Zasady tworzenia dostępnych dokumentów tekstowych w programie Microsoft Word
Zasady tworzenia dostępnych dokumentów tekstowych w programie Microsoft Word
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Obsługa komputera
- Identyfikatory projektówKierunek - Rozwój, Nowy start w Małopolsce z EURESEM, Małopolski Pociąg do kariery, Zachodniopomorskie Bony Szkoleniowe
- Grupa docelowa usługi
- Pracownicy administracji publicznej odpowiedzialni za przygotowywanie i publikację dokumentów cyfrowych (np. PDF, DOCX).
- Osoby przygotowujące materiały informacyjne, raporty, formularze i dokumenty udostępniane online.
- Specjaliści ds. dostępności, koordynatorzy dostępności oraz osoby realizujące projekty z komponentem cyfrowym.
- Pracownicy działów HR, komunikacji, edukacji i innych, tworzący dokumenty przeznaczone do szerokiego odbioru.
Usługa również adresowana dla:
- Uczestników projektu Kierunek-Rozwój
- Uczestników projektu Bony rozwojowe
- Uczestników Projektu "Małopolski pociąg do kariery - sezon 1"
- Uczestników Projektu "Nowy start w Małopolsce z EURESem"
- Uczestników innych Projektów
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników10
- Data zakończenia rekrutacji10-10-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi10
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem usługi jest nabycie przez uczestników praktycznych umiejętności tworzenia dokumentów cyfrowych (w formatach DOCX i PDF) zgodnych z zasadami dostępności określonymi w standardzie WCAG 2.1. Uczestnicy nauczą się prawidłowego formatowania treści, stosowania opisów alternatywnych, konwersji plików do dostępnych formatów oraz wykrywania i poprawiania błędów dostępności z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik tworzy dokumenty cyfrowe, w których zastosowano odpowiednie formatowanie treści zgodnie z wymaganiami WCAG (nagłówki, tekst alternatywny, opisy tabel). | Kryteria weryfikacji Uczestnik stosuje zasady dostępności przy tworzeniu dokumentów, zapewniając odpowiednie formatowanie treści zgodnie z wymaganiami WCAG, w tym stosowanie nagłówków, tekstu alternatywnego i opisów tabel. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik zapisuje dokumenty w dostępnych formatach. | Kryteria weryfikacji Uczestnik generuje dokumenty w dostępnych formatach (np. PDF/UA) zgodnie z obowiązującymi normami i standardami technicznymi, zapewniając ich pełną dostępność. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik identyfikuje błędy dostępności w istniejących dokumentach. | Kryteria weryfikacji Uczestnik identyfikuje błędy dostępności w istniejących dokumentach, sporządza szczegółową listę problemów oraz wskazuje konkretne metody ich poprawy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik opisuje zasady tworzenia dostępnych dokumentów. | Kryteria weryfikacji Uczestnik omawia wytyczne WCAG oraz dobre praktyki redakcyjne w kontekście tworzenia dostępnych dokumentów cyfrowych, wykazując pełne zrozumienie zasad i ich zastosowania. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Czas trwania: 8 godzin zegarowych (10 godzin dydaktycznych)
Przerwy nie są wliczone w czas usługi.
1. Wprowadzenie do dostępności cyfrowej
- Zakres tematyczny:
- Przegląd prawa dotyczącego dostępności (WCAG 2.1, EN 301 549, ustawa o dostępności cyfrowej).
- Definicja dokumentu dostępnego.
- Bariery dla osób z niepełnosprawnościami w dostępie do dokumentów cyfrowych.
2. Czcionki i formatowanie tekstu
- Zakres tematyczny:
- Wybór czcionki (zalecane kroje, unikanie ozdobnych fontów).
- Kolor czcionki i wyróżnienia tekstu (kontrast, pogrubienia, kursywa).
- Wielkość czcionek i zasady skalowalności.
- Unikanie formatowania ręcznego.
3. Struktura dokumentu
- Zakres tematyczny:
- Style akapitowe i spójna hierarchia nagłówków (H1–H6).
- Tworzenie i aktualizacja spisu treści.
- Listy numerowane i punktowane.
4. Obrazy i grafika
- Zakres tematyczny:
- Dodawanie obrazów z opisami alternatywnymi (alt text).
- Opisy rozszerzone w treści.
- Unikanie tekstu w grafikach.
5. Tabele
- Zakres tematyczny:
- Dodawanie i formatowanie tabel dostępnych.
- Nagłówki wierszy/kolumn, unikanie pustych komórek i tabel zagnieżdżonych.
- Odpowiednie opisywanie danych tabelarycznych.
6. Łącza i multimedia
- Zakres tematyczny:
- Opisy linków (unikamy „kliknij tutaj”).
- Podpisy i transkrypcje dla multimediów osadzonych.
7. Funkcje wspierające w MS Word
- Zakres tematyczny:
- Narzędzie Sprawdzanie ułatwień dostępu.
- Inspekcja dokumentu i właściwości pliku (usuwanie metadanych, ustawienia prywatności).
- Definiowanie języka dokumentu i fragmentów wielojęzycznych.
- Konwersja dokumentu do PDF z zachowaniem dostępności.
8. Warsztaty praktyczne
- Zakres tematyczny:
- Tworzenie dostępnego dokumentu od podstaw.
- Korekta przykładowego niedostępnego pliku.
9. Walidacja: Test teoretyczny
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 11 Wprowadzenie do dostępności cyfrowej (prawo, definicje, bariery) | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 16-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 11 Czcionki i formatowanie tekstu (dobór fontów, kontrast, wyróżnienia) | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 16-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 10:10 | Liczba godzin 00:40 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 11 Wielkość czcionek, unikanie formatowania ręcznego | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 16-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:10 | Godzina zakończenia 10:50 | Liczba godzin 00:40 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 11 Struktura dokumentu: style, nagłówki, spisy treści, listy | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 16-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:40 | Liczba godzin 00:40 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 11 Obrazy i grafika: alt text, opisy rozszerzone, zasady dodawania | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 16-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:40 | Godzina zakończenia 12:20 | Liczba godzin 00:40 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 11 Tabele: budowa, nagłówki, zasady konstruowania | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 16-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:20 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:40 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 11 Łącza i multimedia: dobre praktyki, opisy, transkrypcje | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 16-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:20 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:40 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 11 Funkcje Word: sprawdzanie ułatwień dostępu, inspekcja dokumentu, język | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 16-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:40 | Liczba godzin 00:40 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 11 Eksport do PDF i kontrola dostępności końcowej | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 16-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:40 | Godzina zakończenia 15:20 | Liczba godzin 00:40 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 11 Warsztaty: tworzenie i korekta dokumentów | Prowadzący Wojciech Polar | Data realizacji zajęć 16-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:20 | Godzina zakończenia 16:50 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 11 Walidacja: test teoretyczny | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 16-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:50 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 00:10 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 107,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 900,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 110,70 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 90,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Wojciech Polar
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują:
- prezentację ze szkolenia,
- certyfikat szkolenia.
Warunki uczestnictwa
Wymogi unijne związane z realizacją szkolenia z dofinansowaniem:
- Logowanie się pełnym imieniem i nazwiskiem
- Włączona kamera oraz dostęp do mikrofonu
Niespełnienie powyższych może skutkować brakiem dofinansowania
- Warunkiem uzyskania zaświadczenia jest uczestnictwo w co najmniej 80%- 100% (w zależności od programu dofinansowania i podpisanej umowy z Operatorem) zajęć usługi rozwojowej
- W ramach realizacji usług szkoleniowych, Organizator utrwala wizerunek Uczestników w formie nagrań wideo, fotografii lub innych materiałów audiowizualnych wyłącznie w celach archiwizacyjnych, kontrolnych oraz dokumentacyjnych związanych z projektem dofinansowanym.
- Uczestnik zapisując się na szkolenie wyraża zgodę na utrwalenie i wykorzystanie jego wizerunku w wyżej wymienionych celach.
- Organizator nie udostępnia nagrań Uczestnikom po szkoleniu.
Informacje dodatkowe
Zawarto Umowę z UP Toruń
Szkolenie prowadzone jest w godzinach dydaktycznych (10 godzin dydaktycznych = 8 godzin zegarowych)
Przerwy nie są wliczane do czasu usługi.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Każdy uczestnik szkolenia powinien mieć możliwość korzystania z komputera z dostępem do Internetu.
Szkolenie będzie się odbywać za pomocą aplikacji Zoom – przed szkoleniem Uczestnicy otrzymają link.
Wymagania techniczne w przypadku szkoleń online:
- Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy)
- 2 GB pamięci RAM (zalecane 4 GB lub więcej)
- System operacyjny Windows 8 (zalecany Windows 10), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja), Linux, ChromeOS
- Ponieważ szkolenie prowadzone będzie na platformie opartej na przeglądarce, wymagane jest korzystanie z ich najaktualniejszych oficjalnych wersji, takich jak Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge, Opera.
- Będzie to szkolenie realizowane w trybie dyskusji – umożliwi ona uczestnikom rozmowę wideo w czasie rzeczywistym zarówno z prowadzącym, jak też z innymi uczestnikami. Dzięki temu uczestnicy mają wrażenie osobistego udziału w szkoleniu z prowadzącym i innymi uczestnikami.
- Kamera internetowa oraz mikrofon.