Szkolenie z obróbki mechanicznej kompozytów i wykonywanie połączeń kompozytów
Szkolenie z obróbki mechanicznej kompozytów i wykonywanie połączeń kompozytów
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Mechanika i mechatronika
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do przedsiębiorców i ich pracowników pracujących w branży motoryzacyjnej (pracownicy produkcji, osoby wykonujące obróbkę, montaż, przygotowanie do lakierowania), którzy pragną poszerzyć swoje umiejętności i zdobyć nowe kompetencje w obszarze motorsportu i automotiv.
- Minimalna liczba uczestników3
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji24-05-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi12
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat ISO 21001: 2018 Organizacje edukacyjne – „Systemy zarządzania dla organizacji edukacyjnych – wymagania ze wskazówkami dotyczącymi użytkowania”
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik szkolenia wykonuje obróbkę mechaniczną elementów kompozytowych z uwzględnieniem ograniczenia ryzyka delaminacji i uszkodzeń. Stosuje prawidłowe techniki wykonywania połączeń mechanicznych (np. śrubowych, nitowych, z użyciem insertów) oraz klejonych. Przygotowuje powierzchnie do klejenia i lakierowania zgodnie z wymaganiami procesowymi. Posługuje się specyfiką pracy z częściami ultralekkimi oraz wizualnymi (np. carbon visible) i uwzględnia te wymagania w doborze narzędzi i metod.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje odpowiednie techniki obróbki mechanicznej kompozytów z uwzględnieniem ich struktury i właściwości. | Kryteria weryfikacji Porównuje specyfikę obróbki kompozytów i metali. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Dobiera narzędzia i parametry (obroty, posuw, chłodzenie) do typu laminatu. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Uczestnik projektuje i przygotowuje strefy połączeń mechanicznych zgodnie z dokumentacją technologiczną. | Kryteria weryfikacji Wskazuje i opisuje etapy rampingu, soak i cool-down. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Dobiera elementy wzmacniające (podkładki, insert’y) do konkretnej aplikacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Uczestnik dostosowuje techniki wykończeniowe do wymagań części ultralekkich i elementów wizualnych (carbon visible). | Kryteria weryfikacji Stosuje metody ograniczające zbędną obróbkę w elementach ultralekkich. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Dobiera techniki wypełniania porów i wykańczania powierzchni do lakierowania. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie skierowane jest zarówno do osób fizycznych, jak i do przedsiębiorców i ich pracowników pracujących w branży motoryzacyjnej (produkcja, osoby wykonujące obróbkę, montaż, przygotowanie do lakierowania), którzy pragną poszerzyć swoje umiejętności i zdobyć nowe kompetencje w obszarze motorsportu i automotiv.
Szkolenie trwa 12 godzin dydaktycznych (przerwy nie są wliczane do czasu trwania usługi) i realizowane jest w kameralnych grupach, maksymalnie 20-osobowych. Udział uczestników szkolenia realizujących je w formie stacjonarnej potwierdza papierowa lista obecności. Wymagana jest frekwencja na poziomie min. 80%.
Szkolenie prowadzone jest z wykorzystaniem metod nauczania aktywizujących uczestników: dyskusja w grupie, burza mózgów, ćwiczenia.
Walidacja przeprowadzana jest z wykorzystaniem testu wyboru z automatyczną odpowiedzią zawierającego kilkanaście pytań zamkniętych, w tym pytań typu case study (analiza konkretnego przypadku), umożliwiające sprawdzenie osiągnięcia efektów kształcenia na podstawie określonych kryteriów weryfikacji.
Ramowy plan szkolenia:
1. Charakterystyka obróbki kompozytów
- Czym różni się obróbka kompozytów od obróbki metali: anisotropia, kruchość, warstwowa struktura.
- Zasady BHP: ochrona dróg oddechowych i odciąg pyłów.
2. Techniki cięcia i wiercenia
- Dobór narzędzi: tarcze, frezy, wiertła – w zależności od materiału i grubości.
- Parametry: obroty, posuw, chłodzenie.
- Minimalizacja uszkodzeń i rozwarstwień (podparcie, geometria wiercenia).
- Ćwiczenie: cięcie i wiercenie na próbkach.
3. Połączenia mechaniczne
- Projektowanie otworów: wzmocnienia, lokalne pogrubienia, insert’y.
- Montaż śrub, nitów i insert’ów.
- Typowe błędy montażowe i sposoby ich unikania.
- Ćwiczenie praktyczne: wykonanie połączeń.
4. Klejenie konstrukcyjne
- Rodzaje klejów: filmowe, pasty, szybkie pomocnicze.
- Dobór kleju: materiał, temperatura, obciążenie.
- Przygotowanie powierzchni: szlifowanie, peel ply, odtłuszczanie.
- Proces klejenia i typowe błędy.
5. Wykończenie powierzchni i estetyka
- Przygotowanie carbonu na widok (finish), ochrona UV.
- Szpachlowanie, szlifowanie końcowe, klarowanie.
- Praca z elementami lekkimi – jak nie „przesadzić”.
6. Podsumowanie i omówienie problemów z praktyki
- Karty kontrolne i checklisty.
- Identyfikacja uszkodzeń po obróbce.
- Dyskusja moderowana – najczęstsze wyzwania uczestników.
7. Test walidacyjny online.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. | |||||
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 234,64 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 442,80 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 352,89 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 286,90 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Sławomir Gajdziński
W latach 2001–2009 kierował zespołem CSV KOMPOZYTY w ramach CSV Sp. z o.o., odpowiadając w 100% za szkolenia merytoryczne i badawcze, które objęły ponad 200 firm. Współtworzył technologie paneli aramidowo-szklano-ceramicznych (2004–2006, AMZ Kutno) i elementów mostowych z włókna węglowego (2006, Mostostal Warszawa).
Od 2010 roku nadzorował wdrożenia systemów opartych na rdzeniach Corecork, m.in. w firmach HI-TECH Serwis, BUSTER, Sunreef Yachts, Model-Art, RFWW-RAWAG i Solaris Bus & Coach S.A. Brał udział w projektach unijnych wraz z Wawrzaszek ISS (2014–2015), gdzie opracowywano hybrydowe technologie zabudów pojazdów specjalnych z wykorzystaniem korka.
W latach 2019–2022 odpowiadał za komponent badawczy w projekcie budowy katamaranu biobase (Yacht Service Sp. z o.o.). Posiada patenty i zastrzeżenia patentowe w dziedzinie kompozytów. Firma współpracuje z projektantami 3D oraz z dystrybutorem oprogramowania SIEMENS PLM.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Po zakończeniu kształcenia wszyscy uczestnicy otrzymują materiały w formie skryptu dotyczące całości przekazywanej wiedzy.
Informacje dodatkowe
Warunkiem uczestnictwa i uzyskania zaświadczenia jest obecność na min. 80% czasu zajęć. Warunkiem ukończenia szkolenia jest zaliczenie testu końcowego.
Zapewniono rozdzielenie procesów kształcenia i szkolenia od walidacji efektów uczenia się.
Faktura za usługę rozwojową podlega zwolnieniu z VAT dla osób korzystających z dofinansowania powyżej 70% (zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 z późn. zm.)).