Odporność psychiczna i wsparcie mentalne jako zielone kompetencje adaptacyjne w życiu i pracy
Odporność psychiczna i wsparcie mentalne jako zielone kompetencje adaptacyjne w życiu i pracy
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do szerokiego grona odbiorców – zarówno osób aktywnych zawodowo, jak i tych, które poszukują narzędzi do lepszego radzenia sobie ze stresem, budowania odporności psychicznej i utrzymywania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Program adresowany jest do osób pragnących rozwijać umiejętności związane z dobrostanem, efektywną komunikacją, motywacją wewnętrzną oraz zarządzaniem własną energią i emocjami – niezależnie od branży czy sektora gospodarki.
Szkolenie dedykowane jest w szczególności mieszkańcom województwa śląskiego, uczestniczącym w projektach w ramach działań 6.6 oraz 10.17, wspierających rozwój zawodowy, kompetencje przyszłości oraz edukację dorosłych. Oferta jest skierowana do osób, które chcą świadomie rozwijać swoje kompetencje psychologiczne i społeczne w kontekście dynamicznie zmieniającego się rynku pracy.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników1
- Data zakończenia rekrutacji03-12-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi14
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje uczestników do budowania dobrostanu i odporności psychicznej w życiu i pracy z uwzględnieniem zielonych kompetencji. Uczestnicy nauczą się, jak dbać o zdrowie i energię w duchu zrównoważonego rozwoju, świadomie korzystać z zasobów, ograniczać negatywny wpływ na środowisko, rozwijać empatyczną komunikację i tworzyć proekologiczną kulturę organizacyjną wspierającą zieloną transformację gospodarki.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje modele dobrostanu psychicznego orazuzasadnia ich znaczenie dla zrównoważonego funkcjonowania w życiu i pracy. | Kryteria weryfikacji opisuje elementy modeli i ich wpływ na równowagę psychiczną iśrodowiskową | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik rozróżnia źródła stresu,mechanizmy emocji i sposoby ich regulacji w kontekście zrównoważonego stylu życia. | Kryteria weryfikacji Wskazuje i klasyfikuje przykładystresorów oraz technik regeneracji wspierających dobrostan i środowisko (np. kontakt z naturą). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik definiuje zasady komunikacjiwspierającej oraz ocenia, w jaki sposób może ona wspierać kulturę organizacyjną opartą na odpowiedzialności społecznej i ekologicznej. | Kryteria weryfikacji Wybiera poprawne zasady i technikikomunikacji wspierającej zielone inicjatywy | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik diagnozuje własne zasoby ipoziom stresu oraz ocenia, jak środowisko pracy wpływa na jego dobrostan i efektywność. | Kryteria weryfikacji Przedstawia indywidualną „mapę stresui zasobów” z elementami środowiskowymi. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje techniki redukcjinapięcia i organizuje działania wspierające równowagę psychiczną w duchu zrównoważonego rozwoju. | Kryteria weryfikacji Opisuje, które techniki zastosował wpraktyce (np. uważność w naturze, ograniczanie przeciążenia cyfrowego). | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Uczestnik identyfikuje i uzasadniawłasne wartości, w tym ekologiczne, oraz projektuje sposoby ich wykorzystania w pracy i życiu. | Kryteria weryfikacji Opisuje, jak wartości proekologicznewspierają jego motywację i odporność psychiczną | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Uczestnik projektuje indywidualną wizjędobrostanu i plan jej wdrożenia, uwzględniając działania proekologiczne i zasobooszczędne. | Kryteria weryfikacji Opracowana „wizja dobrostanu” i planwdrożenia zawierający elementy zielonych praktyk (np. oszczędność energii, kontakt z naturą). | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Moduł 1. Fundamenty dobrostanu psychicznego i autodiagnoza
Uczestnicy poznają fundamenty dobrostanu psychicznego oraz znaczenie wsparcia mentalnego w pracy i życiu codziennym. Na bazie modelu PERMA Seligmana omówione zostaną elementy szczęścia i równowagi. W ramach ćwiczenia „Mapa mojego stresu i zasobów” uczestnicy dokonają autodiagnozy własnego poziomu stresu i zasobów wewnętrznych. Moduł uwzględnia również wyzwania cyfryzacji przeciążenie informacyjne, praca w trybie „always on” i ich wpływ na zdrowie psychiczne. Wprowadzony zostanie także aspekt zielonych kompetencji – jak środowisko naturalne i kontakt z naturą wspierają dobrostan psychiczny oraz jak praktyki proekologiczne (np. świadome korzystanie z zasobów cyfrowych w duchu less energy) sprzyjają równowadze.
