Kompetencje cyfrowe w zakresie sztucznej inteligencji (AI) - wprowadzenie do modeli językowych i zastosowania AI w środowisku pracy.
Kompetencje cyfrowe w zakresie sztucznej inteligencji (AI) - wprowadzenie do modeli językowych i zastosowania AI w środowisku pracy.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Internet
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie jest przeznaczone dla pracowników, w tym zagrożonych wykluczeniem cyfrowym, którzy chcą posiąść i rozwijać podstawowe kompetencje cyfrowe oraz zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku pracy. Uczestnikami mogą być pracownicy biurowi, administracyjni, produkcyjni oraz osoby wykonujące zadania wymagające pracy z informacją, dokumentacją lub technologiami.
Szkolenie skierowane jest do osób, które nie miały dotychczas styczności z narzędziami AI lub korzystają z nich w ograniczonym zakresie i chcą zrozumieć szanse, zagrożenia oraz praktyczne zastosowania sztucznej inteligencji w codziennej pracy. Nie jest wymagana wiedza techniczna - wystarczy podstawowa obsługa komputera.
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji21-01-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat VCC Akademia Edukacyjna
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje uczestników do samodzielnego i bezpiecznego korzystania z narzędzi AI. Po zakończeniu uczestnik potrafi analizować informacje, tworzyć treści i usprawniać zadania z użyciem modeli językowych oraz świadomie unikać halucynacji, błędów i zagrożeń związanych z technologiami AI.Kurs kończący się egzaminem potwierdza umiejętność samodzielnego wykorzystania AI w miejscu pracy.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik rozumie podstawowe pojęcia z zakresu sztucznej inteligencji, zna historię AI oraz potrafi wskazać przykłady jej zastosowań. | Kryteria weryfikacji Poprawnie definiuje pojęcia: AI, model, uczenie maszynowe, LLM. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Poprawnie wskazuje co najmniej 3 wydarzeń z historii AI. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Poprawnie rozpoznaje przykłady zastosowania AI w praktyce (min. 3). | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik rozumie, czym są duże modele językowe, zna ich ograniczenia oraz sposób działania (tokenizacja, context window). | Kryteria weryfikacji potrafi wyjaśnić, czym różni się LLM od klasycznej wyszukiwarki; | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji poprawnie opisuje pojęcia: token, prompt, context window; | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji wskazuje różnice między wybranymi modelami (np. ChatGPT, Gemini, Claude). | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi formułować skuteczne prompty, modyfikować ton i styl wypowiedzi oraz uzyskiwać od modelu oczekiwane rezultaty. | Kryteria weryfikacji tworzy poprawny prompt zgodnie z zasadami (kontekst, cel, styl); | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji modyfikuje ton wypowiedzi (np. formalny → casual); | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji potrafi uzyskać strukturę odpowiedzi zgodną z instrukcją (punkty, tabela, opis). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi wgrać plik do narzędzia AI, podsumować dokument, wyszukać w nim informacje oraz przygotować prosty raport. | Kryteria weryfikacji poprawnie przesyła i otwiera pliki w narzędziu; | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji -tworzy podsumowanie długiego dokumentu PDF;-ekstrahuje dane z dokumentu i organizuje je w tabeli; -generuje krótki raport lub analizę. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Uczestnik rozróżnia narzędzia AI, potrafi dobrać narzędzie do zadania oraz zna możliwości i ograniczenia co najmniej pięciu kategorii rozwiązań. | Kryteria weryfikacji Wymienia minimum 5 typów narzędzi AI wraz z krótkim opisem zastosowania; | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Potrafi przyporządkować zadanie do odpowiedniego narzędzia (np. Perplexity vs ChatGPT). | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Wskazuje zalety i wady pracy z narzędziami. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik zna zagrożenia związane z AI, potrafi identyfikować halucynacje, rozumie kwestie prywatności i bezpieczeństwa danych. | Kryteria weryfikacji Identyfikuje halucynacje w odpowiedziach modelu; | Metoda walidacji Debata swobodna |
Kryteria weryfikacji Wskazuje dane, które nie powinny być przesyłane do narzędzi AI; | Metoda walidacji Debata swobodna | |
Kryteria weryfikacji Potrafi podać przykłady zagrożeń (deepfake, dezinformacja). | Metoda walidacji Debata swobodna | |
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi rozpoznać tekst generowany przez AI oraz przekształcić go w bardziej naturalną, ludzką formę. | Kryteria weryfikacji Wskazuje cechy charakterystyczne tekstu generowanego przez AI. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Skutecznie modyfikuje tekst tak, aby wyglądał naturalnie. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Potrafi korzystać z narzędzi do „humanizacji” treści. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Cel biznesowy
Celem biznesowym usługi jest zwiększenie efektywności operacyjnej przedsiębiorstwa poprzez wdrożenie narzędzi sztucznej inteligencji (AI) w codziennych procesach biurowych oraz rozszerzenie możliwości współpracy z klientami korzystającymi z narzędzi cyfrowych, co podniesie konkurencyjność firmy na rynku. Dodatkowo rozwój kompetencji pracowników w zakresie AI pozwoli na szybszą i dokładniejszą diagnozę problemów jakościowych w procesach produkcyjnych.Cel zostanie osiągnięty w terminie do 3 miesięcy od zakończenia szkolenia.
S – Szczegółowy
Uczestnicy szkolenia wdrożą w praktyce minimum trzy nowe rozwiązania oparte o narzędzia AI, takie jak: automatyzacja redagowania treści, generowanie podsumowań dokumentów, analiza danych czy wspomaganie procesów komunikacji.
M – Mierzalny
W grupie przeszkolonych pracowników nastąpi skrócenie czasu realizacji powtarzalnych zadań o 5–10%, m.in. przygotowywania draftów wiadomości e-mail, podsumowań spotkań, raportów oraz analiz. Postęp zostanie zweryfikowany na podstawie porównania czasu i jakości realizacji tych zadań przed i po szkoleniu.
A – Uzgodniony
Cel został uzgodniony z kadrą zarządzającą i odpowiada na potrzebę rozwoju kompetencji cyfrowych zespołu oraz podniesienia poziomu automatyzacji procesów wewnętrznych.
R – Realistyczny
Cel jest możliwy do osiągnięcia, ponieważ szkolenie obejmuje praktyczne scenariusze i gotowe zestawy narzędzi AI, które uczestnicy mogą wdrożyć natychmiast po szkoleniu, bez konieczności inwestowania w dodatkową infrastrukturę IT.
T – Terminowy
Uzyskanie efektów i pełne wdrożenie wybranych narzędzi AI nastąpi w ciągu 3 miesięcy od zakończenia usługi, zgodnie z okresem przyjętym do obserwacji i oceny zmian.
Efekt usługi
Efektem usługi będzie zwiększenie efektywności operacyjnej przedsiębiorstwa dzięki wdrożeniu narzędzi sztucznej inteligencji (AI) do codziennych procesów biurowych, komunikacyjnych i analitycznych, co umożliwi szybsze wykonywanie powtarzalnych zadań oraz poprawi jakość pracy zespołu. Pracownicy nabędą praktyczne kompetencje pozwalające na wykorzystywanie AI do tworzenia podsumowań dokumentów, analizy danych, generowania treści oraz usprawniania komunikacji z klientami korzystającymi z narzędzi cyfrowych. W rezultacie poprawi się także szybkość i dokładność diagnozowania problemów jakościowych w obszarach produkcji i operacji.
Kryteria weryfikacji osiągnięcia efektu usługi:
Uczestnicy wdrażają minimum trzy praktyczne rozwiązania oparte o narzędzia AI (np. automatyzacja redagowania treści, podsumowanie dokumentów, analiza danych).
Skrócenie czasu realizacji powtarzalnych zadań w grupie przeszkolonych pracowników (np. przygotowanie maili, raportów, podsumowań spotkań).
Poprawa jakości tworzonych dokumentów - bardziej spójne, klarowne i kompletne materiały powstające z wykorzystaniem AI.
Samodzielne i świadome korzystanie z narzędzi AI przez pracowników, potwierdzone wynikami zadań praktycznych wykonanych podczas szkolenia.
Zastosowanie AI w diagnozowaniu problemów jakościowych, potwierdzone przykładami użycia wygenerowanymi przez uczestników.
Pozytywna ocena wdrożenia przez osoby zarządzające lub przełożonych, oparta na obserwacji zmian w czasie pracy i jakości wykonywanych zadań w okresie do 3 miesięcy po szkoleniu.
Metoda potwierdzenia osiągnięcia efektu usługi
Metodą potwierdzenia osiągnięcia efektu usługi będzie przygotowanie krótkiego Raportu z zastosowania narzędzi AI w codziennej pracy przedsiębiorstwa. Dokument będzie zawierał:
- Opis zastosowań AI, opracowanych przez uczestników szkolenia (np. podsumowanie dokumentu, przygotowanie treści, analiza podstawowych danych).
- Proste porównanie - które zadania dzięki AI wykonuje się szybciej lub łatwiej niż przed szkoleniem - opis jakościowy.
- Rekomendacje jakie działania przedsiębiorstwo może kontynuować po szkoleniu (np. dalsze korzystanie z wybranych narzędzi AI).
- Raport zostanie zatwierdzony przez przedstawiciela Pracodawcy i stanowił będzie potwierdzenie, że uczestnicy szkolenia potrafią wykorzystać narzędzia AI w praktyce.
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Dzień 1 - Pierwsze kroki w świecie AI (8 godzin)
1. Wprowadzenie do AI – część 1 (09:00–09:45)
• Definicja sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i modeli językowych.
• Omówienie różnicy między systemami tradycyjnymi a modelami uczącymi się.
• Historia AI – najważniejsze wydarzenia: Test Turinga, perceptron, AI winter, DeepBlue, Siri/Alexa, AlphaGo, transformery, ChatGPT.
• Przykłady ilustrujące rozwój technologii (np. psy vs ciastka – AI w rozpoznawaniu obrazów).
2. Wprowadzenie do AI – część 2 (09:45–10:30)
• Przegląd współczesnych zastosowań AI w biznesie i życiu codziennym.
• Przykłady narzędzi oraz modeli obecnych na rynku.
• Case studies: rekomendacje, analiza danych, automatyzacja biura.
• Demonstracja materiałów wideo prezentujących działanie agentów AI.
3. Przerwa kawowa (10:30–10:45)
4. Wprowadzenie do dużych modeli językowych (LLM) (10:45–12:15)
• Czym są duże modele językowe: geneza i rozwój (BERT, GPT-3, transformery).
• Kluczowe pojęcia: token, prompt, context window.
• Jak modele interpretują tekst – uproszczone omówienie mechanizmów działania.
• Ograniczenia modeli: problemy z liczeniem, halucynacje, wiedza ograniczoan
• Quiz wiedzy dotychczas omówionych zagadnień.
5. Przerwa obiadowa (12:15–12:45)
6. Podstawy prompt engineeringu (12:45–14:15)
• Jak tworzyć skuteczne prompty — struktura (kontekst, cel, styl, ograniczenia).
• Kontrola długości, tonu i formatu wypowiedzi generowanych przez model.
• Dobre praktyki formułowania zapytań.
• Case study: dlaczego modele potrafią mylić liczbę liter w słowie.
• Ćwiczenia grupowe: tworzenie promptów do typowych zadań biurowych.
7. Przerwa (14:15–14:30)
8. Ćwiczenia praktyczne z prompt engineeringu (14:30–16:00)
• Wyszukiwanie kluczowych informacji, syntetyzowanie danych.
• Przetwarzanie dokumentu krok po kroku.
• Formułowanie wniosków i porównywanie odpowiedzi modelu z rzeczywistością.
9. Podsumowanie dnia (16:00–17:00)
• Sesja pytań i odpowiedzi.
• Wprowadzenie do tematu etyki i bezpieczeństwa danych.
• Halucynacje – przykłady, sposoby weryfikacji informacji.
• Prawa autorskie i prywatność w pracy z AI.
Dzień 2 - Zastosowanie oraz zapoznanie z nowymi modelami językowymi (8 godzin)
10. Różnice między modelami LLM – część 1 (09:00–09:45)
• Przegląd najważniejszych modeli dostępnych na rynku: ChatGPT, Gemini, Claude, Llama, Grok, DeepSeek, Bielik.
• Porównanie wydajności w różnych typach zadań (kod, tekst, matematyka, logika).
• Czym różni się model od chatbota; czym różnią się rodzaje modeli w obrębie tej samej platformy.
11. Case study: ChatGPT vs Perplexity (09:45–10:30)
• Różnice funkcjonalne: chatbot vs wyszukiwarka AI.
• Kiedy korzystać z którego narzędzia i dlaczego.
• Ograniczenia, zalety, przykłady zastosowania.
• Praktyczne scenariusze użycia w firmie.
12. Przerwa kawowa (10:30–10:45)
13. AI w miejscu pracy – część 1 (10:45–12:15)
• Redagowanie tekstów, zmiana tonu, streszczanie treści.
• Podsumowywanie raportów i analiz.
• Wprowadzanie danych do tabel, generowanie prostych analiz.
• Przegląd zaawansowanych funkcji: tryb agenta, głębokie myślenie, analiza dokumentów.
• Ćwiczenia: zmiana tonu maili, tworzenie podsumowań.
14. Przerwa obiadowa (12:15–12:45)
15. AI w miejscu pracy – część 2 (12:45–14:15)
• Przegląd najpopularniejszych narzędzi AI poza chatbotami:
– generowanie prezentacji,
– transkrypcje i notatki ze spotkań,
– antyplagiat,
– generatory dźwięku i obrazu (np. ElevenLabs).
• Przykłady praktyczne — gotowe wyniki i materiały demonstracyjne.
• Analiza wad, zalet i zastosowania każdego typu narzędzia.
• Ćwiczenia: rozpoznawanie tekstów AI i interpretacja detektorów.
16. Przerwa (14:15–14:30)
17. Teksty AI i rozpoznawanie treści (14:30–15:15)
• Jak odróżnić tekst napisany przez człowieka od generowanego przez AI.
• Najczęstsze cechy i „czerwone flagi”.
• Jak uczłowieczyć treść — narzędzia humanizujące i techniki manualne.
• Meta-prompty poprawiające naturalność wypowiedzi.
18. Walidacja – egzamin i potwierdzenie kompetencji (15:15–17:00)
• Test teoretyczny obejmujący wiedzę z obu dni szkoleniowych.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 18 Wprowadzenie do AI cz1 | Prowadzący Maksymilian Martys | Data realizacji zajęć 22-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 18 Wprowadzenie do AI cz2 | Prowadzący Maksymilian Martys | Data realizacji zajęć 22-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 18 Przerwa kawowa | Prowadzący Maksymilian Martys | Data realizacji zajęć 22-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 18 Wprowadzenie do LLM | Prowadzący Maksymilian Martys | Data realizacji zajęć 22-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 18 Przerwa obiadowa | Prowadzący Maksymilian Martys | Data realizacji zajęć 22-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 18 Podstawy prompt engineering | Prowadzący Maksymilian Martys | Data realizacji zajęć 22-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 18 Przerwa | Prowadzący Maksymilian Martys | Data realizacji zajęć 22-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 18 Cwiczenia praktyczne prompt engineering | Prowadzący Maksymilian Martys | Data realizacji zajęć 22-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 18 Podsumowanie dnia 1 | Prowadzący Maksymilian Martys | Data realizacji zajęć 22-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 18 Wyjasnienie roznic miedzy LLM cz1 | Prowadzący Maksymilian Martys | Data realizacji zajęć 23-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 18 Case study ChatGPT vs Perplexity | Prowadzący Maksymilian Martys | Data realizacji zajęć 23-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 18 Przerwa kawowa | Prowadzący Maksymilian Martys | Data realizacji zajęć 23-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 18 AI w miejscu pracy cz1 | Prowadzący Maksymilian Martys | Data realizacji zajęć 23-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 18 Przerwa obiadowa | Prowadzący Maksymilian Martys | Data realizacji zajęć 23-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 18 AI w miejscu pracy cz2 | Prowadzący Maksymilian Martys | Data realizacji zajęć 23-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 18 Przerwa | Prowadzący Maksymilian Martys | Data realizacji zajęć 23-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 18 Teksty AI i rozpoznawanie tresci | Prowadzący Maksymilian Martys | Data realizacji zajęć 23-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 18 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 23-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 01:45 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 797,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 900,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 299,81 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 243,75 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Maksymilian Martys
W swojej ścieżce edukacji stawiałem nie tylko na wiedzę teoretyczną ale także na doświadczenia praktyczne, kończąc staż naukowy oraz wybierając projektowe tematy prac. Moja praca magisterska dotycząca usprawniania metody translacji fal mózgowych do obrazu jest obecnie w trakcie przygotowania do publikacji.
Obecnie zajmuję stanowisko Junior Machine Learning Engineer w Warszawskiej firmie C&F, gdzie używam swoich umiejętności w praktyce. Dzięki szerokiemu zakresowi zadań wykonywanych przeze mnie na przestrzeni lat (od badawczych, przez edukacyjnych, po komercyjne) zyskałem szeroką perspektywę na temat użycia sztucznej inteligencji w codziennym życiu.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- Szkolenie prowadzone jest w formie warsztatowej (ćwiczenia na komputerach).
- Uczestnicy otrzymują dostęp do materiałów szkoleniowych.
- Dostawca zapewnia sprzęt komputerowy.
- Maksymalna liczba uczestników: 15 (wymóg jakościowy dla walidacji).
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe