Certyfikowane szkolenie: Integracja sensoryczna w codziennej pracy nauczyciela i terapeuty
Certyfikowane szkolenie: Integracja sensoryczna w codziennej pracy nauczyciela i terapeuty
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Identyfikatory projektówKierunek - Rozwój, Nowy start w Małopolsce z EURESEM, Małopolski Pociąg do kariery
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie jest skierowane do osób pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym, które chcą lepiej rozumieć potrzeby sensoryczne swoich podopiecznych oraz wdrażać elementy integracji sensorycznej w codziennej pracy dydaktycznej i terapeutycznej.
W szczególności zapraszamy:
- nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych (edukacja wczesnoszkolna, edukacja specjalna),
- pedagogów i psychologów szkolnych,
- terapeutów pedagogicznych,
- logopedów i neurologopedów,
- wychowawców świetlic oraz opiekunów w placówkach wychowawczych,
- studentów kierunków pedagogicznych i terapeutycznych przygotowujących się do pracy z dziećmi.
Szkolenie jest kierowane również do uczestników projektu „Małopolski pociąg do kariery – sezon 1” i/lub „Nowy start w Małopolsce z EURESem”;
Usługa adresowana również dla Uczestników Projektu Kierunek – Rozwój
Szkolenie stanowi także wsparcie dla osób indywidualnych.
Zawarto umowę z WUP w Toruniu w ramach projektu Kierunek - Rozwój
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników19
- Data zakończenia rekrutacji12-12-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi14
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik szkolenia nabędzie wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne umożliwiające rozpoznawanie symptomów zaburzeń integracji sensorycznej oraz świadome wykorzystywanie elementów integracji sensorycznej w codziennej pracy dydaktycznej i terapeutycznej, w celu wspierania rozwoju poznawczego, emocjonalnego i motorycznego dzieci.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Zna podstawowe założenia teoretyczne integracji sensorycznej oraz jej znaczenie dla rozwoju dziecka. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi omówić podstawowe pojęcia, założenia i cele terapii integracji sensorycznej. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Rozpoznaje symptomy zaburzeń integracji sensorycznej i potrafi powiązać je z trudnościami w funkcjonowaniu ucznia. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi rozpoznać i opisać objawy zaburzeń SI u dzieci oraz ich wpływ na uczenie się i zachowanie. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Potrafi dobrać i zastosować elementy integracji sensorycznej w pracy dydaktycznej i terapeutycznej | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi dobrać odpowiednie ćwiczenia i zabawy wspierające rozwój zmysłów oraz regulację sensoryczną. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Umie zaplanować i przeprowadzić proste aktywności wspierające integrację sensoryczną w codziennych sytuacjach szkolnych. | Kryteria weryfikacji Uczestnik opracowuje plan zajęć lub scenariusz z wykorzystaniem elementów integracji sensorycznej i wdraża go w praktyce. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wykazuje postawę uważności, empatii i elastyczności w reagowaniu na potrzeby sensoryczne dzieci. | Kryteria weryfikacji Uczestnik demonstruje umiejętność właściwej komunikacji i dostosowania metod pracy do indywidualnych potrzeb dziecka | Metoda walidacji Prezentacja |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
DZIEŃ I – Podstawy integracji sensorycznej i diagnoza funkcjonowania dziecka (7 godzin)
Blok 1 (9:00–10:30): Wprowadzenie do integracji sensorycznej. Wykłady, ćwiczenia i case study
- Definicja integracji sensorycznej (IS) i jej znaczenie dla rozwoju dziecka
- Zasada funkcjonowania układu sensorycznego
- Najważniejsze zmysły w kontekście IS (dotyk, propriocepcja, przedsionek, wzrok, słuch)
- Objawy zaburzeń integracji sensorycznej
Blok 2 (10:30–12:00): Sensoryka w codziennym funkcjonowaniu dziecka. Wykłady, ćwiczenia i case study
- Jak zmysły współpracują w nauce i zabawie
- Wpływ zaburzeń SI na zachowanie i emocje
- Studium przypadków – obserwacja zachowań dzieci w przedszkolu i szkole
Przerwa 15 minut (12:00–12:15)
Blok 3 (12:15–13:45): Diagnoza potrzeb sensorycznych w pracy nauczyciela i terapeuty. Wykłady, ćwiczenia i case study
- Wczesne rozpoznawanie trudności sensorycznych
- Narzędzia i arkusze obserwacji
- Współpraca z rodzicami i specjalistami (terapeuta SI, psycholog, pedagog specjalny)
Blok 4 (13:45–15:15): Wpływ środowiska edukacyjnego na proces integracji sensorycznej. Wykłady i case study
- Jak organizować przestrzeń przyjazną dla zmysłów
- Zasady projektowania klasy / sali terapeutycznej sprzyjającej koncentracji
- Dostosowanie otoczenia do indywidualnych potrzeb dziecka
Blok 5 (15:15–16:30): Podsumowanie dnia i refleksja praktyczna. Ćwiczenia i dyskusja.
- Analiza przykładów z praktyki uczestników
- Dyskusja: jak rozpoznawać i reagować na potrzeby sensoryczne uczniów
- Wnioski i przygotowanie do dnia drugiego
🗓️ DZIEŃ II – Strategie wspierania i praktyczne zastosowanie integracji sensorycznej (7 godzin)
Blok 6 (9:00–10:30): Ćwiczenia i zabawy wspierające integrację sensoryczną. Ćwiczenia, dyskusja i case study
- Zasady planowania aktywności sensorycznych
- Przykłady ćwiczeń dla różnych grup wiekowych
- Ruch, równowaga, dotyk i propriocepcja w praktyce nauczyciela
Blok 7 (10:30–12:00): Techniki wspierania uczniów z trudnościami sensorycznymi. Wykłady i ćwiczenia
- Strategie uspokajające i pobudzające
- Indywidualizacja pracy z uczniem
- Narzędzia i pomoce sensoryczne w codziennej pracy
Przerwa 15 minut (12:00–12:15)
Blok 8 (12:15–13:45): Tworzenie planu wsparcia sensorycznego. Ćwiczenia, dyskusja i case study
- Opracowanie indywidualnego planu wsparcia dziecka
- Przykłady interwencji w przedszkolu, szkole i gabinecie
- Ćwiczenia w grupach: projektowanie mini-scenariuszy zajęć
Blok 9 (13:45–15:15): Współpraca zespołu nauczycieli i specjalistów w obszarze SI. Wykłady i ćwiczenia.
- Komunikacja i wymiana informacji w zespole edukacyjnym
- Jak wspólnie wspierać dziecko z trudnościami sensorycznymi
- Rola nauczyciela, terapeuty i rodzica
Blok 10 (15:15–15:45): Posumowanie szkolenia. Forma zajęć dyskusja.
- Omówienie najważniejszych wniosków z dwóch dni szkolenia
Blok 10 (15:45 – 16:30): Walidacja
Sposób realizacji zajęć, np. ćwiczenia, rozmowa na żywo, chat, testy, ankiety, współdzielenie ekranu.
- Forma zajęć: rozmowa na żywo, wykład i zajęcia praktyczne
• Czas trwania usługi rozwojowej został określony w godzinach zegarowych. Jedna godzina szkolenia stanowi jednocześnie jedną godzinę dydaktyczną (1 godzina zegarowa = 1 godzina dydaktyczna).
• Łączny czas trwania usługi wynosi 14 godzin zegarowych, co odpowiada 14 godzinom dydaktycznym. Wszystkie moduły szkoleniowe zostały zaplanowane w oparciu o godziny zegarowe
• Przerwy nie są wliczane do czasu trwania usługi.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 13 Wprowadzenie do integracji sensorycznej. Wykłady, ćwiczenia i case study | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 13 Sensoryka w codziennym funkcjonowaniu dziecka. Wykłady, ćwiczenia i case study | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 13 Przerwa | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 13 Diagnoza potrzeb sensorycznych w pracy nauczyciela i terapeuty. Wykłady, ćwiczenia i case study | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 13 Wpływ środowiska edukacyjnego na proces integracji sensorycznej. Wykłady i case study | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 13 Podsumowanie dnia i refleksja praktyczna. Ćwiczenia i dyskusja. | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 13-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 13 Ćwiczenia i zabawy wspierające integrację sensoryczną. Ćwiczenia, dyskusja i case study | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 13 Techniki wspierania uczniów z trudnościami sensorycznymi. Wykłady i ćwiczenia | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 13 Przerwa | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 13 Tworzenie planu wsparcia sensorycznego. Ćwiczenia, dyskusja i case study | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 13 Współpraca zespołu nauczycieli i specjalistów w obszarze SI. Wykłady i ćwiczenia. | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 13 Posumowanie szkolenia. Forma zajęć dyskusja. | Prowadzący Ewa Skorobogata | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 13 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:45 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 260,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 260,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 90,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 90,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Ewa Skorobogata
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy szkolenia otrzymają pełen zestaw profesjonalnych materiałów edukacyjnych, które obejmują zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczne wskazówki. Dzięki tym materiałom uczestnicy będą mieli dostęp do niezbędnej wiedzy oraz narzędzi, które umożliwią im samodzielne wykorzystanie zdobytych umiejętności po zakończeniu kursu. Materiały szkoleniowe będą udostępnione na platformie Moodl w formacie PDF. Dzień przed szkoleniem każdy uczestnik otrzyma indywidualny login oraz hasło, umożliwiające dostęp do platformy. Po zalogowaniu będzie można pobrać profesjonalnie przygotowany komplet dokumentów.
Informacje dodatkowe
- Podstawa zwolnienia z VAT § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 roku, w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług.
- Wymagana jest frekwencja na poziomie co najmniej 80% udziału w szkoleniu. Potwierdzenie obecności odbywa się na podstawie listy obecności oraz dwóch zrzutów ekranu dokumentujących udział w szkoleniu.
- Czas trwania usługi rozwojowej został określony w godzinach zegarowych. Jedna godzina szkolenia stanowi jednocześnie jedną godzinę dydaktyczną (1 godzina zegarowa = 1 godzina dydaktyczna).
- Łączny czas trwania usługi wynosi 14 godzin zegarowych, co odpowiada 14 godzinom dydaktycznym. Wszystkie moduły szkoleniowe zostały zaplanowane w oparciu o godziny zegarowe. Przerwy nie są wliczane do czasu trwania usługi.
- Szkolenie jest kierowane również do uczestników projektu „Małopolski pociąg do kariery – sezon 1” i/lub „Nowy start w Małopolsce z EURESem”;
- Usługa adresowana również dla Uczestników Projektu Kierunek – Rozwój zawarto umowę z WUP
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Miejsce realizacji usługi: on-line.
Szkolenie będzie przeprowadzane za pośrednictwem platformy ZOOM.
Wymagania sprzętowe:
- Komputer, bądź laptop z aktualną przeglądarką internetową (polecany chrom) - wymagania sprzętowe: Dual Core 2Ghz lub wyższy, 4gb ram (zalecane)
- Smartfon, bądź tablet z systemem Android/iOS (wymagane pobranie aplikacji ZOOM)
- Słuchawki/Głośniki
- Mikrofon
Dostęp do Internetu o preferowanej szybkości min. 1 MB/s
Dołączenie do szkolenia następuje poprzez kliknięcie w przesłany link (dostępny tylko i wyłącznie na czas trwania szkolenia), czas trwania szkolenia przedstawiony jest w harmonogramie.