Przygotowanie do zamknięcia ksiąg rachunkowych za 2025 rok w jednostkach samorządu terytorialnego i ich jednostkach organizacyjnych, ewidencja problematycznych operacji gospodarczych, sprawozdanie finansowe
Przygotowanie do zamknięcia ksiąg rachunkowych za 2025 rok w jednostkach samorządu terytorialnego i ich jednostkach organizacyjnych, ewidencja problematycznych operacji gospodarczych, sprawozdanie finansowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Rachunkowość/księgowość
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do Skarbników oraz do pracowników zajmujących się prowadzeniem ewidencji księgowej, inwentaryzacją aktywów i pasywów oraz sporządzaniem sprawozdawczości finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego.
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników100
- Data zakończenia rekrutacji19-01-2026
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi6
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje do przeprowadzenie czynności niezbędnych do prawidłowego zamknięcia ksiąg rachunkowych za 2025 rok i sporządzenia sprawozdania finansowegoEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Definiuje czynności warunkujące prawidłowe zamknięcie ksiąg rachunkowych za 2025 rok | Kryteria weryfikacji Omawia czynności warunkujące prawidłowe zamknięcie ksiąg rachunkowych za 2025 rok | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Definiuje zasady sporządzania sprawozdań finansowych za 2025 rok | Kryteria weryfikacji Omawia zasady sporządzania sprawozdań finansowych za 2025 rok | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
1. Inwentaryzacja, jako podstawowy element warunkujący poprawne zamknięcie roku - spis z natury, potwierdzenie sald, weryfikacja.
2. Księgowanie nadpłat wydatków na koniec roku, ewidencja faktur korygujących.
3. Ewidencja środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego, w tym przypadek, kiedy środki otrzymuje jednostka budżetowa.
4. Środki Funduszu Solidarnościowego i ich ewidencja.
5. Ewidencja na koniec roku korekty VAT, różnic groszowych, jakie paragrafy dla różnic groszowych.
6. Ewidencja przekazanych na rok 2026 udziałów w podatku dochodowym i subwencji.
7. Zagadnienia związane z niewykorzystanymi środkami unijnymi pozostającymi na rachunku - wykazanie w roku 2025, w planie budżetu 2026 oraz w ewidencji księgowej
8. Prawidłowa wycena aktywów i pasywów w powiązaniu z polityką rachunkowości. Uproszczenia w polityce rachunkowości. Prawidłowe ustalenie wartości aktywów i pasywów na dzień bilansowy:
a) umorzenie/amortyzacja, ewentualnie odpis z tytułu trwałej utraty wartości,
b) należności i zobowiązania – długo i krótkoterminowe, wymagalne, dokonanie niezbędnych księgowań związanych z naliczeniem odsetek i odpisów aktualizujących,
c) koszty na przełomie roku 2025/2026 - rzetelna ewidencja na koniec roku wszystkich kosztów,
d) rozliczenia międzyokresowe – ewidencja i uproszczenia.
9. Weryfikacja na koniec roku sald wynikających z ksiąg rachunkowych JST i prawidłowe ustalenie wartości aktywów i pasywów na dzień bilansowy:
a) środki pieniężne JST – na rachunku bankowym, w drodze, lokaty,
b) należności i zobowiązania: długo i krótkoterminowe, naliczenie odsetek, naliczenie odpisów aktualizujących,
c) rozliczenia międzyokresowe,
d) wynik wykonania budżetu, wynik na operacjach niekasowych, skumulowany wynik budżetu,
e) rezerwa na niewygasające wydatki.
10. Wycena aktywów i pasywów jednostki w walutach obcych - ewidencja różnic kursowych na koniec.
11. Prawidłowa wycena operacji związanych z zaciągnięciem i spłatą zobowiązań finansowych - księgowanie zaciągnięcia i spłaty kredytu, pożyczki, obligacji,
- czy należy naliczyć odsetki od tych zobowiązań na koniec roku, jak zaksięgować w budżecie, jak w jednostce na koniec roku 2025, zapłaty w roku 2026.
12. Ewidencja podatków lokalnych - zapłata przez podatnika w grudniu poprzedniego roku, a wpływ w styczniu następnego roku
13. Środki pieniężne w drodze z tytułu zapłat karta płatniczą na koniec roku – ewidencja.
14. Niezbędne księgowania na koniec roku, w tym :
a) rozliczenie i ewidencja udzielonych dotacji,
b) ewidencja wydatków niewygasających,
c) obowiązek rozliczenia otrzymanych dotacji.
15. Rozliczenia jednostek budżetowych z budżetem - pobranych dochodów i niewykorzystanych środków, ewidencja pozostałych środków na rachunku dochodów własnych jednostek oświatowych.
16. Jak zaksięgować przypisane otrzymane środki w roku 2025, obowiązek zwrotu w roku 2026 – zasady i ewidencja.
17. Dokonanie innych niezbędnych księgowań przed zamknięciem roku: przeksięgowania roczne dochodów i wydatków budżetowych, rozliczenie wydatków inwestycyjnych.
18. Ustalenie wyniku finansowego i funduszu jednostki.
19. Konta pozabilansowe i ich rozliczenie.
20. Zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej, zestawienie sald ksiąg pomocniczych, uzgodnienie zapisów ewidencji syntetycznej z ewidencją analityczną.
21. Zasady sporządzania sprawozdań finansowych:
a) bilansu z wykonania budżetu,
b) rachunku zysków i strat,
c) zestawienia zmian w funduszu jednostki,
d) bilansu jednostki.
22. Przygotowanie danych do sporządzenia informacji dodatkowej jednostkowej i zbiorczej, szczegółowe omówienie sposobu prezentowania danych w tej części sprawozdania finansowego, tabele pomocne do sporządzenia informacji dodatkowej.
23. Łączne sprawozdanie finansowe – zasady dokonywania wyłączeń.
24. Pytania i odpowiedzi.
25. Walidacja.
Szkolenie skierowane jest do skarbników, głównych księgowych a także pracowników odpowiedzialnych za sporządzanie oraz przekazywanie sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych.
Usługa realizowana jest w godzinach zegarowych.
Przerwy w usłudze są wliczone w czas usługi rozwojowej.
Warunki organizacyjne dla przeprowadzenia szkolenia: samodzielne stanowisko komputerowe.
Walidacja efektów uczenia się odbywa się w sposób zautomatyzowany. W dniu szkolenia uczestnicy rozwiązują test wiedzy udostępniony przez osobę prowadzącą usługę. Sprawdzenie poprawności odpowiedzi następuje w sposób automatyczny w systemie. Uczestnik otrzymuje informację o wyniku testu bezpośrednio po jego wypełnieniu.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 4 Szkolenie przygotowuje do przeprowadzenie czynności niezbędnych do prawidłowego zamknięcia ksiąg rachunkowych za 2025 rok i sporządzenia sprawozdania finansowego - wykład z czatem na żywo | Prowadzący Elżbieta Dworak | Data realizacji zajęć 21-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 4 Przerwa | Prowadzący Elżbieta Dworak | Data realizacji zajęć 21-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 4 Szkolenie przygotowuje do przeprowadzenie czynności niezbędnych do prawidłowego zamknięcia ksiąg rachunkowych za 2025 rok i sporządzenia sprawozdania finansowego - wykład z czatem na żywo | Prowadzący Elżbieta Dworak | Data realizacji zajęć 21-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 14:55 | Liczba godzin 02:25 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 4 Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | Prowadzący Elżbieta Dworak | Data realizacji zajęć 21-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:55 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:05 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 499,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 499,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 83,17 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 83,17 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Elżbieta Dworak
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w formie prezentacji
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie prowadzone na platformie ClickMeeting.
Wymagania techniczne potrzebne do wzięcia udziału w szkoleniu:
Rodzaj połączenia | Uczestnik (prędkość pobierania) |
Dźwięk | 512 kbps |
Dźwięk + obraz SD | 512 kbps + 1 Mbps |
Dźwięk + obraz HD | 512 kbps + 2 Mbps |
Współdzielenie ekranu (Tryb LiteQ) | 2 Mbps |
Współdzielenie ekranu (Tryb HighQ) | 2 – 5 Mbps |
Współdzielenie ekranu (oparte na przeglądarce) | 1 – 4 Mbps |
Wymagania sprzętowe:
- Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy);
- 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej);
- System operacyjny taki jak Windows 10, Mac OS wersja 13 (zalecana najnowsza wersja), Linux,, Chrome OS.
W przypadku korzystania z dofinansowania ze środków Unii Europejskiej może być również wymagana kamera internetowa - należy zapoznać się z regulaminem projektu.