Zdrowie psychiczne zespołu - od zarządzania stresem do kultury dobrostanu
Zdrowie psychiczne zespołu - od zarządzania stresem do kultury dobrostanu
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Grupa docelowa usługi
Usługa skierowana jest do interdyscyplinarnego zespołu kadry szkolnej, obejmującego nauczycieli przedmiotowych, specjalistów oraz personel wspierający proces kształcenia. Jest to grupa zawodowa realizująca zadania edukacyjno-wychowawcze w warunkach wysokiego obciążenia emocjonalnego i poznawczego, pracująca z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych (w tym SPE) oraz narażona na ryzyko wypalenia zawodowego i zmęczenia współczuciem.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji01-02-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi8
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa szkoleniowa przygotowuje uczestników do skutecznego zarządzania stresem zawodowym poprzez identyfikację jego źródeł, stosowanie praktycznych technik relaksacyjnych oraz budowanie osobistej odporności psychicznej w wymagającym środowisku placówki edukacyjnej.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik diagnozuje specyficzne źródła stresu w środowisku szkolnym oraz rozpoznaje mechanizmy wypalenia zawodowego i zmęczenia współczuciem. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wymienia kluczowe stresory związane z pracą w szkole (np. hałas, presja oceniania, praca z uczniem o SPE). | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje pojęcie zmęczenia współczuciem i wskazuje różnice między nim a zwykłym zmęczeniem. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik identyfikuje u siebie lub w zespole wczesne sygnały przeciążenia psychofizycznego. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje techniki szybkiej regeneracji i regulacji emocji możliwe do wykonania w warunkach pracy szkolnej | Kryteria weryfikacji Uczestnik wykonuje poprawnie wybraną technikę oddechową lub wyciszającą. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Uczestnik demonstruje zastosowanie techniki STOP w symulowanej sytuacji nagłej interwencji | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Uczestnik wykorzystuje asertywną komunikację w relacjach z rodzicami i uczniami oraz buduje zasady współpracy w zespole interdyscyplinarnym. | Kryteria weryfikacji Uczestnik formułuje asertywny komunikat stawiający granice w kontakcie z roszczeniowym rodzicem lub uczniem. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Uczestnik stosuje techniki dystansowania emocjonalnego (ochrony własnych zasobów) w omawianym przypadku ucznia trudnego. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Uczestnik projektuje indywidualny plan higieny pracy i dobrostanu, uwzględniający specyfikę roku szkolnego i systemu dzwonkowego. | Kryteria weryfikacji Uczestnik planuje sposób zarządzania energią i wdraża nawyki oddzielające życie prywatne od zawodowego. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie jest skierowane do interdyscyplinarnego zespołu kadry szkolnej, obejmującego nauczycieli przedmiotowych, specjalistów oraz personel wspierający proces kształcenia.
Szkolenie odbywa się w ramach jednej grupy szkoleniowej, a ewentualne mniejsze podgrupy są tworzone na potrzeby ćwiczeń praktycznych podczas zajęć.
Warunki organizacyjne dla zajęć stacjonarnych:
Sala konferencyjna z klimatyzacją oraz WiFi, wyposażona w telewizor/projektor do udostępnienia prezentacji multimedialnej przez osobę prowadzącą.
Materiały papiernicze oraz piśmiennicze dla uczestników szkolenia.
Podział godzinowy szkolenia:
Harmonogram szkolenia jest zaplanowany w godzinach zegarowych (60 minut). Przerwa w toku szkolenia trwa 15 minut. Przerwa przed walidacją trwa 5 minut. Zostały one uwzględnione w harmonogramie i nie wliczają się w czas szkolenia.
Całkowity czas szkolenia wynosi 8 godzin, które realizowane są w formie stacjonarnej.
Zajęcia teoretyczne i praktyczne:
Szkolenie obejmuje zarówno zajęcia teoretyczne, jak i praktyczne z zakresu tematycznego zawartego w karcie. Zajęcia teoretyczne obejmują 4h, natomiast praktyczne 3,5h całego czasu szkolenia. Ostanie pół godziny usługi przeznaczone zostało na walidację efektów szkolenia.
Walidacja przeprowadzona jest w formie testu teoretycznego z automatycznie generowanym wynikiem. Test jest udostępniony uczestnikom za pomocą linku lub kodu QR. Proces walidacji jest rozdzielony od procesu kształcenia i szkolenia.
Moduł 1: Mechanizmy Stresu i Osobista Regulacja Napięcia
- Mapa stresu w rzeczywistości szkolnej: Wprowadzenie do neurobiologii stresu oraz identyfikacja specyficznych stresorów: hałas przerwy, presja egzaminacyjna/oceniania, odpowiedzialność prawna oraz praca z uczniem o specjalnych potrzebach (SPE).
- Sygnały ostrzegawcze i Koszty Emocjonalne: Rozpoznawanie objawów wypalenia zawodowego oraz zmęczenia współczuciem (szczególnie istotne dla psychologów, pedagogów i nauczycieli wspomagających).
- Techniki oddechowe i wyciszające: Praktyczny trening metod regulujących układ nerwowy, możliwych do wykonania podczas krótkiej przerwy lub "okienka".
- Trening Uważności (Mindfulness) w klasie i gabinecie: Techniki redukcji napięcia (skanowanie ciała) oraz technika STOP w sytuacjach kryzysowych (np. trudne zachowanie ucznia, nagła interwencja).
Moduł 2: Odporność w Relacjach, Współpraca Interdyscyplinarna i Granice
- Asertywność w trójkącie Nauczyciel-Rodzic-Uczeń: Stawianie granic w relacjach z roszczeniowymi rodzicami oraz trudnymi zachowaniami uczniów, przy zachowaniu profesjonalizmu.
- Emocjonalne BHP w pracy z uczniem: Techniki "odklejania się" od problemów uczniów (dystansowanie emocjonalne) – jak pomagać, nie biorąc cudzego bagażu na siebie.
- Współpraca w zespole zróżnicowanym: Komunikacja na linii nauczyciel przedmiotowy – nauczyciel współorganizujący/specjalista. Jak grać do jednej bramki i unikać konfliktów kompetencyjnych.
- Kultura wsparcia zamiast oceniania: Przełamywanie izolacji w pokoju nauczycielskim – budowanie "siatki bezpieczeństwa" i grupy wsparcia koleżeńskiego (interwizja koleżeńska).
Moduł 3: Długofalowy Dobrostan, Nastawienie i Plan Wdrożenia
- Psychologia pozytywna i walka z Perfekcjonizmem: Praca z "wewnętrznym krytykiem" w kontekście biurokracji i poczucia odpowiedzialności za wyniki uczniów.
- Zarządzanie energią w rytmie dzwonków: Jak zarządzać zasobami w systemie 45-minutowym? Higiena głosu i umysłu, rola mikroruchów.
- Ergonomia umysłu: Zdrowe nawyki regeneracyjne po pracy – jak "zamykać drzwi szkoły" w głowie po powrocie do domu.
- Indywidualny Plan Dobrostanu: Warsztat końcowy – uczestnicy tworzą strategię przetrwania i rozwoju (wybór narzędzi) na dany semestr/rok szkolny.
Walidacja - test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 3 Moduł 1: Mechanizmy Stresu i Osobista Regulacja Napięcia + Moduł 2: Odporność w Relacjach, Współpraca Interdyscyplinarna i Granice | Prowadzący Marta Piechowicz | Data realizacji zajęć 02-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 3 Moduł 2: Odporność w Relacjach, Współpraca Interdyscyplinarna i Granice + Moduł 3: Długofalowy Dobrostan, Nastawienie i Plan Wdrożenia | Prowadzący Marta Piechowicz | Data realizacji zajęć 02-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 03:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 3 Walidacja - test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | Prowadzący Marta Piechowicz | Data realizacji zajęć 02-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:50 | Godzina zakończenia 16:20 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 360,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 360,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 170,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 170,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Marta Piechowicz
Jej zaplecze profesjonalne obejmuje m.in. Zen Coaching, mindfulness, NVC, pracę z ciałem, regulację stresu oraz współczesne metody wspierania dobrostanu psychicznego. Korzysta również z wieloletniego doświadczenia rozwojowego obejmującego medytację, pracę z głęboką uważnością, ruch, oddech i procesy emocjonalne – w formach przystosowanych do edukacji i biznesu.
Współpracuje z placówkami edukacyjnymi i ośrodkami wsparcia dziennego, prowadząc szkolenia z dobrostanu, komunikacji i regulacji emocjonalnej. Pracuje też indywidualnie z dorosłymi oraz z biznesem — m.in. z kobiecą organizacją Imperfect CEO, wspierając liderki i działania na rzecz równouprawnienia kobiet oraz inicjatywy wzmacniające społeczność romską.
Jej styl pracy jest konkretny, doświadczony i osadzony w praktyce – bez zbędnej teorii, za to z realnymi narzędziami do wykorzystania od razu.
Posiada odpowiednie doświadczenie uzyskane w ciągu 5 lat.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
W ramach usługi każdemu z uczestników zostaną udostępnione niezbędne materiały, które wspierają realizację celów szkolenia.
Materiały obejmują:
- materiały papiernicze i piśmiennicze,
- prezentację multimedialną,
- skrypt szkolenia wraz z case studies.
Informacje dodatkowe
Harmonogram jest zaplanowany w godzinach zegarowych, przerwy są uwzględnione i nie wliczają się w czas trwania szkolenia.
Harmonogram może ulec zmianie.
Walidacja efektów szkolenia odbędzie się w formie testu z automatycznie generowanym wynikiem, przy zachowaniu odrębności procesu szkolenia od procesu walidacji.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi