Zarządzanie stresem i budowanie odporności psychicznej w pracy i w życiu
Zarządzanie stresem i budowanie odporności psychicznej w pracy i w życiu
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Grupa docelowa usługi
Pracownicy, liderzy zespołów, menedżerowie, specjaliści HR, osoby indywidualne, które doświadczają presji, stresu lub wypalenia zawodowego i chcą nauczyć się skutecznie nim zarządzać. Szkolenie skierowane jest do osób, które chcą zwiększyć swoją odporność psychiczną i nauczyć się technik przeciwdziałania stresowi w życiu zawodowym i osobistym.
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji12-01-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik rozpoznaje mechanizmy stresu oraz jego formy i skutki, stosując sprawdzone modele teoretyczne. Dobiera techniki samoregulacji emocjonalnej, strategie poznawcze i narzędzia wzmacniania odporności psychicznej. Formułuje empatyczne komunikaty (NVC), budując relacje sprzyjające redukcji napięcia i przeciwdziałaniu wypaleniu. Wdraża działania wspierające równowagę emocjonalną i dobrostan.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Opisuje fizjologię stresu i cykl napięcia na podstawie modelu Lazarusa | Kryteria weryfikacji Identyfikuje objawy somatyczne, emocjonalne i poznawcze stresu, charakteryzuje cykl napięcia i jego konsekwencje | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Stosuje techniki samoregulacji emocjonalnej zgodne z modelem J. Grossa i koncepcją Ekmana | Kryteria weryfikacji Dobiera i wykonuje minimum 2 techniki (np. oddech diafragmalny, progresywną relaksację Jacobsona, uważność), omawia ich zastosowanie | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Projektuje indywidualny plan zarządzania stresem z uwzględnieniem poznanych modeli i własnych zasobów | Kryteria weryfikacji Tworzy plan w arkuszu pracy zawierający: stresory, strategie, zasoby i cele SMART | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Dobiera strategie poznawcze i emocjonalne zgodne z modelem poznawczo-behawioralnym | Kryteria weryfikacji W oparciu o opisy stresujących sytuacji, dopasowuje i uzasadnia wybór adekwatnych technik (np. zmiana interpretacji, przeramowanie, dialog wewnętrzny) | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Formułuje komunikaty wspierające, stosując zasady empatycznej komunikacji (NVC), w sposób obniżający napięcie w relacjach zawodowych i osobistych, uwzględniając potrzeby własne i drugiej osoby. | Kryteria weryfikacji Tworzy wypowiedź zawierającą 4 kroki NVC (obserwacja, uczucie, potrzeba, prośba) w kontekście sytuacji stresowej | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Rozróżnia objawy stresu, przeciążenia i wypalenia zawodowego zgodnie z modelem Maslach | Kryteria weryfikacji Opisuje kluczowe różnice i symptomy w obszarach: wyczerpanie emocjonalne, depersonalizacja, spadek skuteczności | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Opracowuje indywidualny zestaw działań profilaktycznych wspierających odporność psychiczną | Kryteria weryfikacji Dobiera min. 3 działania w obszarze fizycznym, emocjonalnym, poznawczym i relacyjnym, zgodnie z modelem 4R (regeneracja, relacje, refleksja, rytm) | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Moduł 1. Mechanizmy działania stresu – wpływ stresu na ciało i umysł
- mechanizmy stresu: kortyzol, adrenalina, układ współczulny i przywspółczulny (AUN)
- pojęcia: eustres i dystres na przykładach sytuacji zawodowych i życiowych
- model transakcyjny stresu (Lazarus i Folkman)
- wpływ stresu na funkcjonowanie poznawcze i emocjonalne
Ćwiczenie: „Mapa napięcia” – lokalizowanie i opis reakcji fizycznych i emocjonalnych na stres
Ćwiczenie refleksyjne: „Moje stresory” – identyfikowanie indywidualnych czynników wyzwalających napięcie
Moduł 2. Emocje i napięcie – rozróżnianie i regulowanie
- różnicowanie emocji pierwotnych i wtórnych (na podstawie koncepcji Ekmana i Grossa)
- model samoregulacji emocjonalnej (J. Gross)
- techniki regulacji emocji:
- oddech przeponowy (relaksacja Jacobsona)
- grounding (zakotwiczenie w tu i teraz)
- techniki uważności (3-2-1, STOP)
Ćwiczenie: „Reset nerwu błędnego” – neuroregulacja przez ciało
Ćwiczenie: trening technik samoregulacji
Moduł 3. Strategie radzenia sobie ze stresem – analiza i wybór
