Sekretarz Jednostki Samorządu Terytorialnego - studia podyplomowe
Sekretarz Jednostki Samorządu Terytorialnego - studia podyplomowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Administracja publiczna
- Grupa docelowa usługi
Sekretarz jednostki samorządu terytorialnego to studia podyplomowe skierowane do wszystkich osób posiadających dyplom ukończenia studiów wyższych na kierunkach prawo/administracja/ekonomia/zarządzanie. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych uczestników studiów Uczelnia przygotowała studia dedykowane tematyce przygotowania praktycznego do wykonywania funkcji Sekretarza w jednostkach samorządu terytorialnego.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji01-04-2026
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi161
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńDecyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego DSW-WUN.6011.36.2025.2.BP Warszawa, 10 lipca 2025 r.
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa Sekretarz Jednostki Samorządu Terytorialnego- studia podyplomowe potwierdza przygotowanie do sprawowania kontroli nad organizacją pracy urzędu jako jednostki organizacyjnej jednostek samorządu terytorialnego, kierowania zespołem pracowników oraz wykorzystania narzędzi do zarządzania i budowania strategii funkcjonowania jednostki samorządu terytorialnego.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Wyjaśnia istotę samorządu terytorialnego w zarządzaniu publicznym | Kryteria weryfikacji Wyjaśnia definicję i istotę samorządu terytorialnego. Rozróżnia poziomy samorządu terytorialnego w Polsce. Wymienia zasady decentralizacji i subsydiarności. Wskazuje role i zadania organów władzy samorządowej: rada, zarząd, prezydent/burmistrz/wójt. Stosuje określone zasady zatrudniania i zarządzania personelem w jednostkach samorządu terytorialnego. Stosuje zasady Definiuje planowanie, uchwalanie i realizacja. Wskazuje źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Stosuje zasady nadzoru nad realizacją budżetu i kontrolą finansową. Wyszukuje źródła podstawowych aktów prawnych regulujących działalność samorządu. Wymienia zadania i kompetencje Sekretarza. Planuje i realizuje projekty w ramach działalności jednostek samorządowych. Wymienia zasady współpracy z partnerami zewnętrznymi i pozyskiwanie funduszy. Monitoruje wydatki i zgodności z przepisami prawa. Tworzy przykładowy plan budżetu dla Urzędu jako jednostki organizacyjnej JST. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Analizuje obowiązujące regulacje prawne w obszarze jednostek samorządu terytorialnego | Kryteria weryfikacji Wyszukuje akty prawne regulujące funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego: Ustawa o samorządzie gminnym, powiatowym i województwa; Kodeks postępowania administracyjnego;Zasady ustrojowe i organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego. Wymienia i identyfikuje zakres kompetencji i odpowiedzialności organów samorządowych. Różnicuje zadania własne a zadania zlecone przez administrację rządową. Interpretuje wymagania i regulacje prawne dotyczące współpracy z innymi jednostkami samorządu. Interpretuje zapisy w ustawie o finansach publicznych i budżecie jednostki samorządu terytorialnego. Wymienia konsekwencje i odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Wymienia i rozróżnia odpowiedzialność pracowników samorządowych (cywilna, karna, administracyjna). Definiuje kontrole nad działalnością jednostek samorządu (organy nadzorcze, kontrola regionalnych izb obrachunkowych). Definiuje rolę i odpowiedzialność Sekretarza jednostki samorządu terytorialnego. Wskazuje źródła regulacji prawnych dotyczących zatrudnienia w administracji samorządowej. Wymienia konsekwencje i określa zakres odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Test teoretyczny | ||
Efekty uczenia się Zarządza zespołami ludzkimi i organizacją pracy w Urzędzie | Kryteria weryfikacji Definiuje podstawowe pojęcia i teorie zarządzania zespołami. Wymienia cechy charakterystyczne pracy w administracji publicznej. Uzasadnia rolę Sekretarza w zarządzaniu personelem urzędu. Wymienia systemy motywacyjne w administracji. Stosuje metody oceny pracowników samorządowych. Wskazuje rolę feedbacku w rozwoju pracowników. Kontroluje strukturę organizacyjna urzędu. Planuje i deleguje zadania. Zarządza czasem i efektywnością pracy w urzędzie. Wymienia style przywództwa w administracji. Kieruje projektami. Przydziela role i odpowiedzialności w zespole. Tworzy harmonogramy i planuje pracę zespołu. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Test teoretyczny | ||
Efekty uczenia się Zarządza marką Urzędu | Kryteria weryfikacji Wyjaśnia definicję i znaczenie marki w kontekście jednostek publicznych. Określa rolę marki w komunikacji z obywatelami i partnerami zewnętrznymi. Definiuje pojęcie „zaufanie publiczne” i jego wpływ na postrzeganie urzędu. Definiuje pojęcie „tożsamość marki urzędu: misja, wizja i wartości”. Buduje spójny wizerunek instytucji publicznej. Identyfikuje przykłady dobrze zarządzanych marek urzędów i instytucji. Stosuje zasady efektywnej komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej. Stosuje narzędzia komunikacyjne: media społecznościowe, strony internetowe, biuletyny. Wymienia sposoby komunikowania się z obywatelami w czasie kryzysu. Wyjaśnia podstawy marketingu terytorialnego w samorządzie. Identyfikuje obszary dla kampanii promocyjnych urzędów i regionów. Współpracuje z mediami i innymi jednostkami w promocji marki. Analizuje tożsamość i wizerunek urzędu Tworzy plan komunikacji marki. Opracowuje strategię promocji dla urzędu z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi komunikacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Organizuje jednostki organizacyjne i pomocnicze w JST | Kryteria weryfikacji Wskazuje na podstawy prawne tworzenia, organizowania i likwidowania jednostek organizacyjnych w JSTInterpretuje ustawę o samorządzie gminnym, powiatowym i województwa. Wymienia prawne zasady tworzenia i likwidacji jednostek organizacyjnych i pomocniczych. Wskazuje na procedury tworzenia i organizowania jednostek organizacyjnych Wyjaśnia procesy decyzyjne w zakresie tworzenia nowych jednostek organizacyjnych. Współpracuje z organami JST (rada, zarząd) przy podejmowaniu decyzji. Wymienia praktyczne aspekty tworzenia statutów i regulaminów jednostek. Identyfikuje warunki i przesłanki do likwidacji jednostek organizacyjnych. Interpretuje procedury likwidacyjne, w tym zabezpieczenie interesów pracowników i majątku. Wskazuje na przepisy przekształcenia jednostek organizacyjnych: fuzje, reorganizacje. Tworzy projekt statutu jednostki organizacyjnej Opracowuje Procedurę likwidacji jednostki organizacyjnej. Symulacje procesu likwidacji jednostki organizacyjnej lub pomocniczej. Tworzy plan działania dla likwidowanej jednostki. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Wyjaśnia istotę nadzoru właścicielskiego w JST | Kryteria weryfikacji Interpretuje podstawy prawne nadzoru właścicielskiego w JSTW tym ustawę o gospodarce komunalnej i inne regulacje dotyczące działalności gospodarczej JST. Wymienia podstawowe pojęcia związane z nadzorem właścicielskim: nadzór, kontrola, zarządzanie. Określa zakres nadzoru właścicielskiego w odniesieniu do spółek komunalnych i jednostek organizacyjnych JST. Wskazuje mechanizmy nadzoru właścicielskiego. Określa instrumenty nadzoru właścicielskiego: zgromadzenia wspólników, rady nadzorcze, kontrola finansowa. Wyjaśnia rolę JST w podejmowaniu kluczowych decyzji gospodarczych dotyczących jednostek organizacyjnych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Ocenia efektywności nadzoru właścicielskiegostosując kryteria oceny efektywności spółek komunalnych i jednostek podległych JST. Identyfikuje różnice po między analizą finansową i niefinansowa jednostek pod nadzorem. Identyfikuje rola audytu wewnętrznego i zewnętrznego w nadzorze właścicielskim. Analizuje dokumentacje spółki komunalnej Praktyczne ćwiczenia w analizie statutu, umowy spółki oraz dokumentów finansowych. Omówienie procedur zgromadzenia wspólników i rady nadzorczej w spółkach komunalnych. Tworzy strategię nadzoru właścicielskiego w JST Opracowuje strategię nadzoru właścicielskiego dla JST, uwzględniając zarządzanie spółkami komunalnymi. Tworzy plan nadzoru i monitorowania spółek JST, w tym strategii interwencyjnej w przypadku nieprawidłowość. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Audytuje i kontroluje w JST | Kryteria weryfikacji Wymienia podstawy prawne audytu i kontroli zarządczej w JSTInterpretuje ustawę o finansach publicznych: zasady audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej. Określa cele i funkcje kontroli zarządczej w JST. Definiuje pojęcie Audyt wewnętrzny a zewnętrzny: różnice, obowiązki i rola w JST. Wymienia zasady przeprowadzania audytu wewnętrznego Rozróżnia etapy audytu: planowanie, realizacja, raportowanie. Stosuje narzędzia audytu: metody zbierania danych, analiza dokumentów, rozmowy z pracownikami. Określa rolę audytora wewnętrznego i jego odpowiedzialność. Identyfikuje i ocenia ryzyka w jednostkach samorządu terytorialnego. Stosuje narzędzia zarządzania ryzykiem. Wskazuje na znaczenie zarządzania ryzykiem w kontekście kontroli zarządczej. Przygotowuje plan audytu wewnętrznego Ocenia skuteczność i efektywności systemów kontroli w jednostkach samorządu terytorialnego. Opracowuje raport z audytu i kontroli zarządczej JST w oparciu o wyniki audytu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Formułuje programy, plany i strategie w sektorze publicznym | Kryteria weryfikacji Wyszukuje przepisy regulujące zarządzanie strategiczne w JST (m.in. Ustawa o samorządzie gminnym, powiatowym, województwa). Określa znaczenie strategii i planowania w sektorze publicznym. Określa różnice między planami, programami i strategiami w zarządzaniu publicznym. Identyfikuje problemy lokalne i formułuje cele strategiczne. Identyfikuje etapy tworzenia strategii: od analizy do wdrożenia. Definiuje rolę kluczowych interesariuszy w procesie planowania i realizacji strategii. Stosuje narzędzia i metody oceny postępów w realizacji strategii. Wymienia i stosuje techniki monitorowania działań: wskaźniki efektywności i rezultaty. Zarządza zmianą w trakcie wdrażania planów strategicznych. Tworzy plan strategicznego dla JST Monitoruje i przeprowadza ewaluację planów strategicznych | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Współpracuje z organem stanowiącym i wykonawczym w JST | Kryteria weryfikacji Definiuje podstawy prawne funkcjonowania organów stanowiących i wykonawczych w JSTInterpretuje ustawę o samorządzie gminnym, powiatowym i województwa. Wymienia zakres kompetencji rady gminy/powiatu i sejmiku województwa. Wskazuje na kompetencje wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz zarządu powiatu i województwa. Wyjaśnia procedurę uchwałodawcza w radzie gminy i sejmiku województwa. Definiuje pojęcie „Inicjatywa uchwałodawcza i współpraca organu wykonawczego z radą”. Interpretuje rolę sekretarza JST w organizacji pracy rady i organu wykonawczego. Wymienia zasady efektywnej komunikacji w strukturach samorządowych. Zarządza konfliktami między organami w JST. Dokonuje analizy kompetencji organów stanowiących i wykonawczych. Tworzy procedurę organizacji sesji rady oraz zarządu JST. Tworzy strategię komunikacji w kontekście współpracy między organami. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Zarządza dostępem do informacji publicznej | Kryteria weryfikacji Identyfikuje podstawy prawne dostępu do informacji publicznej Organizuje proces udostępniania informacji publicznej Tworzy procedurę składania i rozpatrywania wniosków o dostęp do informacji publicznej. Publikuje informacje w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP). Wskazuje na terminy udostępniania informacji oraz sankcje za naruszenia przepisów. Analizuje wnioski o dostęp do informacji publicznej Przygotowuje dokumenty do publikacji w BIP | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Głównym celem usługi Sekretarz Jednostki Samorządu terytorialnego - studia podyplomowe jest nabycie kompetencji w zakresie sprawowania kontroli nad organizacją pracy urzędu jako jednostki organizacyjnej jednostek samorządu terytorialnego, kierowania zespołem pracowników oraz wykorzystania narzędzi do zarządzania i budowania strategii funkcjonowania jednostki samorządu terytorialnego. Studia trwają 2 semestry i mają charakter praktyczny. Podczas 160h dydaktycznych uczestnicy studiów zdobędą 30 punktów ECTS. Studia organizowane są w wersji hybrydowej z przewagą zajęć stacjonarnych (maksymalnie 32 h dydaktyczne online i 128h dydaktycznych w uczelni WAB we Wrocławiu przy ulicy Ostrowskiego 22- stacjonarnie). Dni zajęć to sobota i niedziela średnio raz lub 2 razy w miesiącu za wyjątkiem okresu świąt, ferii i wakacji, w godzinach zwykle 8:00-16:45. Zajęcia na studiach prowadzone sa w formie wykładów, ćwiczeń, warsztatów. Wykładowcami są eksperci z zakresu prawa i administracji, część z nich jest jednocześnie pracownikami urzędów. Uczestnicy studiów po ukończeniu programu i zdaniu egzaminu ustnego przed komisją otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych. Przerwy po między zajęciami nie wliczają się czas trwania usługi. Czas realizacji zajęć to 160h dydaktycznych tj 120h zegarowych + walidacja.
Egzamin końcowy prowadzony jest przez dedykowaną komisję w skład której wchodzi Przewodniczący Komisji reprezentant uczelni, zapewnia to rozdzielność procesu dydaktycznego od walidacji. Egzamin dyplomowy odbędzie się nie później niż 28.02.2027
Program studiów: |
Samorząd terytorialny w zarządzaniu publicznym |
Obowiązujące regulacje prawne w obszarze jednostek samorządu terytorialnego |
Zarządzanie marką Urzędu |
Tworzenie, organizowanie i likwidowanie jednostek organizacyjnych i pomocniczych w JST |
Audyt i kontrola zarządcza w JST |
Nadzór właścicielski w JST |
Programy, plany i strategie w sektorze publicznym |
Współpraca z organem stanowiącym i wykonawczym w JST |
Zarządzanie dostępem do informacji publicznej |
Pro-Dyplomowanie |
Łączna liczba godzin studiów: 160h dydaktycznych |
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
|---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. | ||||||
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 6 900,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 6 900,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 42,86 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 42,86 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Marcin Kołodziejczak
inż. Robert Gudowski
mgr Bartosz Zawadzki
mgr Anna Zawadzka
Joanna Sitna Kołodziejczak
Monika Hołówka
Katarzyna Jankowska
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały zapewnia Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych.
Warunki uczestnictwa
O przyjęciu na studia decyduje komplet dokumentów, które można wysłać tradycyjnie drogą pocztową, mailem lub złożyć osobiście w biurze Centrum Studiów MBA i Podyplomowych.
Wymagane dokumenty:
- Podanie o przyjęcie na studia
- 1 zdjęcie w formie papierowej (35x45 mm)
- Kopia dyplomu ukończenia studiów pierwszego lub drugiego stopnia
- Suplement lub wyciąg z indeksu - dla kończących studia przed 2005 r.
- Podpisana umowa o naukę wraz z załącznikiem - 2 egz.
- Dowód wniesienia opłaty wpisowej (250 PLN)
- Dowód osobisty do wglądu
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne:
dostęp do internetu
iOS: iOS 11
Windows: min. Windows 7, zalecane Windows 10
Android: System operacyjny Android 5,0
Funkcje sieci Web. Najnowsza wersja przeglądarki Safari, Internet Explorer 11, Chrome, Edge lub Firefox
Komputerów Mac: MacOS 10,13
Studia odbywają się przy pomocy darmowego dostępu do MS Teams. Wszelkie dostępy zapewnia Wrocławska Akademia Biznesu w Naukach Stosowanych. Materiały w formie e-podręczników, plików, dokumentów przygotowanych w dowolnym formacie, materiałów VOD, itp. niezbędne do zajęć wysyłane są studentom na maila lub umieszczone na platformie MS Teams.
Student otrzymuje hasło i login do dostępu do usługi MS Teams.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe
- bezpłatny parking, bar, biblioteka