Kurs: Emocje, komunikacja, hejt - jak odczytywać sygnały psychosomatyczne
Kurs: Emocje, komunikacja, hejt - jak odczytywać sygnały psychosomatyczne
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Grupa docelowa usługi
Kurs jest skierowany do osób dorosłych ((m.in. osób indywidualnych w wieku minimum 18) – zarówno uczestników indywidualnych, jak i właścicieli oraz pracowników firm – którzy chcą lepiej rozumieć swoje emocje i reakcje ciała, nauczyć się regulować stres, pracować z doświadczeniami trudnymi lub obciążającymi (np. trauma, napięcie psychosomatyczne), a także rozwijać odporność psychiczną, umiejętność radzenia sobie z hejtem i budować poczucie własnej wartości w życiu zawodowym i osobistym.
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników25
- Data zakończenia rekrutacji02-02-2026
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi27
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa pn. „Kurs: Emocje, komunikacja, hejt – jak odczytywać sygnały psychosomatyczne” przygotowuje do lepszego rozumienia zależności między emocjami a ciałem, rozpoznawania sygnałów psychosomatycznych, świadomej regulacji stresu i napięcia, skutecznej komunikacji w sytuacjach trudnych (np. hejt, konflikt), a także do budowania odporności psychicznej i poczucia własnej wartości w życiu osobistym i zawodowym.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Rozpoznaje mechanizmy zapisywania się emocji i traumy w ciele | Kryteria weryfikacji Wskazuje zależności między emocjami a objawami psychosomatycznymi, | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Opisuje działanie osi HPA i teorii poliwagalnej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Rozpoznaje typowe objawy psychosomatyczne i ich możliwe przyczyny | Kryteria weryfikacji Wymienia i rozpoznaje objawy psychosomatyczne oraz powiązuje je z konkretnymi emocjami lub sytuacjami | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Rozpoznaje techniki regulacji układu nerwowego i pracy z napięciem | Kryteria weryfikacji Nazywa techniki (np. ugruntowanie, oddech, body scan) oraz wskazuje ich zastosowanie | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Rozpoznaje strategie radzenia sobie z krytyką i hejtem, | Kryteria weryfikacji Stosuje strategie radzenia sobie z krytyką i hejtem, | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Kurs jest skierowany do osób dorosłych (m.in. osób indywidualnych w wieku minimum 18) oraz właścicieli i pracowników przedsiębiorstw, którzy chcą lepiej rozumieć swoje emocje i reakcje ciała, nauczyć się regulować stres, pracować z doświadczeniami trudnymi lub obciążającymi (np. trauma, napięcie psychosomatyczne), a także rozwijać odporność psychiczną, umiejętność radzenia sobie z hejtem i budować poczucie własnej wartości w życiu zawodowym i osobistym.
1. Wstęp (Powitanie, przedstawienie prowadzącego i uczestników, Test wiedzy)
2. Czym są emocje i jak zapisują się w ciele?
Krótkie wprowadzenie neurobiologiczne (oś HPA, układ limbiczny, ciało migdałowate)
Somatyzacja: jak emocje wpływają na fizjologiczne funkcjonowanie organizmu (ból, napięcie, choroby
psychosomatyczne)
Nauka identyfikacji typowych objawów psychosomatycznych (np. napięcia, bólu, duszności, zamrożenia)
Ćwiczenie
3. Psychosomatyka – język ciała w praktyce
Omówienie zjawiska somatyzacji i psychosomatyki w kontekście codziennego funkcjonowania
Przegląd objawów psychosomatycznych (ból głowy, napięcie karku, brzucha itp.)
Które obszary ciała mogą być powiązane z określonymi emocjami lub doświadczeniami
Praca z metaforą ciała („serce mi pęka”, „gul w gardle”)
Ćwiczenie
4. Trauma a ciało – teoria poliwagalna i zamrożenie
Wprowadzenie do teorii poliwagalnej (Stephen Porges)
Trzy stany układu nerwowego: zaangażowanie społeczne, walka/ucieczka, zamrożenie
Zrozumienie mechanizmów neurobiologicznych traumy (reakcja stresowa, zamrożenie, teoria
poliwagalna).
Rozpoznanie, jak przeszłe doświadczenia zapisują się w ciele i wpływają na funkcjonowanie.
Mini warsztat: rozpoznawanie własnego „tonusu nerwowego”
5. Praca z ciałem w kontekście traumy
Somatyczne objawy traumy (m.in. dysocjacja, chroniczne napięcie, bóle idiopatyczne)
Praca z bezpiecznym ruchem i ugruntowaniem, regulacja układu nerwowego, uważność somatyczna.
Ćwiczenie prowadzone: „Body scan z intencją”
6. Czytanie ciała - praktyka obserwacji i rozmowy
Ciało jako komunikat – na co zwracać uwagę (postawa, ton głosu, mikrogesty)
Umiejętność dobrania odpowiednich narzędzi do pracy z klientem lub do pracy własnej
Jak rozmawiać z klientem / pacjentem o doznaniach cielesnych?
Ćwiczenie: analiza studium przypadku – uczestnicy interpretują sygnały ciała opisanego klienta
7. Techniki pracy z ciałem w kontekście emocji i traumy
Przegląd technik: ćwiczenia oddechowe, techniki relaksacyjne itp.
Rozwój umiejętności czytania sygnałów płynących z ciała (postawa, gesty, ton głosu).
Ćwiczenie komunikacji somatycznej – jak rozmawiać z osobami, które doświadczają emocji „przez
ciało”.
Ćwiczenie: „Ziemia, ogień, woda, powietrze” – cztery sposoby na regulację ciała i emocji
8. Tworzenie własnego zestawu narzędzi do pracy z ciałem
Jak dobrać narzędzia do klienta / siebie
Co działa, a co może być zbyt konfrontujące
Zbudowanie świadomości własnych wzorców cielesno-emocjonalnych.
Ćwiczenie: Opracowanie własnego „somatycznego zestawu pierwszej pomocy”
9. Stres, jako motywacja
Czynniki wywołujące stres
Jak wykorzystać stres na własną korzyść
Co robić gdy stres wraca
Ćwiczenie: moje doświadczenia
10. Zarządzanie stresem
Rodzaje stresu
Podejście biologiczne
Praca z ciałem to nie tylko joga i ćwiczenia oddechowe
Techniki i sposoby radzenia sobie ze stresem
Ćwiczenie: moje sposoby zarządzania stresem
11.Czym jest hejt?
Definicja hejtu – czym różni się od krytyki, żartu, opinii
Konstruktywna krytyka a hejt
Formy hejtu (offline/online, słowa, gesty, obrazy, komentarze)
Ćwiczenie
12.Jak sobie radzić z hejtem
Strategia reakcji: ustalenie, blokowanie, rozstrzygnięcie, asertywna odpowiedź
Rola wsparcia społecznego (rodzina, znajomi, grupy wsparcia)
Ćwiczenie
13.Hejt a poczucie własnej wartości
Jak hejt wpływa na emocje, obraz samego siebie i samoocenę
Mechanizm „przyjmowania na siebie” i jego negatywne skutki
Ćwiczenie
14.Jak odbudować poczucie własnej wartości
Dobre praktyki: praca nad samoświadomością, rozwój pasji, otaczanie się wspierającymi ludźmi
Złe praktyki: obrażanie innych w mediach społecznościowych, tłumienie skutków negatywnych emocji
Ćwiczenie
15.Podsumowanie dnia: pytania i odpowiedzi
Podsumowanie i zachęcenie do pracy nad własnym ciałem i emocjami
Pytania i odpowiedzi
Krąg refleksji: Co zabieram dla siebie? Co mnie poruszyło?
Zamykające ćwiczenie: „Słowo dla ciała”
16. Test walidacyjny
Szkolenie prowadzone jest w godzinach dydaktycznych (1godzina = 45min.)
Szkolenie zdalne w czasie rzeczywistym poprzez platformę ZOOM.US
W procesie szkoleniowym zostały zaplanowane przerwy, które nie są wliczane do procesu kształcenia oraz walidacja, która jest wliczona do czasu trwania usługi rozwojowej i procesu kształcenia.
Kurs przeprowadzany będzie w formie online, bez podziału na grupy. Uczestnicy mają możliwość korzystania zarówno z kamerki jak i mikrofonu. Pytania można również zadawać za pomocą czatu.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 15 Wstęp (Powitanie, przedstawienie prowadzącego i uczestników, Test wiedzy) | Prowadzący Katarzyna Szulc | Data realizacji zajęć 03-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 08:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 15 Czym są emocje i jak zapisują się w ciele? Psychosomatyka – język ciała w praktyce. Wykład, ćwiczenie | Prowadzący Katarzyna Szulc | Data realizacji zajęć 03-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 15 Trauma a ciało – teoria poliwagalna i zamrożenie. Wykład, ćwiczenie, rozmowa | Prowadzący Katarzyna Szulc | Data realizacji zajęć 03-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 15 Praca z ciałem w kontekście traumy. Wykład, ćwiczenie, rozmowa | Prowadzący Katarzyna Szulc | Data realizacji zajęć 04-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 15 Czytanie ciała - praktyka obserwacji i rozmowy. Wykład, ćwiczenie | Prowadzący Katarzyna Szulc | Data realizacji zajęć 04-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 15 Techniki pracy z ciałem w kontekście emocji i traumy. Wykład, ćwiczenie, rozmowa | Prowadzący Katarzyna Szulc | Data realizacji zajęć 04-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 15 Tworzenie własnego zestawu narzędzi do pracy z ciałem. Wykład, ćwiczenie | Prowadzący Katarzyna Szulc | Data realizacji zajęć 04-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 15 Stres, jako motywacja. Wykład, ćwiczenie | Prowadzący Katarzyna Szulc | Data realizacji zajęć 04-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 15 Zarządzanie stresem. Wykład, ćwiczenie, prezentacja | Prowadzący Katarzyna Szulc | Data realizacji zajęć 04-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:45 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 15 Zarządzanie stresem. Wykład, ćwiczenie, prezentacja | Prowadzący Katarzyna Szulc | Data realizacji zajęć 05-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 08:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 15 Czym jest hejt? Wykład, ćwiczenie | Prowadzący Katarzyna Szulc | Data realizacji zajęć 05-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 15 Jak sobie radzić z hejtem? Wykład, ćwiczenie | Prowadzący Katarzyna Szulc | Data realizacji zajęć 05-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 15 Hejt a poczucie własnej wartości. Wykład, ćwiczenie, rozmowa | Prowadzący Katarzyna Szulc | Data realizacji zajęć 05-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 15 Jak odbudować poczucie własnej wartości. Podsumowanie: pytania i odpowiedzi | Prowadzący Katarzyna Szulc | Data realizacji zajęć 05-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 15 Walidacja - test | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 05-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 550,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 550,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 205,56 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 205,56 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Katarzyna Szulc
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnik otrzyma w wiadomości e-mail skrypt szkoleniowy.
Informacje dodatkowe
SNH sp. z o.o. jest Placówką Kształcenia Ustawicznego, działającą na podstawie przepisów ustawy Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737) zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych z dnia 6 października 2023 r., prowadzi kształcenie ustawiczne w następujących formach pozaszkolnych: kursy, umożliwiające uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. W związku z powyższym dokumenty księgowe wystawiane są zwolnione ze względu na rodzaj prowadzonej działalności (art. 43 ust 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT).
Warunki techniczne
Warunki techniczne
a) usługa będzie prowadzona za pośrednictwem platformy zoom.us
b) minimalne wymagania sprzętowe: komputer stacjonarny/laptop, kamera wbudowana/na USB, mikrofon, słuchawki/ głośniki Processor and RAM requirements Minimum Processor Single Core 1Ghz or Higher RAM 2GB Recommended Dual Core 2Ghz or Higher (i3/i5/i7 or AMD equivalent) RAM 4GB Przewodowy lub bezprzewodowy (3G or 4G/LTE). Minimum bandwidth is 600kbps (up/down) and recommended is 1.5 Mbps
c) minimalne wymagania dotyczące łącza sieciowego: minimum 70 kb/s downloadu
d) niezbędne oprogramowanie: minimum Windows XP/MacOS High Sierra, przeglądarka internetowa (marka nie ma znaczenia)
e) okres ważności linku do zakończenia szkolenia ( wg harmonogramu)