Szkolenie: Tester manualny w procesie wytwarzania oprogramowania
Szkolenie: Tester manualny w procesie wytwarzania oprogramowania
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Administracja IT i systemy komputerowe
- Identyfikatory projektówKierunek - Rozwój, Zachodniopomorskie Bony Szkoleniowe
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest w szczególności do:
- osób planujących rozpocząć karierę w branży IT jako testerzy oprogramowania,
- specjalistów i pracowników biurowych, którzy chcą zautomatyzować lub usprawnić swoje procesy pracy,
- osób zainteresowanych praktycznym wykorzystaniem narzędzi programistycznych w kontekście optymalizacji środowiskowej i efektywności energetycznej,
- osób poszukujących nowych kompetencji cyfrowych i ekologicznych (green competences).
Szkolenie skierowane jest zarówno do osób indywidualnych, jak i pracodawców i ich pracowników.
Poziom szkolenia: od podstaw – dla poznania.
Uczestnicy nie muszą posiadać wcześniejszego doświadczenia w testowaniu lub programowaniu.
Szkolenie przeznaczone jest również dla uczestników projektu Kierunek Rozwój realizowany przez WUP w Toruniu.
Szkolenie przeznaczone jest również dla uczestników projektu Zachodniopomorskie Bony Rozwojowe realizowany przez WUP W Szczecinie
Oraz dla uczestników projektów dofinansowanych w całej Polsce
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników12
- Data zakończenia rekrutacji07-01-2026
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi38
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje uczestników do samodzielnego projektowania, planowania i wykonywania testów manualnych oraz automatyzacji testów, z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi i technik.Dodatkowo szkolenie kładzie nacisk na rozwój zielonych kompetencji (Green IT).Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Wyjaśnia podstawowe pojęcia i cele testowania oprogramowania. | Kryteria weryfikacji Definiuje pojęcia: błąd, defekt, awaria, przypadek testowy, cykl testowy, | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia cele testowania w kontekście jakości oprogramowania, | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Wskazuje etapy cyklu życia testowania oprogramowania | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Identyfikuje etyczne i środowiskowe obowiązki testera. | Kryteria weryfikacji Opisuje odpowiedzialność testera za jakość i efektywność energetyczną produktu | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Rozpoznaje zasady zrównoważonego rozwoju w procesie QA, | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Wskazuje praktyki ograniczające negatywny wpływ pracy testera na środowisko | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Stosuje podstawowe zasady testowania z uwzględnieniem aspektów ekologicznych. | Kryteria weryfikacji Wyjaśnia siedem zasad testowania w kontekście efektywności zasobów | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Dopasowuje poziomy testów (jednostkowe, integracyjne, systemowe) do minimalizacji obciążenia środowiska | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Analizuje wpływ modeli wytwarzania oprogramowania (Waterfall, Agile) na ślad węglowy projektu. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Dobiera techniki testowe w sposób wspierający zrównoważony rozwój IT. | Kryteria weryfikacji Rozróżnia techniki statyczne i dynamiczne pod kątem zużycia zasobów, | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Analizuje wpływ metod testowania (czarnoskrzynkowe, białoskrzynkowe) na energooszczędność procesu. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Wykorzystuje Pythona do wspierania zielonej gospodarki. | Kryteria weryfikacji Rozpoznaje zastosowania Pythona w analizie danych środowiskowych, | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wskazuje przykłady wykorzystania programowania w projektach ekologicznych (np. śledzenie emisji, zarządzanie energią). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Program szkolenia jest dostosowany do potrzeb uczestników usługi oraz głównego celu usługi i jej charakteru oraz obejmuje zakres tematyczny usługi. Uczestnik nie musi spełniać dodatkowych wymagań dot. poziomu zaawansowania.
Usługa prowadzona jest w godzinach dydaktycznych. Przerwy nie są wliczone w ogólny czas usługi rozwojowej. Harmonogram usługi może ulec nieznacznemu przesunięciu, ponieważ ilość przerw oraz długość ich trwania zostanie dostosowana indywidualnie do potrzeb uczestników szkolenia. Łączna długość przerw podczas szkolenia nie będzie dłuższa aniżeli zawarta w harmonogramie.
Zajęcia zostaną przeprowadzone przez ekspertów z wieloletnim doświadczeniem, którzy przekazuje nie tylko wiedzę teoretyczną, ale także praktyczne wskazówki i najlepsze praktyki. Uczestnicy mają możliwość czerpania z jego wiedzy i doświadczeń.
Szkolenie będzie realizowane zdalnie w czasie rzeczywistym za pomocą platformy ClickMeeting, co umożliwia aktywny udział uczestników w warsztatach i ćwiczeniach grupowych.
Szkolenie realizowane jest przez platformę umożliwiającą:
- udostępnianie ekranu,
- czat, komunikację audio-wideo,
- współdzielenie materiałów i plików,
- interaktywną prezentację kodu i analiz danych.
Każdy uczestnik pracuje indywidualnie na swoim komputerze z bieżącym wsparciem trenera.
_______________________________________________________________________________________________________________________
Przed dokonaniem zapisu i złożeniem karty uczestnictwa do Operatora, zachęcamy do kontaktowania się z nami telefonicznie, SMS-em lub e-mailem pod adresem/numerem wskazanym w zakładce „Kontakt”.
Pozwoli to potwierdzić dostępność miejsca w grupie szkoleniowej oraz rozwiać ewentualne wątpliwości.
_______________________________________________________________________________________________________________________
Uwzględnienie efektywności energetycznej i optymalizacji zasobów:
- Wprowadzenie do koncepcji zrównoważonego testowania oprogramowania.
- Praktyczne wskazówki dotyczące oszczędzania energii w środowiskach testowych.
- Wykorzystanie narzędzi do monitorowania zużycia energii.
- Optymalizacja zasobów sprzętowych i programowych.
- Wirtualizacja środowisk testowych, wykorzystywanie chmury, testowanie na urządzeniach mobilnych, optymalizowanie testów automatycznych.
Program Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego 2019–2030:
Rozwój kompetencji cyfrowych:
- Program ten kładzie nacisk na rozwój kompetencji cyfrowych mieszkańców regionu. Szkolenie testerów oprogramowania bezpośrednio przyczynia się do zwiększenia tych kompetencji.Wzmacnianie kompetencji cyfrowych jest kluczowe dla rozwoju sektora IT, który jest jednym z priorytetowych obszarów tego programu.
Wsparcie dla sektora IT:
- Program ma na celu wspieranie rozwoju sektora IT w województwie śląskim. Szkolenie specjalistów w dziedzinie testowania oprogramowania jest istotnym elementem tego wsparcia.
- W związku z rozwojem nowoczesnych technologii, zapotrzebowanie na specjalistów w sektorze IT stale rośnie.
Innowacje technologiczne:
- Program wspiera wdrażanie innowacji technologicznych w przedsiębiorstwach. Wysoko wykwalifikowani testerzy oprogramowania są niezbędni do zapewnienia jakości i niezawodności innowacyjnych rozwiązań.
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Śląskiego 2030:
Inteligentna transformacja gospodarcza:
- Strategia ta koncentruje się na inteligentnej transformacji gospodarczej regionu. Szkolenie testerów oprogramowania wpisuje się w ten cel poprzez rozwój specjalistycznych umiejętności w obszarze IT.
Rozwój ekosystemu innowacji:
- Strategia dąży do rozwoju regionalnego ekosystemu innowacji. Szkolenie specjalistów w dziedzinie IT, takich jak testerzy oprogramowania, wzmacnia ten ekosystem.
Wzrost konkurencyjności:
- Strategia ma na celu zwiększenie konkurencyjności regionu. Dostępność wykwalifikowanych specjalistów IT, w tym testerów oprogramowania, przyczynia się do wzrostu konkurencyjności śląskich przedsiębiorstw.
Podsumowując, szkolenie ,,Tester manualny w procesie wytwarzania oprogramowania z egzaminem ISTQB'' jest zgodne z celami obu wymienionych dokumentów strategicznych, ponieważ przyczynia się do rozwoju kompetencji cyfrowych, wspiera sektor IT i wzmacnia innowacyjność regionu.
__________________________________________________________________________________________________________________________
Program szkolenia:
MODUŁ 1: Wprowadzenie do Zielonego Testowania Oprogramowania
Zakres tematyczny:
- Definicja i cele testowania oprogramowania
- Podstawowe pojęcia i terminologia testowa (błędy, defekty, awarie)
- Cykl życia testowania oprogramowania (STLC)
- Rola testera w procesie wytwarzania oprogramowania
- Etyka i odpowiedzialność testera
- Efektywność energetyczna w kontekście testowania (wprowadzenie do koncepcji Green QA)
Czas trwania: 6 godzin (3h teoria, 3h praktyka)
MODUŁ 2: Podstawy
Zakres tematyczny:
- Siedem zasad testowania
- Podstawowe procesy testowe
- Poziomy testów (jednostkowe, integracyjne, systemowe, akceptacyjne)
- Rodzaje testów (funkcjonalne, niefunkcjonalne)
- Modele wytwarzania oprogramowania (Waterfall, Agile)
- Techniki zarządzania zużyciem energii w środowiskach testowych
Czas trwania: 6 godzin (3h teoria, 3h praktyka)
MODUŁ 3: Techniki Zielonego Testowania
Zakres tematyczny:
- Techniki statyczne (przeglądy, analizy statyczne)
- Techniki dynamiczne:
- Techniki oparte na specyfikacji (testowanie czarnoskrzynkowe)
- Techniki oparte na strukturze (testowanie białoskrzynkowe)
- Techniki oparte na doświadczeniu
- Tworzenie przypadków testowych i scenariuszy testowych
- Narzędzia wspomagające testowanie
- Optymalizacja zasobów sprzętowych i programowych w procesie testowania
Czas trwania: 7 godzin (3h teoria, 4h praktyka)
MODUŁ 4: Zarządzanie testami i narzędzia
Zakres tematyczny:
- Planowanie testów i szacowanie wysiłku testowego
- Monitorowanie i kontrola postępu testów
- Raportowanie defektów i zarządzanie incydentami
- Narzędzia do zarządzania testami (np. Jira, TestRail)
- Automatyzacja testów i jej wpływ na efektywność energetyczną
- Wirtualizacja środowisk testowych i oszczędność energii
Czas trwania: 7 godzin (3h teoria, 4h praktyka)
MODUŁ 5: Zielone Programowanie w Pythonie
Zakres tematyczny:
- Nauka programowania w języku Python
- Instalacja modułów (pytest itp.)
- Pliki, typy danych, zmienne, funkcje, wyrażenia warunkowe, wyjątki, operacje na liczbach i tekstach, listy
- Wybieranie elementów, przeglądanie danych (pętle)
- Efektywność zarządzania typami danych
- Optymalizacja kodu pod kątem zasobooszczędności (zastosowanie zasad 6R: reduce, reuse, recycle, rethink, repair, refuse)
- Zastosowanie języka Python w zielonej gospodarce — automatyzacja procesów, optymalizacja zasobooszczędności, analiza danych środowiskowych
Czas trwania: 11 godzin (3h teoria, 8h praktyka)
MODUŁ 6: Egzamin certyfikujący
Zakres tematyczny:
Test teoretyczno-praktyczny obejmujący zagadnienia z wszystkich modułów
Ocena wiedzy z zakresu zielonego testowania, automatyzacji i programowania w Pythonie
Weryfikacja umiejętności analizy kodu i rozwiązywania problemów testowych
Czas trwania: 2 godziny (1h teoria, 1h praktyka)
Egzamin w formie testu teoretycznego realizowany przez Podmiot Zewnętrzny
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. | |||||
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 131,58 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 131,58 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
prezentavja pdf
Warunki uczestnictwa
Warunkiem zdobycia certyfikatu potwierdzającego zdobyte kwalifikacje jest przystąpienie do Egzaminu certyfikującego. Na egzamin uczestnik nie musi dokonywać osobnego zapisu oraz jest w koszt usługi.
Wymagana jest obecność min 80% lub zgodna ze wskazaniami Operatora. Obecność na usłudze weryfikowana będzie na podstawie raportu logowań wygenerowanego z platformy.
Uczestnicy przyjmują do wiadomości, że usługa może być poddana monitoringowi z ramienia Operatora lub PARP i wyrażają na to zgodę.
Uczestnik ma obowiązek zapisania się na usługę przez BUR co najmniej w dniu zakończenia rekrutacji.
Organizator zapewnia dostępność osobom ze szczególnymi potrzebami podczas realizacji usług rozwojowych zgodnie z Ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. 2022 poz. 2240) oraz „Standardami dostępności dla polityki spójności 2021-2027”. W przypadku potrzeby zapewnienia specjalnych udogodnień prosimy o kontakt przed zapisem na usługę!
Informacje dodatkowe
- Zapis BUR nie jest jednoznaczny z zarezerwowaniem miejsca. W celu potwierdzenia miejsca prosimy o dodatkowy kontakt telefoniczny/sms lub mailowy na adres/numer wskazany w zakładce " kontakt"
- zawarto umowę z WUP w Krakowie w ramach projektu Małopolski Pociąg do Kariery
- zawarto umowę z WUP w Toruniu w ramach projektu Kierunek Rozwój
- zawarto umowę z WUP w Szczecinie w ramach projektu Zachodniopomorskie bony rozwojowe
- usługi dedykowane również uczestnikom innych programów dofinansowań
Podstawa zwolnienia z VAT:
1) art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c Ustawy z dnia 11 marca 2024 o podatku od towarów i usług - w przypadku dofinansowania w wysokości 100%
2) § 3 ust. 1 pkt. 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień - w przypadku dofinansowania w co najmniej 70%
3) W przypadku braku uzyskania dofinansowania lub uzyskania dofinansowania poniżej 70%, do ceny usługi należy doliczyć 23% VAT
Warunki techniczne
Warunki techniczne
1. Sprzęt uczestnika:
- komputer lub laptop z systemem operacyjnym Windows 10 / 11, macOS lub Linux,
- procesorem co najmniej Intel i5 / Ryzen 5 lub równoważnym,
- pamięcią RAM: minimum 8 GB (zalecane 16 GB dla płynnej pracy z dużymi zbiorami danych),
- wolną przestrzenią dyskową: minimum 10 GB,
- stabilne łącze internetowe (min. 10 Mbps) – w przypadku zajęć zdalnych,
- aktualna przeglądarką internetową (Chrome, Edge, Firefox),
Obowiązkowe:
- Kamera:Uczestnik powinien posiadać działającą kamerę (wbudowaną w laptop/komputer lub zewnętrzną). Kamera umożliwia aktywny udział w sesjach, prezentację ćwiczeń grupowych oraz interakcję z prowadzącym.
- Mikrofon: Niezbędny jest sprawny mikrofon (wbudowany lub zewnętrzny, np. w zestawie słuchawkowym).Umożliwia zadawanie pytań, udział w dyskusjach i ćwiczeniach grupowych.
- Zalecane użycie słuchawek z mikrofonem, aby zredukować echo i poprawić jakość dźwięku.
2. Oprogramowanie:
- zainstalowane środowisko programistyczne Python 3.9+ oraz edytor Visual Studio Code , PyCharm Community,
- możliwość instalacji dodatkowych bibliotek (pytest, pandas, requests, openpyxl),
- konto testowe (demo) w systemie Jira i TestRail
3. Łącze internetowe:
- Minimum 10 Mbps download / 5 Mbps upload
- Stabilne połączenie bez dużych przerw i opóźnień
4. Środowisko pracy:
- Ciche miejsce do pracy i nauki
- Dostęp do powierzchni roboczej umożliwiającej komfortowe używanie komputera
- Możliwość dzielenia ekranu w trakcie sesji praktycznych i konsultacji
5. Środowisko szkoleniowe
Szkolenie realizowane jest przez platformę ClickMeeting umożliwiającą:
- udostępnianie ekranu,
- czat, komunikację audio-wideo,
- współdzielenie materiałów i plików,
- interaktywną prezentację kodu i analiz danych.
Każdy uczestnik pracuje indywidualnie na swoim komputerze z bieżącym wsparciem trenera.