Uniwersalne bezpieczeństwo życiowe — pewność siebie, reagowanie na zagrożenia i samoobrona mentalno-fizyczna
Uniwersalne bezpieczeństwo życiowe — pewność siebie, reagowanie na zagrożenia i samoobrona mentalno-fizyczna
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaStyl życia / Sport
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie przeznaczone jest dla:
• osób dorosłych, które chcą świadomie poruszać się w przestrzeni publicznej, podróżować, korzystać z życia bez lęku,
• rodziców, opiekunów, edukatorów, osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo własne i bliskich,
• osób, które chcą poprawić decyscyjność, spokój mentalny i gotowość reakcji na niespodziewane sytuacje (nagły konflikt, manipulacja, próba zastraszenia, atak w przestrzeni publicznej),
• osób pracujących z ludźmi w różnych środowiskach (biznes, edukacja, eventy, transport, codzienna komunikacja interpersonalna),
• wszystkich, którzy chcą rozwijać odporność psychiczną, świadomość społeczną i praktyczne poczucie bezpieczeństwa, bez względu na poziom sprawności fizycznej.
- Minimalna liczba uczestników2
- Maksymalna liczba uczestników8
- Data zakończenia rekrutacji31-12-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi24
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest rozwinięcie świadomości, pewności siebie i gotowości do bezpiecznego reagowania w codziennych sytuacjach ryzyka, poprzez połączenie mentalnej odporności, komunikacji prewencyjnej oraz podstawowych technik samoobrony fizycznej.Uczestnik uczy się rozpoznawać zagrożenia wcześniej, podejmować mądrą decyzję (deeskalacja, wycofanie, obrona) oraz zachować spokój i kontrolę w sytuacjach stresowych — zarówno prywatnych, jak i publicznych.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się jakie zagrożenia psychologiczne i fizyczne mogą wystąpić w życiu codziennym (ulica, relacje, podróż, social media),• czym różni się realne niebezpieczeństwo od lęku wyobrażeniowego, • jakie mechanizmy psychiczne chronią lub blokują działanie w sytuacji zagrożenia, • dlaczego większość ludzi zamiera zamiast reagować — i jak temu zapobiec, • jakie są podstawy samoobrony mentalnej i fizycznej — oraz kiedy można i wolno ich użyć. | Kryteria weryfikacji Uczestnik:• poprawnie identyfikuje typy zagrożeń (psychologiczne, fizyczne, społeczne, cyfrowe) • odróżnia realne zagrożenie od lęku wyobrażeniowego • wyjaśnia, czym jest zamrożenie (freeze), fight-flight-freeze-fawn • wskazuje zasady proporcjonalnego i legalnego działania w obronie koniecznej • opisuje podstawowe strategie bezpieczeństwa: obserwacja, ocena ryzyka, deeskalacja, wycofanie, obrona | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się • rozpoznać wczesne sygnały zagrożenia lub manipulacji i zareagować zanim sytuacja przejdzie w kryzys,• zachować spokój i kontrolę decyzji w sytuacji stresu, • użyć komunikacji defensywnej lub asertywnej, aby powstrzymać narastające zagrożenie, • w sytuacji pozbawionej alternatywy — zastosować AWARYJNE techniki fizycznej obrony (uwolnienie z chwytu, szybka zmiana dystansu, ochrona kluczowych stref), • ocenić sytuację i wybrać strategię: PRZEWIDUJ – DEESKALUJ – WYCOFAJ – BROŃ SIĘ. | Kryteria weryfikacji Uczestnik:• prawidłowo ocenia scenariusz zagrożenia i wybiera właściwy model działania (Przewiduj – Deeskaluj – Wycofaj – Broń się) • stosuje komunikację defensywną i asertywną (ton, postawa, dystans, słowa kluczowe) • utrzymuje kontrolę emocji i oddechu w ćwiczeniach stresowych • wykonuje podstawowe techniki samoobrony (uwolnienie z chwytu, osłona głowy, praca z dystansem, ucieczka) • potrafi szybko ocenić bezpieczne kierunki wyjścia i zasłony | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się • świadomego dbania o własne i cudze bezpieczeństwo w przestrzeni publicznej i prywatnej,• podejmowania odpowiedzialnych, rozsądnych decyzji zamiast reagowania impulsem, • reagowania z szacunkiem, spokojem i siłą, bez agresji — ale z gotowością do ochrony, • prewencyjnego myślenia o bezpieczeństwie, a nie dopiero reagowania po fakcie, • rozwijania odporności psychicznej, uważności i pewności siebie w dynamicznych sytuacjach. | Kryteria weryfikacji Uczestnik:• prezentuje postawę odpowiedzialności i uważności w scenkach i dyskusjach • potrafi zareagować stanowczo, ale bez agresji • wykazuje gotowość do wsparcia i ochrony innych, bez ryzykowania niepotrzebnie • stosuje etyczne zasady bezpieczeństwa i proporcjonalności działań • reflektuje swoje emocje, reakcje i wnioski po ćwiczeniach | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
DZIEŃ 1 – ŚWIADOMOŚĆ ZAGROŻEŃ I PSYCHOLOGIA PEWNOŚCI SIEBIE (8h)
09:00 – 09:30 | Start i kontrakt – bezpieczeństwo psychiczne grupy
• czym JEST a czym NIE JEST to szkolenie
• zasada „zero heroizmu – 100% świadomości”
09:30 – 10:45 | Jak powstaje realne zagrożenie?
• analiza 3 typów zagrożeń: społeczne – psychologiczne – fizyczne
• dlaczego większość ludzi reaguje za późno
• case’y z życia (ulica, komunikacja miejska, relacje, randka, podróż)
10:45 – 11:00 | Przerwa
11:00 – 12:30 | Mentalna mapa bezpieczeństwa – świadome bycie „przed zagrożeniem”
• model: UWAŻNOŚĆ – INTUICJA – DECYZJA – DZIAŁANIE
• jak odróżnić realne zagrożenie od wyimaginowanego lęku
• pierwsze ćwiczenia percepcyjne (bez fizyczności)
12:30 – 13:00 | Przerwa obiadowa
13:00 – 14:30 | Pewność siebie — fundament samoobrony mentalnej
• czym różni się „agresja” od „siły” i „spokoju”
• postawa ciała vs „zaproszenie do bycia ofiarą”
• praca warsztatowa: jak wchodzisz w pomieszczenie?
14:30 – 14:45 | Przerwa
14:45 – 16:00 | Komunikacja odstraszająca zamiast prowokująca
• „STOP JĘZYK” – słowa, które natychmiast zmieniają dynamikę sytuacji
• głos / ton / dystans – mini symulacje
• pierwsze defensywne schematy zachowania
DZIEŃ 2 – REAGOWANIE W SYTUACJACH ZAGROŻENIA (MENTAL + KOMUNIKACJA + AWARYJNA OBRONA) (8h)
09:00 – 10:30 | Schemat 4 decyzji: PRZEWIDUJ – DEESKALUJ – WYCOFAJ – BROŃ SIĘ
• jak w 0,5 sekundy podjąć właściwą decyzję
• analiza strategii „ZATRZYMAJ – ZOBACZ – ZDECYDUJ – ZRÓB”
• przykłady z realnego życia (uliczne, interpersonalne, sytuacyjne)
10:30 – 10:45 | Przerwa
10:45 – 12:15 | Komunikacja ochronna (bez eskalacji)
• język prewencyjny – „STOP zanim coś się zacznie”
• głos, dystans, ustawienie ciała — od razu w ćwiczeniach
• symulacje werbalne – reakcja bez dotykania
12:15 – 12:45 | Przerwa obiadowa
12:45 – 14:15 | SAMOOBRONA AWARYJNA – część pierwsza (bezpieczna i dla każdego)
• kiedy wolno użyć fizycznej obrony — prawnie, moralnie, życiowo
• postawa „nie prowokuję – ale nie pozwalam wejść”
• proste techniki UCHYLENIA / ODEJŚCIA / ZMIANY DYSTANSU
(zajęcia bez agresji, bez bólu, bez mocnego kontaktu — łatwe, życiowe, miękkie)
14:15 – 14:30 | Przerwa
14:30 – 16:00 | SAMOOBRONA AWARYJNA – część druga (sytuacje bliskiego kontaktu)
• jak się uwolnić Z CHWYTU lub BLOKADY ręki / torby / garderoby
• szybki dostęp do „wyjścia”, nie do „walki”
• test reakcji w parach — spokojny, świadomy, kontrolowany
DZIEŃ 3 – ODPORNOŚĆ, AUTOMATYZACJA ODRUCHÓW I PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE W ŻYCIU (8h)
09:00 – 10:30 | Scenariusze real-life: ulica, podróż, nieznajomy, manipulacja relacyjna
• różne style zagrożeń: agresywny, manipulacyjny, uśpiony
• decyzje, które zapadają „1 sekundę za późno”
• analiza nagrań / case’ów / prawdziwych zdarzeń
10:30 – 10:45 | Przerwa
10:45 – 12:15 | PANOWANIE NAD EMOCJAMI: jak NIE WEJŚĆ w panikę ani w agresję
• anti-panic protocol – 3 natychmiastowe sposoby wyciszenia układu nerwowego
• „głowa ponad adrenaliną” – mentalny reset w ułamku sekundy
• ćwiczenia indywidualne i w parach
12:15 – 12:45 | Przerwa obiadowa
12:45 – 14:15 | Finalna symulacja — realne scenariusze „co zrobiłbym dziś inaczej?”
• uczestnik otrzymuje sytuację (społeczną / publiczną / relacyjną / fizyczną)
• ma podjąć konkretną decyzję i uzasadnić świadomie strategię
• praktyka rozumowo-emocjonalna, nie „walka”
14:15 – 14:30 | Przerwa
14:30 – 16:00 | Integracja, walidacja, filozofia bezpieczeństwa na całe życie
• autorefleksja pisemna: „jak konkretnie chronię siebie od jutra?”
• indywidualna decyzja uczestnika: co wdrażam natychmiast
• wręczenie certyfikatów + materiały końcowe
• dopowiedzenie: „bezpieczeństwo to nie lęk – to ŚWIADOMOŚĆ + WOLNOŚĆ”
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 22 Start i kontrakt – bezpieczeństwo psychiczne grupy | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 12-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 22 Jak powstaje realne zagrożenie? | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 12-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 22 Przerwa kawowa | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 12-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 22 Mentalna mapa bezpieczeństwa – świadome bycie „przed zagrożeniem” | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 12-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 22 Przerwa obiadowa | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 12-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 22 Pewność siebie — fundament samoobrony mentalnej | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 12-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 22 Przerwa kawowa | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 12-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 22 Komunikacja odstraszająca zamiast prowokująca | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 12-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 22 Schemat 4 decyzji: PRZEWIDUJ – DEESKALUJ – WYCOFAJ – BROŃ SIĘ | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 13-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 22 Przerwa kawowa | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 13-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 22 Komunikacja ochronna (bez eskalacji) | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 13-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 22 Przerwa obiadowa | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 13-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 22 SAMOOBRONA AWARYJNA – część pierwsza (bezpieczna i dla każdego) | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 13-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 22 Przerwa kawowa | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 13-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 22 SAMOOBRONA AWARYJNA – część druga (sytuacje bliskiego kontaktu) | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 13-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 22 Scenariusze real-life: ulica, podróż, nieznajomy, manipulacja relacyjna | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 14-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 22 Przerwa kawowa | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 14-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 22 PANOWANIE NAD EMOCJAMI: jak NIE WEJŚĆ w panikę ani w agresję | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 14-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 22 Przerwa obiadowa | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 14-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 22 Finalna symulacja — realne scenariusze „co zrobiłbym dziś inaczej?” | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 14-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 22 Przerwa kawowa | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 14-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 22 Integracja, walidacja, filozofia bezpieczeństwa na całe życie | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 14-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:30 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 900,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 4 900,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 204,17 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 204,17 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
RYSZARD MATUSZCZYK
Prowadzi szkolenia z zakresu:
• bezpieczeństwa osobistego i prewencji zagrożeń
• samoobrony fizycznej i mentalnej
• asertywności i stawiania granic
• radzenia sobie ze stresem i presją w sytuacjach kryzysowych
Łączy wiedzę z zakresu psychologii zachowań agresywnych, pracy z ciałem oraz praktyczne techniki ochrony własnej, prezentując podejście oparte na świadomości, prostocie i realnej skuteczności.
W swojej pracy kieruje się zasadą:
„Bezpieczeństwo zaczyna się od świadomości, a skuteczność od decyzji.”
Osiągnięcia sportowe:
Mistrzostwa Polski Seniorów 2003 Olsztyn 2 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2005 Bielsko Biała 1 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2006 Mysłowice 1 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2007 Jaworzno 1 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2008 Wrocław 1 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2009 Jaworzno 1 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2010 Wrocław 1 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2012 Katowice 1 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2013 Żarnowiec 1 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2014 Żarnowiec 1 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2015 Ruda Śląska 1 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2016 Złotoryja 1 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2017 Kr
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik otrzymuje:
• skrypt szkoleniowy — zawierający modele mentalne, komunikacyjne oraz schematy decyzji bezpieczeństwa,
• checklistę prewencyjną „ZATRZYMAJ · ZOBACZ · ZDECYDUJ · ZRÓB” — do stosowania w życiu codziennym,
• mini kartę mentalną „anti-panic protocol” — natychmiastowe narzędzia resetu emocjonalnego,
• certyfikat ukończenia szkolenia (24h) — „Uniwersalne bezpieczeństwo życiowe – mentalno-fizyczna gotowość i świadoma reakcja”,
• długopis i notes do pracy warsztatowej
• (opcjonalnie) PDF follow-up — „Bezpieczeństwo w 10 codziennych sytuacjach” do wydruku w domu lub pracy.
Informacje dodatkowe
Przerwy kawowe odbywają się zgodnie z sugestią i potrzebą uczestników.
Usługa jest zwolniona z podatku VAT w przypadku, kiedy przedsiębiorstwo zwolnione jest z podatku VAT lub dofinansowanie wynosi co najmniej 70%. W innej sytuacji do ceny netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%.
Podstawa: §3 ust. 1 pkt. 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20.12.2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz szczegółowych warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. z 2018 r., poz. 701).
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi