Wprowadzenie do opieki długoterminowej - podstawy pracy z osobami przewlekle chorymi i niesamodzielnymi
Wprowadzenie do opieki długoterminowej - podstawy pracy z osobami przewlekle chorymi i niesamodzielnymi
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Zdrowie publiczne
- Grupa docelowa usługi
Usługa skierowana jest do osób zainteresowanych podjęciem lub rozwojem pracy w sektorze opieki i pomocy społecznej, w szczególności do:
- Osób planujących podjęcie pracy w zawodach opiekuńczych, takich jak:
- opiekun osób starszych,
- asystent osoby z niepełnosprawnością,
- pracownik placówki opiekuńczej lub wsparcia dziennego.
- Członków rodzin sprawujących opiekę nad bliskimi, którzy chcą podnieść swoje kompetencje opiekuńcze i lepiej wspierać osoby zależne.
- Pracowników instytucji pomocy społecznej, domów pomocy społecznej, hospicjów oraz innych placówek świadczących usługi opiekuńcze.
- Osób bezrobotnych lub poszukujących pracy, które chcą zdobyć nowe kwalifikacje i rozpocząć karierę w zawodach opiekuńczych.
- Osób planujących podjęcie pracy w zawodach opiekuńczych, takich jak:
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji05-12-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi10
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do sprawowania profesjonalnej, kompleksowej i empatycznej opieki nad osobami starszymi, przewlekle chorymi oraz niesamodzielnymi, zarówno w środowisku domowym, jak i w placówkach opiekuńczych.Szkolenie ma na celu wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i wiedzę z zakresu opieki, pielęgnacji, komunikacji, udzielania wsparcia emocjonalnego oraz podstawowej pomocy przedmedycznej, niezbędne do efektywnego i bezpiecznego wykonywania zadań.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu opieki długoterminowej i stosuje zasady pielęgnacji osób niesamodzielnych. | Kryteria weryfikacji Definiuje pojęcia związane z opieką długoterminową, potrafi wskazać podstawowe zasady pielęgnacji. Zna prawa pacjenta i zasady etyki zawodowej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Potrafi prawidłowo wykonać czynności higieniczne, pielęgnacyjne i opiekuńcze | Kryteria weryfikacji Wykonuje czynności pielęgnacyjne zgodnie z zasadami opieki długoterminowej – przeprowadza toaletę chorego, zmienia pozycję pacjenta w łóżku, zapewniając mu bezpieczeństwo i komfort, oraz stosuje skuteczne metody profilaktyki przeciwodleżynowej. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Rozpoznaje symptomy zagrożenia zdrowia lub życia u osoby podopiecznej oraz reaguje w sposób właściwy, podejmując odpowiednie działania interwencyjne i informując odpowiednie służby lub personel medyczny. | Kryteria weryfikacji Rozpoznaje symptomy zagrożenia zdrowia i życia u podopiecznego, reaguje w sposób szybki i adekwatny do sytuacji oraz wykonuje podstawowe czynności pierwszej pomocy do czasu przybycia służb medycznych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Stosuje adekwatne metody komunikacji z osobami starszymi i ich rodzinami, wykazując empatię, cierpliwość oraz umiejętność aktywnego słuchania i wsparcia emocjonalnego. | Kryteria weryfikacji Wykazuje postawę empatyczną wobec pacjenta i jego rodziny, dostosowując działania opiekuńcze do ich indywidualnych potrzeb oraz udzielając wsparcia emocjonalnego i praktycznego. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Wykazuje umiejętność współpracy w zespole opiekuńczym | Kryteria weryfikacji Wykazuje umiejętność współpracy w zespole opiekuńczym, komunikowania się w sposób asertywny i empatyczny, a także radzenia sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych z zachowaniem szacunku wobec podopiecznych i współpracowników. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęICVC Certyfikacja Sp. z o.o.
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoICVC Certyfikacja Sp. z o.o.
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Moduł 1: Wprowadzenie do opieki długoterminowej - 1 h - teoria
Cel: Zapoznanie uczestników z podstawowymi pojęciami i systemem opieki w Polsce.
Zakres tematyczny:
- Definicje opieki długoterminowej i rodzaje świadczeń
- System opieki w Polsce – instytucje, poziomy opieki
- Prawa pacjenta i obowiązki opiekuna
Moduł 2: Podstawy anatomii i fizjologii człowieka - 1h - teoria
Cel: Zrozumienie budowy i funkcjonowania organizmu oraz procesów starzenia się.
Zakres tematyczny:
- Układy i narządy człowieka (krążenia, oddechowy, pokarmowy, nerwowy, ruchu, moczowo-płciowy)
- Procesy starzenia się organizmu i ich wpływ na opiekę
Moduł 3: Pielęgnacja i higiena pacjenta - 2 h – teoria połączona z praktyką
Cel: Nauka podstawowych czynności pielęgnacyjnych.
Zakres tematyczny:
- Toaleta chorego (kąpiel, higiena osobista)
- Zmiana pozycji pacjenta w łóżku i na wózku
- Profilaktyka odleżyn
- Higiena jamy ustnej, włosów i paznokci
Moduł 4: Podstawy dietetyki i żywienia - 1 h - teoria
Cel: Przekazanie wiedzy o zasadach karmienia i dietach specjalistycznych.
Zakres tematyczny:
- Zasady prawidłowego żywienia osób niesamodzielnych
- Dieta normalna i diety specjalistyczne (np. cukrzycowa, łatwostrawna)
- Karmienie osób z trudnościami w przełykaniu
Moduł 5: Podstawy pierwszej pomocy i bezpieczeństwo w opiece - 1h – teoria połączona z praktyką
Cel: Przygotowanie do reagowania w sytuacjach nagłych.
Zakres tematyczny:
- Postępowanie w nagłych wypadkach (zadławienie, omdlenia, urazy)
- Zasady bezpieczeństwa przy pacjencie niesamodzielnym
- Profilaktyka wypadków w domu i w placówce
Moduł 6: Wsparcie psychologiczne i komunikacja - 1 h - teoria
Cel: Rozwijanie umiejętności pracy z pacjentem i jego rodziną.
Zakres tematyczny:
- Komunikacja z osobą niesamodzielną
- Radzenie sobie z trudnymi emocjami pacjenta
- Wsparcie psychiczne i emocjonalne rodzin
Moduł 7: Aspekty prawne i organizacyjne opieki długoterminowej - 1h teoria
Cel: Zapoznanie z wymogami prawnymi i dokumentacją w opiece.
Zakres tematyczny:
- Współpraca z instytucjami (NFZ, PCPR, OPS)
- Prowadzenie dokumentacji medycznej i pielęgnacyjnej
- Obowiązki opiekuna wobec pacjenta i rodziny
Moduł 8: Zajęcia praktyczne - 1h
Cel: Utrwalenie wiedzy poprzez praktyczne ćwiczenia.
Zakres tematyczny:
- Ćwiczenia z zakresu pielęgnacji chorego (mycie, ubieranie, zmiana pozycji)
- Obsługa sprzętu pomocniczego (łóżka rehabilitacyjne, wózki, podnośniki)
- Symulacje sytuacji nagłych i postępowanie w nich
Egzamin – 1h
Uczestnicy zdobędą kompetencje w zakresie:
- Prawidłowej i bezpiecznej opieki fizycznej, w tym pomoc w codziennych czynnościach życia codziennego (higiena, ubieranie, karmienie, mobilizacja osób niesamodzielnych).
- Wsparcia emocjonalnego i psychologicznego, czyli umiejętności budowania relacji, komunikowania się z osobami starszymi lub przewlekle chorymi oraz rozpoznawania potrzeb emocjonalnych podopiecznych.
- Postępowania w sytuacjach zdrowotnych, obejmującego monitorowanie stanu zdrowia, podstawy pierwszej pomocy oraz współpracę z personelem medycznym.
- Prowadzenia dokumentacji opiekuńczej, zgodnie z obowiązującymi standardami i wymaganiami prawnymi, co pozwala na profesjonalne planowanie i raportowanie działań opiekuńczych.
- Organizacji pracy w różnych środowiskach opiekuńczych, zarówno w domach podopiecznych, jak i w placówkach opiekuńczych, przy uwzględnieniu bezpieczeństwa, higieny oraz komfortu osób objętych opieką.
Szkolenie ma również na celu rozwijanie świadomości odpowiedzialności zawodowej, empatii oraz etyki pracy opiekuna, co jest kluczowe dla zapewnienia wysokiej jakości opieki i poprawy jakości życia podopiecznych.
Łączna liczba godzin szkolenia: 10 godz. dydaktycznych w tym: 6 godzin teorii oraz 3 godziny praktyki i 1 godzina przeznaczona jest na egzamin.
W ramach usługi przewidziana jest jedna przerwa dziennie - 1 x 15 minut.
Przerwy nie są wliczone w czas trwania usługi.
Formy:
- Wykłady z prezentacją – omawianie chorób przewlekłych, zasad higieny, bezpieczeństwa pacjenta, praw pacjenta.
- Przykład: prezentacja o chorobie Alzheimera, jej objawach i metodach opieki.
- Ćwiczenia praktyczne – pokaz prawidłowego wykonywania procedur, np. podawania leków, zmiany opatrunków.
- Materiały dydaktyczne – skrypt, schematy postępowania w sytuacjach nagłych.
Zalety: szybkie przekazanie dużej ilości wiedzy, możliwość wizualizacji trudnych procedur.
Wskazówka: najlepiej połączyć z metodami praktycznymi, aby wiedza była utrwalona.
Walidacja
A. Test teoretyczny
Cel: Sprawdzenie wiedzy z zakresu BHP, higieny, anatomii, dietetyki, pierwszej pomocy, aspektów prawnych i psychologicznych.
Forma: pytania zamknięte.
B. Ocena praktyczna
Cel: Sprawdzenie umiejętności praktycznych w zakresie pielęgnacji, bezpieczeństwa i komunikacji.
Forma: ocena postępowania w warunkach symulacyjnych - scenka.
Ocena opiera się na:
- Technice pracy
- Komunikacji i wsparciu psychologicznym
- Postępowaniu w sytuacjach nagłych
- Obsłudze sprzętu pomocniczego
W celu zapewnienia wysokiej efektywności nauczania oraz zaangażowania uczestników, szkolenie realizowane będzie z wykorzystaniem metod interaktywnych i aktywizujących, które łączą elementy teorii z praktyką.
Zastosowane metody pozwolą na rozwijanie zarówno wiedzy merytorycznej, jak i kompetencji praktycznych oraz społecznych niezbędnych w pracy opiekuna osoby niesamodzielnej.
1. Dyskusja kierowana Prowadzący zadaje pytania otwarte, moderuje rozmowę i zachęca uczestników do dzielenia się doświadczeniami, opiniami oraz pomysłami na rozwiązanie konkretnych problemów zawodowych.
2. Analiza przypadków (case study) Uczestnicy analizują opisy rzeczywistych lub modelowych sytuacji z pracy opiekuna. Wspólnie identyfikują problemy, proponują działania i omawiają ich skutki. Metoda rozwija umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów w praktyce.
3. Odgrywanie ról (scenki symulacyjne) Uczestnicy w parach lub małych grupach wcielają się w role opiekuna, pacjenta lub członka rodziny. Ćwiczenie pozwala na rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, empatii i umiejętności reagowania w trudnych sytuacjach emocjonalnych.
4. Pokaz i ćwiczenia praktyczne Prowadzący demonstruje sposób wykonywania czynności pielęgnacyjnych lub udzielania pierwszej pomocy, po czym uczestnicy samodzielnie je powtarzają, otrzymując bieżące wskazówki i korekty.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 11 Wprowadzenie do opieki długoterminowej - teoria | Prowadzący Anna Dudek | Data realizacji zajęć 06-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 17:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 11 Podstawy anatomii i fizjologii człowieka - teoria | Prowadzący Anna Dudek | Data realizacji zajęć 06-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:15 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 11 Przerwa | Prowadzący Anna Dudek | Data realizacji zajęć 06-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:00 | Godzina zakończenia 18:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 11 Pielęgnacja i higiena pacjenta - teoria połączona z praktyką | Prowadzący Anna Dudek | Data realizacji zajęć 06-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:15 | Godzina zakończenia 19:45 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 11 Podstawy dietetyki i żywienia - teoria | Prowadzący Anna Dudek | Data realizacji zajęć 06-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 19:45 | Godzina zakończenia 20:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 11 Podstawy pierwszej pomocy i bezpieczeństwo w opiece - teoria połączona z praktyką | Prowadzący Anna Dudek | Data realizacji zajęć 07-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 17:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 11 Wsparcie psychologiczne i komunikacja - teoria | Prowadzący Anna Dudek | Data realizacji zajęć 07-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:15 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 11 Przerwa | Prowadzący Anna Dudek | Data realizacji zajęć 07-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:00 | Godzina zakończenia 18:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 11 Aspekty prawne i organizacyjne opieki długoterminowej - teoria | Prowadzący Anna Dudek | Data realizacji zajęć 07-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:15 | Godzina zakończenia 19:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 11 Zajęcia praktyczne | Prowadzący Anna Dudek | Data realizacji zajęć 07-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 19:00 | Godzina zakończenia 19:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 11 Walidacja | Prowadzący Anna Dudek | Data realizacji zajęć 07-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 19:45 | Godzina zakończenia 20:30 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 060,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 060,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 106,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 106,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 220,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 220,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 0,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Anna Dudek
Jej główne obszary kompetencji obejmują m.in.:
pielęgnację i organizację opieki nad osobami starszymi,
komunikację i pracę z osobami cierpiącymi na demencję i choroby otępienne,
udzielanie wsparcia psychologicznego i emocjonalnego podopiecznym oraz ich rodzinom,
rozwój kompetencji interpersonalnych niezbędnych w pracy opiekuna.
Szkolenia prowadzone przez Panią Anię cechują się wysokim poziomem merytorycznym, praktycznym podejściem do zagadnień oraz dostosowaniem treści do potrzeb uczestników. Uczestnicy cenią jej zajęcia za klarowny przekaz, autentyczność i przyjazną atmosferę, sprzyjającą wymianie doświadczeń i refleksji zawodowej.
Pani Ania realizuje proces dydaktyczny w oparciu o rzetelną wiedzę, wieloletnie doświadczenie oraz pasję do pracy z drugim człowiekiem. Pani Ania doświadczenie oraz kwalifikacje zdobyła nie wcześniej niż 5 lat przed datą wprowadzenia szczegółowych danych dotyczących oferowanej usługi.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik szkolenia otrzyma komplet materiałów, które wspomogą zarówno zdobywanie wiedzy podczas zajęć, jak i późniejsze jej praktyczne wykorzystanie. W skład materiałów wchodzą:
- Skrypt szkoleniowy – zawierający szczegółowe informacje teoretyczne, praktyczne wskazówki oraz przykłady zastosowań omawianych zagadnień.
- Przykładowa dokumentacja opiekuńcza – gotowe wzory i formularze, które mogą służyć jako wzorzec w codziennej pracy, ułatwiający wdrażanie standardów i procedur opiekuńczych.
Materiały te zostały przygotowane w sposób umożliwiający łatwe przyswajanie wiedzy oraz szybkie odwoływanie się do kluczowych informacji w praktyce zawodowej.
Warunki uczestnictwa
Warunki uczestnictwa i zaliczenia szkolenia:
- Uczestnictwo w szkoleniach dofinansowanych:
- Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu dofinansowanym jest:
- założenie konta przez uczestnika w Bazie Usług Rozwojowych (BUR),
- spełnienie wymagań określonych przez operatora dofinansowania.
- Zaliczenie szkolenia:
- Aby otrzymać potwierdzenie udziału w szkoleniu, uczestnik musi osiągnąć minimum 80% frekwencji z przeprowadzonych zajęć. Obecność uczestników weryfikowana poprzez listę obecności — wymagane minimum 80% obecności, by uzyskać zaliczenie.
Warunki organizacyjne:
- Zajęcia prowadzone w sali wyposażonej w sprzęt multimedialny oraz pomoce dydaktyczne.
- Zajęcia praktyczne prowadzone w grupach - 6-10 osobowych, co umożliwi ćwiczenie umiejętności i bezpośrednią obserwację. Zajęcia praktyczne umożliwią bezpieczne wykonywanie ćwiczeń. Taki podział pozwali każdemu uczestnikowi na aktywne uczestnictwo w procesie nauki – każdy wykonuje wszystkie czynności samodzielnie, a nie tylko obserwuje.
Informacje dodatkowe
Podstawa zwolnienia z VAT:
usługa szkoleniowa jest zwolniona z podatku VAT, pod warunkiem że dofinansowanie pokrywa co najmniej 70% kosztów szkolenia.Wprzypadku mniejszego wsparcia finansowego, do ceny netto usługi dodawany jest podatek VAT w wysokości 23%.
Przepis na podstawie którego stosowane jest zwolnienie od podatku: Zwolnienie z podatku VAT na podstawie §3 ust.1pkt.14rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunkówstosowania tych zwolnień (tekst jednolity: Dz.U. z 2025r. poz. 832)
Adres
Adres
Pomieszczenia szkoleniowe spełniają wszystkie wymogi sanitarne, przeciwpożarowe i BHP, a ich układ przestrzenny umożliwia komfortową i bezpieczną realizację zajęć dla grup szkoleniowych.
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi