Szkolenie z obróbki cieplnej materiałów preimpregnowanych i zasady przetwórstwa duroplastów
Szkolenie z obróbki cieplnej materiałów preimpregnowanych i zasady przetwórstwa duroplastów
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Mechanika i mechatronika
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do przedsiębiorców i ich pracowników pracujących w branży motoryzacyjnej (pracownicy produkcji, osoby pracujące przy autoklawach, piecach, nadzorze procesu), którzy pragną poszerzyć swoje umiejętności i zdobyć nowe kompetencje w obszarze motorsportu i automotiv.
- Minimalna liczba uczestników2
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji19-04-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi12
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat ISO 21001: 2018 Organizacje edukacyjne – „Systemy zarządzania dla organizacji edukacyjnych – wymagania ze wskazówkami dotyczącymi użytkowania”
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik szkolenia rozumie znaczenie temperatury zeszklenia (TG) i temperatury ugięcia pod obciążeniem (HDT) w kontekście projektowania i wytwarzania elementów kompozytowych. Czyta i interpretuje karty utwardzania (cure cycle) dla różnych systemów żywic oraz stosować je w praktyce. Dobiera odpowiedni system żywiczny i parametry rampingu (temperatura, ciśnienie, próżnia) w zależności od planowanych warunków pracy części, w tym komponentów narażonych na wysoką temperaturę.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik wyjaśnia różnice między materiałami termoplastycznymi a duroplastami oraz proces sieciowania. | Kryteria weryfikacji Porównuje właściwości termoplastów i duroplastów. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Opisuje przebieg i skutki procesu sieciowania żywicy. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Uczestnik analizuje i stosuje karty utwardzania w praktyce technologicznej. | Kryteria weryfikacji Wskazuje i opisuje etapy rampingu, soak i cool-down. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Dobiera właściwy przebieg procesu na podstawie dokumentacji technicznej. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Uczestnik rozwiązuje problemy związane z nieprawidłową obróbką cieplną kompozytów. | Kryteria weryfikacji Rozpoznaje objawy niedoutwardzenia, przegrzania lub deformacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Proponuje działania naprawcze: dodatkowy cykl, poprawki, odrzut. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie skierowane jest zarówno do osób fizycznych, jak i do przedsiębiorców i ich pracowników pracujących w branży motoryzacyjnej (produkcja), którzy pragną poszerzyć swoje umiejętności i zdobyć nowe kompetencje w obszarze motorsportu i automotiv.
Szkolenie trwa 12 godzin dydaktycznych (przerwy nie są wliczane do czasu trwania usługi) i realizowane jest w kameralnych grupach, maksymalnie 20-osobowych. Udział uczestników szkolenia realizujących je w formie stacjonarnej potwierdza papierowa lista obecności. Wymagana jest frekwencja na poziomie min. 80%.
Szkolenie prowadzone jest z wykorzystaniem metod nauczania aktywizujących uczestników: dyskusja w grupie, burza mózgów, ćwiczenia.
Walidacja przeprowadzana jest z wykorzystaniem testu wyboru z automatyczną odpowiedzią zawierającego kilkanaście pytań zamkniętych, w tym pytań typu case study (analiza konkretnego przypadku), umożliwiające sprawdzenie osiągnięcia efektów kształcenia na podstawie określonych kryteriów weryfikacji.
Ramowy plan szkolenia:
Teoria żywic i temperatur
- Różnice między termoplastami a duroplastami.
- Proces sieciowania – co dzieje się podczas utwardzania.
- Pojęcia TG (temperatura zeszklenia) i HDT – co oznaczają w praktyce.
- Znaczenie temperatury pracy elementu (np. 80°C vs 150°C).
- Analiza kart utwardzania prepregów: ramp, soak, cool down.
- Wpływ błędów rampowania na jakość wyrobu.
Postcuring i ponowne grzanie
- Kiedy warto stosować postcuring – podniesienie TG, stabilizacja.
- Zasady ponownego wygrzewania gotowych elementów.
- Przykłady zastosowań – części eksploatacyjne vs formy.
Autoklaw i piec w praktyce
- Budowa i obsługa: czujniki, strefy grzewcze, próżnia, ciśnienie.
- Programowanie cyklu: rampy, plateau, ciśnienie.
- Praktyczne przykłady programów dla różnych prepregów.
Monitoring i analiza procesu
- Rejestracja parametrów procesu (temperatura, próżnia, ciśnienie).
- Czytanie logów: analiza wykresów, alarmy.
- Identyfikacja typowych błędów na podstawie logów.
Problemy jakościowe i dobór żywic
- Niedoutwardzenie, przegrzanie, odkształcenia, delaminacje.
- Dobór systemu żywicznego do rodzaju komponentu (forma vs część).
- Procedury reakcji na problem: analiza logów, decyzja o dalszych krokach.
Test walidacyjny online.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. | |||||
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 234,64 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 442,80 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 352,89 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 286,90 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Sławomir Gajdziński
W latach 2001–2009 kierował zespołem CSV KOMPOZYTY w ramach CSV Sp. z o.o., odpowiadając w 100% za szkolenia merytoryczne i badawcze, które objęły ponad 200 firm. Współtworzył technologie paneli aramidowo-szklano-ceramicznych (2004–2006, AMZ Kutno) i elementów mostowych z włókna węglowego (2006, Mostostal Warszawa).
Od 2010 roku nadzorował wdrożenia systemów opartych na rdzeniach Corecork, m.in. w firmach HI-TECH Serwis, BUSTER, Sunreef Yachts, Model-Art, RFWW-RAWAG i Solaris Bus & Coach S.A. Brał udział w projektach unijnych wraz z Wawrzaszek ISS (2014–2015), gdzie opracowywano hybrydowe technologie zabudów pojazdów specjalnych z wykorzystaniem korka.
W latach 2019–2022 odpowiadał za komponent badawczy w projekcie budowy katamaranu biobase (Yacht Service Sp. z o.o.). Posiada patenty i zastrzeżenia patentowe w dziedzinie kompozytów. Firma współpracuje z projektantami 3D oraz z dystrybutorem oprogramowania SIEMENS PLM.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Po zakończeniu kształcenia wszyscy uczestnicy otrzymują materiały w formie skryptu dotyczące całości przekazywanej wiedzy.
Informacje dodatkowe
Warunkiem uczestnictwa i uzyskania zaświadczenia jest obecność na min. 80% czasu zajęć. Warunkiem ukończenia szkolenia jest zaliczenie testu końcowego.
Zapewniono rozdzielenie procesów kształcenia i szkolenia od walidacji efektów uczenia się.
Faktura za usługę rozwojową podlega zwolnieniu z VAT dla osób korzystających z dofinansowania powyżej 70% (zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 z późn. zm.)).