Studia Podyplomowe Opieka Duchowa w Medycynie
Studia Podyplomowe Opieka Duchowa w Medycynie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Zdrowie publiczne
- Identyfikatory projektówKierunek - Rozwój, Regionalny Fundusz Szkoleniowy II
- Grupa docelowa usługi
Studia adresowane są szczególnie do kapelanów (osób duchownych), do diakonów stałych, nadzwyczajnych szafarzy Komunii świętej, jak również do osób świeckich lub konsekrowanych, które współpracując z kapelanami chciałyby posługiwać w przestrzeni leczenia medycznego, psychologicznego oraz opieki wobec osób chorych i cierpiących w każdym wieku. Studia kierowane są również do kapłanów-referentów duszpasterstwa chorych, zajmujących się koordynacją opieki duchowej w medycynie na poziomie diecezji czy dekanatów.
- Minimalna liczba uczestników9
- Maksymalna liczba uczestników27
- Data zakończenia rekrutacji06-03-2026
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi369
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieństudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Konkretne działania, jakie absolwent studiów podyplomowych będzie mógł podejmować:1. Praca kapelana szpitala lub kapelana domu opieki typu DPS, ZOL, Hospicjum… (osoba duch.)
2. Współpraca z kapelanem w formie wolontariatu
3. Współpraca z kapelanem w formie wolontariatu ze specjalnym upoważnieniem Biskupa miejsca do posługi Asystenta Pastoralnego. Chodzi o pełnienie funkcji opieki duchowej w medycynie osoby świeckiej, niebędącej osobą duchowną.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się • nawiązywać relacje z osobami chorymi, niepełnosprawnymi i w podeszłym wieku, z jego rodziną i personelem medycznym | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • student podejmuje i prowadzić rozmowę nt. sensu choroby, cierpienia, śmierci, P7S_UW | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • student słucha z życzliwością, stosując metodę aktywnego słuchania, P7S_UK | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • Student przygotowuje katolików do przyjęcia sakramentów, P7S_UW | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • student pomaga w rozwiązywaniu dylematów etycznych w sytuacjach granicznych, P7S_UW | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • student podejmuje dowolną współpracę pastoralną, np.: z duszpasterzami parafialnymi, liderami grup i wspólnot, członkami zespołów parafialnych, braćmi i siostrami zakonnymi, (wg potrzeby również w wymiarze ekumenicznym), P7S_UK, P7S_UW | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • student kontroluje swój stres i potrafi zapobiegać wypaleniu zawodowemu, P7U_U, P7U_K | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • student komunikuje się z interdyscyplinarnym zespołem medycznym, P7U_U, P7S_UK | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • student rozróżnia i korzysta z dokumentów Magisterium Kościoła, a także tekstów innych denominacji chrześcijańskich i innych religii oraz prawa medycznego nt. bioetyki i etyki medycznej, P7S_WG | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • student podejmuje pacjentów w sposób spersonalizowany, P7U_K | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • przedstawia się i wchodzi w relacje z osobami publicznymi (wobec pacjentów, ich rodzin, osób wojskowych, więźniów…), P7U_U | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • student buduje klimat zaufania, P7U_K, P7S_KO | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • student posługuje się informacjami dotyczącymi aktywności służby medycznej (w wymiarze publicznym oraz kolegów czy osób zatrudnionych), jak również informacjami dotyczącymi posługi duchowej i duszpasterskiej wszystkich kapelanów, P7S_KO, P7S_KR | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • student udziela odpowiedzi na potrzeby duchowe (religijne i dotyczące posługi liturgicznej), wypływające ze strony pacjenta, jego rodziny i osób trzecich, P6S_KO | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • student przeprowadza rozmowę w trakcie towarzyszenia, P7U_K | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • student realizuje działania pośredniczenia, nawiązywania kontaktów, P7U_K, P7S_KO, P7S_KK | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • student zapobiega oraz kontroluje niebezpieczeństwo i już zaistniałe konflikty czy agresję (zdolność dostosowania swojego zachowania), P7U_K,P7S_KO, P7S_KK | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • student samodzielne odnajduje się w środowisku multidyscyplinarnym (szpital, hospicja, domy pomocy społecznej [oddziały zmedykalizowane DPSów], domy prywatne), P7U_K | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • student informuje, doradza personelowi, osobom trzecim (w sprawach dotyczących liturgii i religii w ramach swojej dziedziny aktywności), P7S_KO | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • student daje świadectwo i informuje na zewnątrz o swojej aktywności, swojej instytucji, P7S_KO | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • student redaguje raport aktywności, sprawozdania z wizyt, P7S_KR | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • student w poszanowaniu dostosowuje się do środowiska pracy poprzez aktualną wiedzę na temat procesów, organizacji, praktyk..., P7U_K, P7S_KO | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • student dokonuje indywidualną analizę własnej praktyki na podstawie sytuacji związanych z działalnością duszpasterską, P7U_K, P7S_KR | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • student uczestniczy w grupie wymiany praktyk w celu superwizji duszpasterskiej, P7U_K, P7S_KO, P7S_KR | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • student archiwizuje i wykorzystuje wyniki własne do działań i refleksji, P7S_KR | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się • student działa we właściwym odniesieniu do tradycji religijnej i duchowej, P7S_KO | Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie obserwacja studenta podczas praktyk w module A, B i C (60 godzin praktyk), potwierdzonych opinią kierownika praktyk (kapelana), oraz kierownika studiów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie analiza zawartości protokołu z rozmowy z pacjentem przedstawiona przez studenta superwizorowi | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | |
Kryteria weryfikacji Kryterium weryfikacji będzie przedstawienie protokołów i wszystkich opinii kierowników praktyk oraz protokołu zaliczeń z wykładów wobec komisji egzaminacyjnej na koniec studiów podyplomowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Dodatkowe pliki
Program
Program
Ramowy program studiów obejmuje w sumie (podczas pierwszego i drugiego semestru) 432 godzin (369 godzin zegarowych) zajęć wykładowych, praktyk zawodowych, ćwiczeń, treningów oraz pracy własnej.
Program ramowy obejmuje następujące zagadnienia:
I. W ramach dydaktyki:
Blok medyczny:
- Historia relacji między medycyną i religią (kapłani-lekarze, rozwój szpitalnictwa, zakony szpitalne, wartość zdrowia w wielkich religiach,
- itp.)
- Badania z zakresu religijności i zdrowia. Narzędzia i metody badań
- Podstawy organizacji ochrony zdrowia oraz organizacji opieki społecznej
- Najważniejsze zawody medyczne
- Specyfika poszczególnych oddziałów szpitalnych
- Współpraca w ramach zespołu interdyscyplinarnego
- Człowiek w chorobie i w środowisku chorobotwórczym jako współczesne wyzwanie do odnowy i zmiany stylu życia
- Urazy i wypadki. Niepełnosprawność – przyczyny, rehabilitacja, procesy adaptacji. Potrzeby duchowe osób niepełnosprawnych
- Podstawy fizjologii i patofizjologii człowieka w różnych okresach życia
- Wybrane zagadnienia z zakresu pediatrii, geriatrii, onkologii i psychiatrii
- Podstawy odpowiedzialności prawnej (karnej, cywilnej, administracyjnej, dyscyplinarnej) w obszarze ochrony życia i zdrowia
- Podstawy prawa pracy. Bezpieczeństwo i higiena pracy
- Pacjent w wymiarze strukturalno-prawnym: analiza ustawy o prawach pacjenta.
- Prawa pacjenta. Prawo do opieki duszpasterskiej
- Równość i dyskryminacja (ze względów religijnych, ze względu na niepełnosprawność itp.).
- Opieka paliatywna. Specyfika opieki długoterminowej
- Śmierć i umieranie. Opieka nad chorymi u kresu życia
- Problemy medyczne chorych (np. ból, zaburzenia odżywiania) i jego leczenie
- Etyka kliniczna i bioetyka:
- Opieka nad kobietami. Implikacje duszpasterskie w psychoonkologii.
Blok filozoficzno-antropologiczny:
- Podstawy antropologii i personalizmu
- Antropologia szkoły Victora Frankla - logoterapia
- Filozofia ciała, filozofia cierpienia
- Filozofia cudu
- Elementy filozofii medycyny. Podstawy E vidence-based medicine (EBM), czyli „świadomego, wyraźnego i rozsądnego wykorzystywanie
- aktualnych, najlepszych dowodów w podejmowaniu decyzji dotyczących opieki nad poszczególnymi pacjentami”
- Modele terapii psychologii pastoralnej
Blok psychologiczno-duchowy:
- Podstawy psychologii. Teorie osobowości
- Rozwój emocjonalny i duchowy człowieka na różnych etapach życia
- Świat człowieka chorego – psychologiczne aspekty funkcjonowania człowieka cierpiącego na poszczególne jednostki chorobowe
- (mechanizmy obronne, stres…)
- Psychologia zdrowia i choroby
- Psychologiczne i społeczne determinanty zaufania
- Przyczyny i terapia uzależnień
- Psychologiczne uwarunkowania relacji zdrowy – chory. Podstawy komunikacji interpersonalnej i wsparcia:
- Towarzyszenie w umieraniu i grupy wsparcia w żałobie
- Poradnictwo duchowe:
- Psychologia religii
- Zastosowanie religii we wzmacnianiu osoby:
- Leczenie i opieka duchowa. Integralne podejście do pacjenta i jego rodziny w kontekście powrotu do zdrowia - aspekt fizyczny,
- psychologiczny i duchowy.
- Pomoc społeczna – przyczyny, rehabilitacja, procesy adaptacji:
- Socjologiczny model zachowań zdrowotnych
- Interwencje duchowej opieki
- Etyka w posłudze duchowej i psychologicznej
Blok teologiczno-duchowy:
- Obraz choroby w wielkich religiach
- Cierpienie i choroba w świadectwie biblijnym i tradycji kościoła
- Posługa miłości caritas w świadectwie biblijnym Nowego Testamentu
- Posługa miłości caritas w Historii Kościoła
- Fundamentalne znaczenie miłości caritas dla całego Kościoła
- Teologia wobec cierpienia. Współczesna doniosłość eklezjologiczna i soteriologiczna
- Towarzyszenie duchowe w Biblii, Tradycji i w nauczaniu Kościoła
- Współczesne wyzwania i prawa opieki duchowej w kontekście antropologii i bioetyki
- Nadzieja na uzdrowienie w przestrzeni wiary, miłości caritas i posługi Kościoła
- Potrzeba integralnej wizji cur e i car e – leczenia i opieki
- Etyka w posłudze duchowej kapelana i asystenta kapelana
- Posługi i ministeria Kościoła wobec człowieka chorego, starego i umierającego
- Ekumenizm w obszarze duszpasterstwa chorych
- Modlitwa i dialog w wymiarze międzyreligijnym
- Różnorodne konteksty kulturowo-społeczne szpitalnictwa i opieki duchowo-religijnej w wybranych krajach Europy i w Polsce
II. W ramach praktyk zawodowych:
60 godzin praktyk i warsztatów na oddziałach szpitalnych i w domach opieki pod kierunkiem doświadczonego kapelana i specjalisty:
- 3 Szkolenia: „Inspektor Ochrony Danych”, „Szkolenie BHP”, „Zespół Kontroli Zakażeń Szpitala”
- praktyki i warsztaty na różnych oddziałach Instytutu „Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka”
- praktyki i warsztaty na różnych oddziałach Szpitala Bielańskiego
= 40 godz.
- praktyki i warsztaty w Hospicjum Stacjonarnym - szpital (8 godz.)
- praktyki i warsztaty w Hospicjum Domowym (3 godz.)
- praktyki i warsztaty w Domu Opieki (typu ZOL) (6 godz.)
- praktyki i warsztaty w Domu Opieki typu DPS/DGR (3 godz.).
= 20 godz.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
|---|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 27 Misja Kościoła w posłudze opieki wobec człowieka chorego, biednego i starego | Prowadzący Artur KASPRZAK | Data realizacji zajęć 07-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 02:30 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 27 Religijność i duchowość. Podstawy teoretyczne i praktyka kliniczna | Prowadzący Joanna NIERÓBCA (ŻOŁNIERZ) | Data realizacji zajęć 07-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 27 Religijność i duchowość. Podstawy teoretyczne i praktyka kliniczna | Prowadzący Joanna NIERÓBCA (ŻOŁNIERZ) | Data realizacji zajęć 14-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 16:05 | Liczba godzin 07:20 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 27 Misja Kościoła w posłudze opieki wobec człowieka chorego, biednego i starego | Prowadzący Artur KASPRZAK | Data realizacji zajęć 14-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:05 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 02:25 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 27 Człowiek w chorobie. Nauka o chorym i chorobach. Wyzwania w pracy kapelana szpitalnego | Prowadzący Jacek PUTZ | Data realizacji zajęć 21-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 27 Misja Kościoła w posłudze opieki wobec człowieka chorego, biednego i starego | Prowadzący Artur KASPRZAK | Data realizacji zajęć 21-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 03:15 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 27 Aspekty opieki duchowej i zdrowotnej: Zagadnienia etyki klinicznej i bioetyki | Prowadzący Dariusz PATER | Data realizacji zajęć 18-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 16:05 | Liczba godzin 07:20 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 27 Misja Kościoła w posłudze opieki wobec człowieka chorego, biednego i starego | Prowadzący Artur KASPRZAK | Data realizacji zajęć 18-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:05 | Godzina zakończenia 16:50 | Liczba godzin 00:45 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 27 Celebrowanie Sakramentów z chorymi i udzielanie sakramentów chorym w różnych sytuacjach ludzkiego życia | Prowadzący Artur KASPRZAK | Data realizacji zajęć 18-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 01:30 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 27 Człowiek w chorobie. Nauka o chorym i chorobach. Wyzwania w pracy kapelana szpitalnego | Prowadzący Jacek PUTZ | Data realizacji zajęć 25-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 07:15 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 27 Aspekty opieki duchowej i zdrowotnej: Opieka paliatywna | Prowadzący Beata BROŻEK | Data realizacji zajęć 09-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 16:05 | Liczba godzin 07:20 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 27 Celebrowanie Sakramentów z chorymi i udzielanie sakramentów chorym w różnych sytuacjach ludzkiego życia | Prowadzący Artur KASPRZAK | Data realizacji zajęć 09-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:05 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 01:40 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 27 Religijność i duchowość. Podstawy teoretyczne i praktyka kliniczna | Prowadzący Joanna NIERÓBCA (ŻOŁNIERZ) | Data realizacji zajęć 23-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:15 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 27 Celebrowanie Sakramentów z chorymi i udzielanie sakramentów chorym w różnych sytuacjach ludzkiego życia | Prowadzący Artur KASPRZAK | Data realizacji zajęć 23-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 04:45 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 27 Człowiek w chorobie. Nauka o chorym i chorobach. Wyzwania w pracy kapelana szpitalnego | Prowadzący Jacek PUTZ | Data realizacji zajęć 13-06-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 07:15 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 27 Wokół cierpienia. Aspekty psychologiczne i egzystencjalne | Prowadzący Stanisława STEUDEN | Data realizacji zajęć 10-10-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 04:45 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 27 Człowiek chory i jego terapia z perspektywy filozofii chrześcijańskiej | Prowadzący Grzegorz BACZEWSKI | Data realizacji zajęć 10-10-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:20 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 03:10 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 27 Wokół cierpienia. Aspekty psychologiczne i egzystencjalne | Prowadzący Stanisława STEUDEN | Data realizacji zajęć 24-10-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 08:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 27 Aspekty opieki duchowej i zdrowotnej: Leczenie i opieka duchowa - wsparcie dla kobiet po poronieniu | Prowadzący Aleksandra KŁOS-SKRZYPCZAK | Data realizacji zajęć 07-11-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 02:30 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 27 Człowiek chory i jego terapia z perspektywy filozofii chrześcijańskiej | Prowadzący Grzegorz BACZEWSKI | Data realizacji zajęć 07-11-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 07:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 27 Wokół cierpienia. Aspekty psychologiczne i egzystencjalne | Prowadzący Stanisława STEUDEN | Data realizacji zajęć 21-11-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:15 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 27 Aspekty opieki duchowej i zdrowotnej: Leczenie i opieka duchowa | Prowadzący Jakub PAWLIKOWSKI | Data realizacji zajęć 21-11-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 17:45 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 23 z 27 Kapelan szpitalny wobec wyzwań opieki zdrowotnej i duchowej | Prowadzący Arkadiusz ZAWISTOWSKI | Data realizacji zajęć 05-12-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 03:15 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 24 z 27 Człowiek chory i jego terapia z perspektywy filozofii chrześcijańskiej | Prowadzący Grzegorz BACZEWSKI | Data realizacji zajęć 05-12-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 04:45 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 25 z 27 Wokół cierpienia. Aspekty psychologiczne i egzystencjalne | Prowadzący Stanisława STEUDEN | Data realizacji zajęć 09-01-2027 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 26 z 27 Superwizja. Wprowadzenie i ćwiczenia | Prowadzący Agata RUSAK | Data realizacji zajęć 09-01-2027 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 16:05 | Liczba godzin 01:35 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 27 z 27 Superwizja. Wprowadzenie i ćwiczenia | Prowadzący Agata RUSAK | Data realizacji zajęć 06-02-2027 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:45 | Forma stacjonarna Tak |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 7 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 7 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 18,97 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 18,97 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Artur KASPRZAK
Grzegorz BACZEWSKI
Wykładał bioetykę i antropologię filozoficzną w języku angielskim na Akademii Medycznej w Białymstoku, etykę i filo-zofię na Wszechnicy Mazurskiej w Olecku, katolicką naukę społeczną oraz etykę biznesu w Szkole Wyższej im. Bogdana Jańskiego, a także epistemologię i aksjologię w Szkole Wyższej Przymierza Rodzin (obecnie Collegium Verum). Jako asystent na UKSW prowadził ćwiczenia z historii filozofii. Doświadczony nauczyciel języka angielskie-go, etyki i filozofii w warszawskim Liceum im. Zamojskiego.
Autor publikacji w czasopismach naukowych, m.in. Studia Philosophiae Christianae, Studia Ecologiae et Bioethi-cae oraz Studia Teologiczne Białystok-Łomża-Drohiczyn. Uczestnik licznych konferencji naukowych i współredak-tor Powszechnej Encyklopedii Filozofii KUL. Włada biegle językiem angielskim, a także zna francuski, włoski, hisz-pański, rosyjski, łacinę, niemiecki i starożytną grekę na różnych poziomach zaawansowania.
Beata BROŻEK
Aleksandra KŁOS-SKRZYPCZAK
Joanna NIERÓBCA (ŻOŁNIERZ)
Stanisława STEUDEN
Absolwentka Liceum im. Jana Kochanowskiego w Głubczycach i Państwowej Szkoły Medycznej Instruktorów Terapii Zajęciowej w Branicach (1970). Ukończyła studia filozoficzno-psychologiczne na KUL (1975). W 1982 obroniła doktorat pt. Analiza psychologiczna dynamiki syndromu poczucia zmiany osobowości w przebiegu schizofrenii wczesnej. W 1998 uzyskała habilitację w zakresie psychologii klinicznej na podstawie badań nad dynamiką zmian osobowości u osób ze schizofrenią. W 2012 otrzymała tytuł profesora nauk humanistycznych za dorobek naukowo-dydaktyczny, organizacyjny i książkę Psychologia starzenia się i starości.
Laureatka wielu nagród Rektora KUL, m.in. za pracę habilitacyjną (1998), działalność dydaktyczną i organizacyjną (2002, 2005, 2007). Wyróżniana przez Lubelski Uniwersytet Trzeciego Wieku (2005, 2010) za wkład w jego rozwój i aktywizację seniorów. Otrzymała liczne odznaczenia: Złoty Medal za Długoletnią Służbę (2011), Medal Komisji Edukacji Narodowej (2014), Medal Unii Lubelskiej (2015) oraz Medal 700-lecia Miasta Lublin (2017).
Jacek PUTZ
Jakub PAWLIKOWSKI
Agata RUSAK
Mgr psychologii, 1992 r, Wydział Nauk Społecznych, Katolicki Uniwersytet Lubelski
Certyfikat psychoterapeuty i superwizora SPCh
Certyfikat psychoterapeuty i superwizora stowarzyszenia NEST w zakresie terapii ofiar i sprawców przemocy, zaniedbania i utraty dziecka
Europejski Certyfikat Psychoterapeuty w European Association for Psychotherapy (EAP)
Certyfikat 2-letniego szkolenia w zakresie systemowej terapii rodzin, Warszawa
Certyfikat 2- letniego szkolenia w terapii Gestalt w Instytucie Gestalt, Kraków
2- letnie Diecezjalne Studium Duszpasterstwa Rodzin przy Instytucie Teologicznym, Sandomierz
Staż w Akademii Psychologii Chrześcijańskiej IGNIS, Niemcy
Liczne drobne szkolenia i konferencje
Arkadiusz ZAWISTOWSKI
Dariusz PATER
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy z uczestników otrzyma skrypt wykładów z podejmowanych przedmiotów oraz bibliografię do obowiązkowych lektur oraz wskazówki do pracy własnej, np. do sporządzania protokołów z rozmów z osobami chorymi, które będą następnie podstawą do warsztatów z superwizorem.
Warunki uczestnictwa
1. Warunki minimalne rozpoczęcia Studiów Podyplomowych Opieki Duchowej w Medycynie:
- Dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia (licencjat) z teologii, albo
- Dyplom ukończenia studiów podyplomowych z teologii, albo
- Dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia (licencjat) z familiologii.
ALBO:
- Dyplom ukończenia jakichkolwiek studiów pierwszego stopnia (licencjat). Istnieje wtedy możliwość uzupełnienia studiów o moduł teologiczny.
2. W przypadku osób duchownych, wymagany tytuł zawodowy mgr teologii oraz zgoda biskupa lub innych przełożonych
3. Zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego
4. Zaświadczenie o niefigurowaniu na liście Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym
5. Wypełnienie wszystkich warunków Regulaminu uczelni Collegium Verum.
Informacje dodatkowe
W harmonogramie zajęć dydaktycznych podano wykaz wszystkich przedmiotów Studiów od 18.10.2025 r. do
20.06.2026 r. Zakres zajęć obejmuje 132 godziny wykładowe. Do formacji studenta będzie należeć dodatkowo 60 godzin praktyk studenckich w szpitalach, w domach opieki typu ZOL - DPS, w Domu dla osób niepełnosprawnych, w Hospicjach (stacjonarnym oraz domowym). Czas 132 godzin wykładowych odpowiada 99 godzinom zegarowym. Godzina wykładowa na uczelni Collegium Verum wynosi 45 minut. W ramach praktyk, w kontakcie studentów z pacjentami w trakcie ich leczenia, albo w trakcie opieki długotrwałej, 30 minut będzie zaliczane jako jedna godzina praktyk. (wg zasady terapii w sytuacji leczenia klinicznego).
Całkowity nakład pracy studenta to:
Dydaktyka: 132 godz (Sem I: 75 godz. [54 godzin zegarowych] , Sem. II: 57 godzin [45 godzin zegarowych])
Warsztaty: 60 godzin (30 godzin zegarowych)
Praca własna: 100 godz. zegarowych
Zaliczenia i egzamin: 140 godz. zegarowych
Razem: 369 godz. zegar.
Materiały multimedialne i dokumenty do pobrania
Materiały multimedialne
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Wykłady drogą E-learningu (on-line) będą odbywały się na platformie Teams. Wymagania minimalne obsługi tej platformy to:
Komputer (Windows i macOS):
Windows
- System operacyjny: Windows 10 lub nowszy (32-bitowy lub 64-bitowy).
- Procesor: Dwurdzeniowy lub szybszy. (1,6 GHz lub wyższy)
- RAM: Co najmniej 4 GB.
- Dysk: Minimum 3 GB wolnego miejsca.
- Ekran: Rozdzielczość 1024 x 768 lub wyższa.
- Przeglądarka: Najnowsza wersja Microsoft Edge, Chrome, lub Safari.
macOS
- System operacyjny: macOS 11.0 (Big Sur) lub nowszy.
- Procesor: Intel Core Duo lub nowszy (lub procesory Apple Silicon z Rosettą 2).
- RAM: Minimum 4 GB.
- Dysk: 3 GB wolnego miejsca.
- Ekran: Rozdzielczość 1024 x 768 lub wyższa.
Smartfony:
Android
- System operacyjny: Android 9.0 lub nowszy.
- Procesor: Wspierający 64-bitowe aplikacje.
- RAM: Minimum 2 GB.
- Przestrzeń dyskowa: Kilkaset MB na aplikację (zależnie od aktualizacji).
- Ekran: Wspierający nowoczesne aplikacje, rozdzielczość nie jest krytyczna, ale zalecana to HD.
iOS
- System operacyjny: iOS 15 lub nowszy.
- Urządzenia: iPhone 6S lub nowszy.
- Pamięć RAM: Urządzenie z co najmniej 2 GB RAM.
Dodatkowe wymagania wspólne:
- Łącze internetowe: Stabilne połączenie o przepustowości co najmniej 1 Mbps dla głosu i 2 Mbps dla wideo w jakości HD.
- Kamera i mikrofon: Wbudowane lub zewnętrzne, jeśli wymagane do rozmów wideo i audio.
- Aktualizacja aplikacji Teams: Najnowsza wersja dostępna w Microsoft Store, App Store, Google Play, lub bezpośrednio ze strony
- Microsoft.
Adres
Adres
2. Podczas studiów podyplomowych przewiduje się 2 tyg. praktyk opieki duchowo-terapeutycznej wobec osób chorych, osób doświadczonych różnymi sytuacjami kryzysu zdrowia. Praktyki odbywać się będą w szpitalach, domach opieki typu ZOL, hospicjach, na zasadzie podpisanych umów. Podstawowe praktyki na podstawie umów będą miały miejsce w: Szpital Bielański im. Ks. Jerzego Popiełuszki z siedzibą w Warszawie, 01 – 809, przy ul. Cegłowskiej 80, oraz "Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka", z siedzibą w Warszawie, przy Al. Dzieci Polskich 20, 04-730 Warszawa.
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe


