zapis na szkolenie odbywa się wyłącznie za pośrednictwem Bazy Usług Rozwojowych.
Brak przeciwwskazań zdrowotnych do udziału w ćwiczeniach praktycznych – uczestnicy powinni być w stanie wykonywać ćwiczenia manualne w ramach programu szkoleniowego.
Przed wysłaniem zgłoszenia prosimy o zapis przez stronę www.enedu.pl w celu rezerwacji miejsca na szkoleniu.
Wszelkie informacje o obowiązujących procedurach znajdują się w regulaminie szkoleń dostępnym na stronie www.enedu.pl
Informacje dodatkowe
Usługa realizowana jest w godzinach zegarowych.
Cena kursu nie obejmuje kosztów dojazdu oraz zakwaterowania.
Każdego dnia przewidziane są przerwy dla uczestników szkolenia.
Podstawa zwolnienia z VAT: Art. 43 ust.1 pkt 29 lit. a Ustawy o VAT.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi