ZIELONE KOMPETENCJE: Wykorzystanie dronów z sensorami optoelektronicznymi w inspekcji infrastruktury energetycznej i budowlanej - termowizja. Szkolenie wraz ze zdobyciem kwalifikacji pilota drona STS 01 z egzaminem.
ZIELONE KOMPETENCJE: Wykorzystanie dronów z sensorami optoelektronicznymi w inspekcji infrastruktury energetycznej i budowlanej - termowizja. Szkolenie wraz ze zdobyciem kwalifikacji pilota drona STS 01 z egzaminem.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaEkologia i rolnictwo / Ochrona środowiska
- Grupa docelowa usługi
Wszystkie osoby dorosłe (powyżej 18 roku życia) chcące zdobyć od podstaw umiejętności prowadzenia pomiarów termowizyjnych obiektów budowlanych, farm fotowoltaicznych i innej infrastruktury energetycznej i budowlanej.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji05-03-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi22
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa rozwojowa "ZIELONE KOMPETENCJE: Wykorzystanie dronów z sensorami optoelektronicznymi w inspekcji infrastruktury energetycznej i budowlanej - termowizja. Szkolenie wraz ze zdobyciem kwalifikacji pilota drona STS 01 z egzaminem." przygotowuje uczestnika do samodzielnego prowadzenia pomiarów termowizyjnych - które pozwalają na zmniejszenie zużycia energii pierwotnej budynków, inspekcji fotowoltaiki i infrastruktury energetycznej, a także pozwala na zdobycie kwalifikacji pilota drona STS 01.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Kursant wykonuje inspekcję OZE | Kryteria weryfikacji Wykonuje inspekcje OZE - farm fotowoltaicznych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Wybiera odpowiedni sprzęt i oprogramowanie do konkretnego rodzaju nalotu. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Komunikuje w zrozumiały sposób wyniki badań oraz pomiarów termowizyjnych i ich wpływ na politykę zrównoważonego rozwoju. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Konfiguruje ustawienia kamery w zależności od celu pomiarowego. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Analizuje wyniki termowizji w audytach energetycznych, urządzeniach źródłowych energii, infrastrukturze podstawowej, ratownictwie i pożarnictwie. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Obsługuje kamerę termowizyjną w warunkach pogodowych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Definiuje zasady bezpiecznych lotów BSP, w tym lotów nie zagrażających środowisku | Kryteria weryfikacji Omawia czynniki zewnętrzne wpływające na system BSP, redukując ryzyka dla środowiska | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Charakteryzuje ciężar BSP | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Wskazuje organy prawne odpowiedzialne za ustalanie przepisów prawa lotniczego | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia i charakteryzuje kategorie lotów BSP | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia strefy geograficzne | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Jest świadomy obowiązków pilota oraz operatora drona przed, w trakcie i po operacji, w tym pomiarów termowizyjnych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Identyfikuje czynnik ludzki w wypadkach lotniczych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Jest świadomy zagrożeń wynikających z lotów pod wpływem substancji psychoaktywnych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Określa ryzyko na ziemi | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Posiada wiedzę na temat planowania lotu i odpowiedniego przygotowania do niego i wiedzę jak wykonać bezpieczny start | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Wyjaśnia podstawowe zasady działania systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz podstawy meteorologii i bezpieczeństwa wykonywania lotów | Kryteria weryfikacji Charakteryzuje podstawową i zaawansowaną terminologię | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Charakteryzuje budowę i systemy działania BSP | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Charakteryzuje różne tryby lotów | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Definiuje czynniki związane z meteorologią tj. atmosfera, ciśnienie atmosferyczne, gęstość, temperatura, wilgotność, ruchy powietrza, chmury, opady, osady, masy powietrza, wiatr, widzialność, fronty atmosferyczne, | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia i charakteryzuje zjawiska niebezpieczne tj. turbulencje, burze, oblodzenie | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Ocenia warunki metrologiczne na podstawie dostępnych informacji meteorologicznych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Definiuje zagrożenia wynikające z nieprzestrzegania przepisów i bagatelizowania zezwoleń wydanych przez organy ruchu lotniczego | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia procedury oraz określa warunki meteorologiczne i ryzyko związane z wykonywanym lotem | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Współpracuje z zespołami i interesariuszami w celu realizacji celów związanych z ochroną środowiska | Kryteria weryfikacji Nadzoruje działania zgodne z etyką ochrony klimatu i środowiska | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Komunikuje w zrozumiały sposób wyniki pomiarów termowizyjnych oraz proponuje rozwiązania tłumacząc ich wpływ na zgodność z polityką zrównoważonego rozwoju | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęWalidację przeprowadza podmiot wskazany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego: FLY JACK Jacek Turek
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoUrząd Lotnictwa Cywilnego
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Organizator kładzie duży nacisk na praktyczne wykorzystanie zielonych umiejętności ze względu na zapewnienie każdemu uczestnikowi opanowania umiejętności możliwości samodzielnego partycypowania w sektorze zielonej gospodarki. Aby to osiągnąć, usługa nie wykorzystuje technik kształcenia na odległość by szkolenie miało jak najbardziej praktyczny charakter.
Szkolenie zgodne z RIS i PRT: 4.3 Geoinformacja i jej zastosowanie, 3.6 Technologie zarządzania środowiskiem, 2.3 Wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych i poprawa efektywności energii z OZE 7.2 Sensory i roboty 4.5 Optoelektronika
Zielone umiejętności/kompetencje, które nabędzie uczestnik podczas szkolenia:
● wdrożenie ekologicznych rozwiązań w celach inspekcji i kontroli pracy urządzeń oraz infrastruktury;
● ograniczanie zużycia energii w obiektach budowlanych;
● maksymalizacja produkcji energii OZE poprzez inspekcje i wskazanie potencjałów do poprawy oraz wczesne wykrywanie awarii.
Kurs przygotowuje uczestników do zdobycia kwalifikacji, które są potrzebne dla zbudowania zielonej gospodarki:
● Umiejętność operowania dronami w celu posługiwania się technologią termowizji w kontekście ochrony środowiska, optymalizacji energetycznej oraz identyfikacji awarii i usterek;
● Umiejętności oceny wydajności instalacji OZE (farmy fotowoltaiczne);
● Umiejętność skutecznego obniżenia zużycia energii poprzez dokładne pomiary fotogrametryczne z termowizją budynków przeznaczonych do termomodernizacji.
Minimalne wymagania dot. uczestnika:
● Ukończony 18 rok życia.
Kurs trwa 22h. Szkolenie uwzględnia część teoretyczną (3h), praktyczną (17h) oraz egzamin (2h).
Szkolenie obejmuje zagadnienia:
Moduł 1 – Termowizja w BSP w ujęciu praktycznym – 13h – zajęcia warsztatowe
Moduł 1.1. Podstawy termografii (problematyka zjawiska, emisyjność, interpretacja obrazu, dokładność pomiaru)
Moduł 1.2. Budowa kamery termowizyjnej (zasada działania i budowa)
Moduł 1.3. Obsługa kamer termowizyjnych (funkcje i ustawienia kamer, warunki meteorologiczne sprzyjające i niesprzyjające, omówienie oprogramowania do analizy i zbierania danych)
Moduł 1.4. Zastosowanie praktyczne – audyty energetyczne (analiza obrazów, kluczowe aspekty, typowe błędy i sposoby ich unikania)
Moduł 1.5. Zastosowanie praktyczne – odnawialne źródła energii i inspekcje infrastruktury krytycznej (analiza obrazów, kluczowe aspekty, typowe błędy i sposoby ich unikania)
Moduł 1.6. Zastosowanie praktyczne – poszukiwanie i ratownictwo (analiza obrazów, kluczowe aspekty, typowe błędy i sposoby ich unikania)
Moduł 1.7. Zastosowanie praktyczne – pożarnictwo (analiza obrazów, kluczowe aspekty, typowe błędy i sposoby ich unikania)
Moduł 2 – Certyfikat kompetencji pilota BSP – 3h – teoria
Moduł 2.1. Meteorologia (wiatr, temperatura, widzialność, gęstość powietrza)
Moduł 2.2. Osiągi (konstrukcje BSP, masa i wyważenie, przewożenie ładunku, zasilanie)
Moduł 2.3. Środki techniczne i operacyjne ograniczające ryzyko na ziemi (procedury awaryjne, zasada 1:1, tryb niskiej prędkości)
Moduł 2.4. Prawo lotnicze w kategorii OPEN (uprawnienia, klasy dronów, podział przestrzeni powietrznej, obowiązki operatora i pilota BSP)
Moduł 2.5. Zapoznanie z obsługą sprzętu (omówienie instrukcji BSP, przygotowanie do lotu, procedury normalne, nienormalne i awaryjne)
Moduł 2.6. Planowanie operacji (zapoznanie z obsługą aplikacji DroneTower, KSID, aplikacjami meteorologicznymi; analiza przestrzeni powietrznej oraz przeszkód terenowych)
Moduł 3 – loty praktyczne – 4h – praktyka uwzględnia czynności przed lotem, procedury w trakcie lotu i czynności po zakończeniu lotu, w tym czynności konieczne w badaniach termowizyjnych.
Moduł 3.1. Przygotowanie do wykonania operacji – planowanie, analiza przestrzeni, przeszkód, ocena ryzyka.
Moduł 3.2. Przegląd przedlotowy i konfiguracja bezzałogowego statku powietrznego.
Moduł 3.3. Podstawy pilotażu BSP – ćwiczenia podstawowe (na BSP: DJI Matrice 4T, DJI Air 3S, DJI Mavic 3M, DJI Avata 2, DJI Mini 3 Pro).
Moduł 3.3. Reagowanie w sytuacjach niebezpiecznych i nienormalnych.
Moduł 3.4. Metody pozyskiwania danych termowizyjnych w praktyce
Matrice 4T; zajęcia praktyczne w oparciu o moduły 1.4-1.7).
Moduł 4 – Walidacja - egzamin teoretyczny i praktyczny – 2h
Na końcu szkolenia przeprowadzony Egzamin Teoretyczny do uzyskania kwalifikacji w formie testu przez system teleinformatyczny przez zewnętrzny podmiot. Minimalnym progiem wskazującym na wynik pozytywny jest udzielenie 75% poprawnych odpowiedzi. Trwa on 60 minut. Egzamin przeprowadza podmiot wskazany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Pozostały czas walidacji - 60 minut - przeznaczony jest na walidację pozostałych efektów usługi w formie testu i obserwacji.
Całość usługi realizowana jest w godzinach zegarowych.
ALTUM ACADEMY SP. Z O.O. zastrzega możliwość zmiany terminu szkolenia praktycznego ze względu na niekorzystne warunki, które uniemożliwiają loty, w tym:
● Indeks KP powyżej 4,
● Wiatr o prędkości uniemożliwiającej lot wykorzystywanym w szkoleniu BSP,
● Opady atmosferyczne (deszczu, śniegu, gradu itp.),
● Aktywację stref geograficznych obejmujących zakazu lotów w miejscu szkolenia,
● Zakłócenia sygnału GPS w miejscu szkolenia stwierdzone przez usługodawcę.
Szkolenie adresowane jest do osób powyżej 18 roku życia, chcących rozpocząć pracę z dronami. Nie jest wymagane posiadanie wcześniejszego doświadczenia w obsłudze BSP. Szkolenie przygotowuje do zdobycia podstawowych umiejętności umożliwiających realizację zleceń pomiarowych, związanych z zieloną gospodarką.
Podczas każdego zajęć praktycznych przy komputerze, uczestnicy realizują zadania w grupach maksymalnie 2 osobowych i mają dostęp do jednego stanowiska komputerowego. Podczas praktyki obejmującej loty dronem i zbieranie danych dronem, zajęcia realizowane są w grupach 1 do 3 osobowych, wtedy w skład stanowiska dla takiej grupy wchodzi co najmniej jeden dron. Ze względów bezpieczeństwa, podczas zajęć, konkretną grupą może dodatkowo opiekować się instruktor wspomagający. Wykłady prowadzone są dla całej grupy jednocześnie.
Usługa prowadzona jest w godzinach zegarowych. Przerwy są wliczone w czas usługi rozwojowej. W czasie prowadzenia zajęć, trenerzy uwzględniają przerwy, które są ustalane indywidualnie z uczestnikami szkolenia. Co do zasady przerwy trwają nie więcej niż 5-10 minut i odbywają się średnio co 2 godziny w czasie trwania usługi.
Kurs trwa 22h. Szkolenie uwzględnia część teoretyczną (3h), praktyczną (17h) oraz egzamin (2h).
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 9 Moduł 1 cz. 1 Termowizja w BSP w ujęciu praktycznym - zajęcia warsztatowe | Prowadzący Adam Tomaszewski | Data realizacji zajęć 06-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 9 Przerwa | Prowadzący Adam Tomaszewski | Data realizacji zajęć 06-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 9 Moduł 2 CERTYFIKAT KOMPETENNCJI PILOTA SBSP - teoria | Prowadzący Maja Foryciarz | Data realizacji zajęć 06-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 9 Moduł 1 cz. 2 Termowizja w BSP w ujęciu praktycznym - zajęcia warsztatowe | Prowadzący Adam Tomaszewski | Data realizacji zajęć 07-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 11:45 | Liczba godzin 03:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 9 Przerwa | Prowadzący Adam Tomaszewski | Data realizacji zajęć 07-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:45 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 9 Moduł 1 cz. 3 Termowizja w BSP w ujęciu praktycznym - zajęcia warsztatowe | Prowadzący Maja Foryciarz | Data realizacji zajęć 07-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 03:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 9 Moduł 3 loty praktyczne | Prowadzący Adam Tomaszewski | Data realizacji zajęć 08-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 03:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 9 Przerwa | Prowadzący Adam Tomaszewski | Data realizacji zajęć 08-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 9 Walidacja teoretyczna i praktyczna | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 08-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 02:00 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 250,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 250,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 238,64 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 238,64 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 250,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 250,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 250,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 250,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Adam Tomaszewski
W ciągu ostatnich 5 lat uczestniczyła w charakterze trenera w szkoleniach obejmujących kompetencje zbieżne z przedmiotowym szkoleniem dot. termowizji i przeszkoliła w tym zakresie co najmniej 15 osób.
Student kierunku Transport na Wydziale Transportu i Inżynierii
Lotniczej Politechniki Śląskiej, pilot bezzałogowych statków powietrznych z uprawnieniami OPEN A1, A2, A3 oraz STS-01, STS-02. Aktywnie uczestniczy w licznych projektach związanych z rozszerzeniem zastosowań BSP w branży lotniczej, energetycznej oraz w
służbach. Członek i zastępca prezesa zarządu Studenckiego Koła Naukowego UNMANNED przy Politechnice Śląskiej. Jest również pilotem załogowych statków powietrznych z uprawnieniami PPL(A), w trakcie szkolenia do licencji liniowej ATPL(A).
Maja Foryciarz
W ciągu ostatnich 5 lat uczestniczyła w charakterze trenera w szkoleniach obejmujących kompetencje zbieżne z przedmiotowym szkoleniem dot. termowizji i przeszkoliła w tym zakresie co najmniej 15 osób.
Pilot bezzałogowych i załogowych statków powietrznych, studentka kierunku Transport na Wydziale Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej, Prezes Zarządu Studenckiego Koła Naukowego UNMANNED Politechniki Śląskiej, mającego na celu propagację technologii dronowych w przemyśle i usługach. Od lat uczestniczy w projektach związanych z pomiarami termowizyjnymi na potrzeby energetyki, lotnictwa oraz poszukiwania i ratownictwa. Posiada uprawnienia OPEN A1, A2, A3 oraz STS-01, STS-02. Pasjonatka fotografii oraz modelowania 3D, szkoli się do uprawnień pilota liniowego ATPL(A).
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe w postaci papierowej - podręcznik dotyczący tematyki szkolenia.
Informacje dodatkowe
Podstawa zwolnienia z VAT: § 3. ustęp 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 20.12.2013/ Dz. Ustaw 2023r. poz. 736