Kurs POCUS – ultrasonografia układu mięśniowo-szkieletowego
Kurs POCUS – ultrasonografia układu mięśniowo-szkieletowego
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Medycyna
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do:
- Fizjoterapeutów
- Lekarzy
- Osteopatów
- Ratowników medycznych
Wymagany numer PWZFiz, PWZL, CRRM
Usługa adresowana jest również do uczestników projektów: Kierunek-Rozwój, Małopolski pociąg do kariery - sezon 1, Nowy start w Małopolsce z EURESem, Regionalny Fundusz Szkoleniowy II, Zachodniopomorskie Bony Szkoleniowe.
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji15-09-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi44
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje uczestników do samodzielnego posługiwania się aparatem USG na potrzeby pracy klinicznej w modelu Point of care, dzięki czemu prowadzony proces diagnostyczno-leczniczy będzie szybszy, dokładniejszy i bardziej skuteczny. Po ukończeniu szkolenia uczestnik będzie potrafił samodzielnie dobrać ustawienia do sytuacji klinicznej, rozpoznać podstawowe obrazy anatomiczne i patologiczne oraz wykorzystać wyniki badania w podejmowaniu decyzji medycznych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik wskazuje jak przygotować aparat USG do badania POCUS oraz określa diagnostykę obrazową oraz ultrasonografię narządu ruchu, charakteryzuje najważniejsze skale / parametry | Kryteria weryfikacji Określa parametry obrazu i wskazuje jak dobrać odpowiednią głowicę | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik wskazuje podstawowe zmiany patologiczne istotne dla szybkiej diagnostyki | Kryteria weryfikacji Definiuje podstawowe patologie narządu ruchu | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik określa zasady prawidłowej pracy z aparatem USG i przygotowania stanowiska do badania | Kryteria weryfikacji Wskazuje etapy przygotowania stanowiska i aparatu USG zgodnie z zasadami ergonomii i bezpieczeństwa pracy | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik samodzielnie posługuje się i odczytuje wyniki oraz identyfikuje prawidłowe obrazy anatomiczne i zmiany patologiczne w badaniu USG | Kryteria weryfikacji Wskazuje prawidłowe struktury anatomiczne na przykładowych obrazach.Trafnie rozpoznaje przykładowe zmiany patologiczne Wskazuje prawidłową kolejność wykonania badania, zgodnie z procedurą | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik wskazuje procedurę wykonywania badania USG typu POCUS oraz zasady interpretacji uzyskanego obrazu | Kryteria weryfikacji Określa prawidłową kolejność czynności w badaniu USG POCUS i rozpoznaje elementy obrazu niezbędne do postawienia diagnozy | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik postępuje etycznie i przestrzega praw pacjenta, jest świadomy odpowiedzialności zawodowej w pracy z pacjentem oraz podkreśla znaczenie współpracy i konieczność interdyscyplinarnego podejścia do pacjenta | Kryteria weryfikacji Wykazuje odpowiedzialność w decyzjach terapeutycznych, stosuje zasady etyki w kontaktach z pacjentem, komunikuje się empatycznie, respektuje granice, tworzy atmosferę zaufania, podkreśla znaczenie konsultacji i współpracy z innymi specjalistami | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
PROGRAM:
Dzień 1 - MODUŁ I – KOŃCZYNA GÓRNA
1.Wprowadzenie do USG MSK (teoria): podstawy fizyczne, ustawienia aparatu, protokoły
2.Sonoanatomia stawu ramiennego (teoria)
3.Sonoanatomia stawu ramiennego (praktyka)
4.Staw ramienny - najczęstsze patologie w obrazie USG (praktyka)
Dzień 2 - MODUŁ I – KOŃCZYNA GÓRNA
1.Sonoanatomia stawu łokciowego (teoria)
2.Sonoanatomia stawu łokciowego (praktyka)
3.Staw łokciowy - najczęstsze patologie w obrazie USG (praktyka)
4.Sonoanatomia nadgarstka i palców (teoria)
5.Sonoanatomia nadgarstka i palców (praktyka)
6.Nadgarstek i palce - najczęstsze patologie w obrazie USG (praktyka)
Dzień 1 - MODUŁ II – KOŃCZYNA DOLNA
1.Sonoanatomia stawu kolanowego (teoria)
2.Sonoanatomia stawu kolanowego (praktyka)
3.Staw kolanowy - najczęstsze patologie w obrazie USG (praktyka)
Dzień 2 - MODUŁ II – KOŃCZYNA DOLNA
1.Sonoanatomia stawu biodrowego (teoria)
2.Sonoanatomia stawu biodrowego (praktyka)
3.Staw biodrowy - najczęstsze patologie w obrazie USG w stawie biodrowym (praktyka)
4.Sonoanatomia stawu skokowego (teoria)
5.Sonoanatomia stawu skokowego (praktyka)
6.Staw skokowy - najczęstsze patologie w obrazie USG (praktyka)
7.Walidacja
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na szkoleniu uczestnicy zdobędą lub poszerzą umiejętności wykonywania badań ultrasonograficznych typu POCUS (Point-of-Care Ultrasound) w diagnostyce, co pozwoli szybciej i trafniej podejmować decyzje kliniczne. Dzięki praktycznym warsztatom uczestnicy nauczą się skutecznie wykorzystywać USG w codziennej pracy. Kursanci zwiększą swoją pewność diagnostyczną i podniosą jakość opieki nad pacjentami. Udział w szkoleniu umożliwia również wymianę doświadczeń z innymi specjalistami oraz poznanie najnowszych standardów i trendów w zastosowaniu POCUS.
Kurs obejmuje wykład, prezentację multimedialną, dyskusję, analizę przypadków oraz ćwiczenia praktyczne.
Zajęcia praktyczne odbywają się w parach na sobie nawzajem lub na modelu. Każda para ma do dyspozycji jeden stół fizjoterapeutyczny, przy którym realizowane są wszystkie ćwiczenia praktyczne.
Podczas szkolenia zapewnione są wszelkie niezbędne środki higieniczne umożliwiające bezpieczną i komfortową pracę (m.in. środki dezynfekcyjne, ręczniki papierowe, jednorazowe podkłady itp.).
W przypadku, gdy program szkolenia obejmuje wykonywanie ćwiczeń praktycznych, uczestnicy mają dostęp do sprzętu potrzebnego do ich realizacji.
Jeśli zakres szkolenia obejmuje pracę z aparatami lub sprzętem medycznym, organizator szkolenia zapewnia odpowiedni sprzęt dla każdej z par uczestników.
Uczestnik, który chciałby podczas zajęć korzystać z własnego sprzętu, zobowiązany jest do wcześniejszego zgłoszenia tego organizatorowi szkolenia. Organizator uwzględnia tę prośbę, o ile jest to możliwe z punktu widzenia programu i bezpieczeństwa szkolenia.
------------------
Kurs trwa 42 godziny dydaktyczne co stanowi 33 godz. zegarowe.
1 godz. dydaktyczna (szkoleniowa) = 45 min
W harmonogramie ujęto:
-zajęcia teoretyczne – 10 godzin dydaktycznych = 7 godz. 30 min. zegarowych
-zajęcia praktyczne – 28 godzin dydaktycznych = 21 godz. zegarowych
-przerwy I walidacja - 6 godzin dydaktycznych = 4,5 godz. zegarowych
Przerwy oraz walidacja są wliczone w czas trwania szkolenia.
Metoda weryfikacji obecności - lista obecności podpisywana przez uczestników kursu.
Harmonogram szkolenia może ulegać nieznacznemu przesunięciu czasowemu ze względu na tempo pracy uczestników podczas szkolenia.
---------------
WARUNKI ORGANIZACYJNE - OPIS WALIDACJI
Walidacja:
Test – w zakresie wiedzy i umiejętności - przewidziany na końcu szkolenia, uwzględniony i wykazany w harmonogramie.
Obserwacja w warunkach symulowanych - w zakresie kompetencji społecznych - przeprowadzona będzie podczas części praktycznej.
Na realizację każdej z części walidacji przewidziano odpowiedni i wystarczający czas, zapewniający rzetelność oceny. Test trwa 30 minut i jest przeprowadzany na zakończenie szkolenia dla wszystkich uczestników jednocześnie, zgodnie z harmonogramem zajęć. Obserwacja w warunkach symulowanych przewidziana jest indywidualnie dla każdego uczestnika – po 30 minut na osobę – co pozwala walidatorowi na dokładną analizę zachowań, sposobu komunikacji i postawy uczestnika w kontekście ocenianych kompetencji społecznych. Takie rozłożenie czasu gwarantuje obiektywność i wiarygodność wyników walidacji oraz umożliwia indywidualne podejście do każdego uczestnika procesu.
Walidacja przebiegu szkolenia zostanie przeprowadzona w formie testu teoretycznego o charakterze zamkniętym, opartego na przygotowanym kluczu odpowiedzi oraz obserwacji przez walidatora w warunkach symulowanych.
Taka forma sprawdzania wiedzy umożliwia jednoznaczną i obiektywną weryfikację stopnia opanowania materiału przez uczestników. Jeżeli walidacja opiera się wyłącznie na teście teoretycznym z kluczem odpowiedzi (zamkniętym), walidator nie musi posiadać wiedzy merytorycznej z dziedziny szkolenia – wystarczająca jest znajomość procedur walidacyjnych, umiejętność stosowania ich w praktyce oraz rzetelność w zakresie prowadzenia procesu oceny.
W związku z tym, że część procesu walidacji zaplanowano w formie testu teoretycznego zamkniętego, w harmonogramie szkolenia na końcu szkolenia została wpisana pozycja walidacja-test. Dzięki temu harmonogram w sposób jednoznaczny i przejrzysty odzwierciedla termin przeprowadzenia tej części procesu walidacji oraz przyjętą metodę weryfikacji wiedzy i umiejętności uczestników.
Test walidacyjny został skonstruowany w taki sposób, aby odpowiedzi nie tylko sprawdzały znajomość teorii, ale także wskazywały, czy uczestnik potrafi przełożyć zdobytą wiedzę na praktyczne działania. Dzięki temu wyniki testu pokazują, czy uczestnik zwiększył swoje kompetencje oraz czy umie w praktyce zastosować poznane metody, procedury i narzędzia. Test pełni więc rolę rzetelnego narzędzia walidacyjnego, które umożliwia obiektywną ocenę efektów uczenia się w odniesieniu do założonych celów szkolenia.
W czasie szkolenia będzie przeprowadzona obserwacja w warunkach symulowanych przez walidatora. Walidator obserwował będzie postępowanie i działanie uczestnika w kontekście umiejętności społecznych. Szczególną uwagę będzie zwracał na jasność komunikatów, etyczne postępowanie i empatię oraz odpowiedzialności zawodową w pracy i umiejętność współpracy. Walidator przebywa większość czasu na sali szkoleniowej podczas części praktycznej zajęć nie ingerując w część edukacyjną usługi.
Ponadto w czasie szkolenia Instruktor obserwuje wykonanie zadań przez uczestnika. Obserwacja ta stanowi stały element szkoleń zawodowych, pozwalający na bieżące udzielanie informacji zwrotnej i wspieranie uczestników w procesie nabywania praktycznych umiejętności. Obserwacja przez Instruktora w trakcie zajęć nie jest procesem walidacji, gdyż musi być zachowana pełna odrębność pomiędzy rolą instruktora a rolą walidatora. Obserwacja przez Instruktora pełni funkcję dydaktyczną i wspomagającą.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 21 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – Moduł I - dzień 1, punkt 1 | Prowadzący Dominik Buzalski | Data realizacji zajęć 16-09-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 21 PRZERWA | Prowadzący Dominik Buzalski | Data realizacji zajęć 16-09-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 21 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – Moduł I - dzień 1, punkty 2-3 | Prowadzący Dominik Buzalski | Data realizacji zajęć 16-09-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 02:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 21 PRZERWA | Prowadzący Dominik Buzalski | Data realizacji zajęć 16-09-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 21 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – Moduł I - dzień 1, punkt 4 | Prowadzący Dominik Buzalski | Data realizacji zajęć 16-09-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 17:15 | Liczba godzin 03:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 21 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – Moduł I - dzień 2, punkty 1-2 | Prowadzący Dominik Buzalski | Data realizacji zajęć 17-09-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 21 PRZERWA | Prowadzący Dominik Buzalski | Data realizacji zajęć 17-09-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 21 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – Moduł I - dzień 2, punkty 3-4 | Prowadzący Dominik Buzalski | Data realizacji zajęć 17-09-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 02:15 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 21 PRZERWA | Prowadzący Dominik Buzalski | Data realizacji zajęć 17-09-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 21 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – Moduł I - dzień 2, punkty 5-6 | Prowadzący Dominik Buzalski | Data realizacji zajęć 17-09-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:15 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 21 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – Moduł II - dzień 1, punkty 1-2 | Prowadzący Dominik Buzalski | Data realizacji zajęć 14-10-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 21 PRZERWA | Prowadzący Dominik Buzalski | Data realizacji zajęć 14-10-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 21 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – Moduł II - dzień 1, punkt 2 c.d. | Prowadzący Dominik Buzalski | Data realizacji zajęć 14-10-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 02:15 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 21 PRZERWA | Prowadzący Dominik Buzalski | Data realizacji zajęć 14-10-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 21 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – Moduł II - dzień 1, punkt 3 | Prowadzący Dominik Buzalski | Data realizacji zajęć 14-10-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 17:15 | Liczba godzin 03:30 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 21 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – Moduł II - dzień 2, punkty 1-2 | Prowadzący Dominik Buzalski | Data realizacji zajęć 15-10-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 21 PRZERWA | Prowadzący Dominik Buzalski | Data realizacji zajęć 15-10-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 21 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – Moduł II - dzień 2, punkty 3-4 | Prowadzący Dominik Buzalski | Data realizacji zajęć 15-10-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 02:15 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 21 PRZERWA | Prowadzący Dominik Buzalski | Data realizacji zajęć 15-10-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 21 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – Moduł II - dzień 2, punkty 5-6 | Prowadzący Dominik Buzalski | Data realizacji zajęć 15-10-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:15 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 21 Realizacja szkolenia zgodnie z programem - walidacja - test - punkt 7 | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 15-10-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 389,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 4 389,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 99,75 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 99,75 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Dominik Buzalski
Wykształcenie, doświadczenie zawodowe i ukończone szkolenia - min. 5 lat przed publikacją szkolenia:
1. Collegium Medicum UMK, Bydgoska Szkoła Wyższa – fizjoterapia
2. Członek Sztabu Medycznego Kadr Narodowych U18K PZKosz, U16K PZKosz, U21 PZPN.
3. Szkoleniowiec z zakresu USG MSK dla Sonolife od 2021
4. Kursy: EPTE – przezskórna elektroliza moduł zaawansowany 2022, NMP – przezskórna neuromodulacja moduł podstawowy 2022, NMP przezskórna neuromodulacja moduł zaawansowany 2023. TDCS – przezczaszkowa stymulacja prądem stałym 2023.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Na początku kursu kursanci otrzymują skrypt obejmujący materiał dydaktyczny przygotowany dla danego szkolenia. Wydruk mono.
Organizator szkolenia zapewnia kompleksowo wyposażoną salę szkoleniową, która umożliwia przeprowadzenie szkolenia tj.:
-materiały i akcesoria potrzebne do pracy,
-w pełni wyposażone stanowisko pracy wraz z niezbędnymi urządzeniami w zależności o tematyki szkolenia.
Warunki uczestnictwa
Uczestnik szkolenia powinien mieć podstawową wiedzę z zakresu anatomii człowieka, podstaw klinicznych ortopedii, biomechaniki.
Przed dokonaniem zapisu na usługę w BUR wymagane jest zgłoszenie poprzez formularz zgłoszeniowy znajdujący się na stronie www.pro-future.pl, pod opisem wybranego szkolenia, w celu potwierdzenia dostępności miejsca.
Przy zapisie na szkolenie wymagane jest zapoznanie się i zaakceptowanie REGULAMINU świadczenia usług szkoleniowych.
Uczestniczki będące w ciąży, bądź podejrzewające, że mogą być w ciąży, winny poinformować o swoim stanie Organizatora.
Informacje dodatkowe
Podstawa zwolnienia z VAT:
art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawa o podatku od towarów i usług
par. 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
Kurs nie obejmuje kosztów: związanych z dojazdem uczestnika na usługę, zakwaterowaniem oraz wyżywieniem.
Organizator zapewnia dostępność uwzględniając potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami zgodnie ze Standardami dostępności dla polityki spójności 2021-2027. Uczestnik ze szczególnymi potrzebami powinien na co najmniej 7 dni kalendarzowych przed kursem zgłosić Organizatorowi dodatkowe wymagania/potrzeby umożliwiające mu udział w usłudze.
Zawarto umowę z: WUP Kraków-proj. Małopolski pociąg do kariery-sezon 1, Nowy start w Małopolsce z EURESem, WUP Toruń-proj. Kierunek-Rozwój, WUP w Szczecinie na świadczenie usług rozwojowych z wykorzystaniem elektronicznych bonów szkoleniowych w ramach Projektu Zachodniopomorskie Bony Szkoleniowe.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Sala dydaktyczna spełnia wymogi BHP i będzie dostosowana do potrzeb kursu.