Efekt: uczestnik zna źródła stresu, rozumie ryzyka związane z cyfryzacją oraz dostrzega znaczenie zielonego otoczenia dla dobrostanu. (RSI 2030 – Transformacja cyfrowa, s. 34; Zielona gospodarka, s. 81)
Moduł 2. Wartości i sens w codziennym funkcjonowaniu
Ten moduł koncentruje się na odkrywaniu osobistych wartości i sensu życia jako źródła odporności psychicznej. Uczestnicy poznają koncepcję logoterapii Frankla i wykonują ćwiczenia „Koło wartości” oraz „Moje dlaczego – 5 zdań o sensie”. Dyskusja dotyczy także tego, jak wartości ekologiczne i troska o środowisko mogą stać się źródłem sensu oraz wspierać poczucie przynależności do wspólnoty. Podkreślone zostanie, że w dobie transformacji klimatycznej i cyfrowej, wartości związane z odpowiedzialnością ekologiczną są fundamentem długofalowego dobrostanu i budowania odporności psychicznej i jak wartości proekologiczne mogą stanowić źródło motywacji i sensu zawodowego, wpisując się w rozwój zielonych miejsc pracy.
Efekt: uczestnik potrafi zdefiniować wartości, w tym ekologiczne, i wykorzystywać je jako źródło siły i odporności. (RSI 2030 – Wyzwania społeczne, s. 47; Zielona gospodarka, s. 81)
Moduł 3. Odporność psychiczna i techniki antystresowe
Uczestnicy poznają model 4C odporności psychicznej (kontrola, zaangażowanie, wyzwania, pewność siebie) oraz uczą się technik redukcji stresu, takich jak oddech 4-7-8, skan ciała czy „STOP technique”. W ramach praktyki mindfulness uczestnicy doświadczą uważności w działaniu. Wplecione zostaną również zielone kompetencje – trening uważności może być realizowany poprzez kontakt z naturą, a praktyki ekologiczne (np. świadome korzystanie z zasobów, slow life) sprzyjają redukcji stresu. Wplecione zostaną praktyki mindfulness z wykorzystaniem kontaktu z naturą – np. uważność w otoczeniu zieleni, eco-mindfulness. Uczestnicy poznają koncepcję regeneracji zasobów psychicznych w środowisku przyjaznym klimatyczni
Efekt: uczestnik zna techniki redukcji stresu i rozumie, jak korzystać z zielonego otoczenia i praktyk ekologicznych w budowaniu odporności. (RSI 2030 – Transformacja cyfrowa, s. 34; Zielona gospodarka, s. 81)
Moduł 4. Komunikacja wspierająca i budowanie relacji
Moduł ten rozwija umiejętności komunikacji wspierającej – empatię, aktywne słuchanie i jasne przekazywanie informacji. Uczestnicy uczą się konstruktywnego feedbacku w oparciu o NVC i feedforward. W kontekście cyfryzacji szczególną uwagę poświęca się budowaniu relacji w środowisku online. Zostanie też wprowadzony wymiar zielonych kompetencji: jak rozmowa o ekologii i wspólne podejmowanie zielonych inicjatyw w pracy może wzmacniać więzi, budować wspólnotę i poczucie sensu. Komunikacja wspierająca staje się narzędziem nie tylko dla relacji interpersonalnych, ale także dla kształtowania kultury organizacyjnej opartej na odpowiedzialności społecznej i ekologicznej. Wprowadzony zostaje wymiar zielonych kompetencji społecznych: jak komunikować wartości proekologiczne, jak rozmawiać o zielonych inicjatywach w pracy i włączać współpracowników w działania na rzecz środowiska.
Efekt: uczestnik rozwija kompetencje komunikacyjne oraz potrafi włączać w rozmowy temat zielonych wartości i działań wspólnotowych. (RSI 2030 – Kompetencje na rzecz innowacji, s. 49; Zielona gospodarka, s. 81)
Moduł 5. Zarządzanie emocjami i napięciem
W module uczestnicy poznają mechanizmy powstawania emocji oraz metody ich regulacji: CBT, EFT oraz „dziennik emocji”. Ćwiczenie „Trzy okna perspektywy” pozwala spojrzeć na sytuacje z różnych punktów widzenia, unikając impulsywności. W kontekście zielonych kompetencji uczestnicy zastanowią się, jak kontakt z naturą i wdrażanie proekologicznych nawyków (np. rytuały spacerów w zieleni, świadome korzystanie z energii i zasobów) może wspierać równowagę emocjonalną. Podkreślone zostanie także znaczenie emocji zbiorowych związanych z wyzwaniami klimatycznymi i jak konstruktywnie przekuwać je w działania. Uczestnicy nauczą się, jak redukować napięcie poprzez rytuały kontaktu z naturą, dbanie o środowisko pracy (roślinność, światło), a także jak przekuwać emocje związane z kryzysem klimatycznym w konstruktywne działania społeczne i zawodowe.
Efekt: uczestnik potrafi regulować emocje i wykorzystuje zielone praktyki dla zachowania równowagi. (RSI 2030 – Transformacja cyfrowa, s. 34; Zielona gospodarka, s. 81)
Moduł 6. Energia, motywacja i regeneracja
Ten moduł łączy zarządzanie energią i motywacją z zielonym podejściem do regeneracji. Uczestnicy poznają rolę energii fizycznej, psychicznej i emocjonalnej, uczą się planować mikro-regenerację oraz wzmacniać motywację wewnętrzną. Wprowadzony zostaje wątek zielonych kompetencji: jak przyjazne środowisko pracy, natura i ekologiczne wybory (np. transport niskoemisyjny, zielone biura, oszczędzanie energii) wspierają regenerację i dobrostan. Pokazane zostaną praktyczne narzędzia łączenia troski o siebie z troską o środowisko.Uczestnicy poznają zasady zrównoważonej eksploatacji własnych zasobów w analogii do zrównoważonego gospodarowania zasobami środowiskowymi.
Efekt: uczestnik umie zarządzać energią, planować regenerację i stosować zielone praktyki wspierające motywację i zdrowie. (RSI 2030 – Transformacja w kierunku Zielonego Śląska, s. 41; Zielona gospodarka, s. 81)
Moduł 7. Wizja dobrostanu i wdrożenie w praktyce
Uczestnicy tworzą swoją osobistą wizję dobrostanu i plan wdrożenia nowych nawyków. Przygotowują krótkie wystąpienie „Mój plan dbania o siebie” oraz opracowują „Kontrakt dobrego życia – 30 dni”. Do elementów osobistego planu włączone zostają również zielone kompetencje – codzienne mikropraktyki ekologiczne (np. oszczędzanie energii, ograniczanie plastiku, zielone rytuały regeneracyjne). Uczestnicy uczą się, jak spójnie łączyć troskę o zdrowie psychiczne z troską o środowisko i tworzyć strategie życiowe wspierające obie te sfery. Opracują indywidualny plan rozwoju zielonych kompetencji – np. zmiana stylu pracy na bardziej zasobooszczędny, promowanie zielonych inicjatyw w zespole, wdrażanie zasad less waste w biurze
Efekt: uczestnik kończy szkolenie z planem wdrożenia dobrostanu oraz zielonych kompetencji w codziennym życiu i pracy. (RSI 2030 – Zielona gospodarka, s. 81; PRT – technologie środowiskowe, s. 31)
Moduł 8. Walidacja usługi - sprawdzenie testów i analizy dowodów i deklaracji
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 8 Fundamenty dobrostanu psychicznego i autodiagnoza | Prowadzący Aleksandra Żarnowiecka | Data realizacji zajęć 04-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 8 Wartości i sens w codziennym funkcjonowaniu | Prowadzący Aleksandra Żarnowiecka | Data realizacji zajęć 04-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 8 Odporność psychiczna i techniki antystresowe | Prowadzący Aleksandra Żarnowiecka | Data realizacji zajęć 04-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 8 Komunikacja wspierająca i budowanie relacji | Prowadzący Aleksandra Żarnowiecka | Data realizacji zajęć 05-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 8 Zarządzanie emocjami i napięciem | Prowadzący Aleksandra Żarnowiecka | Data realizacji zajęć 05-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 8 Energia, motywacja i regeneracja | Prowadzący Aleksandra Żarnowiecka | Data realizacji zajęć 05-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 8 Wizja dobrostanu i wdrożenie w praktyce | Prowadzący Aleksandra Żarnowiecka | Data realizacji zajęć 05-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 8 Walidacja usługi | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 05-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 381,25 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 4 375,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 384,38 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 312,50 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Aleksandra Żarnowiecka
komunikacyjnych, specjalizująca się w tematyce odporności psychicznej, radzenia sobie ze stresem
oraz wsparcia mentalnego w środowisku pracy. W ostatnich 5 latach prowadziła liczne szkolenia
m.in. dla Sądu Rejonowego w Chorzowie (efektywne przywództwo, redukcja napięcia, trudne
rozmowy), ZUS Kielce (profesjonalna obsługa klienta, emocje i stres w pracy) oraz cykle warsztatów
z komunikacji i zarządzania zespołem (łącznie ponad 700 godzin dydaktycznych). Realizowała
również trening mentalny dla młodzieży z trudnościami emocjonalnymi i zdrowotnymi oraz cykle
zajęć z zarządzania emocjami, budowania odporności i samoświadomości.
Ukończyła studia podyplomowe z zarządzania zasobami ludzkimi oraz studia pedagogiczne na
Uniwersytecie Śląskim. Łączy wiedzę z zakresu psychologii pracy, komunikacji i przywództwa z
praktyką szkoleniową ukierunkowaną na rozwój osobisty i zawodowy uczestników.
Trenerka aktywnie rozwija się w obszarze zielonych kompetencji adaptacyjnych, rozumianych jako
zdolność do utrzymywania dobrostanu psychicznego, równowagi emocjonalnej i odporności w
warunkach dynamicznych zmian społecznych i środowiskowych. W swojej pracy promuje postawy
wspierające zrównoważony rozwój, empatię, współpracę i uważność – elementy kluczowe dla
budowania odporności jednostki i zespołu w kontekście transformacji ekologicznej i społecznej.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik otrzyma niezbędne materiały w postaci skryptu szkoleniowego, notatnika oraz długopisu.
Warunki uczestnictwa
Warunkiem uzyskania zaświadczenia jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć oraz uzyskania 80% punktów z testu wiedzy.
Informacje dodatkowe
Ujęte godziny szkolenia są godzinami dydaktycznymi tj. 1 godz. = 45 minut Dokument potwierdza, że zostały zastosowane rozwiązania zapewniające rozdzielenie procesów kształcenia i szkolenia od walidacji. tzn. osoba prowadząca usługę, nie dokonuje weryfikacji efektów uczenia się uczestników usługi. Trener przygotowuje walidację: zaprojektował efekty uczenia się, kryteria weryfikacji przez określenie metod ich oceny po przygotowanie zestawu pytań testowych. Trener rozda testy uczestnikom . Nie ingeruje w jakiejkolwiek formie w ocenę wyników testu ani w proces jego wypełniania. Osoba walidująca zostaje zaangażowana dopiero na etapie oceny i weryfikacji efektów uczenia się uczestników. Nie prowadzi bezpośrednio działań związanych z tworzeniem i kompletowaniem dokumentacji walidacyjnej
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi