BILANS 2025 rachunkowe i podatkowe zamkniecie roku szkolenie podsumowujące rok 2025
BILANS 2025 rachunkowe i podatkowe zamkniecie roku szkolenie podsumowujące rok 2025
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Podatki
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie adresowane jest do:
- głównych księgowych,
- biegłych rewidentów,
- służb finansowo-księgowych zajmujących się w praktyce księgowością,
- służb finansowo-księgowych przygotowujących sprawozdania finansowe,
- służb finansowo-księgowych ustalających poziom zobowiązań podatkowych,
- pracodawców i pracowników biura rachunkowego.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji05-12-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi21
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje do samodzielnego rozliczania podatku VAT i podatków dochodowych CIT i PIT w oparciu o znajomość najważniejszych zmian zachodzących w ustawodawstwie w 2025 roku, oraz do samodzielnego sporządzenia sprawozdania finansowego w oparciu o ustawę o rachunkowości.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Definiuje przepisy i rozlicza podatek od towarów i usług. | Kryteria weryfikacji • identyfikuje obowiązek podatkowy w VAT.• określa podstawę opodatkowania. • wskazuje terminy wystawiania faktur VAT • wskazuje jakie dane powinny zawierać faktury. • Identyfikuje procedury związane z rejestracją VAT • rozlicza deklaracje VAT. • nalicza podatek VAT należny oraz identyfikuje i odlicza VAT naliczony. • rozróżnia przedmiot opodatkowania i stawki podatkowe w podatkach dochodowych. • definiuje moment powstania zobowiązania podatkowego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Definiuje przepisy i rozlicza podatek dochodowy od osób prawnych i fizycznych | Kryteria weryfikacji • Rozróżnia przedmiot opodatkowania CIT/PIT• Ustala stawki podatkowe • definiuje moment powstania zobowiązania podatkowego. • rozróżnia rodzaje deklaracji podatkowych • orientuje się w terminach składania deklaracji CIT i PIT • Oblicza podstawę opodatkowania, • ustala przychody podatkowe • kwalifikuje koszty uzyskania przychodów w CIT i PIT | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Definiuje przepisy i funkcjonowanie ustawy o rachunkowości | Kryteria weryfikacji • dokonuje ustalenia wyniku finansowego oraz dochodu (straty) na potrzeby podatków• ustala odroczony podatek dochodowy • kontroluje podział i rozliczenie wyniku finansowego • monitoruje rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe • definiuje leasing w ujęciu prawa bilansowego i KSR • oblicza rachunek zysków i strat | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
1 temat: Zamknięcie roku 2025 w VAT – podsumowanie obowiązków oraz zmian
1. Zasady i terminy wystawiania faktur
a) rodzaje faktur,
b) na kim spoczywa obowiązek wystawienia faktury i w jakich sytuacjach,
c) „pusta faktura” i jej skutki,
d) „refakturowanie”, (data sprzedaży, data powstania obowiązku podatkowego i data wystawienia refaktury, refakturowanie świadczeń złożonych np. media przy wynajmie, leasingu, stawki podatkowe, podatek od nieruchomości),
e) faktury dokumentujące otrzymanie zaliczki, zadatku, przedpłaty,
f) w jakich sytuacjach otrzymanie zaliczki nie rodzi obowiązku rozliczenia podatku,
g) dokumentowanie importu usług, zakupu towarów gdzie podatnikiem jest nabywca oraz WNT
h) faktura korygująca a nota korygująca, zbiorcza faktura korygująca, faktury zwiększające i obniżające podstawę opodatkowania, termin ujęcia w rozliczeniu,
g) duplikat faktury, faktury do paragonów, dokumenty uznawane za faktury,
h) różnica między „anulowaniem” dokumentu a jego korektą do „zera”,
i) wystawianie faktur do paragonów, konsekwencje za ich błędne wystawienie,
2. KSeF – dobrowolny i obowiązkowy
a) zasady funkcjonowania KSeF,
– aplikacja podatnika, mikrofirma, aplikacja mobilna,
– terminy wprowadzenia obowiązkowego KSeF,
– jakie podmioty nie mają obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych,
– faktury pro-forma, noty korygujące a KSeF,
– wysyłka wsadowa i interaktywna,
– tryb off-line (certyfikat wystawcy faktury),
– transakcje objęte obowiązkiem fakturowania w ramach KSeF,
– eksport, WDT, sprzedaż poza granicami Polski,
– procedura OSS i SME,
b) definicja faktury ustrukturyzowanej,
– moment sporządzenia, wystawienia i otrzymania faktury w ramach KSeF,
– wystawianie faktur i faktur korygujących w KSeF (schema Fa (1), Fa (2), Fa (3)),
– pola obligatoryjne i fakultatywne,
– „załącznik” – schema Fa (3),
– status faktury wystawionej poza KSeF,
– możliwość wizualizacji faktury ustrukturyzowanej (np. w pdf.),
– anulowanie faktury, duplikat a KSeF,
– płatności, w tym płatności zbiorcze,
– numer KSeF faktury, w jakich sytuacjach należy się nim posługiwać,
– kursy walut w przypadku faktur wystawianych w walucie obcej,
c) uprawnienia osób upoważnionych do pracy w KSeF,
– sytuacje w których podmiot ma obowiązek przekazania informacji o osobie administrującej systemem KSeF w firmie organom podatkowym, (druk ZAW-Fa),
– rodzaje uprawnień i sposób ich nadawania,
– sposoby identyfikacji w systemie, (tokeny),
– identyfikacja podmiotów zależnych (grupy VAT, JST), )
– ustawienia dostępu do KSeF dla pracowników podatnika oraz podmiotów z zewnątrz,
– sposób generowania tokenów,
d) postępowanie w przypadku awarii systemu,
– brak dostępu do systemu z winy systemu,
– braku dostępu do systemu z winy podatnika,
– w jakich sytuacjach należy oznaczyć fakturę kodem QR, jaki jest termin jej wystawienia i otrzymania,
3. Data wystawienia faktury a data powstania obowiązku podatkowego
a) określenie daty powstania obowiązku podatkowego,
b) co oznacza pojęcie data wykonania usługi lub wydania towaru,
c) data wystawienia faktury a data powstania obowiązku podatkowego,
d) w jakich sytuacjach wystawienie faktury oznacza obowiązek zapłaty podatku VAT,
e) świadczenia o charakterze ciągłym,
4. Prawo do odliczenia VAT:
a) zasady i terminy rozliczania podatku naliczonego,
b) przypadki w jakich nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego,
d) możliwość (przy spełnieniu określonych warunków) odliczenia podatku naliczonego od zakupionych usług noclegowych,
e) gastronomia, catering a odliczenie VAT – zasada stałości (wyrok TSUE),
f) zasada neutralności (wyrok TSUE),
g) należyta staranność, dobra wiara a rozliczenie podatku naliczonego.
5. Ulga na złe długi, sprzedaż nieruchomości:
a) termin w jakim sprzedający uprawdopodabnia nieściągalność wierzytelności,
b) warunki korzystania z ulgi na złe długi,
c) obowiązki nabywcy,
d) ulga na złe długi a termin płatności,
e) sprzedaż nieruchomości – opcja opodatkowania
f) wyrok TSUE w zakresie pierwszego zasiedlenia,
6. Transakcje wewnątrzwspólnotowe
7. Eksport i import towarów oraz zaliczka w eksporcie:
8. Świadczenia nieodpłatne.
9. Wybrane orzeczenia TSUE, NSA i WSA.
10. Co nas czeka w 2026 roku (JPK, KSeF).
2 temat: Zamknięcie roku podatkowego – podatek dochodowy od osób prawnych i fizycznych w działalności
Podatek dochodowy od osób prawnych i fizycznych – wybrane zagadnienia
1. Podatki dochodowe w 2025.
- minimalny podatek dochodowy/przychodowy (kogo dotyczy, podstawa i wysokość opodatkowania) a globalny podatek minimalny w 2025r.,
- księgi i ewidencje – nowa forma obowiązków podatkowych od 2025 (JPK KR PD, JKP ST PD),
- dotacje, subwencje, dofinansowania oraz ich wpływ na podatki dochodowe,
- amortyzacja środków trwałych (wartości początkowe, metody amortyzacji, wyłączenia z amortyzacji),
- podmioty powiązane w podatkach dochodowych (obowiązki oraz terminy)
- ulga na złe długi a zaliczenie w koszty nieściągalnych wierzytelności,
- najistotniejsze zagadnienia związane z podatkiem u źródła (WHT) (płatności podlegające opodatkowaniu, zwolnienia, preferencje z UPO, klauzula 2 ml zł i inne) z uwzględnieniem objaśnień podatkowych z 3 lipca 2025r. dotyczących beneficjentów rzeczywistych,
- regulacje podatkowe związane z fundacją rodzinną (fundator, beneficjenci, przychody i stawki podatkowe) oraz zmiany na 2026r. (minimalny okres posiadania aktywów, najem krótkoterminowy oraz inne)
- koszty finansowania dłużnego a koszty podatkowe związane z kapitałami własnymi (hipotetyczne odsetki) ze wskazaniem rozbieżności w podejściu do liczenia wysokości hipotetycznych odsetek
- wybrane regulacje podatkowe odnoszące się do estońskiego CIT oraz inne zagadnienia dotyczące tej formy opodatkowania,
- wyjazdy i imprezy integracyjne inne nieodpłatne świadczenia, zwolnienia z opodatkowania,
- przychody z działalności gospodarczych – formy opodatkowania (plusy i minusy wyboru danej formy opodatkowania),
- przychody podatkowe (metoda memoriałowa, kasowa, zasady i wyłączenia),
- PIT kasowy od 2025r. (kogo dotyczy, warunki brzegowe, wyłączenia),
- Spółki osobowe a podatki dochodowe w 2025/2026r.
2. Inne wybrane zagadnienia w podatkach dochodowych min.:
- koszty podatkowe (zasady podziału kosztów, warunek zaliczenia do kosztów podatkowych, wyłączenia z kosztów, płatności w niewłaściwej formie a koszty podatkowe),
- koszty bezpośrednie oraz koszty pośrednie – moment poniesienia kosztu oraz korekta kosztów,
- koszty podatkowe związane ze środkami trwałymi i wartościami niematerialnymi i prawne – amortyzacja (remont i modernizacja oraz inne).
- płatności gotówkowe oraz płatności na rachunki niezgłoszone w rejestrze VAT + płatności bez split payment’u – jako wydatki wyłączone z kosztów podatkowych,
- wybrane zagadnienia dotyczące kosztów uzyskania przychodów m.in.:
3. Pytania uczestników.
3 temat: Rachunkowość. Zasady sporządzania sprawozdań finansowych
Podstawy formalnoprawne sporządzenia sprawozdania finansowego za rok 2025
> ustawa o rachunkowości i przepisy wykonawcze
> implementacja dyrektyw UE i zmiany w ustawie o rachunkowości
> zmiany w krajowych standardach rachunkowości
> nowe stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości
> wpływ przepisów podatkowych na sprawozdanie finansowe
> dokumentacja zasad (polityki) rachunkowości
2. Inwentaryzacja aktywów i pasywów
> harmonogram prac związanych z bilansowym zamknięciem roku
> cel, terminy i zakres inwentaryzacji
> metody inwentaryzacji
> zasady dokumentowania czynności inwentaryzacyjnych
> rozliczenie wyników inwentaryzacji
> nieprawidłowości w inwentaryzacji
3. Wymogi formalne dotyczące sporządzania sprawozdania finansowego
> postać i format sprawozdania finansowego
> termin sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego
> zasady podpisywania sprawozdania finansowego
> prawo do uproszczeń w zakresie sprawozdania finansowego
4. Wymogi merytoryczne dotyczące sporządzania sprawozdania finansowego
> cel i cechy rzetelnego sprawozdania finansowego
> nadrzędne zasady rachunkowości
> elementy rocznego sprawozdania finansowego
> szczegółowość danych sprawozdawczych
> dane porównawcze i zdarzenia po dniu bilansowym
> założenie kontynuacji działalności
5. Bilans – zestawienie aktywów i pasywów na koniec roku obrotowego
> zasady ujmowania i prezentacji aktywów i pasywów
> wycena bilansowa aktywów i pasywów
> uproszczenia w zakresie wyceny
> nieprawidłowości w zakresie wyceny bilansowej
> korygowanie błędów lat ubiegłych
6. Rachunek zysków i strat – informacja o przychodach, kosztach i wyniku finansowym
7. Informacja dodatkowa
> cel i zakres informacji dodatkowej
> wprowadzenie do sprawozdania finansowego
> dodatkowe informacje i objaśnienia, w tym nota podatkowa
> nieprawidłowości w zakresie sporządzania informacji dodatkowej
8. Badanie, udostępnianie, zatwierdzanie i składanie rocznego sprawozdania finansowego
> obowiązek badania rocznego sprawozdania finansowego
> umowa o badanie sprawozdania finansowego
> cel i metodologia badania sprawozdania finansowego
> sprawozdanie z badania i rodzaje opinii o sprawozdaniu finansowym
> zasady udostępniania sprawozdania finansowego
> zatwierdzanie sprawozdania finansowego
> walidacja i składanie rocznego sprawozdania finansowego
9. Pozostałe elementy sprawozdania finansowego
10. Zamknięcie ksiąg rachunkowych i wymogi dotyczące prowadzenia ksiąg rachunkowych
11. Odpowiedzialność za księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe
WALIDACJA Szkolenie jest realizowane w godzinach dydaktycznych. W polu Liczba godzin usługi wymiar godzin szkolenia jest przedstawiony w godzinach dydaktycznych (1 godzina dydaktyczna usługi = 45 minut). Dodatkowo każdego dnia w trakcie szkolenia przewidziane są dwie przerwy: 15 minutowa przerwa kawowa i przerwa lunchowa trwająca 30 minut. Przerwy nie są ujęte w polu „Liczba godzin dydaktycznych”, ale są wliczone do tabeli z harmonogramem zajęć.
Na zakończenie szkolenia zostanie przeprowadzona walidacja nabytych efektów uczenia się (test teoretyczny)
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
|---|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 4 Zamknięcie roku 2025 | Prowadzący dr Dorota Anna Mikulska | Data realizacji zajęć 08-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 4 podatek CIT/PIT | Prowadzący Aleksander Gniłka | Data realizacji zajęć 10-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 4 Podatek VAT | Prowadzący Dariusz Polakowski | Data realizacji zajęć 18-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 05:45 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 4 walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 18-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:15 | Forma stacjonarna Tak |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 845,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 87,86 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 71,43 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Dariusz Polakowski
Aleksander Gniłka
dr Dorota Anna Mikulska
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
W czasie zajęć wykorzystywane są autorskie materiały dydaktyczne przygotowane przez wykładowcę, prezentacja która zostanie przekazana uczestnikom. Materiał merytoryczny oparty będzie o przykłady i ćwiczenia, dzięki którym uczestnicy szkolenia będą mogli w praktyczny sposób poznać zastosowanie obecnie obowiązujących przepisów a także podzielić się między sobą doświadczeniem w zakresie omawianej problematyki.
Informacje dodatkowe
Jeśli usługa jest finansowana ze środków publicznych w co najmniej 70% korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z Ustawą o VAT, proszę o informację do organizatora
Zajęcia na kursie odbywają się zgodnie z wykazem godzinowym, w oparciu o godziny lekcyjne trwające 45 minut (7 godzin lekcyjnych), zajęcia odbywają się zgodnie z wykazem godzinowym:
9.00-10,3o wykład -90 minut- 2 godz.lekcyjne
przerwa -15 minut, obejmuje wywiad swobodny i debatę swobodną
10.45-12,15 wykład -90 minut- 2 godz.lekcyjne
przerwa -30 minut,
12.45-15,00 wykład -135 minut- 3 godz.lekcyjne
Na zakończenie, ostatnie15 minut, obejmuje wywiad swobodny i debatę swobodną
Warunki techniczne
Warunki techniczne
- Szkolenie realizowane jest w formie wykładu online - wirtualnego szkolenia nadawanego na specjalnie przygotowanej platformie. Uczestnicy będą na żywo brali udział w szkoleniu z możliwością zadawania pytań na czacie. Podczas szkolenia poza widokiem wykładowcy będzie również dostępna tablica multimedialna, oraz prezentacja materiałów którymi będzie zarządzał wykładowca.
- W czasie wykładu stosowane są metody i techniki nauczania skoncentrowane na praktycznych aspektach rozwiązywania problemów.
- Autorskie materiały szkoleniowe uczestnicy otrzymują w terminie 2 dni przed szkoleniem w formie PDF na wskazany w zgłoszeniu czytelny adres e:mail.
- Po zakończeniu szkolenia uczestnik otrzymuje imienny certyfikat potwierdzający jego udział w szkoleniu wysłany w formie PDF na wskazany w zgłoszeniu czytelny adres e;mail
- Po zakończonym szkoleniu uczestnicy oceniają szkolenie poprzez pozostawienie opinii w formie ankiety, która pozwoli na podsumowanie efektów i jakości zrealizowanego szkolenia
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe
- w pobliżu bezpłatny parking