Bezpieczeństwo i interwencja wobec agresji w ochronie zdrowia – praktyczne kompetencje/samoobrona dla personelu medycznego
Bezpieczeństwo i interwencja wobec agresji w ochronie zdrowia – praktyczne kompetencje/samoobrona dla personelu medycznego
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Zdrowie publiczne
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie jest dedykowane pracownikom ochrony zdrowia i placówek medycznych, którzy na co dzień mogą być narażeni na sytuacje zagrożenia ze strony pacjentów lub osób postronnych. W szczególności kurs adresowany jest do: lekarzy różnych specjalizacji, pielęgniarek i pielęgniarzy, ratowników medycznych, rejestratorów medycznych, pracowników administracyjnych i obsługi w placówkach ochrony zdrowia, personelu medycznego realizującego działania w warunkach podwyższonego ryzyka, osób związanych z obszarem zdrowia publicznego, odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w jednostkach leczniczych. Kurs nie wymaga wcześniejszego przygotowania fizycznego ani doświadczenia w technikach samoobrony, dzięki czemu jest dostępny dla osób o różnym poziomie sprawności i w różnym wieku.Szkolenie opiera się na praktycznych kompetencjach w zakresie oceny sytuacji, adekwatnego reagowania na agresję oraz bezpiecznego dystansowania się, co jest kluczowe dla zapewnienia zdrowia i bezpieczeństwa dla personelu medycznego
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji09-01-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi27
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik szkolenia nabywa wiedzę i praktyczne umiejętności niezbędne do bezpiecznego i skutecznego rozpoznawania oraz reagowania na sytuacje zagrożenia i agresji w placówkach ochrony zdrowia, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawnych, technik samoobrony, procedur interwencyjnych oraz metod deeskalacji konfliktów i radzenia sobie ze stresem.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Opisuje podstawy prawne działań obronnych oraz zasady przymusu bezpośredniego | Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje obowiązujące przepisy prawa i granice działań obronnych | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Rozpoznaje i adekwatnie ocenia sytuacje zagrożenia i agresji | Kryteria weryfikacji Uczestnik identyfikuje typy zagrożeń oraz opisuje odpowiednie reakcje w różnych sytuacjach | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Efekty uczenia się Opanowuje podstawowe techniki samoobrony i procedury interwencyjne | Kryteria weryfikacji Uczestnik prezentuje i wykonuje podstawowe techniki samoobrony oraz procedury interwencyjne | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Stosuje techniki bezpiecznego dystansowania i deeskalacji konfliktów | Kryteria weryfikacji Uczestnik demonstruje umiejętność utrzymania bezpiecznego dystansu i komunikacji zmniejszającej napięcie | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Zarządza emocjami i stresem podczas sytuacji zagrożenia | Kryteria weryfikacji Uczestnik wykonuje ćwiczenia radzenia sobie z trudnymi emocjami i pokazuje w praktyce skuteczne techniki | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Efekty uczenia się Przestrzega zasad bezpieczeństwa w trakcie interwencji i ewakuacji | Kryteria weryfikacji Uczestnik opisuje i wykonuje procedury ewakuacji i opuszczenia miejsca zagrożenia | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Pozytywnie zalicza egzamin teoretyczny i praktyczny potwierdzający zdobyte kompetencje | Kryteria weryfikacji Uczestnik przechodzi pomyślnie test teoretyczny i egzamin praktyczny, uzyskując certyfikat | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
DZIEŃ 1
Cel dnia: Zapoznanie uczestników z podstawami prawnymi, prewencją i rozpoznaniem zagrożeń oraz nabycie praktycznych umiejętności samoobrony.
08:00–08:30
- Powitanie i przedstawienie celów oraz zasad organizacyjnych szkolenia
08:30–10:00
- Podstawy prawne obrony koniecznej oraz granice działań obronnych
- Omówienie obowiązujących przepisów prawa
10:00–11:30
- Przymus bezpośredni w ochronie zdrowia psychicznego – warunki, procedury i dokumentacja
11:30–12:15
- Rola i odpowiedzialność personelu medycznego podczas incydentów agresji
12:15–13:15
- Przerwa obiadowa
13:15–15:00
- Procedury postępowania w przypadku ataku ze strony agresywnego pacjenta
- Algorytmy interwencyjne i raportowanie
15:00–16:45
- Bezpieczny dystans i rozpoznanie zagrożenia – ćwiczenia praktyczne
16:45–18:00
- Podstawy technik deeskalacji konfliktu oraz komunikacji zmniejszającej napięcie
18:00 – 19:00
- Panel dyskusyjny i podsumowanie dnia
DZIEŃ 2
Cel dnia: Rozwój praktycznych umiejętności technik samoobrony, symulacje interwencji, zarządzanie stresem, egzaminy, ewaluacja i zakończenie kursu.
08:00–08:30
- Powtórzenie kluczowych zagadnień prawnych i teoretycznych
08:30–10:30
- Podstawowe techniki samoobrony – praktyczne warsztaty pod okiem instruktorów
10:30–12:00
- Symulacje interwencji w warunkach ograniczonej przestrzeni (karetka ratunkowa, gabinet lekarski)
12:00–13:00
- Przerwa obiadowa
13:00–14:00
- Adaptacja technik samoobrony do środowiska domowego
- Techniki unieruchamiania i wykorzystania przedmiotów codziennego użytku
14:00–15:00
- Praca zespołowa w symulacjach sytuacyjnych
15:00–15:30
- Procedury ewakuacji i wycofania się z miejsca zagrożenia
15:30–16:00
- Ćwiczenia radzenia sobie z trudnymi emocjami i stresem
16:00–17:00
- Egzamin teoretyczny
17:00–18:30
- Egzamin praktyczny
18:30–19:00
- Omówienie wyników egzaminów, ewaluacja szkolenia, wręczenie certyfikatów i zakończenie kursu
Godzina w programie ramowym oznacza godzinę dydaktyczną, co odpowiada 45 minutom aktywnej pracy edukacyjnej. Taki standard umożliwia efektywne zarządzanie czasem szkolenia, zapewniając odpowiednią ilość przerw i optymalizując proces przyswajania wiedzy oraz rozwijania umiejętności praktycznych.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. | |||||
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 455,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 4 455,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 165,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 165,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Zbigniew Hippmann
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy szkolenia otrzymują komplet materiałów dydaktycznych w formie elektronicznej (PDF), które zawierają:
– szczegółowy program szkolenia z podziałem na dni i tematy,
– opis podstaw prawnych oraz procedur postępowania w sytuacjach agresji,
– instrukcje i ilustracje dotyczące technik samoobrony oraz metod deeskalacji konfliktów,
– zestaw scenariuszy symulacyjnych do ćwiczeń praktycznych,
– materiały wspierające rozwój kompetencji emocjonalnych i radzenia sobie ze stresem,
– wskazówki i zalecenia do samodzielnej pracy i utrwalania umiejętności po szkoleniu,
Materiały są przygotowane tak, aby były przystępne dla uczestników o różnym poziomie zaawansowania i umożliwiały kontynuację rozwoju zawodowego po zakończeniu kursu.
Warunki uczestnictwa
Do udziału w szkoleniu może przystąpić każda osoba pełnoletnia zatrudniona w sektorze ochrony zdrowia lub związana z działalnością placówek medycznych, która z własnej woli deklaruje chęć uczestnictwa w usłudze. Uczestnik powinien być zdolny do wykonywania podstawowych aktywności fizycznych oraz być przygotowany do aktywnego uczestnictwa w zajęciach praktycznych z zakresu samoobrony. Nie jest wymagane wcześniejsze doświadczenie w technikach samoobrony, a szkolenie jest dostępne dla osób o różnym poziomie sprawności fizycznej i wieku, które pragną rozwijać kompetencje w zakresie bezpiecznego reagowania na sytuacje agresji i zagrożeń w miejscu pracy.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Zgodnie z przepisami prawa oraz założeniami programu szkolenia, minimalny wynik zdania testu teoretycznego oraz egzaminu praktycznego wynosi 70% poprawnych odpowiedzi lub wykonanych zadań. Taki próg gwarantuje odpowiedni poziom wiedzy i umiejętności niezbędnych do bezpiecznego i efektywnego reagowania na sytuacje zagrożenia w środowisku pracy personelu medycznego.
Godzina w programie ramowym oznacza godzinę dydaktyczną, co odpowiada 45 minutom aktywnej pracy edukacyjnej. Taki standard umożliwia efektywne zarządzanie czasem szkolenia, zapewniając odpowiednią ilość przerw oraz optymalizując proces przyswajania wiedzy i rozwijania umiejętności praktycznych.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi