Inteligencja komunikacji (MEMS cz. III)
Inteligencja komunikacji (MEMS cz. III)
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Stomatologia
- Grupa docelowa usługi
lekarze dentyści
osoby zarządzające placówką medyczną
osoby chcące rozwijać swoje kompetencje w zakresie inteligencji emocjonalnej
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji31-03-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi14
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości TGLS Quality Alliance
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest rozwinięcie u uczestników świadomości i umiejętności w zakresie komunikacji niewerbalnej oraz świadomego zarządzania procesem rozmowy z pacjentem. Uczestnicy nauczą się rozpoznawać i interpretować sygnały niewerbalne, budować stan „flow” w relacji, stosować pytania pogłębiające refleksję pacjenta oraz świadomie kształtować własną mowę ciała i postawę, aby zwiększać skuteczność i autentyczność komunikacji w relacji lekarz–pacjent.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik rozumie znaczenie komunikacji niewerbalnej i potrafi rozpoznawać jej elementy wpływające na relację z pacjentem. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wskazać i omówić przykłady komunikatów niewerbalnych w analizowanym materiale wideo lub symulacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje różne rodzaje pytań (m.in. klaryfikujące, kierujące, coachingowe) w celu pogłębienia dialogu z pacjentem. | Kryteria weryfikacji Uczestnik konstruuje poprawne pytania wspierające proces komunikacji i stosuje je w ćwiczeniach praktycznych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik świadomie zarządza własną mową ciała, postawą i kontaktem wzrokowym, dopasowując je do kontekstu rozmowy. | Kryteria weryfikacji Uczestnik prezentuje adekwatną postawę, ton głosu i kontakt wzrokowy podczas symulowanej rozmowy z pacjentem. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi analizować przebieg rozmowy z pacjentem, identyfikując momenty dopasowania, prowadzenia i błędy komunikacyjne. | Kryteria weryfikacji Uczestnik dokonuje krótkiej analizy własnej rozmowy (lub obserwowanej) z wykorzystaniem poznanych modeli komunikacyjnych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie adresowane jest do lekarzy dentystów, osób zarządzających prywatnymi praktykami stomatologicznymi oraz do wszystkich tych pracowników, którzy czują potrzebę rozwoju tzw. „kompetencji miękkich”. Warunkiem koniecznym do spełnienia celu szkolenia jest obecność na nim oraz aktywny udział w ćwiczeniach, warsztatach, scenkach. Podczas szkolenia wykorzystywane są różne formy pracy – wykład, prezentacja multimedialna, ćwiczenia praktyczne w parach i 3-4 osobowych grupach, dyskusje na forum i prezentacja scenek.
Ramowy program szkolenia
1. Wprowadzenie do inteligencji komunikacji
- Komunikacja werbalna i niewerbalna – wzajemne zależności
- Świadomość procesów nieświadomych w komunikacji
- Cytat C.G. Junga – znaczenie świadomości w relacjach z pacjentem
2. Mowa ciała i komunikacja niewerbalna
- Elementy mowy ciała: gesty, postawa, mimika, ton głosu, kontakt wzrokowy
- Znaczenie dopasowania i efekt „Kameleona” (badania prof. Kuleszy, SWPS)
- Zarządzanie własną postawą w rozmowie z pacjentem
3. Stan „flow” i strefa komfortu w komunikacji z pacjentem
- Koncepcja Mihály’ego Csíkszentmihály’ego
- Ćwiczenia z doświadczania wyjścia poza strefę komfortu
- Wpływ stanu emocjonalnego lekarza na relację i efekt rozmowy
4. Świadomy proces komunikacji – od myśli do efektu
- Filtry percepcyjne: usunięcia, uogólnienia, zniekształcenia
- Zasada: „miarą komunikacji jest efekt, a nie intencja”
- Analiza nagrań i praca na rzeczywistych przykładach
5. Sztuka zadawania pytań w rozmowie z pacjentem
- Rodzaje pytań: trudne, mądre, klaryfikujące, uszczegóławiające
- Argumentacja jako forma dialogu
- Coachingowy model pytań – stymulowanie refleksji pacjenta
6. Wzorce lingwistyczne i narzędzia komunikacji
- Znane wzorce: parafraza, słuchanie odzwierciedlające
- Autorskie wzorce lingwistyczne – analiza pięciu modeli opracowanych na podstawie rzeczywistych rozmów lekarzy
- Budowanie dialogu zamiast monologu
7. Analiza i praktyka komunikacji
- Praca warsztatowa na przykładach z praktyki uczestników
- Analiza nagrań z rozmów lekarz–pacjent
- Od dopasowania do prowadzenia – rozwój umiejętności świadomego wpływu
8. Podsumowanie i autorefleksja
- Identyfikacja indywidualnych obszarów rozwoju
- Plan wdrożenia nowych umiejętności w codziennej praktyce
Usługa rozwojowa nie jest świadczona przez podmiot pełniący funkcję Operatora lub Partnera Operatora w danym projekcie PSF lub w którymkolwiek Regionalnym Programie lub FERS albo przez podmiot powiązany z Operatorem lub Partnerem kapitałowo lub osobowo. Usługa rozwojowa nie jest świadczona przez podmiot będący jednocześnie podmiotem korzystającym z usług rozwojowych o zbliżonej tematyce w ramach danego projektu.
Usługa rozwojowa nie obejmuje wzajemnego świadczenia usług w projekcie o zbliżonej tematyce przez Dostawców usług, którzy delegują na usługi siebie oraz swoich pracowników i korzystają z dofinansowania, a następnie świadczą usługi w zakresie tej samej tematyki dla Przedsiębiorcy, który wcześniej występował w roli Dostawcy tych usług.
Cena usługi nie obejmuje kosztów niezwiązanych bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności kosztów środków trwałych przekazywanych Przedsiębiorcom lub Pracownikom przedsiębiorcy, kosztów dojazdu i zakwaterowania.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 13 Wprowadzenie do inteligencji komunikacji Istota komunikacji werbalnej i niewerbalnej Cytat C.G. Junga – znaczenie świadomości w komunikacji Mechanizmy nieświadomego wpływu w relacji z pacjentem | Prowadzący Mariusz Oboda | Data realizacji zajęć 23-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 13 Przerwa | Prowadzący Mariusz Oboda | Data realizacji zajęć 23-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:45 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 13 Mowa ciała i komunikacja niewerbalna Postawa, gesty, mimika, ton głosu, kontakt wzrokowy „Efekt Kameleona” – dopasowanie i prowadzenie Ćwiczenia z odczytywania sygnałów niewerbalnych | Prowadzący Mariusz Oboda | Data realizacji zajęć 23-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 13 Przerwa | Prowadzący Mariusz Oboda | Data realizacji zajęć 23-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 13 Stan „flow” i strefa komfortu w rozm. z pacj. Koncepcja Csíkszentmihály’ego – komunikacja w stanie przepływu Doświadczenie wyjścia poza strefę komfortu Wpływ emocji lekarza na odbiór przez pacjenta | Prowadzący Mariusz Oboda | Data realizacji zajęć 23-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 13 Przerwa | Prowadzący Mariusz Oboda | Data realizacji zajęć 23-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:45 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 13 Świadomy proces komunikacji – od myśli do efektu Filtry percepcyjne: usunięcia, uogólnienia, zniekształcenia Zasada „miarą komunikacji jest efekt” Analiza przykładów rozmów z pacjentami | Prowadzący Mariusz Oboda | Data realizacji zajęć 23-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 13 Wzorce lingwistyczne i narzędzia komunikacji Parafraza, słuchanie odzwierciedlające Autorskie wzorce lingwistyczne – 5 modeli rozmowy Praca na przykładach z praktyki stomatologicznej | Prowadzący Mariusz Oboda | Data realizacji zajęć 24-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 13 Przerwa | Prowadzący Mariusz Oboda | Data realizacji zajęć 24-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 13 Analiza i praktyka komunikacji Od dopasowania do prowadzenia Analiza nagrań i symulacje rozmów Feedback grupowy i refleksja uczestników | Prowadzący Mariusz Oboda | Data realizacji zajęć 24-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 13 Przerwa | Prowadzący Mariusz Oboda | Data realizacji zajęć 24-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 13 Podsumowanie i plan wdrożenia Indywidualne obszary rozwoju Jak przenieść wiedzę do codziennej praktyki | Prowadzący Mariusz Oboda | Data realizacji zajęć 24-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 13 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 24-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:15 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 100,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 100,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 221,43 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 221,43 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Mariusz Oboda
(International Coach Federation) na poziomie Professional Certifi ed Coach (PCC). W 2003 r. postanowił w unikalny sposób
połączyć całą zdobytą wiedzę psychologiczną oraz stomatologiczną i skupić się wyłącznie na badaniu i opracowywaniu
profesjonalnych standardów pracy z pacjentem stomatologicznym. Jest prekursorem badań wpływu postępowania lekarza na decyzje medyczne pacjenta. Opracowywany przez ok. 10 lat standard pracy z pacjentem MEMS stanowi dzisiaj kanon zawodowego profesjonalizmu pracy z pacjentem. Autor kilkudziesięciu artykułów z zakresu psychologicznych aspektów pracy z pacjentem (magazyny takie jak: Implantologia, e-Dentico, Medical Tribune, TPS).
ICF na poziomie PCC
Od 15 lat pracuje jako trener i coach, początkowo rozwijając kompetencje Inteligencji Emocjonalnej wśród menedżerów.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe - skrypty
Informacje dodatkowe
Szkolenie jest piątą częścią Curriculum MEMS. MEMS (Wielopoziomowe Zaangażowanie i Strategia Motywacyjna) to spójny projekt 7 praktycznych szkoleń. Ich program jest wynikiem ponad 20 lat doświadczenia oraz unikalnych w skali Europy badań.
Warunkiem koniecznym do spełnienia celu szkolenia jest obecność na nim oraz aktywny udział w ćwiczeniach, warsztatach, scenkach. Podczas szkolenia wykorzystywane są różne formy pracy – wykład, prezentacja multimedialna, ćwiczenia praktyczne w parach i 3-4 osobowych grupach, dyskusje na forum i prezentacja scenek.
Z jednej strony MEMS w dokładny sposób przedstawia kanon zawodowego profesjonalizmu postepowania z pacjentem z drugiej strony rozwija w lekarzach wewnętrzne zasoby i zmienia ograniczające przekonania.
Dostawca usługi przewiduje krótkie przerwy w trakcie usługi szkoleniowej na potrzeby uczestników, które wliczają się w czas trwania usługi.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi