Komunikacja w sytuacjach trudnych
Komunikacja w sytuacjach trudnych
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Sprzedaż
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie przeznaczone jest dla osób dorosłych, aktywnych zawodowo, które w swojej pracy mierzą się z trudnymi sytuacjami komunikacyjnymi, stresem i konfliktami. Adresatami usługi są:
- menedżerowie, liderzy i kierownicy zespołów, którzy odpowiadają za komunikację w zespole, rozwiązywanie sporów i udzielanie informacji zwrotnej,
- pracownicy działów HR, trenerzy i specjaliści ds. rozwoju, którzy wspierają kulturę otwartej i konstruktywnej komunikacji w organizacji,
- specjaliści i pracownicy liniowi pracujący w środowiskach o wysokim poziomie stresu, presji czasu lub w bezpośrednim kontakcie z klientem,
- osoby aspirujące do ról kierowniczych lub projektowych, które chcą wzmocnić swoje umiejętności komunikacyjne i asertywność w sytuacjach trudnych.
Uczestnikami mogą być osoby z różnych branż i szczebli organizacji, które chcą nauczyć się konstruktywnego reagowania w sytuacjach konfliktowych, udzielania i przyjmowania feedbacku oraz budowania komunikacji opartej na szacunku i skuteczności.
- Minimalna liczba uczestników6
- Maksymalna liczba uczestników12
- Data zakończenia rekrutacji03-11-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (zdalna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem usługi jest przygotowanie uczestników do samodzielnego prowadzenia trudnych rozmów i radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych w sposób konstruktywny i skuteczny. Uczestnicy uczą się asertywnej komunikacji, udzielania i przyjmowania informacji zwrotnej, przełamywania barier komunikacyjnych, reagowania na emocje oraz stosowania technik aktywnego słuchania i języka faktów w pracy.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Opisuje style komunikacji (uległy, agresywny, asertywny) oraz charakteryzuje ich konsekwencje w pracy zespołowej. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wymienia trzy style komunikacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji Uczestnik przedstawia skutki stosowania każdego stylu w relacjach zawodowych. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Formułuje komunikat „JA” w sytuacji konfliktowej oraz stosuje zasady konstruktywnej informacji zwrotnej. | Kryteria weryfikacji Konstruuje komunikat „JA” zgodnie z zasadą fakt–emocja–potrzeba. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Uczestnik odgrywa scenkę, w której udziela feedbacku bez ocen i obronności. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Buduje relacje oparte na zaufaniu poprzez udzielanie empatycznego feedbacku i utrzymywanie spokoju w sytuacji trudnej rozmowy. | Kryteria weryfikacji Demonstruje reakcję spokojną i rzeczową podczas symulowanej rozmowy w napięciu. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Udziela informacji zwrotnej w sposób empatyczny, z poszanowaniem rozmówcy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Moduł 1. Zasady dobrej komunikacji i aktywne słuchanie
Teoria:
• Proces komunikacji: intencja – komunikat – interpretacja
• Style komunikacji: uległy, agresywny, asertywny
• Słuchanie dla zrozumienia vs słuchanie dla odpowiedzi
Praktyka:
• Ćwiczenia: „Głuchy telefon”, parafraza, pytania otwarte
• Mini-symulacje rozmów 1:1
• Refleksja: co pomaga, a co psuje odbiór komunikatu?
Moduł 2. Komunikaty JA i informacja zwrotna
Teoria:
• Różnice: komunikat „TY” vs komunikat „JA”
• Feedback vs feedforward
• Zasady konstruktywnego przekazu informacji
Praktyka:
• Praca w trójkach: role A (udziela), B (słucha), C (obserwuje)
• Scenki z realnych sytuacji firmowych
• Analiza błędów + rekomendowane formuły
Moduł 3. Asertywność w trudnej komunikacji
Teoria:
• Asertywność – definicja i mity
• Style komunikacji i ich konsekwencje
• Narzędzia: „zdarta płyta”, granice, odmawianie, krytyka
Praktyka:
• Ćwiczenia: odmawianie, stawianie granic, reagowanie na naciski
• Zamiana komunikatu z „TY” na „JA”
• Mini-case’y: krytyka, presja czasu, nieproszona pomoc
Moduł 4. Feedback w relacjach zespołowych
Teoria:
• Fakty, emocje, potrzeby – model 4 elementów
• 3 pytania Sokratesa – sito informacji
• Zasady przyjmowania informacji zwrotnej
Praktyka:
• Symulacje sytuacji: konflikty, zaniedbania, brak reakcji
• Ćwiczenie: feedforward na przyszłość
• Runda wdrożeniowa: „Co mogę zastosować od jutra?”
Moduł 5. Bariery komunikacyjne i ich przełamywanie
Teoria:
• Etnocentryzm, stereotypy, emocje, brak spójności
• Przeciążenie, chaos informacyjny, nadinterpretacje
Praktyka:
• Analiza przykładów z zespołów uczestników
• Ćwiczenia w grupach: jak usunąć barierę?
• Techniki parafrazy i klaryfikacji
Moduł 6. Komunikacja w napięciu i konfliktach
Teoria:
• Mechanizmy eskalacji konfliktu
• Style reakcji: atak, wycofanie, unikanie, asertywność
• Kontrakt komunikacyjny – jak go wdrożyć
Praktyka:
• Case’y zespołowe: mikroagresja, chaos decyzyjny, podziały
• Praca w trójkach: „co mówisz – jak reagujesz – jaki efekt”
• Moderowana dyskusja i plan reakcji
Moduł 7. Trudne rozmowy i negocjacja stanowisk
Teoria:
• Fakty vs interpretacje
• Rozmowa korygująca i rozmowa rozwojowa
• Regulacja emocji własnych i drugiej strony
Praktyka:
• Symulacje jeden na jeden (realne scenariusze)
• Ćwiczenie: język faktów zamiast ocen
• Model rozmowy interwencyjnej
Moduł 8. Plan komunikacji + wdrożenie
Praktyka:
• Symulacja komunikacji kryzysowej lub konfliktowej
• Tworzenie „Kontraktu Komunikacyjnego” zespołu
• Indywidualny Action Plan: 3 zmiany w zachowaniu
• Runda końcowa: „Co zabieram dla siebie i zespołu?”
Walidacja
INFORMACJE:
- Usługa szkoleniowa realizoawna jest w godzinach zegarowych tj. 60 min.
- Podczas szklenia, przewidziana jest jedna, zaplanowana przerwa 30 minutowa, każdego dnia, oraz kilka mniejszych przerw, dostosowanych do tempa pracy grupy, oraz potrzeb uczestników i trenera.Przerwy w usłudze są wliczone w czas usługi rozwojowej. Uczestnik szkolenia ma możliwość merytorycznego kontaktu z trenerem również podczas przerw (w przypadku, gdyby uczestnik nie chciał skorzystać z danej przerwy). Walidacja i przerwy wliczają się w czas trwania usługi.
- Liczebność grupy szkoleniowej określonej w karcie usługi nie może być większa niż 16 osób.
- Zostanie zastosowana rozdzielność szkolenia od walidacji - rozdzielność osobowa. Osoba szkoląca nie ocenia wiedzy i umiejętności swoich kursantów w zakresie, w którym nauczała. Końcową walidację prowadzi odrębna osoba.
- Po zakończeniu udziału w usłudze szkoleniowej, Uczestnik/Uczestniczka otrzyma zaświadczenie o jego ukończeniu oraz dokona oceny usługi w BUR.
- Warunkiem otrzymania refundacji jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć usługi rozwojowej oraz zaliczenie zajęć, np. w formie testu wiedzy, testu kompetencyjnego, zadań praktycznych do wykonania lub innych form zaliczenia zajęć.
- Podczas szkolenia odbędzie się: 4 h zajęć teoretycznych, 10,5 godzin praktycznych; 1 h przerwy; 0,5 h walidacji.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 11 Zasady dobrej komunikacji i aktywne słuchanie | Prowadzący Katarzyna Pachocka | Data realizacji zajęć 04-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 11 Komunikaty JA i informacja zwrotna | Prowadzący Klaudia Szajdecka | Data realizacji zajęć 04-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 11 PRZERWA | Prowadzący Katarzyna Pachocka | Data realizacji zajęć 04-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 11 Asertywność w trudnej komunikacji | Prowadzący Katarzyna Pachocka | Data realizacji zajęć 04-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 11 Feedback w relacjach zespołowych | Prowadzący Klaudia Szajdecka | Data realizacji zajęć 04-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 02:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 11 Bariery komunikacyjne i ich przełamywanie | Prowadzący Katarzyna Pachocka | Data realizacji zajęć 05-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 11 Komunikacja w napięciu i konfliktach | Prowadzący Klaudia Szajdecka | Data realizacji zajęć 05-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 11 PRZERWA | Prowadzący Klaudia Szajdecka | Data realizacji zajęć 05-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 11 Trudne rozmowy i negocjacja stanowisk | Prowadzący Katarzyna Pachocka | Data realizacji zajęć 05-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 11 Plan komunikacji i wdrożenie | Prowadzący Klaudia Szajdecka | Data realizacji zajęć 05-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 11 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 05-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 6 150,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 384,38 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 312,50 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Klaudia Szajdecka
Trenerka wystąpień publicznych, mentorka biznesowa i aktywna mówczyni. Członkini Stowarzyszenia Profesjonalnych Mówców i Mówczyń. Ekspertka w dziedzinie storytellingu, nowoczesnych prezentacji biznesowych oraz komunikacji wpływu.
Wspiera osoby na różnych etapach rozwoju zawodowego – od specjalistów po kadrę zarządzającą – w budowaniu autentycznego, spójnego i angażującego przekazu, zarówno na scenie, jak i w środowisku online. W swojej pracy łączy wiedzę managerską, narzędzia komunikacyjne i nowoczesne technologie (w tym AI), by rozwijać kompetencje prezentacyjne uczestników.
Ceni praktykę, szczerość i skuteczność – jej warsztaty to przestrzeń intensywnego treningu, indywidualnej informacji zwrotnej oraz odkrywania własnego stylu występowania.
Trener prowadzący zajęcia posiada co najmniej 120 godzinne doświadczenie w prowadzeniu szkoleń o podobnej tematyce dla osób dorosłych w ostatnich dwóch latach (24 miesiącach) wstecz od dnia rozpoczęcia szkolenia.
Katarzyna Pachocka
Trenerka wystąpień publicznych, konsultantka komunikacji i mentorka biznesowa. Członkini Stowarzyszenia Profesjonalnych Mówców i Mówczyń oraz międzynarodowej sieci Premium Speakers. Specjalizuje się w komunikacji opartej na narracji, sile wyrazu i ekspresji scenicznej.
Z pasją wspiera osoby pracujące w środowiskach biznesowych, które chcą mówić z większą pewnością siebie, wyraźnie przekazywać swoje idee i budować spójny, wpływowy wizerunek. Jej warsztaty łączą konkretne umiejętności, uważność na indywidualne potrzeby uczestników oraz bezpieczną przestrzeń do praktyki i rozwoju.
W pracy trenerskiej łączy wiedzę z zakresu technik scenicznych, praktyczne doświadczenie wystąpień przed dużą publicznością oraz znajomość nowoczesnych narzędzi cyfrowych – w tym rozwiązań opartych na AI.
Trener prowadzący zajęcia posiada co najmniej 120 godzinne doświadczenie w prowadzeniu szkoleń o podobnej tematyce dla osób dorosłych w ostatnich dwóch latach (24 miesiącach) wstecz od dnia rozpoczęcia szkolenia.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- Materiały szkoleniowe
- Zaświadczenie ukończenie szkolenia
Warunki uczestnictwa
Po zakończeniu usługi uczestnik otrzymuje certyfikat ukończenia szkolenia, a warunkiem jego uzyskania jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć usługi rozwojowej. Zostanie zachowana rozdzielność funkcji pomiędzy procesem kształcenia a walidacją.
Informacje dodatkowe
Usługa Szkoleniowa została stworzona na podstawie licencji GetResponse zakupionej z dofinansowaniem projektu "USŁUGIROZWOJOWE 4.0 – wsparcie podmiotów BUR w obszarze tworzenia, rozwoju i sprzedaży nowych form usług rozwojowych lub wykorzystaniu nowych technologii" nr FERS.01.03-IP.09-0015/23.
Podstawy prawne zwolnienia z VAT: Rozporządzenie Ministra Finansów z dn. 20.12.2013 r. paragraf 3 ust 1 pkt.14. Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego , finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Wymagania sprzętowe urządzenia uczestnika: Komputer stacjonarny lub laptop (zalecane) z systemem:
Kamera internetowa (wbudowana lub zewnętrzna), umożliwiająca udział w wideokonferencji. Mikrofon i głośniki lub słuchawki z mikrofonem – zapewniające dobrą jakość dźwięku bez zakłóceń. Minimalne parametry sprzętowe:
Minimalne wymagania dotyczące łącza internetowego:
Oprogramowanie i narzędzia niezbędne do uczestnictwa: 🔹 Platforma wideokonferencyjna: Rekomendowana: Microsoft Teams 🔹 Dostęp do materiałów dydaktycznych: Materiały przekazywane będą za pośrednictwem:
🔹 Wymagane oprogramowanie:
Dodatkowe wymagania organizacyjne: Uczestnik powinien:
|