Geriatria z Gerontologią - studia podyplomowe zdalne w czasie rzeczywistym
Geriatria z Gerontologią - studia podyplomowe zdalne w czasie rzeczywistym
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Zdrowie publiczne
- Grupa docelowa usługi
Studia podyplomowe z zakresu geriatrii i gerontologii kierowane są do osób, które pragną poszerzyć swoją wiedzę i kompetencje w obszarze opieki nad osobami starszymi. Adresatami programu są przede wszystkim lekarze, pielęgniarki, fizjoterapeuci, psychologowie, pracownicy socjalni oraz inni specjaliści pracujący z seniorami, którzy chcą lepiej rozumieć proces starzenia się i skuteczniej wspierać potrzeby zdrowotne, społeczne i emocjonalne osób w wieku podeszłym. To propozycja dla profesjonalistów, którzy chcą rozwijać się w dziedzinie mającej coraz większe znaczenie we współczesnym społeczeństwie.
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji17-11-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi150
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem edukacyjnym studiów podyplomowych „Geriatria i Gerontologia” jest przygotowanie specjalistów do profesjonalnej, interdyscyplinarnej opieki nad osobami starszymi, z uwzględnieniem ich potrzeb zdrowotnych, psychologicznych i społecznych. Program ma na celu pogłębienie wiedzy na temat procesów starzenia się, chorób wieku podeszłego oraz nowoczesnych metod diagnostyki, terapii i rehabilitacji.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się WIEDZA-absolwent wykazuje pogłębioną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych i społecznych aspektów starzenia się | Kryteria weryfikacji poprawnie opisuje procesy biologiczne zachodzące w organizmie człowieka w toku starzenia się,charakteryzuje najważniejsze zmiany psychologiczne towarzyszące starości (m.in. poznawcze, emocjonalne, motywacyjne), wskazuje czynniki społeczne wpływające na jakość życia osób starszych (rola rodziny, izolacja społeczna, aktywność) omawia wzajemne powiązania między aspektami biologicznymi, psychicznymi i społecznymi starzenia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się WIEDZA- opisuje specyfikę chorób wieku podeszłego oraz zasady diagnostyki i terapii w geriatrii | Kryteria weryfikacji poprawnie klasyfikuje i charakteryzuje najczęściej występujące choroby wieku podeszłego (np. otępienia, choroby sercowo-naczyniowe, cukrzyca, osteoporoza, depresja),wskazuje odmienności przebiegu klinicznego chorób u osób starszych w porównaniu z populacją młodszą, zna zasady wielokierunkowej diagnostyki geriatrycznej, w tym znaczenie oceny funkcjonalnej i poznawczej | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się WIEDZA- określa znaczenie profilaktyki, rehabilitacji i promocji zdrowego starzenia się | Kryteria weryfikacji wyjaśnia rolę profilaktyki pierwotnej, wtórnej i trzeciorzędowej w utrzymaniu zdrowia osób starszych,wskazuje przykłady działań profilaktycznych ukierunkowanych na ograniczenie ryzyka najczęstszych chorób wieku podeszłego, opisuje znaczenie rehabilitacji w utrzymaniu sprawności funkcjonalnej i samodzielności seniorów, omawia strategie i programy promocji zdrowego stylu życia w starości | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCI- rozpoznaje potrzeby zdrowotne i psychospołeczne osób starszych | Kryteria weryfikacji identyfikuje podstawowe i złożone potrzeby zdrowotne seniorów (m.in. związane z leczeniem chorób przewlekłych, profilaktyką i rehabilitacją),rozpoznaje psychospołeczne uwarunkowania starzenia się, takie jak samotność, zależność od otoczenia czy potrzeba wsparcia emocjonalnego, stosuje narzędzia i metody oceny potrzeb pacjenta w wieku podeszłym wskazuje różnice w potrzebach osób starszych w zależności od ich stanu zdrowia, sytuacji rodzinnej i warunków życia, proponuje wstępne kierunki działań odpowiadających na zdiagnozowane potrzeby seniora | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCI- stosuje wiedzę interdyscyplinarną w pracy z seniorem i jego otoczeniem | Kryteria weryfikacji łączy wiedzę medyczną, psychologiczną i społeczną w ocenie sytuacji zdrowotnej i życiowej osoby starszej,uwzględnia w planowaniu opieki aspekty biologiczne, emocjonalne i społeczne funkcjonowania seniora, potrafi zaproponować działania wymagające współpracy specjalistów z różnych dziedzin (np. lekarza, pielęgniarki, fizjoterapeuty, psychologa, pracownika socjalnego), wykazuje umiejętność komunikowania się i wymiany informacji w zespole interdyscyplinarnym, odnosi swoją wiedzę do realnych przykładów pracy z pacjentem i jego rodziną, proponując optymalne rozwiązania wspierające seniora | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCI- planuje i koordynuje działania diagnostyczne, terapeutyczne oraz rehabilitacyjne | Kryteria weryfikacji planuje i dobiera odpowiednie działania terapeutyczne, w tym farmakologiczne i niefarmakologiczne, z uwzględnieniem polipragmazji i przeciwwskazań,koordynuje proces rehabilitacji, dobierając metody fizyczne, psychologiczne i społeczne wspierające samodzielność seniora, monitoruje i ocenia skuteczność podejmowanych działań oraz wprowadza modyfikacje w zależności od postępów pacjenta, współpracuje z zespołem interdyscyplinarnym, organizując przepływ informacji i harmonogram działań dla dobra pacjenta | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCI- komunikuje się w sposób empatyczny i dostosowany do możliwości poznawczych i emocjonalnych pacjenta w wieku podeszłym | Kryteria weryfikacji stosuje jasny i zrozumiały język, dostosowany do poziomu poznawczego seniora,wykazuje empatię, szacunek i cierpliwość w kontakcie z pacjentem, uwzględniając jego emocje i obawy dostosowuje sposób przekazywania informacji do aktualnych możliwości percepcyjnych i pamięciowych pacjenta, prowadzi rozmowy z pacjentem i rodziną w sposób wspierający podejmowanie decyzji dotyczących leczenia i opieki. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się KOMPETENCJE SPOŁECZNE- posiada przygotowanie do pracy w zespole interdyscyplinarnym w obszarze opieki nad seniorami | Kryteria weryfikacji aktywnie uczestniczy w planowaniu, koordynacji i monitorowaniu działań opiekuńczych, terapeutycznych i rehabilitacyjnych,wykazuje umiejętność rozwiązywania konfliktów i podejmowania decyzji zespołowych w sposób uwzględniający dobro pacjenta, stosuje wiedzę interdyscyplinarną w praktyce, proponując kompleksowe rozwiązania odpowiadające potrzebom seniora | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się KOMPETENCJE SPOŁECZNE- posiada świadomość etycznej odpowiedzialności za decyzje zawodowe podejmowane wobec osób starszych | Kryteria weryfikacji rozpoznaje i analizuje dylematy etyczne pojawiające się w opiece nad seniorami,uwzględnia dobro pacjenta i jego autonomię przy podejmowaniu decyzji zawodowych, stosuje zasady etyki zawodowej oraz normy prawne obowiązujące w geriatrii i gerontologii ykazuje postawę refleksyjną i odpowiedzialną, analizując swoje działania i podejmując decyzje zgodne z najlepszym interesem seniora | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się KOMPETENCJE SPOŁECZNE- dostrzega potrzebę stałego aktualizowania wiedzy w dynamicznie rozwijającej się dziedzinie geriatrii i gerontologii | Kryteria weryfikacji dentyfikuje źródła aktualnej wiedzy naukowej i praktycznej w geriatrii i gerontologii (czasopisma, konferencje, szkolenia),wykazuje świadomość zmian i nowości w diagnostyce, terapii i opiece nad seniorami planuje własny rozwój zawodowy i edukację ustawiczną w obszarze geriatrii i gerontologii, aktywnie uczestniczy w działaniach podnoszących kompetencje zawodowe, takich jak szkolenia, warsztaty czy grupy wymiany doświadczeń | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Lp. | Przedmiot |
| |
H | |||
1 | Starość i starzenie w ujęciu globalnym- podstawy geriatrii | 5 | |
2 | Rodzaje i etapy starości | 5 | |
3 | Charakterystyka wieku podeszłego | 5 | |
4 | Aktywizacja społeczna i kulturowa seniorów | 10 | |
5 | Polityka społeczna i formy aktywizacji osób starszych | 5 | |
6 | Organizacja pomocy społecznej dla osób starszych | 5 | |
7 | Rozpoznawanie i przeciwdziałanie dyskryminacji osób starszych | 10 | |
8 | Problemy funkcjonalne osób starszych- diagnostyka i metody terapii | 10 | |
9 | Choroby układu krążenia i układu oddechowego u osób w podeszłym wieku | 5 | |
10 | Odżywianie osób w wieku podeszłym | 10 | |
11 | Schorzenia narządów ruchu u ludzi w podeszłym wieku | 10 | |
12 | Zaburzenia psychiczne u osób starszych | 10 | |
13 | Zasady opieki nad seniorami w paliatywnej fazie choroby | 10 | |
14 | Całościowa ocena geriatryczna | 15 | |
15 | Rehabilitacja osób w podeszłym wieku | 20 | |
16 | Edukacja i profilaktyka - wyznacznikiem jakości życia seniorów | 15 | |
| Razem | 150 |
Ilość semestrów: 2
Liczba punktów ECTS: 30
Ilość godzin: 150h dydaktycznych (1h dydaktyczna = 45 minut zegarowych).
Dostawca usługi zastrzega sobie prawo do wprowadzenia zmian w programie studiów podyplomowych.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 400,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 400,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 22,67 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 22,67 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
dr n. med. dr n o zdr. Magdalena Wichary
W 2018 roku ukończyła Studia Doktoranckie w Wydziale Nauk o Zdrowiu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Posiada dyplom ukończenia studiów podyplomowych z Zarządzanie Zasobami Ludzkimi oraz Nadzoru Sanitarno-Epidemiologicznego. Nauczyciel akademicki w Wyższej Szkole Planowania Strategicznego w Dąbrowie Górniczej.
Wykładowca, szkoleniowiec, autor publikacji polskich i wystąpień międzynarodowych z zakresu pielęgniarstwa internistycznego, geriatrycznego i onkologicznego. Redaktor naczelna czasopisma Asclepius WSPS w Dąbrowie Górniczej.
Pracuje w Oddziale Chorób Wewnętrznych i Chemioterapii Onkologicznej w Samodzielnym Publicznym Szpitalu Klinicznym im. A. Mielęckiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.
Posiada aktualne doświadczenie zawodowe nabyte w ciągu ostatnich 5 lat i nadal.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik po wybranych zajęciach otrzyma materiały w formie prezentacji pdf.
Warunki uczestnictwa
- Złożenie kompletnej dokumentacji rekrutacyjnej zgodnie z wymaganiami uczelni (m.in. formularz zgłoszeniowy, podanie, kopia dyplomu ukończenia studiów wyższych)
- ukończone studia I lub II stopnia
- dokonanie zapisu również poprzez formularz dostępny na stronie internetowej dostawcy usługi
Informacje dodatkowe
- zajęcia realizowane są za pośrednictwem platformy MS Teams
- zapis na usługę za pośrednictwem Bazy Usług Rozwojowych nie jest wystarczający aby wziąć udział w usłudze. Uczestnik powinien dokonać również zapisu za pośrednictwem formularza na stronie internetowej dostawcy usługi
- proces walidacji jest rozdzielny z procesem kształcenia
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Minimalne wymagania sprzętowe dla komputera lub innego urządzenia do komunikacji zdalnej:
- Komputer stacjonarny lub laptop z dostępem do Internetu
- Działający mikrofon i kamera internetowa (mogą być wbudowane w laptopa)
Minimalne wymagania dotyczące łącza internetowego:
- Prędkość pobierania: 8 Mb/s
- Prędkość wysyłania: 8 Mb/s
- Opóźnienie (ping): 15 ms
Wymagane oprogramowanie do korzystania z materiałów i prezentacji:
- Zaleca się używanie najnowszej wersji przeglądarki Chrome, zarówno na komputerach z systemem Windows, jak i macOS.