Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób w spektrum autyzmu - studia podyplomowe
Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób w spektrum autyzmu - studia podyplomowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Studia podyplomowe skierowane do osób:
- pragnących zdobyć przygotowanie do pracy w przedszkolach, szkołach i placówkach specjalnych oraz ogólnodostępnych sprofilowanych na kształcenie osób z niepełnosprawnością intelektualną, wymagających wsparcia i pomocy w przekraczaniu różnorodnych trudności utrudniających im rozwój i funkcjonowanie społeczne,
- pracujących w obszarze edukacji i opieki społecznej- nauczycieli wszystkich szczebli edukacyjnych, terapeutów, pedagogów, psychologów, wychowawców, pracowników ośrodków i domów pomocy społecznej oraz pozostałych placówek świadczących usługi dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników40
- Data zakończenia rekrutacji08-10-2026
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi465
Cel
Cel
Cel edukacyjny
potwierdza przygotowanie uczestników do wykonywania zawodu nauczyciela osóbz niepełnosprawnością intelektualną, który może podjąć pracę w szkolnictwie specjalnym
i ogólnodostępnym oraz w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i poradniach specjalistycznych
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Absolwent posiada wiedzę z zakresu organizacji procesu kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasad, metod, procesu kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dzieci i uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju, zasad ewaluacji i efektywności podejmowanych działań edukacyjnych. | Kryteria weryfikacji Absolwent rozumie, jak planować, organizować i prowadzić edukację uczniów, którzy wymagają dodatkowego wsparcia (np. dzieci z niepełnosprawnościami, zaburzeniami rozwojowymi, trudnościami w uczeniu się, czy uzdolnionych). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Absolwent zna różne strategie pracy z uczniami o odmiennych potrzebach. Wie, jakie metody dydaktyczne i wychowawcze można stosować (np. metoda małych kroków, praca polisensoryczna, indywidualizacja, wykorzystanie technologii wspomagających), oraz jakie zasady (np. inkluzyjność, dostosowanie wymagań, tworzenie atmosfery akceptacji) należy uwzględnić, by proces nauczania był skuteczny. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Absolwent wie, jak monitorować postępy ucznia, oceniać skuteczność zastosowanych metod i form wsparcia, a w razie potrzeby modyfikować swoje działania. Umie stosować narzędzia diagnozy i ewaluacji , aby sprawdzić, czy podejmowane działania naprawdę wspierają rozwój ucznia. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent posiada wiedzę z zakresu procedur badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej. | Kryteria weryfikacji Absolwent identyfikuje sposoby diagnozowania dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, np. obserwację, wywiad, testy pedagogiczne czy psychologiczne. Potrafi rozpoznać trudności, potrzeby i mocne strony dziecka, aby dobrać odpowiednie metody pracy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Absolwent wyjaśnia, jak prowadzić badania naukowe i eksperymenty pedagogiczne, np. sprawdzanie skuteczności nowych metod dydaktycznych czy programów wspierających rozwój. Rozumie zasady planowania, prowadzenia i analizowania wyników badań w obszarze pedagogiki specjalnej. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent posiada wiedzę z zakresu wybranych metod oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego dzieci i uczniów oraz czynników środowiskowych wpływających na to funkcjonowanie. | Kryteria weryfikacji Absolwent zna narzędzia i techniki diagnozowania postępów w nauce, trudności w uczeniu się i sposobów przyswajania wiedzy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Absolwent ma wiedzę o sposobach badania sprawności, zdrowia, rozwoju motorycznego, a także ograniczeń wynikających z niepełnosprawności. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Absolwent definiuje metody diagnozowania emocji, zachowań, procesów poznawczych i możliwości intelektualnych dziecka, potrafi ocenić, jak dziecko funkcjonuje w grupie rówieśniczej, w rodzinie, jak radzi sobie w relacjach społecznych. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty, w których jest odbywana praktyka, w szczególności zna i rozumie zadania opiekuńczo- -wychowawcze, organizację pracy, zakresy zadań pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji. | Kryteria weryfikacji Absolwent zna strukturę organizacyjną, przepisy regulujące pracę i codzienne funkcjonowanie placówki, rozumie, że oprócz nauczania, placówka pełni rolę opiekuńczą i wychowawczą: zapewnia bezpieczeństwo, wspiera rozwój emocjonalny, społeczny i moralny dzieci. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Absolwent wyjaśnia zasady planowania zajęć, organizowania czasu pracy uczniów i nauczycieli, harmonogramy oraz procedury obowiązujące w placówce, wie, jakie obowiązki mają nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy, psychologowie, dyrekcja oraz pracownicy administracyjni i obsługi. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Absolwent rozumie, że w proces edukacji zaangażowani są nie tylko nauczyciele i uczniowie, ale także rodzice, specjaliści oraz cała społeczność szkolna. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent posiada wiedzę z zakresu podstaw edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, zna i rozumie cele, zadania, przedmiot pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną – ujęcie historyczne; koncepcje, modele i definicje niepełnosprawności intelektualnej; miejsce ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w systemach edukacji w Polsce i innych państwach; zagadnienie osobowości i zakres kompetencji nauczyciela (wychowawcy); potrzeby i zadania rozwojowe osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnych okresach życia; zagadnienia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną, rolę rodziny tego dziecka oraz systemy wsparcia społecznego; | Kryteria weryfikacji Absolwent zna podstawowe pojęcia i zagadnienia związane z edukacją i rehabilitacją osób z niepełnosprawnością intelektualną. Rozumie, że rehabilitacja obejmuje nie tylko usprawnianie funkcji poznawczych, fizycznych czy społecznych, ale także dążenie do maksymalnej samodzielności i jakości życia jednostki. Edukacja natomiast ma charakter zindywidualizowany i powinna być dostosowana do możliwości oraz potrzeb dziecka lub osoby dorosłej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Absolwent zna różne sposoby rozumienia niepełnosprawności intelektualnej: medyczny, psychologiczny, społeczny i biopsychospołeczny. Potrafi także wyjaśnić, czym jest stopniowanie niepełnosprawności intelektualnej (lekka, umiarkowana, znaczna, głęboka) oraz jakie są kryteria diagnostyczne. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Absolwent posiada wszechstronną wiedzę zarówno teoretyczną, jak i praktyczną, pozwalającą rozumieć specyfikę funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz podejmować działania edukacyjne, wychowawcze i rehabilitacyjne we współpracy z rodziną, szkołą i środowiskiem społecznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent zna i rozumie prawne aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną: zasady orzekania o niepełnosprawności, zagadnienie ubezwłasnowolnienia, rolę ulg i udogodnień, regulacje w zakresie organizacji edukacji i wsparcia społecznego tych osób. | Kryteria weryfikacji Absolwent zna procedury i podstawy prawne dotyczące orzekania o niepełnosprawności: rozumie różnicę między orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności (lekki, umiarkowany, znaczny) wydawanym przez powiatowe/wojewódzkie zespoły ds. orzekania, a orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydawanym przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, wie, że orzeczenie daje podstawę do uzyskania różnorodnych form wsparcia: edukacyjnego, społecznego, finansowego, rehabilitacyjnego, zna przepisy regulujące kwestie orzekania, m.in. ustawę o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych czy akty wykonawcze. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Absolwent zna przepisy określające: zasady wydawania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, funkcjonowanie szkół i placówek specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych z dostosowanymi programami, prawa ucznia z niepełnosprawnością intelektualną do indywidualizacji procesu nauczania, pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wsparcia nauczyciela wspomagającego, akty prawne regulujące te kwestie, w tym Prawo oświatowe oraz odpowiednie rozporządzenia Ministra Edukacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent posiada wiedzę z zakresu organizacji i specyfiki kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na II i III etapie edukacyjnym; zadań nauczyciela – wychowawcy na rożnych etapach edukacyjnych; zasad i reguł pracy dydaktyczno-wychowawczej; celów, treści kształcenia, środków dydaktycznych, metod kształcenia, form organizacji zajęć, zajęć pozalekcyjnych, wsparcia metodycznego nauczyciela, strategii organizowania zajęć w różnych formach edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, w tym z dodatkowymi sprzężonymi zaburzeniami; metodycznych aspektów błędów wychowawczych oraz współpracy z rodzicami lub opiekunami uczniów i specjalistami. | Kryteria weryfikacji Absolwent zna: II etap edukacyjny (klasy IV–VI szkoły podstawowej) – cele to rozwój podstawowych umiejętności szkolnych, społecznych i komunikacyjnych, nauka funkcjonowania w grupie rówieśniczej, wprowadzanie do bardziej złożonych treści dydaktycznych w formie dostosowanej do możliwości ucznia oraz III etap edukacyjny (klasy VII–VIII szkoły podstawowej) – akcent pada na przygotowanie do życia w społeczeństwie, rozwój samodzielności, orientację zawodową i praktyczne przygotowanie do dalszej edukacji lub przyszłej aktywności zawodowej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Absolwent wie, że rola nauczyciela zmienia się wraz z wiekiem ucznia: na etapie młodszym – wspiera adaptację dziecka w środowisku szkolnym, kształtuje podstawowe nawyki uczenia się, rozwija motywację i poczucie własnej wartości, na etapie starszym – pomaga w odkrywaniu mocnych stron, rozwija umiejętności praktyczne, przygotowuje do dalszej edukacji i aktywności społecznej, wspiera proces dojrzewania i kształtowania tożsamości. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Absolwent rozumie potrzebę: korzystania z pomocy specjalistów, stosowania strategii kompensacyjnych, pracy w warunkach edukacji specjalnej, integracyjnej i inkluzyjnej, planowania zajęć z uwzględnieniem uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent zna i rozumie zadania charakterystyczne dla przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają; zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu, uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi; organizację, statut i plan pracy przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz program wychowawczo-profilaktyczny. | Kryteria weryfikacji Absolwent rozumie także, że pzredszkola, szkoły, placówki oświatowe funkcjonują w określonym środowisku społecznym, kulturowym i lokalnym, co wpływa na ich zadania (np. współpraca ze środowiskiem rodzinnym, instytucjami pomocy społecznej, organizacjami pozarządowymi). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Absolwent zna przepisy prawa i praktyczne procedury związane z: bezpieczeństwem fizycznym, bezpieczeństwem psychicznym i społecznym, odpowiedzialnością prawną nauczyciela i dyrektora, zasadami postępowania poza szkołą/przedszkolem. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Absolwent posiada wiedzę o funkcjach i zadaniach placówek systemu oświaty, zasadach bezpieczeństwa, organizacji pracy i dokumentach regulujących działalność przedszkola czy szkoły. Dzięki temu rozumie, jak tworzyć bezpieczne, sprzyjające rozwojowi i dobrze zorganizowane środowisko edukacyjne. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent potrafi indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści nauczania do potrzeb dzieci i uczniów, zwiększać umiejętności poznawcze, kompetencje społeczne i integrację rówieśniczą. | Kryteria weryfikacji Absolwent umie dostosować poziom trudności i rodzaj aktywności do możliwości, zainteresowań i tempa pracy poszczególnych uczniów. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent dobiera metody pracy (np. zabawowe, projektowe, praktyczne, multimedialne) oraz treści (zakres materiału, przykłady, kontekst) w taki sposób, by były one atrakcyjne i zrozumiałe dla uczniów o różnych potrzebach – w tym także tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Absolwent dba o to, aby każde dziecko, niezależnie od zdolności, trudności, czy statusu społecznego, czuło się częścią klasy. Absolwent powinien potrafić wspierać więzi koleżeńskie, przeciwdziałać wykluczeniu i budować poczucie wspólnoty w grupie. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent potrafi analizować dokumenty i prace dziecka i ucznia pod kątem określenia jego możliwości i specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz środowiskowych uwarunkowań jego funkcjonowania. | Kryteria weryfikacji Absolwent potrafi wyciągać wnioski z dokumentacji szkolnej, opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznych, zeszytów, testów, prac plastycznych czy innych wytworów ucznia, by na tej podstawie wskazać mocne strony ucznia, trudności w uczeniu się, tempo pracy czy potrzebę dodatkowego wsparcia. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent bierze pod uwagę wpływ rodziny, sytuacji domowej, rówieśników czy środowiska lokalnego na rozwój i zachowanie dziecka. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent potrafi dokonać analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. | Kryteria weryfikacji Absolwent potrafi rozpoznać i opisać zdarzenia wychowawcze, dydaktyczne lub opiekuńcze, jakie mają miejsce w szkole, przedszkolu czy placówce oświatowej,zidentyfikować ich przyczyny i uwarunkowaniauwzględniać kontekst społeczny i psychologiczny a także uwarunkowania instytucjonalne i prawne. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent jest przygotowany, by analizować przebieg lekcji, zajęć wychowawczych, rozmów z uczniem, sytuacji konfliktowych, interpretować trudności w nauce, zachowania niepożądane, problemy w relacjach rówieśniczych, formułować propozycje rozwiązań i rozwijać własne kompetencje refleksyjne i krytyczne. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent potrafi analizować psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną; prezentować kryteria definiowania niepełnosprawności intelektualnej w psychologii klinicznej; określać genezę niepełnosprawności intelektualnej; stosować podstawy diagnostyki; analizować i stosować psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną; stosować wybrane metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej. | Kryteria weryfikacji Absolwent potrafi łączyć wiedzę teoretyczną z praktyką psychologiczną, analizując przyczyny i skutki niepełnosprawności intelektualnej, stosując narzędzia diagnostyczne i dobierając właściwe formy terapii i rehabilitacji, które wspierają rozwój oraz integrację społeczną osób z tą niepełnosprawnością. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent zna podstawowe procedury diagnostyczne: obserwacja zachowania i funkcjonowania ucznia, wywiad z rodzicami/opiekunami, testy psychologiczne i diagnoza funkcjonalna. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Absolwent zna i potrafi stosować metody stymulacji rozwoju poznawczego, trening umiejętności społecznych, techniki relaksacyjne i regulacji emocji, indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent potrafi analizować kulturowe i społeczne aspekty niepełnosprawności intelektualnej; określać jakość życia osób z niepełnosprawnością intelektualną, w tym rolę czynników społeczno-kulturowych; prezentować strategie destygmatyzacji i destereotypizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych; analizować partycypację społeczną jako legitymizację praw osób z niepełnosprawnością intelektualną. | Kryteria weryfikacji Absolwent posiada kompetencje do analizowania społeczno-kulturowego wymiaru niepełnosprawności intelektualnej, potrafi oceniać jakość życia w perspektywie społecznej, stosować strategie przeciwdziałania stygmatyzacji i stereotypizacji oraz wspierać partycypację społeczną osób z niepełnosprawnością jako fundament ich praw obywatelskich. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent potrafi dostrzegać, że niepełnosprawność intelektualna nie jest wyłącznie zjawiskiem medycznym czy psychologicznym, lecz również społecznym i kulturowym, analizować, jak stereotypy, uprzedzenia, normy kulturowe czy wartości wpływają na postrzeganie i traktowanie osób z niepełnosprawnością, wskazywać bariery społeczne i kulturowe (np. brak dostępności, negatywne nastawienia, marginalizacja) oraz możliwości ich przełamywania. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent potrafi analizować metodykę nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w edukacji wczesnoszkolnej; analizować i realizować podstawę programową kształcenia ogólnego w szkole podstawowej (klasy I–III), dokonywać adaptacji treści nauczania i ich realizacji w stosunku do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim; analizować paradygmat konstruktywistyczny; analizować metodykę nauczania wczesnoszkolnego w zakresie różnych obszarów edukacji; analizować i stosować specjalistyczne rozwiązania, ze szczególnym uwzględnieniem nauki czytania i pisania oraz edukacji matematycznej; stosować metodę ośrodków pracy jako propozycję pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na I etapie edukacyjnym; konstruować i ewaluować indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne na I etapie edukacyjnym; | Kryteria weryfikacji Absolwent posiada praktyczne kompetencje do planowania, realizowania i oceniania procesu edukacyjnego w klasach I–III z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, potrafi dostosować treści i metody nauczania, a także tworzyć i ewaluować indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent potrafi dostosowywać tempo, poziom trudności i formę zajęć do możliwości uczniów, wskazywać specyficzne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci z niepełnosprawnością intelektualną oraz proponować adekwatne rozwiązania metodyczne. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Absolwent rozumie, że w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną konstruktywizm oznacza opieranie się na praktycznym działaniu, realnych sytuacjach życiowych i stopniowym odkrywaniu wiedzy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent jest gotów do wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej. | Kryteria weryfikacji Absolwent nie działa rutynowo, lecz potrafi analizować swoje doświadczenia, wyciągać wnioski, oceniać skuteczność działań i w razie potrzeby je modyfikować. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent rozumie, że jego praca ma charakter odpowiedzialny społecznie i wymaga: stałego rozwoju zawodowego,etycznego postępowania,rzetelności i dbałości o wysoką jakość działań,poszanowania praw i potrzeb uczniów oraz współpracy z rodzicami i innymi specjalistami. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent ma świadomość przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu diagnostycznego i postdiagnostycznego. | Kryteria weryfikacji Absolwent wie, że decyzje, które podejmuje, mają realny wpływ na życie i rozwój dziecka, dlatego muszą być przemyślane i oparte na wiedzy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent rozumie, że diagnoza (np. pedagogiczna czy psychologiczno-pedagogiczna) wymaga odpowiedniego planu: doboru metod, narzędzi, analizy dokumentów i współpracy ze specjalistami. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Absolwent znając diagnozę, potrafi zaplanować dalsze działania: wsparcie edukacyjne, wychowawcze, terapeutyczne, a także monitorowanie efektów i modyfikowanie pracy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent rozumie potrzebę autorefleksji nad rozwojem zawodowym. | Kryteria weryfikacji Absolwent rozumie potrzebę autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym oraz potrafi analizować swoje doświadczenia w celu doskonalenia kompetencji i podnoszenia jakości pracy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent ma świadomość konieczności autorefleksji nad rozwojem zawodowym oraz jest gotów do systematycznego doskonalenia własnych kompetencji. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy. | Kryteria weryfikacji Absolwent posiada umiejętność okazywania empatii dzieciom i uczniom, którzy potrzebują wsparcia emocjonalnego i pomocy w trudnych sytuacjach, dostosowując formy reakcji do indywidualnych potrzeb wychowanków. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent wykazuje postawę prospołeczną, otwartość na różnorodność i szacunek wobec innych osób. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent posiada umiejętność skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. | Kryteria weryfikacji Absolwent posiada umiejętność skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz nauczycielami, traktując współpracę jako źródło poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności praktycznych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent jest gotów do okazywania empatii i wsparcia osobom potrzebującym, w szczególności dzieciom i uczniom. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęKarkonoska Akademia Nauk Stosowanych w Jeleniej Górze
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoKarkonoska Akademia Nauk Stosowanych w Jeleniej Górze
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Program studiów:
I. Moduł kształcenia kierunkowego:
- Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej i klinicznej
- Diagnostyka w pedagogice specjalnej
- Dydaktyka specjalna
II. Moduł przygotowania merytorycznego:
- Podstawy pedagogiki specjalnej
- Regulacje prawne pomocy dziecku i rodzinie
- Kulturowe i społeczne aspekty niepełnosprawności intelektualnej
- Technologie informacyjne w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
- Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci
- Medyczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Rodzaje i metody wsparcia rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną
- Rewalidacja
- Psychologiczne aspekty edukacji
- Psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Wpływ wrodzonych i nabytych chorób na rozwój mowy u dzieci do 6 r.
- Ocena funkcjonalna
- Spektrum autyzmu – wczesne rozpoznawanie i metody terapii
- Seminarium
- Praca dyplomowa
III. Moduł przygotowania dydaktyczno-metodycznego:
- Praca z klasą zróżnicowaną
- Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
- Metodyka procesu edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
- Metodyka procesu edukacji osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną
- Metodyka procesu edukacji z osobami ze sprzężoną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną
- Metody kształcenia kompetencji społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Doradztwo zawodowe dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
IV. Moduł praktyk zawodowych:
- Praktyka zawodowa w zakresie dydaktyki specjalnej oraz diagnostyki w pedagogice specjalnej
- Praktyka zawodowa w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
Program kształcenia obejmuje najistotniejsze zagadnienia z psychopedagogicznych podstaw, zaburzeń rozwojowych dzieci i młodzieży, specyfiki terapii pedagogicznej oraz projektowania pracy korekcyjno-kompensacyjnej.
Forma studiów: hybrydowe (stacjonarne ze zdalnymi w czasie rzeczywistym)
Czas trwania: 3 semestry
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 465 (w tym 165 godzin zajęć teoretycznych i 300 godzin zajęć praktycznych)
Liczba punktów ECTS - 60 punktów
Zajęcia odbywają się w sobotę i w niedzielę w godz. 9.00-15.00
Godziny zajęć podane w harmonogramie są godzinami zegarowymi, zawierają dwie przerwy po 10 minut oraz jedną 30 minutową. Przerwy nie są wliczane w czas trwania usługi rozwojowej.
Liczba godzin programowych jest podana w godzinach dydaktycznych.
Harmonogram zjazdów zostanie upubliczniony 7 dni przed rozpoczęciem zajęć.
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów, ćwiczeń i warsztatów. Student zobowiązany jest do odbycia praktyki zawodowej w wymiarze 60 godzin na drugim semestrze oraz 120 godzin na trzecim semestrze.
Walidacja: każdy przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, w 3 semestrze przewidziane jest napisanie pracy dyplomowej. W trakcie trwania usługi rozwojowej zostanie przeprowadzona weryfikacja postępów oraz ocena osiągnięcia efektów uczenia się w formie testów.
Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z przepisami, jakie zostały określone przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
|---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. | ||||||
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 10 950,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 10 950,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 23,55 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 23,55 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 0,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
dr Anna Dzikomska-Kaczan
dr Celina Witkowska
W swojej dotychczasowej karierze zawodowej jest mocno związana z osobami niepełnosprawnymi oraz osobami posiadającymi różnorakie dysfunkcje. Jej wcześniejsze wykształcenie medyczne (położnictwo), pozwala na holistyczne spojrzenie na osobę dziecka. Ponadto jest nauczycielem dyplomowanym z 30-letnim stażem dydaktycznym. Z powyższą sferą związane są jej publikacje. Za swoją działalność na terenie województwa dolnośląskiego – została odznaczona odznaką „Przyjaciela dziecka” przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Legnicy.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy studiów podyplomowych uzyskają od prowadzących materiały dydaktyczne: opracowania autorskie, skrypty, prezentacje. Materiały są przygotowywane do każdych zajęć przez prowadzących oraz przesyłane w formie elektronicznej na adres e-mail uczestnika studiów podyplomowych.
Informacje dodatkowe
Szczegółowe informacje dostępne na stronie: https://kans.pl/kierunek/edukacja-i-rehabilitacja-osob-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna-planowane-uruchomienie-studiow-11102025r
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Platforma Microsoft Teams (aplikacja desktopowa lub uruchamiana w przeglądarce internetowej). Minimalne wymagania dla aplikacji desktopowej dla komputera PC z systemem Windows: Procesor minimum 1.1 Ghz lub szybszy, dwa rdzenie. Pamięć: 4.0 GB RAM. Dysk twardy: minimum 3 GB dostępnej pamięci. Monitor: minimalna rozdzielczość 1024x768. System operacyjny: Windows 10, Windows 11. Wideo: kamera USB 2.0 z mikrofonem, Minimalne wymagania dla aplikacji Teams dla komputera Mac: Procesor: Intel Core Duo. Pamięć: 4 GB RAM, Dysk twardy: minimum 1.5 GB dostępnego miejsca, Monitor: rozdzielczość 1280x80, System operacyjny: macOS w jednej z trzech najnowszych wersji. Wideo: kompatybilna kamera internetowa z mikrofonem. Minimalne wymagania dla aplikacji Teams na urządzenia mobilne: Android: tablet lub telefon z systemem Android: jedna z 3 ostatnich wersji systemu Android. Telefon lub tablet z systemem iOS: limitowane do dwóch ostatnich najnowszych wersji systemu iOS. Wymagania dotyczące uruchomienia aplikacji w przeglądarce internetowej: wspierane przeglądarki: Microsoft Edge, Google Chrome, Safari 15+, Wymagania dotyczące łącza internetowego: minimum 2 Mbps download/upload.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe