Neuropsychologiczne podstawy rozwoju dziecka a zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i wczesne wspomaganie
Możliwość dofinansowania
Neuropsychologiczne podstawy rozwoju dziecka a zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i wczesne wspomaganie
Numer usługi 2025/11/05/142611/3130545
10 000,00 PLN
brutto
10 000,00 PLNnetto
166,67 PLNbrutto/h
166,67 PLNnetto/h
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie jest skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów i innych specjalistów pracujących z dziećmi
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji14-12-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi60
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest pogłębienie wiedzy z zakresu neuropsychologii rozwoju dziecka i zaburzeń przetwarzania sensorycznego, nabycie umiejętności diagnozowania i wspierania dzieci z trudnościami w integracji sensorycznej, rozwijanie kompetencji praktycznych w planowaniu i prowadzeniu działań terapeutycznych i wspomagających oraz wzmocnienie umiejętności współpracy z rodziną i zespołem interdyscyplinarnymEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Rozpoznaje i stosuje podstawowe pojęcia i założenia integracji sensorycznej oraz jej znaczenie dla rozwoju dziecka | Kryteria weryfikacji Wskazuje główne struktury mózgowe odpowiedzialne za rozwój funkcji poznawczych, emocjonalnych i ruchowych | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Poprawnie definiuje pojęcia: integracja sensoryczna, przetwarzanie sensoryczne, modulacja, reakcja adaptacyjna | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Wskazuje typy i objawy zaburzeń przetwarzania sensorycznego oraz etody i narzędzia diagnozy zaburzeń przetwarzania | Kryteria weryfikacji Przedstawia cele w formie mierzalnej, akcentując ich znaczenie dla zespołu i organizacji. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Kryteria weryfikacji Rozpoznaje i charakteryzuje zachowania mające znamiona zaburzeń sensorycznych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Kryteria weryfikacji Stosuje wybrane narzędzia diagnostyczne oraz metody i techniki wczesnego wspomagania | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Efekty uczenia się planuje i prawidłowo stosuje narzędzia, techniki i metody wczesnego wspomagania rozwoju dziecka | Kryteria weryfikacji Omawia etapy i strukturę programu WWR oraz rolę specjalistów w zespole interdyscyplinarnym | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Kryteria weryfikacji Wymienia i opisuje metody pracy terapeuty SI oraz sposoby stymulacji poszczególnych systemów zmysłowych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Kryteria weryfikacji wskazuje znaczenie komunikacji z rodzicami i nauczycielami oraz elementy psychoedukacji rodziny | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Efekty uczenia się Opracowuje indywidualny plan terapeutyczny | Kryteria weryfikacji Samodzielnie ustala metody pracy z dzieckiem | Metoda walidacji Debata swobodna |
Kryteria weryfikacji Samodzielnie przygotowuje techniki i narzędzia usprawniające funkcjonowanie i rozwój dziecka | Metoda walidacji Debata swobodna |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Pytanie 1. Czy dokument potwierdzający uzyskanie kompetencji zawiera opis efektów uczenia się?
TAK
Pytanie 2. Czy dokument potwierdza, że walidacja została przeprowadzona w oparciu o zdefiniowane w efektach uczenia się kryteria ich weryfikacji?
TAK
Pytanie 3. Czy dokument potwierdza zastosowanie rozwiązań zapewniających rozdzielenie procesów kształcenia i szkolenia od walidacji?
TAK
Program
Program
Wprowadzenie do tematyki – podstawy teoretyczne
- Pojęcie rozwoju psychoruchowego dziecka – główne etapy.
- Znaczenie zmysłów i układów sensorycznych w rozwoju poznawczym, emocjonalnym i społecznym.
- Podstawy integracji sensorycznej według teorii J. Ayres.
- Pojęcia: modulacja, dyskryminacja, reakcje adaptacyjne, neuroplastyczność.
- Wprowadzenie do neuropsychologii dziecka – mózg w rozwoju i uczeniu się.
Neuropsychologiczne podstawy rozwoju dziecka
- Struktury mózgowe i ich funkcje w kontekście rozwoju dziecka.
- Rozwój układu nerwowego od prenatalnego do szkolnego wieku.
- Lateralizacja, koordynacja półkul, funkcje wykonawcze.
- Rola kory mózgowej, móżdżku i układu limbicznego w integracji sensorycznej.
- Zaburzenia neuropsychologiczne a trudności w uczeniu się i zachowaniu.
Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – klasyfikacja i objawy
- Rodzaje zaburzeń przetwarzania sensorycznego (SPD): nadreaktywność, podreaktywność, poszukiwanie bodźców.
- Objawy w różnych sferach rozwoju – ruchowej, emocjonalnej, poznawczej i społecznej.
- Zróżnicowanie zaburzeń SI wobec ASD, ADHD, dysleksji, zaburzeń lękowych.
- Analiza przypadków – interpretacja zachowań dziecka w kontekście SI.
Diagnoza zaburzeń przetwarzania sensorycznego
- Etapy procesu diagnostycznego.
- Obserwacja kliniczna i środowiskowa – narzędzia i techniki.
- Kwestionariusze i testy (np. Profil Sensoryczny, kwestionariusze Ayres).
- Analiza wyników i opracowanie raportu diagnostycznego.
- Interpretacja zachowań w kontekście współwystępowania innych zaburzeń.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
- Założenia i cele wczesnego wspomagania rozwoju (WWR).
- Diagnoza funkcjonalna i planowanie działań wspierających.
- Organizacja i prowadzenie zajęć wczesnego wspomagania – model zespołowy.
- Współpraca z rodzicami i środowiskiem dziecka.
- Przykłady dobrych praktyk i programów wczesnej interwencji.
Terapia zaburzeń integracji sensorycznej
- Zasady terapii SI – planowanie, prowadzenie, ewaluacja.
- Metody i techniki pracy terapeutycznej: stymulacja proprioceptywna, przedsionkowa, dotykowa.
- Ćwiczenia i zabawy wspierające integrację sensoryczną w domu, przedszkolu i szkole.
- Łączenie terapii SI z elementami terapii neuropsychologicznej.
- Przykłady zajęć i scenariuszy terapeutycznych.
Wsparcie emocjonalne dziecka i rodziny
- Emocjonalne konsekwencje zaburzeń SI u dziecka.
- Wsparcie rodziców – komunikacja, psychoedukacja, współpraca z terapeutą.
- Rola środowiska przedszkolnego i szkolnego w integracji działań wspomagających.
Podsumowanie i ewaluacja
- Omówienie studiów przypadków uczestników.
- Refleksja nad własną praktyką zawodową.
- Ewaluacja efektów szkolenia i certyfikacja.
Harmonogram
Harmonogram
Liczba przedmiotów/zajęć: 16
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 16 Wprowadzenie do tematyki – podstawy teoretyczne | Prowadzący Monika Gielar | Data realizacji zajęć 15-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 16 Neuropsychologiczne podstawy rozwoju dziecka | Prowadzący Monika Gielar | Data realizacji zajęć 16-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 16 Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – klasyfikacja i objawy | Prowadzący Monika Gielar | Data realizacji zajęć 17-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 16 Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – klasyfikacja i objawy | Prowadzący Monika Gielar | Data realizacji zajęć 18-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 16 Diagnoza zaburzeń przetwarzania sensorycznego | Prowadzący Monika Gielar | Data realizacji zajęć 19-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 16 Diagnoza zaburzeń przetwarzania sensorycznego | Prowadzący Monika Gielar | Data realizacji zajęć 20-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 16 Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka | Prowadzący Monika Gielar | Data realizacji zajęć 20-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 16 Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka | Prowadzący Monika Gielar | Data realizacji zajęć 21-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 16 Terapia zaburzeń integracji sensorycznej | Prowadzący Monika Gielar | Data realizacji zajęć 21-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 16 Terapia zaburzeń integracji sensorycznej | Prowadzący Monika Gielar | Data realizacji zajęć 22-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 16 Terapia zaburzeń integracji sensorycznej | Prowadzący Monika Gielar | Data realizacji zajęć 22-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 16 Terapia zaburzeń integracji sensorycznej | Prowadzący Monika Gielar | Data realizacji zajęć 29-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 16 Wsparcie emocjonalne dziecka i rodziny | Prowadzący JOANNA SIERZPUTOWSKA-MANTUR | Data realizacji zajęć 29-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 16 Wsparcie emocjonalne dziecka i rodziny | Prowadzący JOANNA SIERZPUTOWSKA-MANTUR | Data realizacji zajęć 30-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 16 Podsumowanie i ewaluacja | Prowadzący JOANNA SIERZPUTOWSKA-MANTUR | Data realizacji zajęć 30-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 16 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 30-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 10 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 10 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 166,67 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 166,67 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Liczba prowadzących: 2
1 z 2
Monika Gielar
Wykształcenie wyższe - Uniwersytet Szczeciński, Katedra Psychologii, mgr socjologii, doradca psychospołeczny, doradca zawodowy, doradca rodziny. Wieloletnie doświadczenie trenerskie - prowadzenie szkoleń z dostępności instytucji publicznych do osób z niepełnosprawnościami, warsztaty integracyjne, warsztaty umiejętności interpersonalnych - radzenie sobie ze stresem, asertywność, radzenie sobie z emocjami, wypalenie zawodowe, zarządzanie czasem. Prowadzenie warsztatów aktywizacji zawodowej i treningu umiejętności społecznych. Prowadzenie szkoleń dla kadry menadżerskiej - budowanie i zarządzanie zespołem, ocena pracownicza, system motywacyjny. Prowadzenie szkoleń dla nauczycieli, opiekunów osób zależnych, warsztaty dla rodziców. Prowadzenie szkoleń z zakresu wczesnego wspomagania dziecka, terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum atyzmu, treningów umiejętności społecznych.
2 z 2
JOANNA SIERZPUTOWSKA-MANTUR
Absolwentka Uniwersytetu Szczecińskiego, Wydziału Ekonomicznego, z ukończonymi studiami podyplomowymi z rachunkowości, zarządzania projektami oraz mentoringu i coachingu. Przez ponad 20 lat związana z międzynarodowymi korporacjami sprzedażowymi, gdzie pełniła funkcje menedżera średniego i wyższego szczebla, zarządzając zespołami w dynamicznym, wielokulturowym środowisku. Od wielu lat prowadzi szkolenia z zakresu kompetencji liderskich, dobrostanu psychicznego i warsztaty kreatywne, pracując zarówno z grupami, jak i w formule indywidualnej. Obecnie prowadzi własną działalność gospodarczą, wspierając przedsiębiorców, liderów oraz osoby przygotowujące się do objęcia funkcji menedżerskich. Inicjatorka i prowadząca „Krąg Kobiet Dobra” – przestrzeni rozwoju, wymiany doświadczeń i budowania siły kobiet w oparciu o wzajemne wsparcie. Łączy doświadczenie biznesowe z podejściem opartym na empatii, praktyce i zrozumieniu potrzeb uczestników.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy kursu otrzymują skrypt, teczkę, długopis oraz notatnik
Adres
Adres
ul. Duńska 43
71-795 Szczecin
woj. zachodniopomorskie
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
Kontakt
Kontakt
Przemysław Laskowski
E-mail
biuro@gielar.pl
Telefon
(+48) 884 858 285