ISTQB® Poziom Podstawowy 4.0/Foundation Level 4.0. Szkolenie przygotowujące do egzaminu certyfikującego.
ISTQB® Poziom Podstawowy 4.0/Foundation Level 4.0. Szkolenie przygotowujące do egzaminu certyfikującego.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Programowanie
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie przeznaczone jest dla wszystkich zaangażowanych w proces testowania i tworzenia oprogramowania – testerów, analityków testów, inżynierów testów, konsultantów, ale także programistów. Ponadto będzie odpowiednie także dla grup zarządzających – kierowników projektów, menedżerów, analityków biznesowych czy dyrektorów pionu IT.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji20-03-2026
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi22
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do egzaminu certyfikacyjnego ISTQB® Poziom Podstawowy 4.0 oraz wyposażenie ich w fundamentalną wiedzę i umiejętności z zakresu inżynierii testów oprogramowania, które pozwolą im efektywnie uczestniczyć w procesach testowych w różnych metodykach wytwarzania oprogramowania, a także stosować odpowiednie techniki testowania w celu poprawy jakości wytwarzanych systemów informatycznych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Wiedza: 1. Uczestnik definiuje podstawowe pojęcia z zakresu testowania oprogramowania. | Kryteria weryfikacji Definiuje pojęcia: testowanie, błąd, usterka, defekt, ryzyko produktowe i projektowe, test przypadków użycia. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia cele testowania na różnych etapach cyklu życia. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się 2. Uczestnik charakteryzuje podstawowe techniki testowania. | Kryteria weryfikacji Wymienia i opisuje techniki: testy oparte na specyfikacji, testy oparte na doświadczeniu, testy strukturalne. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Dobiera technikę testową do rodzaju wymagania lub opisu funkcjonalności. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się 3. Uczestnik klasyfikuje typy testów oraz poziomy testowania. | Kryteria weryfikacji Wymienia poziomy testowania: testy jednostkowe, integracyjne, systemowe, akceptacyjne. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Charakteryzuje typy testów: funkcjonalne, niefunkcjonalne, testy regresji, testy potwierdzające. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się 4. Uczestnik opisuje przebieg procesu testowego zgodnie z ISTQB. | Kryteria weryfikacji Wyjaśnia etapy procesu testowego: planowanie, analiza, projektowanie, implementacja, wykonywanie, ocena kryteriów zakończenia, raportowanie, czynności końcowe. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Identyfikuje artefakty powstające na każdym etapie. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Umiejętności:1. Uczestnik projektuje przypadki testowe na podstawie wymagań. | Kryteria weryfikacji Tworzy poprawny przypadek testowy z podaniem danych wejściowych, kroków, oczekiwanego rezultatu. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Dobiera technikę testową (np. klas równoważności, testowania decyzji) do przedstawionego wymagania. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się 2. Uczestnik analizuje wymagania pod kątem kompletności i testowalności. | Kryteria weryfikacji Wskazuje elementy wymagań, które są niespójne lub nietestowalne. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Formułuje pytania wynikające z analizy. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się 3. Uczestnik ocenia ryzyka projektowe i produktowe w celu priorytetyzacji testów, | Kryteria weryfikacji Przypisuje poziom ryzyka przykładowym funkcjonalnościom. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Proponuje strategię testów opartą na poziomie ryzyka. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Kompetencje społeczne: 1. Uczestnik współpracuje z zespołem projektowym w procesie testowym | Kryteria weryfikacji Uzasadnia konieczność udziału testerów w analizie wymagań (shift-left). | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się 2. Uczestnik stosuje analityczne podejście do oceny jakości oprogramowania. | Kryteria weryfikacji Uzasadnia wybór techniki testowej do prezentowanego scenariusza. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Ocena proponowanych przypadków testowych pod kątem pokrycia ryzyk. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się 3. Uczestnik wykazuje odpowiedzialność za jakość dostarczanego produktu. | Kryteria weryfikacji Rozpoznaje sytuacje, w których należy eskalować ryzyko lub krytyczny defekt. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Ocenia, czy kryteria zakończenia testów zostały spełnione. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Dodatkowe pliki
Program
Program
Szkolenie w formule online w czasie rzeczywistym realizowane jest w godzinach 9.00-17.00.
Czas trwania szkolenia to 21 godzin zegarowych. Podczas szkolenia przewidziane są przerwy (łącznie 1h/dzień), które nie są wliczone w czas trwania usługi.
Grupa szkoleniowa liczy 5-15 osób. Uczestnicy korzystają z własnych laptopów/PC zgodnie z informacjami w sekcji "Warunki Techniczne".
Zakres tematyczny
- Podstawy testowania
- Co to jest testowanie?
- Cele testów
- Testowanie a debugowanie
- Dlaczego testowanie jest niezbędne?
- Znaczenie testowania dla powodzenia projektu
- Testowanie a zapewnienie jakości
- Pomyłki, defekty, awarie i podstawowe przyczyny
- Zasady testowania
- Czynności testowe, testalia i role związane z testami
- Czynności i zadania testowe
- Proces testowy w kontekście
- Testalia
- Śledzenie powiązań między podstawą testów a testaliami
- Role w procesie testowania
- Niezbędne umiejętności i dobre praktyki w dziedzinie testowania
- Ogólne umiejętności wymagane w związku z testowaniem
- Podejście "cały zespół"
- Niezależność testowania
- Co to jest testowanie?
- Testowanie w cyklu wytwarzania oprogramowania
- Testowanie w kontekście modelu cyklu wytwarzania oprogramowania
- Wpływ cyklu wytwarzania oprogramowania na testowanie
- Model cyklu wytwarzania oprogramowania, a dobre praktyki testowania
- Testowanie jako czynnik określający sposób wytwarzania oprogramowania
- Metodyka DevOps a testowanie
- Przesunięcie w lewo (ang. shift left approach)
- Retrospektywy i doskonalenie procesów
- Poziomy testów i typy testów
- Poziomy testów
- Typy testów
- Testowanie potwierdzające i testowanie regresji
- Testowanie pielęgnacyjne
- Testowanie w kontekście modelu cyklu wytwarzania oprogramowania
- Testowanie statyczne
- Podstawy testowania statycznego
- Produkty pracy badane metodą testowania statycznego
- Korzyści wynikające z testowania statycznego
- Różnie między testowaniem statycznym a dynamicznym
- Informacje zwrotne i proces przeglądu
- Korzyści wynikające z wczesnego i częstego otrzymywania informacji zwrotnych od interesariuszy
- Czynności wykonywane w procesie przeglądu
- Role i obowiązki w przeglądach
- Typy przeglądów
- Czynniki powodzenia związane z przeglądami
- Podstawy testowania statycznego
- Analiza i projektowanie testów
- Ogólna charakterystyka technik testowania
- Czarnoskrzynkowe techniki testowania
- Podział na klasy równoważności
- Analiza wartości brzegowych
- Testowanie w oparciu o tablicę decyzyjną
- Testowanie przejść pomiędzy stanami
- Białoskrzynkowe techniki testowania
- Testowanie instrukcji i pokrycie instrukcji kodu
- Testowanie gałęzi i pokrycie gałęzi
- Korzyści wynikające z testowania białoskrzynkowego
- Techniki testowania oparte na doświadczeniu
- Zgadywanie błędów
- Testowanie eksploracyjne
- Testowanie w oparciu o listę kontrolną
- Podejścia do testowania oparte na współpracy
- Wspólne pisanie historyjek użytkownika
- Kryteria akceptacji
- Wytwarzanie sterowane testami akceptacyjnymi (ATDD)
- Zarządzanie czynnościami testowymi
- Planowanie testów
- Cel i treść planu testów
- Wkład testera w planowanie iteracji i wydań
- Kryteria wejścia i kryteria wyjścia
- techniki szacowania
- Ustalanie priorytetów przypadków testowych
- Piramida testów
- Kwadranty testowe
- Zarządzanie ryzykiem
- Definicja i atrybuty ryzyka
- Ryzyka projektowe i produktowe
- Analiza ryzyka produktowego
- Kontrola ryzyka produktowego
- Monitorowanie testów, nadzór nad testami i ukończenie testów
- Metryki stosowane w testowaniu
- Cel, treść i odbiorcy raportów z testów
- Przekazywanie informacji o statusie testowania
- Zarządzanie konfiguracją
- Zarządzanie defektami
- Planowanie testów
- Narzędzia testowe
- Narzędzia wspomagające testowanie
- Korzyści i ryzyka związane z automatyzacją testów
- Walidacja
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 7 Testowanie statyczne- wykład, ćwiczenia. | Prowadzący Łukasz Gałuszka | Data realizacji zajęć 25-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 7 Testowanie w cyklu wytwarzania oprogramowania - wykład, rozmowa na żywo. | Prowadzący Łukasz Gałuszka | Data realizacji zajęć 25-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 7 Testowanie statyczne- wykład, ćwiczenia. | Prowadzący Łukasz Gałuszka | Data realizacji zajęć 26-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 7 Analiza i projektowanie testów- wykład, ćwiczenia. | Prowadzący Łukasz Gałuszka | Data realizacji zajęć 26-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 7 Zarządzanie czynnościami testowymi- wykład, ćwiczenia. | Prowadzący Łukasz Gałuszka | Data realizacji zajęć 27-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 7 Narzędzia testowe- wykład, ćwiczenia. | Prowadzący Łukasz Gałuszka | Data realizacji zajęć 27-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 7 Walidacja - test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 27-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 2 458,77 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 999,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 111,76 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 90,86 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Łukasz Gałuszka
Swoją karierę zaczynał w 2004 r od testowania telefonów komórkowych. Posiada wieloletnie doświadczenie w branży telekomunikacyjnej, bankowej oraz medycznej. Testował elementy sieci telekomunikacyjnej, telefony komórkowe, hurtownie danych w Oracle oraz procesowanie dużych ilości danych w MS Azure. Kładzie nacisk na automatyzację testów i procesu wytwarzania oprogramowania.
Posiada doświadczenie w wytwarzaniu oraz utrzymywaniu oprogramowania. Wieloletni SCRUM Master, chociaż wie także, co to Waterfall.
Od 2013 roku członek komisji sędziowskiej "Mistrzostw testowania oprogramowania TestingCup".
Aktywny trener z zakresu testowania. Wielokrotnie dzielił się swoją wiedzą. Podczas szkoleń dba o dobrą atmosferę i pełne zrozumienie tematu.
Posiadane certyfikaty:
ISTQB® Poziom Podstawowy
ISTQB® Poziom Zaawansowany - Techniczny Analityk Testów - Test Manager
ISTQB® Poziom Zaawansowany - Analityk Testów
Certyfikowany Scrum Master PSM-1
Posiadane akredytacje:
Akredytowany Trener - ISTQB® Poziom Podstawowy
Akredytowany Trener - ISTQB® Tester Zwinny
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Będąc uczestnikiem szkolenia "ISTQB® Poziom Podstawowy 4.0 (Foundation Level 4.0)", otrzymasz komplet materiałów:
- starannie opracowaną prezentację opisującą zagadnienia omawiane podczas szkolenia
- zestaw pytań i ćwiczeń
- materiały w formie elektronicznej na platformie edu.ittraining.pl.
Warunki uczestnictwa
Udział w szkoleniu rekomendowany jest osobom posiadającym podstawową wiedzę oraz 3-miesięczne doświadczenie w testowaniu.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie odbędzie się na platformie Zoom.
Uczestnicy proszeni się o przygotowanie laptopów/PC ze stabilnym łączem internetowym, dowolną przeglądarką internetową oraz edytorem tekstu.