Kurs "Specjalista ds. analizy finansowej – analityk finansowy"
Kurs "Specjalista ds. analizy finansowej – analityk finansowy"
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Rachunkowość/księgowość
- Grupa docelowa usługi
Uczestnikami kursu mogą być osoby z wykształceniem średnim lub wyższym, które posiadają wiadomości z zakresu finansów, rachunkowości, jak również umiejętność obsługi programu MS Excel. Kurs przeznaczony jest dla osób pracujących w działach księgowości przedsiębiorstw, instytucjach finansowych, biurach rachunkowych oraz dla kadry zarządzającej i decyzyjnej sektora MŚP; które posiadają zdolność rozumienia i stosowania matematyki i analizy w różnych sytuacjach.
Zapisu należy dokonać również wypełniając formularz zgłoszeniowy: https://www.skp-ow.com.pl/terminy-szkolen/kurs-specjalista-ds-analizy-finansowej-analityk-finansowy-kurs-hybrydowy-82-godziny-dydaktyczne/
- Minimalna liczba uczestników20
- Maksymalna liczba uczestników32
- Data zakończenia rekrutacji20-03-2026
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi82
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Podstawowym celem kursu jest przedstawienie uczestnikom zagadnień związanych z prowadzeniem analizy finansowej w przedsiębiorstwie. Podczas szkolenia uczestnicy poznają narzędzia, procesy i metody wykorzystywane podczas przeprowadzania analizy finansowej. Nabyta wiedza pozwoli uczestnikom na wykonywanie we właściwy sposób analiz finansowych, jak również na dokonywanie interpretacji wyników analiz w sposób kompletny i zrozumiały dla każdego odbiorcy informacji.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Poznaje specyfikę przygotowywania analizy finansowej przedsiębiorstwa. | Kryteria weryfikacji Interpretuje wyniki ex post działalności firmy i właściwego podejściado wykorzystania danych historycznych do prognozowania przyszłych danych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Poznaje metody i sposoby holistycznego podejścia do danych finansowychprzedsiębiorstwa. | Kryteria weryfikacji Poznaje niezbędne narzędzia wykorzystywane w analizie finansowej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Ocenia sytuację i kondycję przedsiębiorstwa.Ocenia opłacalność projektów inwestycyjnych. | Kryteria weryfikacji Poznaje sposoby i zasady interpretacji wyników analizy finansowej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęKomisja Egzaminacyjna Oddziału Okręgowego w Warszawie Stowarzyszenia Księgowych w Polsce
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoOddział Okręgowy w Warszawie Stowarzyszenia Księgowych w Polsce
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Program kursu obejmuje 82 godzin dydaktycznych :
- w tym 80 godzin (ON-LINE w MS Teams)
- w tym 2 godziny egzaminu wewnętrznego (stacjonarnie - ul.Płocka 17 lok.12, 02-231 Warszawa).
Zajęcia odbywają się w soboty i niedziele 09.00 - 16.00 z przerwami (60 minut). Przerwy się nie wlicza do usługi.
82 godziny dydaktyczne (teoretycznych) = 71 godzin zegarowych i 30 minut
Warunki organizacyjne kursu: uczestnik przed zajęciami otrzymuje dane do logowania do aplikacji Microsoft Teams. Zajęcia są prowadzone w czasie rzeczywistym. Na czacie można zadawać pytania lub poprzez włączenie kamery. W trakcie zajęć uczestnik widzi wykładowcę oraz prezentację. Zajęcia nie są nagrywane, jest zakaz nagrywania.
Sposób organizacji walidacji : Egzamin pisemny stacjonarnie ( załączono standard egzaminu).
Sposób realizacji zajęć: realizacja zajęć w czasie rzeczywistym za pomocą technik na odległość (MS Teams) w formie wykładu teoretycznego, poprzez rozwiązywanie zadań, ćwiczeń. Uczestnik może rozmawiać z wykładowcą poprzez włączenie mikrofonu lub pisząc na czacie. Cały czas ma kontakt z wykładowcą, widzi prezentację oraz wykładowce w czasie rzeczywistym.
PROGRAM KURSU (szczegółowy program znajduje się w załączniku)
Program nauczania obejmuje 82 godziny wykładowe:
- analiza finansowa w przedsiębiorstwie - 80 godz. dydaktycznych
- egzamin - 2 godz. dydaktyczne
1. Zagadnienia ogólne związane z analizą finansową
1.1 Analiza finansowa a systemy rachunkowości
1.2 Przedsiębiorstwo jako system finansowy
1.3 Kluczowe sfery działalności przedsiębiorstwa
1.4 Źródła danych w analizie finansowej
1.5 Metody analizy finansowej
1.6 Raport z analizy jako kluczowy efekt pracy analityka
1.7 Pojęcia i nomenklatura stosowana w analizie finansowej
2. Cele działalności przedsiębiorstwa vs. analiza finansowa
2.1 Wizja vs. misja vs. cele strategiczne
2.2 Rynek vs. konkurencja
2.3 Przychody vs. koszty vs. zysk
2.4 Wartość przedsiębiorstwa vs. gotówka
3. Zagadnienia ekonomii, zarządzania strategicznego i marketingu w pracy analityka finansowego
3.1 Kluczowe zagadnienia ekonomii
5. Sprawozdanie finansowe jako podstawowe źródło informacji o przedsiębiorstwie
5.1 Obowiązki sprawozdawcze przedsiębiorstw a możliwość ustalenia sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
5.2 Sprawozdania zgodne z KSR i MSR
5.3 Elementy sprawozdania – omówienie zawartości informacyjnej poszczególnych elementów sprawozdania
3.2 Zagadnienia zarządzania strategicznego
3.3 Analizy marketingowe
4. Źródła finansowania działalności gospodarczej
4.1 Kapitał własny
4.2 Kapitał obcy bezodsetkowy
4.3 Kapitał obcy odsetkowy
5. Sprawozdanie finansowe jako podstawowe źródło informacji
o przedsiębiorstwie
5.1 Obowiązki sprawozdawcze przedsiębiorstw a możliwość ustalenia sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
5.2 Sprawozdania zgodne z KSR i MSR
5.3 Elementy sprawozdania – omówienie zawartości informacyjnej poszczególnych elementów sprawozdania
6. Konstruowanie sprawozdania finansowego pro-forma
6.1 Budowa i łączenie bilansu z innymi elementami sprawozdania
6.2 Budowa i łączenie rachunku zysków i strat z innymi elementami sprawozdania
6.3 Budowa i łączenie rachunku przepływów pieniężnych z innymi elementami sprawozdania
7. Wstępna analiza sprawozdań finansowych
7.1 Badanie dynamiki jako kluczowy sposób analizy sprawozdań finansowych
7.2 Badanie struktury jako uzupełniający sposób analizy sprawozdań finansowych
8. Analiza wskaźnikowa
8.1 Jak prawidłowo analizować wskaźniki finansowe – zasady ogólne
8.2 Analiza płynności przedsiębiorstwa
8.3 Analiza kapitału obrotowego
8.4 Analiza majątkowo – kapitałowa
8.5 Analiza rentowności
8.6 Analiza sprawności i efektywności działania
8.7 Wskaźnikowa analiza ryzyka prowadzonej działalności
8.8 Kompleksowa analiza rentowności kapitału własnego – analiza du Ponta
8.9 Analizy wiarygodności kredytowej stosowane w instytucjach finansowych
9. Planowanie działalności przedsiębiorstwa – wybrane zagadnienia
9.1 Metody ilościowe
9.2 Metody jakościowe
9.3 Planowanie rachunku zysków i strat
9.4 Planowanie bilansu
9.5 Planowanie rachunku przepływów pieniężnych
10. Matematyka finansowa – wybrane zagadnienia
10.1 Koncepcja zmiennej wartości pieniądza w czasie
10.2 Procent prosty i składany
10.3 Wartość bieżąca i przyszła
10.4 Schematy spłat kredytów, regularnego oszczędzania z wykorzystaniem rachunku renty wieczystej
10.5 Efektywne i nominalne stopy procentowe – ustalanie rzeczywistych kosztów kredytów
11. Projekty inwestycyjne
11.1 Rodzaje projektów inwestycyjnych
11.2 Narzędzia finansowe oceny projektów inwestycyjnych
12. Metody wyceny przedsiębiorstw
12.1 Zagadnienia ogólne związane z wyceną przedsiębiorstw
12.2 Metody dyskontowe
12.3 Metody majątkowe
12.4 Metody wskaźnikowe
12.5 Metoda porównań
12.6 Metody mieszane
12.7 Mierniki wyceny rynkowe
12.8 EVA – ekonomiczna wartość dodana
11.3 Narzędzia ekonomiczne oceny projektów inwestycyjnych
11.4 Finansowa analiza ryzyka w projekcie inwestycyjnym
11.5 Analiza wrażliwości projektów inwestycyjnych
13. Kryzys w przedsiębiorstwie – wybrane zagadnienia
14. Analiza i zarządzanie ryzykiem w jednostkach gospodarczych – wybrane zagadnienia
15. Egzamin
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
|---|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 11 Analiza finansowa w przedsiębiorstwie | Prowadzący Marek Sochoń | Data realizacji zajęć 21-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 11 Analiza finansowa w przedsiębiorstwie | Prowadzący Marek Sochoń | Data realizacji zajęć 11-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 11 Analiza finansowa w przedsiębiorstwie | Prowadzący Marek Sochoń | Data realizacji zajęć 25-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 11 Analiza finansowa w przedsiębiorstwie | Prowadzący Marek Sochoń | Data realizacji zajęć 26-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 11 Analiza finansowa w przedsiębiorstwie | Prowadzący Marek Sochoń | Data realizacji zajęć 09-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 11 Analiza finansowa w przedsiębiorstwie | Prowadzący Marek Sochoń | Data realizacji zajęć 10-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 11 Analiza finansowa w przedsiębiorstwie | Prowadzący Marek Sochoń | Data realizacji zajęć 30-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 11 Analiza finansowa w przedsiębiorstwie | Prowadzący Marek Sochoń | Data realizacji zajęć 13-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 11 Analiza finansowa w przedsiębiorstwie | Prowadzący Marek Sochoń | Data realizacji zajęć 20-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 11 Analiza finansowa w przedsiębiorstwie | Prowadzący Marek Sochoń | Data realizacji zajęć 21-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 11 Walidacja | Prowadzący Marek Sochoń | Data realizacji zajęć 04-07-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 01:30 | Forma stacjonarna Tak |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 2 600,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 2 600,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 31,71 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 31,71 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 300,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 300,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 300,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 300,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Marek Sochoń
Ma na swoim koncie przeprowadzonych ponad 3400 godzin lekcyjnych wykładów, ćwiczeń i warsztatów w zakresie: analizy finansowej, controlling i rachunkowości zarządczej, zarządzanie ryzykiem, zarządzanie płynnością przedsiębiorstw, wyceną przedsiębiorstw, zarządzania finansami przedsiębiorstwa oraz przygotowania biznes planów i zakładania działalności gospodarczej. Jego szkolenia to idealne połączenie praktyki i adekwatnej wiedzy teoretycznej oraz umiejętności przekazania jej w sposób najbardziej zrozumiały i efektywny dla uczestnika.
Doświadczenie i kwalifikacje prowadzącej są bieżące, tj. aktualne, zdobywane na bieżąco, nie wcześniej niż 5 lat przed publikacją karty.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Dodatkowe informacje
Stawka VAT ZW. Podstawa zwolnienia: art.43, ust.1, pkt 26 lit. a Ustawy o podatku od towarów i usług
Koszty usługi nie obejmują: dojazdu, wyżywienia i zakwaterowania uczestnika.
Osiągnięcie przez uczestników kursu niezbędnych umiejętności do wykonywania zawodu będzie oceniane na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych oraz egzaminu wewnętrznego.
Warunkiem ukończenia kursu i otrzymania zaświadczenia o ukończeniu kursu oraz certyfikatu jest:
a) aktywne uczestnictwo w minimum 80 % zajęć - wymóg Operatora,
b) zaliczenie jednej pracy kontrolnej z przedmiotu: „Analiza finansowa w przedsiębiorstwie",
c) zaliczenie wszystkich elementów samokształcenia, które zostały zamieszczone na platformie szkoleniowej,
d) przystąpienie do egzaminu wewnętrznego i uzyskanie co najmniej 30% ogólnej liczby punktów.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest spełnienie przez uczestnika warunków ukończenia kursu określonych w pkt a), b) i c).
Po zakończeniu kursu i spełnieniu warunków określonych w programie nauczania uczestnik uzyska:
- zaświadczenie o ukończeniu kursu wydane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2024 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. poz. 2175)
- zaświadczenie kwalifikacyjne z potwierdzeniem posiadania kwalifikacji zawodowych w obrębie zawodu analityk finansowy (kod zawodu 211306) wydawane przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jako organizację zawodową, członka Międzynarodowej Federacji Księgowych (IFAC)
Dlaczego warto zapisać się na nasze kursy?
- zdobędziesz nowe kompetencje merytoryczne, społeczne i personalne oraz umiejętności zawodowe, dzięki którym osiągniesz swoje cele
- uczysz się od doświadczonych wykładowców z bogatą wiedzą i doświadczeniem praktycznym
- niezależnie od wybranej formy kursu – stacjonarnie czy online – nasze zajęcia to 100% czasu z wykładowcą; prowadzone są w czasie rzeczywistym a więc możesz na bieżąco zadawać pytania dotyczące omawianych zagadnień
- utrwalisz zdobywaną wiedzę rozwiązując praktyczne zadania warsztatowe na żywo z wykładowcą
- po ukończeniu kursu i zdaniu egzaminu zyskujesz zaświadczenie kwalifikacyjne rozpoznawane i poszukiwane przez pracodawców czym zwiększasz swoje szanse na rynku pracy
Dodatkowo zyskujesz:
- autorskie podręczniki, prezentacje pdf i materiały szkoleniowe przygotowane przez naszych wykładowców, dostosowane do zmieniających się przepisów prawa
- dostęp do platformy szkoleniowej i filmów szkoleniowych w ramach samokształcenia (e-learning)
Wykaz literatury:
1. Maria Sierpińska, Tomasz Jachna „Ocena przedsiębiorstwa wg standardów światowych” PWN,
2. Beata Kotowska, Aldona Uziębło, Olga Wyszkowska-Kaniewska, „Analiza finansowa w przedsiębiorstwie - przykłady, zadania i rozwiązania”, CeDeWu,
3. Waldemar Gos, Magdalena Janowicz, Przemysław Mućko, Andrzej Niemiec, Wanda Skoczylas „Sprawozdania finansowe i ich analiza”, SKwP,
4. Miesięcznik „Rachunkowość”.
Uczestnicy otrzymują niezbędne skrypty, których wykaz ustalany jest dla każdej
grupy kursowej indywidualnie w zależności od dostępności skryptów oraz ich
aktualności. Skrypty mogą mieć postać papierową lub elektroniczną.
Materiały i środki dydaktyczne:
Materiały i środki dydaktyczne dostosowywane będą do systemu realizacji
procesu dydaktycznego.
Środki dydaktyczne:
a) środki dydaktyczne słowne: teksty przygotowane przez wykładowców
w formie drukowanej i/lub elektronicznej, jednolite teksty następujących
ustaw: ustawy Kodeks pracy, ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych oraz skrypty (pkt. 8.1);
b) środki dydaktyczne wzrokowe proste: tablica lub flipchart oraz pisaki.
Techniczne środki dydaktyczne:
a) środki dydaktyczne wzrokowe: projektor multimedialny;
b) środki dydaktyczne słuchowe: brak;
c) środki dydaktyczne słuchowo – wzrokowe: brak;
d) środki dydaktyczne automatyzujące proces dydaktyczny: kalkulator, laptop
lub tablet z odpowiednim oprogramowaniem, platforma szkoleniowa
oraz aplikacje z pakietu MS Office.
Materiały dydaktyczne:
a) materiały dydaktyczne wzrokowe: prezentacje multimedialne i inne materiały
przygotowane przez wykładowcę lub organizatora kształcenia
oraz obowiązujące druki i formularze;
b) materiały dydaktyczne słuchowe: brak;
c) materiały dydaktyczne wzrokowo – słuchowe: brak.
Materiały dydaktyczne mogą mieć postać papierową lub/i elektroniczną
Warunki uczestnictwa
Adresatami kursu są również:
- decydenci w przedsiębiorstwach odpowiedzialni za prezentowanie wyników finansowych przedsiębiorstw,
- osoby pracujące w komórkach zajmujących się oceną kondycji finansowej klientów,
- pracownicy działów controllingu finansowego i strategicznego w przedsiębiorstwach,
- analitycy finansowi,
- specjaliści działów controllingu,
- analitycy kredytowi,
- pracownicy odpowiedzialni za rachunkowość zarządczą w przedsiębiorstwie.
Informacje dodatkowe
Zapisu należy dokonać również wypełniając formularz zgłoszeniowy: https://www.skp-ow.com.pl/terminy-szkolen/kurs-specjalista-ds-analizy-finansowej-analityk-finansowy-kurs-hybrydowy-82-godziny-dydaktyczne/#tab-2
Załączniki:
- Program nauczania na kursie „Specjalista ds. analizy finansowej – analityk finansowy” na rok szkolny 2025/2026
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Minimalne wymagania dotyczące sprzętu dla uczestników zebrania: procesor dwurdzeniowy 2GHz,4 GB pamięci RAM, system operacyjny Windows 8 (zalecany Windows 10), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja), Linux, ChromeOS3, połączenie internetowe o prędkości nie mniejszej niż: 2048 kbps (2 Mbps), głośniki/kamera/mikrofon.
Usługa szkoleniowa jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2024 poz. 361 z późn. zm.) jako usługa kształcenia zawodowego finansowana ze środków publicznych.
Realizując usługę, uczelnia zobowiązuje się do zapewnienia pełnej dostępności zgodnie z przepisami ustawy o dostępności:
- Dostępność architektoniczna - Usługa realizowana jest w lokalizacjach pozbawionych barier architektonicznych lub z zapewnioną alternatywną formą udziału dla osób z niepełnosprawnościami.
- Dostępność informacyjno-komunikacyjna - Uczestnicy mają zapewniony kontakt z organizatorem i instruktorami w formie dla nich zrozumiałej i dostępnej.
„Uczestnicy przyjmują do wiadomości, że usługa z dofinansowaniem może być poddana monitoringowi z ramienia Operatora lub PARP i wyrażają na to zgodę”.
Uczestnicy kursu otrzymują pocztą mailową: dane do logowania do programu MS Teams wraz z dostępem do pakietu MS Office 365; dostęp do platformy szkoleniowej.
Adres
Adres
Stowarzyszenie Księgowych w Polsce
Oddział Okręgowy w Warszawie
ul. Płocka 17 lok. 12
01-231 Warszawa
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi