Behawiorysta Zoopsycholog Intensive
Behawiorysta Zoopsycholog Intensive
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaEkologia i rolnictwo / Weterynaria
- Grupa docelowa usługi
Osoby pełnoletnie posiadające wykształcenie średnie. Kurs bazowy -przygotowuje do zawodu od podstaw (nie ma obowiązku posiadania wcześniejszego wykształcenia kierunkowego). Szczególnie polecany absolwentom studiów licencjackich, inżynierskich i magisterskich wszystkich kierunków studiów, a zwłaszcza biologicznych, zootechnicznych i rolniczych. Kurs szczególnie polecany studentom medycyny weterynaryjnej, lekarzom weterynarii i technikom weterynarii, a także groomerom, trenerom i wszelkim innym zawodom powiązanym z pracą ze zwierzętami jako uzupełnienie wiedzy o zachowaniu zwierząt. Mile widziani wolontariusze udzielający się w schroniskach i fundacjach działających na rzecz bezdomnych zwierząt.
- Minimalna liczba uczestników25
- Maksymalna liczba uczestników50
- Data zakończenia rekrutacji13-10-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (zdalna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi200
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno-Szkoleniowych (MSUES) - wersja 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Dyplomowani Behawioryści-Zoopsycholodzy będą mogli:- prowadzić własną działalność opartą o konsultacje behawioralne
- znaleźć zatrudnienie w schroniskach i lecznicach dla zwierząt
- pracować w ośrodkach szkoleniowych, w hodowlach zwierząt rasowych
- pracować w firmach produkujących artykuły dla zwierząt, sklepach zoologicznych etc.
- udzielać pierwszej pomocy przedmedycznej dla zwierząt
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik:– przeprowadzi wywiad behawioralny; – zastosuje niezbędne algorytmy diagnostyczne; – postawi diagnozę zaburzeń behawioralnych; – przygotuje plan terapii behawioralnej; – przeprowadzi obserwacje i funkcjonalną analizę zachowania; – zastosuje odpowiednią suplementację zaburzeń behawioralnych; – oceni stan zdrowia zwierzęcia, jego dietę i zabezpieczenie potrzeb; – przeprowadzi terapię behawioralną; – przeprowadzi samodzielnie konsultacje; | Kryteria weryfikacji - przeprowadza wywiad behawioralny zgodnie z zasadami i metodologią- wykorzystuje poznane algorytmy i stawia poprawną diagnozę - stosuje odpowiednią suplementację właściwą do postawionej diagnozy - przygotowuje dopasowaną do jednostki terapię spójną z diagnozą i suplementacją | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Moduł 1 – Teoria
Blok 1 Biologiczne mechanizmy zachowania się zwierząt
Anatomia i fizjologia psów i kotów. Podstawy anatomii i fizjologii psów i kotów Układ pokarmowy. Układ oddechowy. Układ krwionośny. Układ hormonalny. Układ wydalniczy. Układ nerwowy. Układ powłokowy. Układ rozrodczy: żeński i męski. Układ ruchowy. Najważniejsze różnice między gatunkami. (zajęcia online)
Neuropsychologia i biologiczne mechanizmy zachowania się zwierząt. Budowa układu nerwowego.
Podstawy genetyki
Profilaktyka weterynaryjna. Kalendarz szczepień szczeniąt – wg World Small Animal Veterinary Association, program standardowy, program wczesny, program późny. Szczepienie przeciwko wściekliźnie. Szczepienia dodatkowe. Choroby zakaźne; nosówka, parwowiroza, kaszel kenelowy, Zakaźne zapalenie wątroby psów (choroba Rubartha), wścieklizna, białaczka kotów, wirusowe zapalenie nosa i tchawicy kotów, kaliciwiroza kotów, panleukopenia kotów. Profilaktyka przeciw ekto- i endo-pasożytom. Choroby pasożytnicze. Choroby wektorowe (przenoszone przez komary i kleszcze).
Wpływ choroby na zachowanie. Wpływ choroby układowej na zachowanie. Schematy postępowania oraz schematy różnicujące zaburzenia zachowania i choroby. Pojęcie bólu.
Rytmika czynności fizjologicznych. Rola snu.
Hormony i ich działanie. Gruczoły wydzielania wewnętrznego i syntetyzowane przez nie hormony. Wpływ hormonów na zachowanie.Najczęstsze zaburzenia wydzielania gruczołów dokrewnych u zwierząt; niedoczynność tarczycy, nadczynność tarczycy, cukrzyca, choroba Cushinga. Hormonozależne choroby nowotworowe. Różnica pomiędzy kastracją a sterylizacją. Wady i zalety kastracjii sterylizacji.
Pamięć, myślenie, inteligencja.
Emocje (Jaak Panksepp). Learning->wanting->liking system.
Blok 2 Podstawy etologii
Podstawowe pojęcia: behawioryzm, behawior, zachowanie, instynkt, popęd, motywacja, motyw, napięcie motywacyjne, podział popędów, konflikt popędów.
Stres jako stan mobilizacji całego organizmu w koncepcji Sely’ego. Pojęcie homeostazy. Strategie przetrwania i czynności ochronne.
Emocje – Strach, niepokój, lęk i fobia, agresja, terytorializm - biologiczne podstawy.
Pojęcie dobrostanu w świetle obecnego prawa.
Pochodzenie psów i kotów. Proces domestykacji- najnowsze badania. Teoria dominacji- fakty i mity.
Pojęcie temperamentu i osobowości. Metody oceny (C-BARQ, DMA)
Blok 3 Proces uczenia
Rodzaje, procesy i mechanizmy uczenia się. Habituacja.
Warunkowanie klasyczne i instrumentalne. Kwadrat wzmocnień. Pojęcie kary i nagrody. Pozytywność i negatywność kar i nagród. Nabywanie, wygaszanie i samorzutne odnowienie, generalizacja bodźca, różnicowanie bodźców.
Rytualizacja i nawyki.
Wyuczona bezradność.
Teoria uczenia i modyfikacji zachowań
Blok 4 Zachowanie się psów i kotów
Behawior psów: Zoosemiotyka – działanie zmysłów i analiza sygnałów w świecie psów. Ewolucja zachowań i rozwój umysłowy
Behawior kotów: Zoosemiotyka – działanie zmysłów i analiza sygnałów w świecie kotów. Ewolucja zachowań i rozwój umysłowy
Ocena zachowania i stanu emocjonalnego. Bateria testów (ang. test batteries), ocena indywidualna psa za pomocą kwestionariusza(ang. ratings of individual dog), obserwacje prowadzone w warunkach naturalnych (ang. observational tests) oraz ocena eksperta poszczególnych ras (ang. expert ratings of breed prototypes). Wykorzystanie narzędzi diagnostycznych: modelu EMRA (COAPE®),kwestionariusza C-BARQ, kwestionariusz Ethoplanet- Behavioural NEW® (ang.
Needs – Emotions – Welfare
Trening Regulacji Zachowań (Technika BAT)
Analiza zachowania
Blok 5 Rozród psów i kotów
Decyzja o rozmnażaniu.
Uprawnienia jakie daje związek hodowlany.
Dojrzałość płciowa u samców i samic. Fazy cyklu jajnikowego u suki. Fazy cyklu jajnikowego u kotki. Krycie.
Przebieg ciąży u suki. Przebieg ciąży u kotki. Potwierdzenie ciąży.
Poród i jego fazy. Objawy zwiastunowe porodu. Przyczyny ciężkiego porodu. Zaburzenia okresu poporodowego; zapalenie gruczołu sutkowego, wypadnięcie pochwy, tężyczka/rzucawka poporodowa.
Preparaty mleko zastępcze. Postępowanie przy odsadzeniu szczeniąt.
Socjalizacja szczeniąt i kociąt
Blok 6 Problemy behawioralne psów i kotów
Stres – analiza stresorów w życiu codziennym
Rodzaje i przyczyny agresji u psów i kotów.
Strach, lęk, fobie- diagnostyka, przyczyny, leczenie.
OCD- przyczyny, najnowsze doniesienia, leczenie.
Nadpobudliwość- czym w zasadzie jest? Diagnostyka, przyczyny, leczenie
CDS- diagnostyka, przyczyny, leczenie.
Depresja- diagnostyka, przyczyny, leczenie.
Pozostałe zaburzenia behawioralne
Blok 7 Metody pracy z konkretnymi zaburzeniami zachowania
Diagnostyka
Wywiad
Planowanie terapii
Algorytmy postępowania- Formularz Ethoplanet- Behavioral Diagnostic Algorithm BDA®
Przegląd najczęstszych problemów behawioralnych- rozwiązywanie problemów
Analiza przypadków
Metody rozwiązywania problemów
Nosework
Blok 8 Dietetyka
Wpływ diety na zachowanie.
Otyłość i anoreksja – wpływ na zachowanie
Alergie pokarmowe
PICA, koprofagia, polifagia, polidypsja i inne zaburzenia pokarmowe
Behawior pokarmowy- pobieranie pokarmu. Neofilia i neofobia.
Manipulacje dietą
Suplementy
Blok 9 Farmakoterapia zaburzeń behawioralnych psów i kotów
Blok 10 Praca behawiorysty- praca z człowiekiem i zwierzęciem. Nauka dialogu.
Moduł 2- Praktyka
Warsztaty
Studium przypadków- diagnostyka i rozwiązywanie problemów.
Zoofizjoterapia: Masaż relaksacyjny. Symptomy dysfunkcji.
Kurs pierwszej pomocy przedmedycznej dla zwierząt towarzyszących- resuscytacja na profesjonalnym fantomie.
Trening rehabilitacyjny- zajęcia praktyczne z psami- technika OP-Przeciwwarunkowanie i odwrażliwianie
Komunikacja psów- ocena sytuacji- analiza filmów
Podstawy pracy z psem –
podstawy naprowadzania, manipulacje środowiskowe, zapobieganie. Schemat zmiany zachowania wg S.Friedman. Kontrolowane prowokowanie sytuacji problematycznej. Nauka zakładania kagańca i przebywania w kagańcu. Nauka zostawania w kojcu/klatce/na posłaniu. Wykorzystanie zabawy w budowaniu relacji z psem. Nauka dobrej zabawy.
Podstawowy ekwipunek behawiorysty – nauka korzystania z przyrządów terapeutycznych i treningowych
Postępowanie w awaryjnych sytuacjach, praca z psem agresywnym
Praktyki zawodowe (konsultacja z klientem jako praktykant) oraz praktyki w schronisku!
Forma zaliczenia:
Egzamin końcowy część teoretyczna i praktyczna (praca dyplomowa z przypadku).
Prace zaliczeniowe w trakcie zjazdów.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 7 Wpływ choroby na zachowanie | Prowadzący Martyna Woszczyło | Data realizacji zajęć 18-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 7 Zaburzenia behawioralne zwierząt | Prowadzący Martyna Woszczyło | Data realizacji zajęć 18-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 7 Neuropsychologia / Analizy zachowania | Prowadzący Paweł Boguszewski | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 07:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 7 Dobrostan | Prowadzący Tadeusz Kaleta | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 7 Domestykacja | Prowadzący Katarzyna Barłowska | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 7 Prawne aspekty | Prowadzący Mateusz Moryto | Data realizacji zajęć 26-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 7 Walidacja (egzamin) | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 20-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 01:30 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 7 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 7 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 37,50 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 37,50 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Martyna Woszczyło
Ukończyła studia weterynaryjne na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu oraz kursdyplomowy Centre of Applied Pet Ethology (COAPE), Advanced Diploma in the Practical Aspects of Companion Animal Behaviour and Training. Pracę praktykującego behawiorysty łączy z działalnością dydaktyczną, jest autorką artykułów naukowych i popularnonaukowych związanych z zachowaniem zwierząt, oraz prelegentką na konferencjach poświęconych tym zagadnieniom. W2016 roku rozpoczęła studia doktoranckie na Wydziale Medycyny Weterynaryjnej we Wrocławiu, prowadzi badania naukowe dotyczące komunikacji semiochemicznej, stresu i instynktu u psów. W kształceniu innych oraz własnej pracy kładzie duży nacisk na praktyczne zastosowanie wiedzy. Wpracy z pacjentami stosuje techniki pozytywnego wzmacniania, troszcząc się o dobry wpływ nacharakter oraz emocje swoich podopiecznych. Zwraca szczególną uwagę na zależność pomiędzyzdrowiem, żywieniem a zachowaniem u zwierząt towarzyszących. Prywatnie właścicielka bordercollie Lunara oraz dwóch pięknych kotek.
Paweł Boguszewski
Tadeusz Kaleta
Mateusz Moryto
Uczestnik licznych sympozjów naukowych, kursów, seminariów, warsztatów i webinarów prowadzonych przez czołowych polskich i zagranicznych wykładowców, instruktorów i trenerów, z pośród których należy wymienić następujące nazwiska: Steward, Capra, Robertson, Patel, Gołąb, Mrzewińska, Gumińska, Jakubowski, Janarek, Moska, Wojtków, Rzewuska, Pecold, Kois, Woźniak. Uczestniczył między innymi w następujących sympozjach:
– Mechanizmy zachowań zwierząt Sympozjum – 2017, Uniwersytet Przyrodniczy, Wrocław,
– Animal Training Methods – Metody Treningu Zwierząt Konferencja – 2017, PTE, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa,
– Animal Training Methods ATM 2018 – Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa,
– ATM 2019 Animal Training Methods -III Międzynarodowa Konferencja dotycząca Szkolenia Zwierząt, Ethoplanet – Etologiczne Centrum Szkoleniowo Doradcze -Warszawa.
Szczególnie zainteresowany tematyką: węchu, emocji i leku u psów.
Katarzyna Barłowska
Absolwentka weterynarii wydziału Medycyny Weterynaryjnej Uniwersytetu Przyrodniczego wLublinie. Uczestniczka licznych staży i praktyk zawodowych w lecznicach dla zwierząt w Polsce i zagranicą (m.in. 7-miesięczny staż w University of Veterinary and Pharmaceutical Sciences Brno).Słuchaczka kursu „Behawioryzm” organizowany przez Szkołę Psów CANAAN.
Lekarz weterynarii, opiekun zwierząt i kierownik Gabinetu Weterynaryjnego Instytutu Genetyki iHodowli Zwierząt PAN.
Obecnie w trakcie studiów doktoranckich w Zakładzie Embriologii Doświadczalnej Instytutu Genetykii Hodowli Zwierząt PAN. Organizatorka akcji adopcyjnych dla psów i kotów przy schroniskach dlazwierząt przy ul. Metalurgicznej w Lublinie oraz w Krzesimowie.
Agata Kokocińska
Etolog, zoopsycholog i trener zwierząt. Założycielka Ethoplanet, Etologicznego CentrumSzkoleniowo-Doradczego. Prezes Stowarzyszenia Zoopsychologów, Trenerów i Opiekunów Zwierząt SZTOZ Ethoplanet, naukowiec i wykładowca akademicki na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu.
Z wykształcenia inżynier zootechniki w specjalności Hodowla Małych Zwierząt Użytkowych i Amatorskich, magister zootechniki w specjalności Dzikie Zwierzęta (Wydział Nauk o Zwierzętach, SGGW w Warszawie), a także pedagog specjalny (Wydział Nauk Pedagogicznych, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie). Doktorat z zakresu komunikacji semiochemicznej i treningu(tytuł rozprawy doktorskiej: “Identyfikacja zapachowych biomarkerów czerniaka w moczu myszy, z zastosowaniem metod behawioralnych i analitycznych.”) zrobiła w Zakładzie Zachowania się Zwierząt Instytutu Genetyki i Hodowli Zwierząt PAN. Aktywny naukowiec i wykładowca akademicki.
Ukończyła wiele kursów i szkoleń z zakresu behawioru psów i kotów, w tym m.in. kurs dający kwalifikacje zoopsychologa w Europejskim Studium Przygotowania Zawodowego i Wiedzy Praktycznej, kurs instruktorski “trener psów” w szkole CANID, a także jest absolwentką Centre of Applied Pet Ethology (COAPE), gdzie ukończyła kurs Advanced Diploma in the Practical Aspects of Companion Animal Behaviour and Training. W 2019 roku otrzymała tytuł Professional Animal Trainer certyfi kowany przez BIAZA (British
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Wiele godzin nagrań w strefie elearningowej dla uczestników szkolenia.
Lista lektur.
Warunki uczestnictwa
1.Pełnoletność.
2.Ukończona min.szkoła średnia - scan ukończenie szkoły średniej (nie musi być matura) lub studiów
3.Posiadanie komputera lub laptopa wyposażonego w kamerkę i głośniki z aktualnym systemem operacyjnym (Windows, macOS lubLinux) i co najmniej 2 GB pamięci RAM plus pakiet Offi ce
4.Dostęp do internetu - szybkość pobierania i wysyłania co najmniej 5Mb/s.
5.Pakiet Office.
Informacje dodatkowe
1.Zwolnienie z podatku VAT ze względu na rodzaj prowadzonej działalności (art. 43 ust 1 ustawy o VAT)
2.Obowiązek uczestnictwa w minimum 80% zajęć.
3.Frekwencja potwierdzana listą obecności na zajęciach stacjonarnych oraz logowaniem po IP na webinarach on-line.
4.Czas zajęć podany jest w godz.zegarowych tak jak w harmonogramie.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Dla webinarów na żywo:
platforma ZOOM ( uczestnik powinien posiadać komputer lub laptop z dostępem do internetu)
Dla zajęć stacjonarnych:
sala dostosowane do potrzeb (rzutnik, ekran, flipchart, WF)