Kurs prawa jazdy kat. D z pierwszymi egzaminami państwowymi i opłatą za wydanie prawa jazdy
Kurs prawa jazdy kat. D z pierwszymi egzaminami państwowymi i opłatą za wydanie prawa jazdy
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo jazdy / Kurs prawa jazdy kat.D
- Grupa docelowa usługi
Osoby w wieku minimum 21 lat
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników8
- Data zakończenia rekrutacji12-11-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi80
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 118 ust. 1, 1a i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 900 z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńprawo jazdy kat. D
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Przygotowanie do kierowania autobusem w sposób niezagrażający bezpieczeństwu i porządkowi ruchu drogowego oraz przygotowanie do egzaminu państwowego w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w zakresie kat. D.Uzyskanie uprawnień do kierowania autobusem.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się W zakresie wiedzy:- uczestnik przyswoił wiedzę z zakresu przepisów ruchu drogowego, obsługi i budowy autobusu, bezpieczeństwa ruchu drogowego, kultury jazdy i odpowiedzialności na drodze | Kryteria weryfikacji - przyswoił przepisy Kodeksu drogowego, w szczególności dotyczące kierujących autobusem,- rozpoznaje znaki drogowe pionowe i poziome oraz stosuje się do nich - rozpoznaje elementy budowy autobusu i ich funkcje (np. układ hamulcowy, napędowy, oświetlenie), - rozumie zasady działania systemów bezpieczeństwa (ABS, kontrola trakcji itp.). - rozpoznaje zagrożenia związane z prowadzeniem autobusu i sposoby ich unikania, - potrafi udzielić pierwszą pomoc przedmedyczną w razie wypadku drogowego. - rozumie znaczenie kulturalnego i odpowiedzialnego zachowania na drodze, - ma świadomość konsekwencji prawnych łamania przepisów drogowych, - ma świadomość społecznej roli kierowcy jako uczestnika ruchu drogowego. - rozumie znaczenie trzeźwości, koncentracji i dobrego stanu psychofizycznego podczas prowadzenia autobusu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Efekty uczenia się W zakresie umiejętności:- uczestnik po kursie potrafi wykonać czynności obsługowe autobusu, bezpiecznie prowadzić autobus w ruchu drogowym, ocenić sytuację drogową | Kryteria weryfikacji - przeprowadza kontrolę stanu technicznego autobusu przed jazdą- prawidłowo rusza i zatrzymuje się w różnych warunkach, - wykonuje podstawowe manewry: skręcanie, omijanie, wyprzedzanie, zawracanie, zmiana pasa ruchu, - przemieszcza się zgodnie z zasadami bezpiecznego poruszania się w różnych warunkach pogodowych i drogowych, - wykonuje manewry egzaminacyjne na placu manewrowym. - stosuje zasady pierwszeństwa przejazdu, w tym w sytuacjach nietypowych i złożonych. - przewiduje zachowania innych uczestników ruchu, - dostosowuje technikę jazdy do warunków drogowych i pogodowych, - ocenia ryzyko i potrafi podejmować decyzje zwiększające bezpieczeństwo jazdy. - sprawdza stan techniczny podstawowych układów autobusu przed jazdą (światła, hamulce, ciśnienie w oponach), - przygotowuje autobus do jazdy zgodnie z zasadami eksploatacji. - stosuje zasady kulturalnej i bezpiecznej jazdy, - prawidłowo interpretuje i reaguje na sygnały innych uczestników ruchu drogowego, | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Efekty uczenia sięW zakresie umiejętności społecznych: - obiera właściwą postawę względem innych uczestników ruchu, wykazuje się kulturą osobistą, opanowaniem, szacunkiem dla innych ludzi. | Kryteria weryfikacji - wykazuje się świadomością odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych uczestników ruchu drogowego.- przestrzega zasad kultury jazdy oraz wykazuje szacunek wobec innych uczestników ruchu. - rozumie znaczenie przestrzegania przepisów prawa drogowego jako elementu porządku społecznego. - zachowuje się w sposób etyczny i odpowiedzialny w sytuacjach konfliktowych lub niebezpiecznych na drodze. - wykazuje gotowość do reagowania w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia innych (np. udzielenie pomocy poszkodowanym). - działa zgodnie z zasadą zrównoważonego i ekologicznego stylu jazdy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęWojewodzki Ośrodek Ruchu Drogowego
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoWydział Komunikacji Urzędu Miejskiego lub Starostwa Powiatowego
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Podstawa prawna nabycia uprawnień - ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami
Minimalna frekwencja na zajęciach wynosi 80%
1. Zasady i przepisy służące bezpiecznemu poruszaniu się pojazdem po drodze publicznej
1.1 Znaki ostrzegawcze
1.2 Znaki zakazu, nakazu
1.3 Znaki informacyjne, kierunku i miejscowości, uzupełniające
1.4 Znaki drogowe poziome
1.5 Sygnały świetlne, sygnały dawane przez kierującego ruchem
1.6 Włączanie się do ruchu, skrzyżowania równorzędne
1.7 Skrzyżowania ze znakami określającymi pierwszeństwo przejazdu
1.8 Skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
1.9 Skrzyżowania lub przejścia dla pieszych, miejsca przystanków komunikacji publicznej
1.10 Pozycja pojazdu na drodze, wjazd i zjazd ze skrzyżowania, zatrzymanie i postój
1.11 Zmiana pasa ruchu, zmiana kierunku jazdy, bezpieczna jazda w tunelach
1.12 Wyprzedzanie
1.13 Omijanie, wymijanie, cofanie
1.14 Używanie świateł zewnętrznych i sygnałów pojazdu
1.17 Dopuszczalne prędkości pojazdu, ograniczenia
1.20 Wyposażenie pojazdu związane z bezpieczeństwem, masy i wymiary pojazdu
1.21 Zasady odnoszące się do rodzaju transportu, czasu pracy i odpoczynku kierowcy, wykorzystanie tachografów
2. Zagrożenia związane z ruchem drogowym
2.1 Znaczenie zachowania szczególnej ostrożności w stosunku do innych użytkowników drogi,
wysiadanie z pojazdu, zabezpieczenie pojazdu
2.2 Zachowanie wobec pieszego, wobec osoby o ograniczonej możliwości poruszania się
2.3 Zachowanie wobec rowerzysty i dzieci
2.4 Zachowanie na przejazdach kolejowych i tramwajowych
2.5 Odstępy i hamowanie pojazdu
2.6 Czynniki ryzyka związane z różnymi warunkami drogowymi, w szczególności ze zmianą tych warunków w zależności od pogody i pory dnia lub nocy, właściwości różnych typów dróg
i związane z tym obowiązujące wymagania
2.7 Różne pola widzenia
2.9 Technika kierowania pojazdem
3. Postępowanie w sytuacjach nadzwyczajnych
3.1 Ogólne zasady określające zachowanie kierowcy w momencie awarii lub wypadku
3.3 Spostrzeganie, ocena sytuacji i podejmowanie decyzji, szczególnie w zakresie czasu reakcji
oraz zmian w zachowaniu za kierownicą, spowodowanych wpływem alkoholu, leków i produktów leczniczych, stanem świadomości i zmęczeniem
3.4 Akcje ratunkowe po wypadku
4. Obowiązki kierowcy i posiadacza pojazdu
4.1 Czynniki bezpieczeństwa odnoszące się do pojazdu, ładunku i przewożonych osób, odpowiedzialność kierowcy/posiadacza pojazdu
4.3 Dokumenty dotyczące pojazdu i transportowe, wymagane w krajowym i międzynarodowym
przewozie rzeczy i osób
4.6 Aspekty mechaniczne związane z zachowaniem bezpieczeństwa na drodze, konserwacja
i naprawy bieżące
4.7.2.2 Korzyści dla kierowców i środowiska
1. Plac manewrowy
1.1 Przygotowywanie się do jazdy, sprawdzanie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy
1.1.1 Sprawdzanie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego:
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) obecność płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania „STOP”,
j) działanie świateł cofania,
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych.
1.1.2 Ustawianie fotela, lusterek, zagłówków, zapinanie pasów bezpieczeństwa, upewnianie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte.
1.1.6 Sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych), elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku
1.1.7 Sprzęganie i rozprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym
1.1.8 Sprawdzanie nadwozia, drzwi, wyjść awaryjnych, wymaganego wyposażenia
1.2 Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu
1.2.1 Uruchamianie silnika pojazdu
1.2.2 Włączanie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym
1.2.3 Upewnianie się o możliwości jazdy: wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania
zagrożenia w ruchu drogowym, ocena sytuacji wokół pojazdu
1.2.4 Płynne ruszanie
1.2.5 Jazda pasem ruchu do przodu i tyłu
1.2.6 Zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu
1.3 Parkowanie
1.4 Parkowanie prostopadłe
1.5 Parkowanie równoległe
1.6 Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
2. Ruch drogowy
2.1 Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
2.2 Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
2.3 Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
2.4 Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
2.5 Przejazd przez skrzyżowania równorzędne
2.6 Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu
2.7 Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
2.8 Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy
2.9 Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe
2.10 Przejazd przez przejścia dla pieszych
2.14 Przejazd przez tunel
2.15 Przejazd przez torowisko tramwajowe i kolejowe
2.15.1 Sposoby poprawnego zachowania się na przejazdach kolejowych
2.15.2 Postępowanie w przypadku uwięzienia pojazdu między rogatkami i w innych sytuacjach zagrożenia.
2.15.3 Lokalizacja naklejki z indywidualnym numerem identyfikacyjnym przejazdu kolejowego.
2.16 Przejazd obok przystanku tramwajowego**) i autobusowego
2.17 Wykonanie manewru wyprzedzania
2.18 Wykonanie manewru omijania
2.19 Wykonanie manewru wymijania
2.20 Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu
2.21 Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo
2.22 Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo
2.23 Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu
2.25 Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym miejscu
2.26 Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych
2.27 Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy
2.28 Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania – stosowanie hamowania silnikiem
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 5 zajęcia teoretyczne | Prowadzący Adam Tylman | Data realizacji zajęć 13-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:30 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 5 zajęcia teoretyczne | Prowadzący Adam Tylman | Data realizacji zajęć 14-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:30 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 5 zajęcia teoretyczne | Prowadzący Adam Tylman | Data realizacji zajęć 15-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 21:15 | Liczba godzin 05:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 5 zajęcia praktyczne ustalane indywidualnie | Prowadzący Daniel Grygorczuk | Data realizacji zajęć 17-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 07:00 | Godzina zakończenia 08:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 5 walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 31-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 07:00 | Godzina zakończenia 08:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 11 444,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 11 444,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 143,05 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 143,05 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 344,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 344,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 0,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Daniel Grygorczuk
Instruktor nauki jazdy kat. A,B,C,C+E,D
Instruktor posiada co najmniej 5 letnie doświadczenie w szkoleniu na kat. D i wykonuje regularnie szkolenia w tym zakresie do chwili obecnej.
Adam Tylman
Instruktor posiada co najmniej 5 letnie doświadczenie w szkoleniu teoretycznym na kat. D i wykonuje regularnie szkolenia w tym zakresie do chwili obecnej.
Kamil Szmigielski
Instruktor posiada co najmniej 5 letnie doświadczenie w szkoleniu na kat. D i wykonuje regularnie szkolenia w tym zakresie do chwili obecnej.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
podręcznik kat. D + testy online
Warunki uczestnictwa
Osoby posiadające odpowiedni wiek- minimum 21 lat
Posiadanie orzeczenia psychologicznego i lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem na kat. D
Uzyskanie Profilu Kandydata na Kierowcę
Informacje dodatkowe
Zajęcia teoretyczne - 20 godz. (1 godz- 45 min) - ul. Lipowa 4/228, Białystok
Zajęcia praktyczne - 60 godz. (1 godz. - 60 min.) odbywają się po ukończonej części teoretycznej - ul. Andersa 38, Białystok
Część praktyczna oraz egzaminy państwowe ustalane są indywidualnie z Uczestnikiem usługi.
Terminy jazd będą przekazywane Operatorowi z tygodniowym wyprzedzeniem, a nieobecności na bieżąco.
Obecność na zajęciach jest potwierdzana wpisem w kartę przeprowadzonych zajęć.
Instruktor może ulec zmianie w trakcie szkolenia praktycznego.
Walidatorem usługi jest egzaminator Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego. Przydzielenie osoby egzaminującej odbywa się przez losowy dobór osoby egzaminowanej do egzaminatora, przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego ośrodka egzaminowania. (Rozp. Ministra Infrastruktury z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów)
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja