Bezpieczeństwo w pracy z klientem, petentem i pacjentem — komunikacja, deeskalacja konfliktów i awaryjna samoobrona
Bezpieczeństwo w pracy z klientem, petentem i pacjentem — komunikacja, deeskalacja konfliktów i awaryjna samoobrona
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaStyl życia / Sport
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie przeznaczone jest dla:
• pracowników obsługi klienta (B2B i B2C), urzędników, pracowników administracji publicznej i samorządowej,
• pracowników służby zdrowia, rejestracji medycznej, opieki społecznej, psychologów, terapeutów, pedagogów,
• pracowników instytucji edukacyjnych, socjalnych, interwencyjnych i pomocowych,
• wszystkich osób narażonych na kontakt z klientem/petentem/pacjentem reagującym emocjonalnie, agresywnie lub roszczeniowo,
• osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo własne oraz wizerunek instytucji w bezpośrednim kontakcie z odbiorcą.
- Minimalna liczba uczestników2
- Maksymalna liczba uczestników8
- Data zakończenia rekrutacji05-01-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi24
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do bezpiecznej, spokojnej i profesjonalnej obsługi klienta w sytuacjach stresowych, konfliktowych i agresywnych, poprzez rozwinięcie umiejętności deeskalacji napięcia, ochrony psychicznej oraz awaryjnej reakcji fizycznej w sytuacji zagrożenia.Szkolenie wzmacnia także poczucie własnej mocy, odporność emocjonalną oraz świadomość granic w relacji zawodowej, co przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo instytucji, zmniejszenie ryzyka eskalacji, skar
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się uczestnik rozumie i wie:• jakie są najczęstsze przyczyny agresji klienta/petenta/pacjenta (psychologiczne, emocjonalne, sytuacyjne), • jakie mechanizmy wywołują eskalację konfliktu — oraz jak jej zapobiegać poprzez sposób mówienia i zachowania, • czym różni się agresja werbalna, pasywna, manipulacyjna i fizyczna, • jakie są zasady komunikacji deeskalacyjnej oraz profesjonalnego stawiania granic, • jak działa ludzka psychofizjologia w sytuacji zagrożenia (stres, panika, „zamrożenie”), • jakie techniki AWARYJNEJ samoobrony fizycznej można zastosować TYLKO gdy nie ma innej możliwości, • jakie działania chronią wizerunek instytucji i minimalizują ryzyko skarg, konfliktów i kryzysów. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi:• wskazać przykładowe psychologiczne, emocjonalne i sytuacyjne przyczyny agresji klienta, • opisać mechanizm eskalacji konfliktu i wymienić zachowania zwiększające oraz zmniejszające napięcie, • rozróżnić formy agresji: werbalną, pasywną, manipulacyjną i fizyczną, • wymienić i wyjaśnić zasady komunikacji deeskalacyjnej i stawiania granic, • opisać reakcje organizmu na stres (fight / flight / freeze) i ich wpływ na decyzje człowieka, • wyjaśnić zasady awaryjnego użycia technik samoobrony fizycznej oraz ograniczenia prawne, • wskazać działania chroniące wizerunek instytucji i zapobiegające eskalacji konfliktów. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się uczestnik potrafi:• rozpoznać wczesne sygnały eskalacji emocji u klienta i zareagować zanim pojawi się agresja, • zastosować komunikację uspokajającą – ton głosu, konstrukcję zdań, sposób zadawania pytań, • eskalować granice bez agresji — używać języka stanowczego, ale nie konfliktowego, • zachować kontrolę nad własnymi emocjami i stresem podczas trudnej rozmowy, • ocenić sytuację zagrożenia i podjąć decyzję: deeskalacja / wycofanie / awaryjna reakcja, • wykonać proste i bezpieczne techniki uwolnienia się z chwytu, blokady drogi lub fizycznego nacisku, • chronić własną przestrzeń w pracy bez naruszania standardów instytucji. | Kryteria weryfikacji Uczestnik:• prawidłowo identyfikuje sygnały wzrostu napięcia emocjonalnego u klienta, • formułuje uspokajające komunikaty i pytania zgodne z zasadami deeskalacji, • potrafi użyć języka stanowczego, ale nie konfliktowego (symulacja rozmowy), • zachowuje opanowanie w symulowanej sytuacji stresowej, • dokonuje właściwej oceny sytuacji: deeskalacja / wycofanie / reakcja awaryjna, • prawidłowo odtwarza proste techniki uwolnienia z chwytu i utrzymania odległości* • zachowuje bezpieczną postawę i granice przestrzeni w ćwiczeniu sytuacyjnym. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się uczestnik jest gotów do:• świadomego i odpowiedzialnego reagowania na sytuacje konfliktowe w zgodzie ze standardami etycznymi i służbowymi, • podejmowania decyzji w stresie w sposób opanowany, bez paniki i bez agresji, • dbania o własne bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne, a także o dobro i wizerunek instytucji, • profesjonalnej asertywności i obrony własnych granic w sposób adekwatny, • dalszego rozwijania odporności emocjonalnej i umiejętności świadomej komunikacji w pracy z drugim człowiekiem. | Kryteria weryfikacji Uczestnik:• przedstawia sposób reakcji zgodny ze standardami etycznymi i służbowymi, • podejmuje decyzje adekwatne do poziomu ryzyka w scenariuszu stresowym, • potrafi wskazać działania chroniące bezpieczeństwo własne i instytucji, • prezentuje asertywną, spokojną, profesjonalną postawę w ćwiczeniach, • formułuje indywidualny plan rozwoju odporności emocjonalnej i komunikacji. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
DZIEŃ 1 – PSYCHOLOGIA ZAGROŻEŃ I PREWENCJA KONFLIKTU (8h)
09:00 – 09:30 | Otwarcie, cele, ustalenie zasad bezpieczeństwa
• kontrakt szkoleniowy — komfort i poufność
• rozpoznanie indywidualnych doświadczeń / obaw
09:30 – 10:45 | Mechanizmy agresji – jak „rodzi się” konflikt
• typy agresji (werbalna, emocjonalna, pasywna, manipulacyjna, fizyczna)
• biologiczne reakcje mózgu: walka – ucieczka – freeze
10:45 – 11:00 | Przerwa kawowa
11:00 – 12:30 | Klient/pacjent w emocjach – jak go czytać i przewidzieć eskalację
• 5 poziomów napięcia emocjonalnego
• sygnały ostrzegawcze, które łatwo przegapić
12:30 – 13:00 | PRZERWA OBIADOWA
13:00 – 14:30 | Komunikacja, która uspokaja, a nie podsyca konflikt
• język deeskalacji — ton, tempo, struktura zdań
• modele komunikacji profesjonalnej
14:30 – 14:45 | Przerwa
14:45 – 16:00 | Granice – jak odmówić lub wyhamować agresję bez prowokowania
• profesjonalna asertywność
• case study realne z urzędów / medycyny / obsługi klientów
DZIEŃ 2 – DEESKALACJA, ZARZĄDZANIE SOBĄ, REAKCJE W SYTUACJACH TRUDNYCH (8h)
09:00 – 10:30 | Model profesjonalnej rozmowy z trudnym klientem/petentem/pacjentem
• jak zacząć, żeby nie prowokować agresji
• „cztery tory rozmowy”: fakty – emocje – intencja – potencjalny konflikt
• symulacje sytuacji (bez fizyczności, praca głosem i słowem)
10:30 – 10:45 | Przerwa
10:45 – 12:15 | Techniki neutralizowania agresji werbalnej
• gdy ktoś podnosi głos, atakuje, oskarża, naciska
• język rozładowujący presję
• model „STOP – PRZESUŃ – UKIERUNKUJ” (bardzo praktyczny)
12:15 – 12:45 | Przerwa obiadowa
12:45 – 14:15 | Panowanie nad stresem i własną reakcją – praca z ciałem i emocjami
• jak nie uruchomić własnego „trybu paniki”, który zaostrza sytuację
• scenariusze: roszczeniowy, „milcząco groźny”, emocjonalnie rozbity
14:15 – 14:30 | Przerwa
14:30 – 16:00 | AWARYJNA SAMOOBRONA – pierwsze bezpieczne wejście
• kiedy wolno wejść w reakcję fizyczną (prawo / instytucja / moralność)
• postawa bezpieczeństwa – ochrona własnej przestrzeni
• proste techniki UCHYLENIA / ZABLOKOWANIA RĘKI / UWOLNIENIA Z CHWYTU
(bez walki, tylko ostatnia linia obrony – realnie do użycia przez osobę niezwiązaną ze sportem)
DZIEŃ 3 – ODPORNOŚĆ, SCENARIUSZE REALNE, PRAKTYKA DECYZJI I PODSUMOWANIE (8h)
09:00 – 10:30 | Scenariusze najbardziej ryzykowne – analiza prawdziwych przypadków
• sytuacje z urzędów, służby zdrowia, pomocy społecznej, obsługi klienta
• „czerwone flagi” – gdy zwykła rozmowa przeradza się w zagrożenie
• analiza reakcji — co powinno się stać wcześniej
10:30 – 10:45 | Przerwa
10:45 – 12:15 | Decyzja w stresie: 3 scenariusze działania
• DEESKALACJA – WYCOFANIE – AWARYJNA OBRONA
• szybka ocena sytuacji — bez emocjonalnej paniki
• mini symulacje w małych grupach (bez konfrontacji fizycznej)
12:15 – 12:45 | Przerwa obiadowa
12:45 – 14:15 | Odporność psychiczna i powrót do równowagi po trudnej sytuacji
• jak nie „zabrać konfliktu do domu”
• metody natychmiastowej regeneracji po napięciu (mikrostrategie)
• emocje pracownika vs emocje instytucji — równowaga
14:15 – 14:30 | Przerwa
14:30 – 16:00 | Podsumowanie, walidacja, certyfikacja
• ćwiczenie końcowe — symulacja sytuacji z zastosowaniem całości modelu
• indywidualna autorefleksja: jak zmieniam swoje zachowanie od jutra
• wręczenie certyfikatów + skrypt + materiały utrwalające
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 22 Otwarcie, cele, ustalenie zasad bezpieczeństwa | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 19-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 22 Mechanizmy agresji – jak „rodzi się” konflikt | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 19-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 22 Przerwa kawowa | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 19-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 22 Klient/pacjent w emocjach – jak go czytać i przewidzieć eskalację | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 19-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 22 Przerwa obiadowa | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 19-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 22 Komunikacja, która uspokaja, a nie podsyca konflikt | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 19-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 22 Przerwa kawowa | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 19-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 22 Granice – jak odmówić lub wyhamować agresję bez prowokowania | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 19-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 22 Model profesjonalnej rozmowy z trudnym klientem/petentem/pacjentem | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 20-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 22 Przerwa kawowa | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 20-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 22 Techniki neutralizowania agresji werbalnej | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 20-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 22 Przerwa obiadowa | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 20-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 22 Panowanie nad stresem i własną reakcją – praca z ciałem i emocjami | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 20-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 22 Przerwa kawowa | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 20-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 22 AWARYJNA SAMOOBRONA – pierwsze bezpieczne wejście | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 20-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 22 Scenariusze najbardziej ryzykowne – analiza prawdziwych przypadków | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 21-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 22 Przerwa kawowa | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 21-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 22 Techniki neutralizowania agresji werbalnej | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 21-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 22 Przerwa obiadowa | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 21-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 22 Odporność psychiczna i powrót do równowagi po trudnej sytuacji | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 21-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 22 Przerwa kawowa | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 21-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 22 Podsumowanie, walidacja, certyfikacja | Prowadzący RYSZARD MATUSZCZYK | Data realizacji zajęć 21-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:30 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 900,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 4 900,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 204,17 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 204,17 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
RYSZARD MATUSZCZYK
Prowadzi szkolenia z zakresu:
• bezpieczeństwa osobistego i prewencji zagrożeń
• samoobrony fizycznej i mentalnej
• asertywności i stawiania granic
• radzenia sobie ze stresem i presją w sytuacjach kryzysowych
Łączy wiedzę z zakresu psychologii zachowań agresywnych, pracy z ciałem oraz praktyczne techniki ochrony własnej, prezentując podejście oparte na świadomości, prostocie i realnej skuteczności.
W swojej pracy kieruje się zasadą:
„Bezpieczeństwo zaczyna się od świadomości, a skuteczność od decyzji.”
Osiągnięcia sportowe:
Mistrzostwa Polski Seniorów 2003 Olsztyn 2 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2005 Bielsko Biała 1 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2006 Mysłowice 1 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2007 Jaworzno 1 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2008 Wrocław 1 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2009 Jaworzno 1 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2010 Wrocław 1 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2012 Katowice 1 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2013 Żarnowiec 1 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2014 Żarnowiec 1 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2015 Ruda Śląska 1 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2016 Złotoryja 1 miejsce
Mistrzostwa Polski Seniorów 2017 Kr
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
• skrypt szkoleniowy,
• notatnik i długopis,
• certyfikat ukończenia szkolenia,
• rekomendacje do dalszej samodzielnej praktyki i ćwiczeń mentalnych.
Informacje dodatkowe
Przerwy kawowe odbywają się zgodnie z sugestią i potrzebą uczestników.
Usługa jest zwolniona z podatku VAT w przypadku, kiedy przedsiębiorstwo zwolnione jest z podatku VAT lub dofinansowanie wynosi co najmniej 70%. W innej sytuacji do ceny netto doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%.
Podstawa: §3 ust. 1 pkt. 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20.12.2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz szczegółowych warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. z 2018 r., poz. 701).
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi