Specjalistyczne szkolenie z wykorzystania BSP wyposażonych w kamerę termowizyjną w pożarnictwie.
Specjalistyczne szkolenie z wykorzystania BSP wyposażonych w kamerę termowizyjną w pożarnictwie.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Inżynieria i metrologia
- Grupa docelowa usługi
Pracownicy Straży Pożarnej, którzy będą wykorzystywać drony w akcjach pożarniczych w szczególności w walkach z pożarami, działania ratownicze oraz poszukiwanie osób zaginionych.
- Minimalna liczba uczestników2
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji18-12-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi35
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości TGLS Quality Alliance
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Przygotowanie Uczestników szkolenia do działań w akcjach pożarniczych z wykorzystaniem dronów, efektywnego planowania operacji z wykorzystaniem szerokokątnych kamer RGB, kamer RGB z zoomem, kamer termowizyjnych oraz analizowania pozyskanych danych. Kursanci zdobywają wiedzę teoretyczną i praktyczną do wykonywania lotów według scenariusza krajowego STS-01Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Stosuje przepisy lotnicze i procedury operacyjne | Kryteria weryfikacji Stosuje przepisy lotnicze obowiązujące na terenie Unii Europejskiej | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia uprawnienia i możliwości wykonywania operacji w kategorii Otwartej, Szczególnej i Certyfikowanej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje zasady wykonywania lotów w kategorii Otwartej i Szczególnej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje strukturę przestrzeni powietrznej oraz ograniczenia z nią związane wie jakie zgody trzeba pozyskać do wykonywania lotów | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje procedury operacyjne zarówno w sytuacjach normalnych jak i awaryjnych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje aplikację DroneTower | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Stosuje wiedzę ogólną na temat BSP | Kryteria weryfikacji Rozróżnia rodzaje BSP stosuje zasady ich działania i wykonywania lotów | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia podzespoły BSP i wie za co są odpowiedzialne | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje aplikacje wykorzystywane w lotnictwie bezzałogowym | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia podzespoły BSP i wie za co są odpowiedzialne | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje procedury startu i lądowania oraz elementy BSP jakie należy sprawdzić przed i po lądowaniu | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Ustawia parametry lotu dopasowane do ograniczeń przestrzeni powietrznej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Stosuje wiedzę odnośnie ograniczeń i możliwości człowieka w kontekście wykonywania operacji lotniczych | Kryteria weryfikacji Definiuje czynniki jakie mogą wpływać na człowieka w kontekście bezpieczeństwa wykonywania lotów | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Definiuje czynniki jakie mogą wpływać na człowieka w kontekście bezpieczeństwa wykonywania lotów | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Definiuje ograniczenia ludzkie w kontekście obserwacji lotu BSP | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Stosuje wiedzę na temat meteorologii w kontekście wykonywania operacji lotniczych | Kryteria weryfikacji Definiuje zjawiska meteorologiczne, które mogą mieć wpływ na lot BSP | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Stosuje drony w sposób efektywny w akcjach pożarniczych | Kryteria weryfikacji Stosuje operację BSP w kontekście wykonywania działań pożarniczych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Wykorzystuje drony i kamery odpowiednie dla wykonywanych działań | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęBusiness Adventure Przemysław Włodarczyk - operator egzaminacyjny ULC (nr decyzji: LBSP-1.545.26.2022.ULC.1).
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoUrząd Lotnictwa Cywilnego
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Szkolenie STS-01 oparte jest na programie szkolenia zatwierdzonym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Przerwy nie wliczają się do godzin usługi. Szkolenie zawiera w sobie cześć teoretyczną oraz praktyczną. Cześć Teoretyczna prowadzona jest w sali . Cześć praktyczna odbywa się na przygotowanym terenie poza biurem w odległości do 10 km od miejsca wykonywania zajęć praktycznych.
Aby wziąć udział w szkoleniu uczestnik musi mieć ukończone 18 lat oraz aby rozpocząć szkolenie Uczestnik powinien:
1. Zarejestrować się jako operator i pilot na platformie Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz zaliczyć test A1/A3. Robi się to bezpłatnie tutaj:https://drony.gov.pl,
2. Przesłać do Wykonawcy szkolenia potwierdzenie (plik pdf) nadania numeru operatora i pilota oraz potwierdzenie zaliczenia testu A1/A3.
Szkolenie trwa 35 godzin zegarowych (przerwy nie wliczają się w czas trwania usługi):
spotkanie organizacyjne: 1
- teoria: 16
- praktyka naziemna - przygotowanie do lotu: 1
- praktyka: 6
- moduł pożarniczy: 10
- walidacja: 1
Spotkanie organizacyjne 1 godz/zeg: omówienie planu szkolenia, sprawdzenie statusu rejestracji uczestnika na platformie Urzędu Lotnictwa Cywilnego, numeru operatora i pilota oraz potwierdzenie zaliczenia testu A1/A3.
Część teoretyczna:
- Przepisy lotnicze uwzględniające BSP
- Ograniczenia możliwości człowieka pilotowania statków
- Procedury operacyjne z wykorzystaniem statków
- Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu BSP
- Ogólna wiedza na temat systemów bezzałogowych statków powietrznych, ze szczególnym uwzględnieniem BSP
- Wykrywanie i ocena obiektów
- Meteorologia
- Osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie
- Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi
Cześć praktyczna:
- Praktyka naziemna obejmuje: przygotowanie drona do lotu, ćwiczenia z prawidłowej oceny obiektów oraz właściwego lotu, sprawdzenie i ocena stanu technicznego, zaplanowanie operacji oraz ocena ryzyka, obsługa aplikacji do zgłaszania lotów, podstawowe czynności, które należy podjąć w przypadku sytuacji awaryjnej - wszystkie czynności dotyczą BSP (STS-01)
- Start oraz lądowanie
- Wykonywanie dokładnych i kontrolowanych manewrów w locie na różnych wysokościach i w różnych odległościach
- Loty w warunkach odbiegających od normy w sytuacjach niebezpiecznych
Zastosowanie dronów w pożarnictwie:
Część teoretyczna:
- Planowanie działań pożarniczych z wykorzystaniem BSP wyposażonych w kamerą termowizyjną.
- Efektywna komunikacja w działaniach pożarniczych z wykorzystaniem BSP
- Rodzaje dronów i kamer stosowanych w działaniach pożarniczych
- Sposoby analizy danych termowizyjnych pozyskanych z drona
- Planowanie poszukiwania osób zaginionych
Cześć praktyczna:
- Przygotowanie do lotów związanych z działaniami pożarniczymi
- Wykonywanie lotów
- Analiza danych
Metody prowadzenia zajęć: wykład, pogadanka, case study, praca w terenie (zbieranie materiału do analizy termowizyjnej z drona, analiza termowizyjna).
Szkolenie zawiera w sobie część teoretyczną, część praktyczną oraz loty nocne. Część Teoretyczna prowadzona jest w sali. Zajęcia praktyczne ze względu na swoją specyfikę są uzależnione od warunków atmosferycznych. Podczas lotów nocnych ( 3 dzień usługi)uczestnicy uczą się wykorzystania dronów z termowizją w działaniach pożarniczych. W przypadku opadów lub silnego wiatru uniemożliwiającego swobodne loty, część praktyczna zostanie zamieniona z częścią teoretyczną lub przesunięta na inny dzień bądź godzinę. Część praktyczna odbywa się na przygotowanym terenie poza salą szkoleniową w odległości do 10 km od miejsca wykonywania zajęć praktycznych.
Po zakończeniu szkolenia Uczestnik poza zaświadczeniem ukończenia udziału w usłudze z opisem efektów uczenia się, otrzyma również potwierdzenie zdania egzaminu w zakresie uzyskania certyfikatu wiedzy teoretycznej pilota bezzałogowego statku powietrznego w kategorii szczególnej w ramach STS-01 oraz potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych do celów STS-01.
Uprawnienia nadawane są przez Urząd Lotnictwa Cywilnego po pozytywnie zdanym egzaminie, zorganizowanym przez uprawnioną jednostkę. Tym samym każdy uczestnik w ramach szkolenia przystąpi do egzaminu zewnętrznego, który jest elementem szkolenia. Egzamin przeprowadza podmiot zewnętrzny Business Adventure Przemysław Włodarczyk - operator egzaminacyjny ULC (nr decyzji: LBSP-1.545.26.2022.ULC.1).
Zajęcia praktyczne prowadzone są w podziale: 1 instruktor na 2/3 uczestników. Przy max liczbie osób szkolenie wymaga zaangażowania 7 instruktorów. Ze względu na ograniczenia pola "harmonogram" w karcie usługi został uwzględniony GŁÓWNY INSTRUKTOR podczas zajęć. Jest to osoba, która jednocześnie prowadzi usługę wspólnie z pozostałymi instruktorami i nadzoruje proces szkoleniowy.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 32 Spotkanie organizacyjne | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 19-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 32 1. Przepisy lotnicze uwzględniające BSP o masie do 4kg | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 24-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 32 Przerwa | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 24-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 32 2. Ograniczenia możliwości człowieka pilotowania statków o masie do 4kg | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 24-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 32 3. Procedury operacyjne z wykorzystaniem statków o masie do 4kg | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 24-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 32 Przerwa | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 24-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 32 4. Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu BSP o masie do 4kg | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 24-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 32 5. Ogólna wiedza na temat systemów bezzałogowych statków powietrznych, ze szczególnym uwzględnieniem BSP o masie do 4kg | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 24-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 32 11. Osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 25-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 32 Przerwa | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 25-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 32 Przygotowanie do lotu bezzałogowego statku powietrznego, jego obsługę naziemną, łącznie z oceną jego zdatności do lotu | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 25-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 32 Przygotowanie operacyjne i nawigacyjne do lotu, łącznie z analizą informacji meteorologicznych | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 25-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 32 Przerwa | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 25-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 32 6. Podstawy termowizji oraz zasady działania kamery termowizyjnej | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 25-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 32 7. Zasady wykonywania lotów z kamerami termowizyjnymi | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 25-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 32 10. Meteorologia | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 31-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 32 12. Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 31-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 32 Przerwa | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 31-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 17:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 32 4. Loty w warunkach odbiegających od normy w sytuacjach niebezpiecznych | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 31-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:15 | Godzina zakończenia 19:15 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 32 Przerwa | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 31-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 19:15 | Godzina zakończenia 19:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 32 8. Wykrywanie i ocena obiektów | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 31-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 19:30 | Godzina zakończenia 20:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 32 9. Właściwe parametry lotu, wysokość, prędkość w termowizji | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 31-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 20:30 | Godzina zakończenia 23:00 | Liczba godzin 02:30 |
Przedmiot / temat zajęć 23 z 32 13. Analiza przykładowych obrazów z kamery termowizyjnej | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 01-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 24 z 32 14. Zakres temperaturowy | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 01-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 25 z 32 15. Ustawienia temperatury odbitej | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 01-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 26 z 32 Przerwa | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 01-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 27 z 32 2. Start oraz lądowanie | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 01-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 28 z 32 3. Wykonywanie dokładnych i kontrolowanych manewrów w locie na różnych wysokościach i w różnych odległościach | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 01-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 29 z 32 Przerwa | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 01-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 30 z 32 15. Ustawienia temperatury odbitej, 16. Ustawienia emisyjności | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 01-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 31 z 32 17. Punkt pomiarowy, obszar, min. i max. temperatura, izoterma, 18. Temperatura odniesienia | Prowadzący Sławomir Świderski | Data realizacji zajęć 01-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 32 z 32 Egzamin | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 01-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 6 528,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 6 528,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 186,51 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 186,51 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 50,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 50,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 50,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 50,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Bartosz Grabowski
Szymon Świderski
Sławomir Świderski
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej.
Warunki uczestnictwa
Aby rozpocząć szkolenie Uczestnik powinien:
1. Zarejestrować się jako operator i pilot na platformie Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz zaliczyć test A1/A3. Robi się to bezpłatnie tutaj:https://drony.gov.pl,
2. Przesłać do Wykonawcy szkolenia potwierdzenie (plik pdf) nadania numeru operatora i pilota oraz potwierdzenie zaliczenia testu A1/A3.
Informacje dodatkowe
Usługa zwolniona z VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień z dnia 20 grudnia 2013
Usługa trwa 35 godz/zeg.
Po zakończeniu szkolenia Uczestnik poza zaświadczeniem ukończenia udziału w usłudze z opisem efektów uczenia się, otrzyma również potwierdzenie zdania egzaminu w zakresie uzyskania certyfikatu wiedzy teoretycznej pilota bezzałogowego statku powietrznego w kategorii szczególnej w ramach STS-01 oraz potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych do celów STS-01
Zajęcia praktyczne ze względu na swoją specyfikę są uzależnione od warunków atmosferycznych. W przypadku opadów lub silnego wiatru uniemożliwiającego swobodne loty, część praktyczna zostanie zamieniona z częścią teoretyczną. Zajęcia praktyczne będą odbywały się w promieniu 10 kilometrów od miejsca zajęć teoretycznych.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi