Szkolenie z zasad projektowania kompozytów
Szkolenie z zasad projektowania kompozytów
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Mechanika i mechatronika
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do przedsiębiorców i ich pracowników pracujących w branży motoryzacyjnej (konstruktorzy i projektanci), którzy pragną poszerzyć swoje umiejętności i zdobyć nowe kompetencje w obszarze motorsportu i automotiv.
- Minimalna liczba uczestników3
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji21-12-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi12
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat ISO 21001: 2018 Organizacje edukacyjne – „Systemy zarządzania dla organizacji edukacyjnych – wymagania ze wskazówkami dotyczącymi użytkowania”
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik szkolenia dobra odpowiednie materiały kompozytowe i projektuje układ warstw oraz orientację włókien w sposób zapewniający optymalną wytrzymałość części. Stosuje zależność między strukturą a właściwościami mechanicznymi laminatu. Projektuje model 3D i formę do produkcji elementu kompozytowego, z uwzględnieniem typu połączeń oraz wymogów technologicznych związanych z produkcją ręczną i autoklawową.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik dobiera materiały kompozytowe odpowiednio do planowanego zastosowania i warunków pracy. | Kryteria weryfikacji Rozróżnia właściwości mechaniczne i termiczne popularnych typów włókien. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Wskazuje zależności między rodzajem żywicy a warunkami eksploatacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Uczestnik projektuje układ warstw kompozytu z uwzględnieniem orientacji włókien i kierunków obciążeń. | Kryteria weryfikacji Tłumaczy wpływ orientacji włókien na sztywność i wytrzymałość laminatu. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Dostosowuje układ warstw do specyfiki obciążenia (ciągnięcie, ściskanie, zginanie). | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Uczestnik projektuje odpowiednie połączenia w strukturach kompozytowych. | Kryteria weryfikacji Rozróżnia połączenia mechaniczne i klejone oraz określa ich zalety i ograniczenia. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie skierowane jest zarówno do osób fizycznych, jak i do przedsiębiorców i ich pracowników pracujących w branży motoryzacyjnej (konstruktorzy i projektanci), którzy pragną poszerzyć swoje umiejętności i zdobyć nowe kompetencje w obszarze motorsportu i automotiv.
Szkolenie trwa 8 godzin dydaktycznych (przerwy nie są wliczane do czasu trwania usługi) i realizowane jest w kameralnych grupach, maksymalnie 20-osobowych. Udział uczestników szkolenia realizujących je w formie stacjonarnej potwierdza papierowa lista obecności. Wymagana jest frekwencja na poziomie min. 80%.
Szkolenie prowadzone jest z wykorzystaniem metod nauczania aktywizujących uczestników: dyskusja w grupie, burza mózgów, ćwiczenia.
Walidacja przeprowadzana jest z wykorzystaniem testu wyboru z automatyczną odpowiedzią zawierającego kilkanaście pytań zamkniętych, w tym pytań typu case study (analiza konkretnego przypadku), umożliwiające sprawdzenie osiągnięcia efektów kształcenia na podstawie określonych kryteriów weryfikacji.
Ramowy plan szkolenia:
1. Wprowadzenie do materiałów kompozytowych
- Typy materiałów kompozytowych: włókna (szklane, węglowe, aramidowe), żywice, rdzenie.
- Przegląd technologii przetwarzania: prepregi, laminowanie, formy otwarte i zamknięte.
2. Właściwości mechaniczne i wytrzymałość laminatów
- Anizotropia i orientacja włókien (0°, 45°, 90°, quasi-izotropia).
- Wpływ układu warstw na odporność mechaniczną.
- Dobór struktury kompozytu do rodzaju obciążenia (rozciąganie, ścinanie, zginanie).
3. Projektowanie elementów kompozytowych
- Modelowanie geometrii cienkościennych i powierzchniowych w CAD.
- Zasady projektowania „pod laminat”: kąty wyciągania, promienie, podziały formy.
- Kompensacja deformacji (skurcz, odkształcenia termiczne).
4. Projektowanie form i połączeń
- Rodzaje form: otwarte, zamknięte, hybrydowe – dobór technologii.
- Zasady projektowania połączeń: klejonych i mechanicznych.
- Uwzględnianie kierunku włókien przy projektowaniu otworów i insertów.
5. Warsztaty praktyczne i analiza przypadków
- Analiza przekrojów laminatów i dobór orientacji warstw.
- Ocena projektu 3D elementu pod kątem możliwości wykonania.
- Projektowanie koncepcji formy i systemu połączeń dla przykładowej części.
- Omówienie ryzyk technologicznych i dobrych praktyk
6. Test walidacyjny online.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. | |||||
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 228,30 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 437,64 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 352,36 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 286,47 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Sławomir Gajdziński
W latach 2001–2009 kierował zespołem CSV KOMPOZYTY w ramach CSV Sp. z o.o., odpowiadając w 100% za szkolenia merytoryczne i badawcze, które objęły ponad 200 firm. Współtworzył technologie paneli aramidowo-szklano-ceramicznych (2004–2006, AMZ Kutno) i elementów mostowych z włókna węglowego (2006, Mostostal Warszawa).
Od 2010 roku nadzorował wdrożenia systemów opartych na rdzeniach Corecork, m.in. w firmach HI-TECH Serwis, BUSTER, Sunreef Yachts, Model-Art, RFWW-RAWAG i Solaris Bus & Coach S.A. Brał udział w projektach unijnych wraz z Wawrzaszek ISS (2014–2015), gdzie opracowywano hybrydowe technologie zabudów pojazdów specjalnych z wykorzystaniem korka.
W latach 2019–2022 odpowiadał za komponent badawczy w projekcie budowy katamaranu biobase (Yacht Service Sp. z o.o.). Posiada patenty i zastrzeżenia patentowe w dziedzinie kompozytów. Firma współpracuje z projektantami 3D oraz z dystrybutorem oprogramowania SIEMENS PLM.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Po zakończeniu kształcenia wszyscy uczestnicy otrzymują materiały w formie skryptu dotyczące całości przekazywanej wiedzy.
Informacje dodatkowe
Warunkiem uczestnictwa i uzyskania zaświadczenia jest obecność na min. 80% czasu zajęć. Warunkiem ukończenia szkolenia jest zaliczenie testu końcowego.
Zapewniono rozdzielenie procesów kształcenia i szkolenia od walidacji efektów uczenia się.
Faktura za usługę rozwojową podlega zwolnieniu z VAT dla osób korzystających z dofinansowania powyżej 70% (zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 z późn. zm.)).