ZARZĄDZANIE KONFLIKTEM W MIEJSCU PRACY - ROLA LIDERA
ZARZĄDZANIE KONFLIKTEM W MIEJSCU PRACY - ROLA LIDERA
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie jest skierowane do osób odpowiedzialnych za zarządzanie zespołami oraz kształtowanie efektywnej i bezpiecznej współpracy w organizacji. W szczególności do kierowników, liderów, koordynatorów projektów, menedżerów liniowych i średniego szczebla, którzy w swojej pracy mierzą się z sytuacjami konfliktowymi, napięciami interpersonalnymi lub wyzwaniami komunikacyjnymi w zespole.
Adresatami są również specjaliści HR, osoby zajmujące się rozwojem pracowników, komunikacją wewnętrzną, wellbeingiem i budowaniem kultury organizacyjnej opartej na dialogu.
Szkolenie jest odpowiednie także dla osób przygotowujących się do roli lidera, przyszłych menedżerów oraz pracowników pełniących funkcje zaufania, mediatorów wewnętrznych czy członków zespołów projektowych.
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji31-12-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik potrafi samodzielnie diagnozować, zapobiegać i rozwiązywać konflikty w zespole z wykorzystaniem narzędzi liderskich i komunikacyjnych. Rozpoznaje źródła i dynamikę konfliktu, dobiera właściwe strategie działania, prowadzi rozmowy mediacyjne oraz wzmacnia kulturę współpracy. Stosuje techniki komunikacji wspierające konstruktywne rozwiązywanie sporów, zapobiega eskalacji i buduje środowisko sprzyjające dialogowi.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się 1. Rozpoznaje rodzaje i źródła konfliktów w miejscu pracy | Kryteria weryfikacji identyfikuje typ konfliktu (zadaniowy, relacyjny, wartości, strukturalny) na podstawie opisu sytuacji i uzasadnia wybór | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 2. Analizuje psychologiczne mechanizmy konfliktu | Kryteria weryfikacji wyjaśnia źródła napięcia, potrzeby stron oraz emocje obecne w konflikcie, odnosząc się do modelu komunikacji | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 3. Diagnozuje własny styl reagowania w konflikcie | Kryteria weryfikacji określa swój styl w modelu T. Kilmanna oraz opisuje konsekwencje jego stosowania dla relacji i zespołu | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 4. Dobiera strategię rozwiązywania konfliktu do sytuacji | Kryteria weryfikacji wskazuje optymalny styl działania i narzędzia adekwatne do rodzaju konfliktu i poziomu jego intensywności | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 5. Stosuje narzędzia komunikacyjne wspierające rozwiązanie konfliktu | Kryteria weryfikacji opisuje strukturę rozmowy konfliktowej i dobiera narzędzia komunikacyjne (pytania mediacyjne, komunikaty neutralne) do etapu rozmowy | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 6. Dobiera interwencje zgodnie z poziomem eskalacji konfliktu | Kryteria weryfikacji określa poziom eskalacji konfliktu wg modelu Glasl’a i uzasadnia dobór działań liderskich | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 7. Stosuje działania prewencyjne minimalizujące konflikty w zespole | Kryteria weryfikacji opisuje minimum 3 działania prewencyjne i narzędzia wzmacniające współpracę i komunikację w zespole | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 8. Przygotowuje zasady komunikacyjne dla zespołu | Kryteria weryfikacji opracowuje zestaw norm komunikacyjnych sprzyjających współpracy i konstruktywnemu dialogowi | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
PLAN SZKOLENIA – 2 dni
Moduł 1. Czym jest konflikt w pracy i dlaczego powstaje?
- Rodzaje konfliktów: zadaniowy, relacyjny, wartości, strukturalny
- Źródła konfliktów w organizacji – model 5 przyczyn konfliktu (organizacyjne i psychologiczne)
- Kiedy konflikt jest rozwojowy, a kiedy destrukcyjny?
Ćwiczenie: diagnoza konfliktu na przykładach – uczestnik samodzielnie klasyfikuje typ konfliktu
Moduł 2. Psychologia konfliktu – emocje, przekonania, potrzeby
- Model von Thuna – 4 uszy komunikacyjne w konflikcie
- Model NVC (Porozumienie Bez Przemocy) w sytuacjach spornych
- Reakcje stresowe i obronne w konflikcie (fight–flight–freeze–fawn)
Ćwiczenie: identyfikowanie ukrytych potrzeb i interesów stron konfliktu
Moduł 3. Style reagowania w konflikcie i ich skutki
- Model T. Kilmann – 5 stylów rozwiązywania konfliktów
- Kiedy podejście: współpraca, kompromis, rywalizacja, unikanie, dostosowanie?
- Zagrożenia wynikające z preferowanego stylu lidera
Ćwiczenie: autodiagnoza stylu + analiza konsekwencji wyborów
Moduł 4. Narzędzia liderskie do pracy z konfliktem
- Struktura rozmowy konfliktowej
- Model 3 kroków mediacji nieformalnej lidera
- Techniki odblokowania komunikacji i przejścia z pozycji „ja vs ty” do „my”
Ćwiczenie: formułowanie pytań mediacyjnych i neutralnych komunikatów
Moduł 5. Eskalacja konfliktu i interwencja lidera
- Model Glasl’a – 9 stopni eskalacji konfliktu
- Wczesne sygnały eskalacji – co zauważa skuteczny lider?
- Jak dobrać interwencję liderską do poziomu eskalacji
Ćwiczenie: analiza case studies – uczestnik dopasowuje interwencje
Moduł 6. Budowanie kultury współpracy i przeciwdziałanie konfliktom
- Zachowania, rytuały i nawyki zespołowe zapobiegające konfliktom
- Rola informacji zwrotnej i transparentności w minimalizowaniu napięć
- Zasady komunikacyjne w zespole – 5 kluczowych norm chroniących relacje
Ćwiczenie: uczestnik tworzy 5 zasad komunikacji dla swojego zespołu
Moduł 7. Trudne sytuacje i rozmowy w konflikcie
- Jak reagować na pasywno-agresywne zachowania, sabotaż, opór, obwinianie
- Rozmowa przywracająca współpracę
- Rozmowa „granica & konsekwencje”
Ćwiczenie: tworzenie scenariuszy rozmów z osobami w konflikcie
Moduł 8. Walidacja efektów szkolenia
- Utrwalenie wiedzy
- Test walidacyjny
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 15 Otwarcie szkolenia, cele i zasady pracy | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 08-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 15 Moduł 1. Czym jest konflikt w pracy i dlaczego powstaje? | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 08-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 10:50 | Liczba godzin 01:20 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 15 Przerwa kawowa | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 08-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:50 | Godzina zakończenia 11:05 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 15 Moduł 2. Psychologia konfliktu – emocje, przekonania, potrzeby | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 08-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:05 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 01:40 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 15 Przerwa obiadowa | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 08-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 15 Moduł 3. Style reagowania w konflikcie (model Kilmanna) – narzędzia i konsekwencje | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 08-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:10 | Liczba godzin 01:40 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 15 Przerwa kawowa | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 08-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:10 | Godzina zakończenia 15:25 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 15 Moduł 4. Techniki komunikacyjne w konflikcie – narzędzia liderskie | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 08-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:25 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 01:35 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 15 Moduł 5. Interwencja lidera – jak rozmawiać w sytuacji konfliktu? | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 09-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:50 | Liczba godzin 01:50 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 15 Przerwa kawowa | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 09-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:50 | Godzina zakończenia 11:05 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 15 Moduł 6. Eskalacja konfliktu i adekwatne działania lidera | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 09-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:05 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 01:40 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 15 Przerwa obiadowa | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 09-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 15 Moduł 7. Prewencja konfliktów i budowanie kultury współpracy | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 09-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 15 Przerwa kawowa | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 09-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 15 Moduł 8. Walidacja efektów szkolenia – test wiedzy | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 09-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:45 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 01:15 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 700,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 700,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 231,25 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 231,25 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Aneta Mirończuk
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik otrzyma:
- Ilustrowany skrypt,
- zestaw narzędzi,
- karty pracy,
- dostęp do prezentacji
Informacje dodatkowe
- Dostępność: Szkolenie zgodne ze Standardami dostępności polityki spójności 2021–2027
- Adres realizacji: ul. Moniuszki 28, 21-500 Biała Podlaska
- Kontakt: Edyta Hornowska, tel. 883 604 204, edyta.hornowska@gmail.com
- Strona: www.psychopark.pl