- model radzenia sobie ze stresem (Lazarus): strategie emocjonalne vs poznawcze
- poznawcze strategie zaradcze (CBT):
- restrukturyzacja poznawcza
- przeramowanie poznawcze
- dialog wewnętrzny
- style radzenia sobie: unikanie, konfrontacja, proaktywność
Ćwiczenie: „Jak sobie radzę?” – diagnoza własnych strategii i ich skuteczności
Ćwiczenie: analiza studium przypadku – dobór strategii
Moduł 4. Odporność psychiczna – wzmocnienie wewnętrznych zasobów
- model odporności psychicznej 4C:
- Control, Commitment, Challenge, Confidence
- źródła zasobów psychicznych: wewnętrzne i zewnętrzne
- model 4R – obszary budowania odporności: regeneracja, rytm, relacje, refleksja
Ćwiczenie: Test odporności psychicznej – interpretacja wyników
Ćwiczenie: „Mapa zasobów” – identyfikowanie i rozwijanie zasobów
Ćwiczenie: planowanie działań wzmacniających odporność
Moduł 5. Komunikacja w stresie i napięciu – narzędzia językowe
- model Porozumienia bez Przemocy (NVC) Marshalla Rosenberga
- wpływ komunikatów na napięcie emocjonalne
- język złości vs język potrzeb
- cztery kroki NVC: obserwacja – uczucie – potrzeba – prośba
Ćwiczenie: „Trudna rozmowa” – budowanie komunikatu wspierającego w stylu NVC
Ćwiczenie: analiza własnych schematów komunikacyjnych
Moduł 6. Wypalenie zawodowe – rozpoznawanie i profilaktyka
- model wypalenia zawodowego (Christina Maslach, MBI)
- różnice: stres – przeciążenie – wypalenie
- sygnały ostrzegawcze: emocjonalne, fizyczne i behawioralne
- indywidualna profilaktyka wypalenia: granice, rytm pracy, regeneracja
Ćwiczenie: „Czerwone lampki” – rozpoznawanie własnych sygnałów przeciążenia
Ćwiczenie: tworzenie osobistego zestawu działań profilaktycznych
Moduł 7. Indywidualny plan zarządzania stresem – integracja wiedzy
- integracja poznanych modeli, technik i strategii
- autodiagnoza: stresory – zasoby – reakcje – potrzeby
- budowanie planu:
- cele SMART
- działania codzienne i sytuacyjne
- wsparcie społeczne i samoopieka
Ćwiczenie: „Mój plan oswajania stresu” – ustrukturyzowany arkusz pracy
Test końcowy: wiedza + analiza przypadku
Podsumowanie: autorefleksja + indywidualna informacja zwrotna od trenera
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 9 Mechanizmy działania stresu | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 19-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 9 Emocje i napięcie – rozróżnianie i regulacja | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 19-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 9 Przerwa obiadowa | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 19-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 9 Strategie radzenia sobie ze stresem | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 19-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 02:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 9 Odporność psychiczna | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 19-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 9 Komunikacja w stresie | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 20-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 9 Wypalenie zawodowe i profilaktyka | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 20-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 9 Przerwa obiadowa | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 20-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 9 Przerwa obiadowa Plan działania + test + feedback | Prowadzący Aneta Mirończuk | Data realizacji zajęć 20-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:30 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 700,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 700,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 231,25 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 231,25 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Aneta Mirończuk
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały: Ilustrowany skrypt, zestaw narzędzi, karty pracy, dostęp do prezentacji
Informacje dodatkowe
Dostępność: Szkolenie zgodne ze Standardami dostępności polityki spójności 2021–2027
Adres realizacji: ul. Moniuszki 28, 21-500 Biała Podlaska
Kontakt: Edyta Hornowska, tel. 883 604 204, edyta.hornowska@gmail.com
Strona: www.psychopark.pl