STS 02 - Pilot BSP: loty dronami poniżej 25 kg poza zasięgiem wzroku BVLOS z egzaminem + FOTOGRAMETRIA.
STS 02 - Pilot BSP: loty dronami poniżej 25 kg poza zasięgiem wzroku BVLOS z egzaminem + FOTOGRAMETRIA.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Pozostałe techniczne
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie przeznaczone jest dla osób dorosłych, które ukończyły 18 rok życia i chcą zdobyć peuropejskie uprawnienia STS-02 oraz praktyczne umiejętności wykonywania lotów dronami poniżej 25 kg i prowadzenia nalotów fotogrametrycznych. Mogą w nim uczestniczyć zarówno osoby indywidualne działające z własnej inicjatywy, jak i przedsiębiorcy, pracodawcy i ich pracownicy z różnych sektorów. Szkolenie kierowane jest w szczególności do osób związanych z branżą OZE, budownictwem, geodezją, rolnictwem precyzyjnym i nadzorem technicznym, które chcą rozwijać kompetencje zawodowe w zakresie wykorzystania dronów i zielonych technologii. Do udziału nie jest wymagane wcześniejsze doświadczenie w pilotowaniu BSP – wystarczą podstawowe umiejętności obsługi komputera. Warunkiem udziału w szkoleniu jest ukończenie szkolenia A1/A3 na stronie ULC i dostarczenie stosownego potwierdzenia, oraz posiadać STS 01.
!!!SZKOLENIE JEST DLA OSÓB POSIADAJĄCE UPRAWNIENIA STS )!!!
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji06-10-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi20
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje do samodzielnego planowania i wykonywania lotów bezzałogowych statków powietrznych (BSP) zgodnych z wymaganiami STS-02 oraz do nalotów FOTOGRAMETRYCZNYCH. Uczestnik nabywa umiejętność korzystania z BSP poza zasięgiem wzroku z klasą C6 oraz przetwarzania danych z nalotu fotogrametrycznego, a po zdaniu egzaminu państwowego ULC uzyskuje uprawnienia pilota drona w kat. STS-02.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Posługuje się wiedzą dotyczącą przepisów lotniczych i procedur STS-01 | Kryteria weryfikacji • rozróżnia kategorie operacji BSP i obowiązki operatora | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji • charakteryzuje strukturę przestrzeni powietrznej i ograniczenia VLOS (lot w zasięgu wzroku) | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Kryteria weryfikacji • interpretuje procedury normalne i awaryjne | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Analizuje czynniki wpływające na bezpieczeństwo lotów BSP | Kryteria weryfikacji • ocenia warunki meteorologiczne | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji • analizuje ryzyko operacyjne i dobiera środki redukcji ryzyka | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Kryteria weryfikacji • omawia wpływ ograniczeń człowieka (zmęczenie, stres) na lot | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się Planuje i przygotowuje misję lotniczą zgodnie z wymaganiami STS-01 | Kryteria weryfikacji • opracowuje plan misji w odniesieniu do przestrzeni powietrznej | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji • dobiera odpowiednie BSP i aplikacje do realizacji zadania | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji • wykonuje przegląd przedstartowy i ocenia stan systemu | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Wykonuje loty BSP w kategorii szczególnej VLOS do 25 kg | Kryteria weryfikacji • startuje, manewruje i ląduje dronem w różnych warunkach | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji • ustawia parametry lotu i kamery zgodnie z celem misji | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji • nadzoruje bezpieczeństwo operacji w trakcie wykonywania lotu | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Realizuje inspekcję termowizyjną instalacji fotowoltaicznej | Kryteria weryfikacji • dobiera kamerę i parametry inspekcji zgodnie z normą IEC TS 62446-3 | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji • wykonuje nalot nad instalacją PV i rejestruje dane termiczne | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji • przygotowuje raport inspekcyjny w oprogramowaniu | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Stosuje zasady odpowiedzialności i współpracy podczas operacji BSP | Kryteria weryfikacji • komunikuje się jasno z instruktorem i zespołem w trakcie lotu | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji • przestrzega procedur bezpieczeństwa i reaguje w sytuacjach awaryjnych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji • ocenia swoje przygotowanie i planuje rozwój kompetencji pilota BSP | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnionych do wydawania dokumentów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji, w tym w zawodzie
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjępodmiot wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoUrząd Lotnictwa Cywilnego
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Warunki osiąnięcia celu edukacyjnego:
Dla osiągnięcia celu edukacyjnego uczestnik powinien być osobą dorosłą, która ukończyła 18 rok życia. Szkolenie skierowane jest zarówno do osób indywidualnych, jak i przedsiębiorców oraz ich pracowników, w szczególności związanych z branżą OZE, budownictwem, geodezją, rolnictwem precyzyjnym i nadzorem technicznym. Do udziału nie jest wymagane wcześniejsze doświadczenie w pilotowaniu BSP – wystarczą podstawowe umiejętności obsługi komputera.
!!!SZKOLENIE JEST DLA OSÓB POSIADAJĄCE UPRAWNIENIA STS )!!!
Dzień 1: Teoretyczne przygotowanie do STS-02 (8 godzin)
1. Wprowadzenie i prawo lotnicze
- Podstawy prawa lotniczego w kontekście BSP (Bezzałogowych Statków Powietrznych)
- Kategorie operacji: otwarta, szczególna, certyfikowana
- Przepisy UE – Rozporządzenia 2019/947 i 2019/945
- Obowiązki operatora i pilota BSP
- Rejestracja operatora, identyfikacja zdalna, oznaczenie drona
2. Ogólna wiedza na temat BSP
- Klasyfikacja dronów według masy, przeznaczenia i rodzaju napędu
- Elementy składowe systemu BSP (statek, naziemna stacja sterująca, system łączności)
- Zasada działania i podstawowe funkcje
3. Procedury operacyjne
- Planowanie misji zgodnie z wymaganiami STS-02
- Sprawdzenie stanu technicznego BSP przed lotem
- Procedury startu, lotu i lądowania
- Zachowanie w sytuacjach awaryjnych (fail-safe, RTH)
- Raportowanie incydentów
4. Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko
- Geofencing i ograniczenia przestrzeni powietrznej
- Środki bezpieczeństwa w strefie operacyjnej
- Ocena ryzyka związanego z osobami postronnymi i infrastrukturą
5. Osiągi BSP
- Zdolność do lotu, prędkość, zasięg, czas lotu
- Wpływ ładunku, warunków pogodowych i konfiguracji na osiągi
- Typowe awarie i ich skutki
6. Meteorologia
- Podstawowe zjawiska atmosferyczne istotne dla BSP
- Odczytywanie prognoz i METAR/TAF
- Wpływ warunków pogodowych (wiatr, deszcz, mgła) na bezpieczeństwo lotu
7. Człowiek – możliwości i ograniczenia
- Ergonomia i koncentracja
- Czynniki wpływające na błędy pilota (zmęczenie, stres, nałogi)
- Podejmowanie decyzji w sytuacjach ryzyka
8. Nawigacja
- Podstawy nawigacji BSP w przestrzeni BVLOS
- Czytanie map, aplikacje wspierające loty (np. DroneRadar)
- Zasady świadomości sytuacyjnej i zarządzania przestrzenią operacyjną
9. Analiza ryzyka: SORA i PDRA
- Czym jest SORA (Specific Operations Risk Assessment) – podstawy
- Analiza PDRA (Predefined Risk Assessment) dla STS-02
- Określanie poziomu ryzyka (GRC, ARC) i środków redukcji ryzyka
- Praktyczne przykłady zastosowania oceny ryzyka w misji BSP
10. Egzamin z wiedzy teoretycznej (podmiot zewnętrzny) - 1 godzina
Dzień 2 – ORTOFOTOMAPA (FOTOGRAMETRIA NISKIEGO PÓŁAPU) (6 godzin) - teoria
Wprowadzenie – Teoria związana z fotogrametrią niskiego pułapu
- Wprowadzenie – Teoria związana z fotogrametrią niskiego pułapu
- Prawo związane z wykonywaniem lotów pod ortofotomapy i modele 3D
- Proces powstawania ortofotomap i modeli 3D – przygotowanie i wymagania
- Dronów w geodezji (BSP) – wymagane elementy bezzałogowych statków powietrznych do wykonania nalotów fotogrametrycznych
- Sprzęt – aparaty, a skanery laserowe Lidar. Omówienie różnic, szczegółów i możliwości sprzętowych
- Pozyskiwanie danych z pokładu BSP (Planowanie misji i tworzenie plików KML)
- Omówienie parametrów lotu i ustawień kamery i wpływ ich edycji na rezultat w postaci map i modeli 3D
Czas trwania: Liczba godzina teorii: 14 godz.; Liczba godzina praktyki: 5 godzin, w tym:
- loty praktyczne STS-02 - 4 godzin
- naloty fotogrametryczny - 1 godziny
-egzamin z teorii 1 godzina
Warunki organizacyjne:
- Usługa w formie mieszanej: teoria - zdalnie (MS Teams), praktyka - stacjonarnie w terenie,
- Usługa realizowana jest w godzinach zegarowych,
- Przerwy wliczają się w czas usługi,
- Część praktyczna (loty praktyczne STS-2) oraz naloty fotogrametryczny ustalana jest indywidualnie z Uczestnikiem usługi i odbędzie się w okresie od 09.10.2025r. do 31.12.2025r. Szczegółowe dni i godziny części praktycznej szkolenia dostępne będą u osoby nadzorującej usługę po stronie Dostawcy Usług. Harmonogram zajęć może ulec zmianom ze względu na niekorzystne warunki pogodowe, dostępność przestrzeni powietrznej, sytuacje losowe.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 7 Wprowadzenie i prawo lotnicze. Ogólna wiedza na temat BSP - rozmowa na żywo | Prowadzący NORBERT GROMSKI | Data realizacji zajęć 07-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 02:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 7 Procedury operacyjne. Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko - rozmowa na żywo | Prowadzący NORBERT GROMSKI | Data realizacji zajęć 07-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 02:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 7 Przerwa | Prowadzący NORBERT GROMSKI | Data realizacji zajęć 07-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:10 | Liczba godzin 00:10 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 7 Osiągi BSP. Meteorologia. Człowiek – możliwości i ograniczenia - rozmowa na żywo | Prowadzący NORBERT GROMSKI | Data realizacji zajęć 07-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:10 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:50 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 7 Przerwa | Prowadzący NORBERT GROMSKI | Data realizacji zajęć 07-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:10 | Liczba godzin 00:10 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 7 Nawigacja. Analiza ryzyka: SORA i PDRA - rozmowa na żywo | Prowadzący NORBERT GROMSKI | Data realizacji zajęć 07-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:10 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:50 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 7 Egzamin z wiedzy teoretycznej do STS 02 | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 07-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 01:00 | Forma stacjonarna Nie |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 250,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 250,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 100,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 100,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 0,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Tomasz Kaźmierczak
Szkoleniowiec w zakresie wykorzystania BSP w operacjach poszukiwawczo-ratowniczych „Search and Rescue", fotogrametria niskiego pułapu, inspekcji farmami fotowoltaicznymi czy nalotów multispektralnych.
Instruktor posiada doświadczenie zawodowe zdobyte nie wcześniej niż 5 lat oraz kwalifikacje nabyte nie wcześniej niż 5 lat przed obowiązywaniem niniejszej usługi rozwojowej.
Może pochwalić się również wieloletnim doświadczeniem w klasycznych pomiarach geodezyjnych z zakresu: pomiary sytuacyjno-wysokościowe, rozgraniczenia i podziały nieruchomości oraz geodezyjna obsługa inwestycji jak i w zastosowaniu nowoczesnych technik pomiarowych fotogrametrii i skanowania LiDAR.
Posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje do przeprowadzania oceny umiejętności praktycznych przyszłych pilotów BSP.
Instruktor posiada kompetencje w dziedzinie ekoinnowacji oraz "zielonych umiejętności" o charakterze zawodowym i ogólnym, wykorzystywanych w obszarze zielonej gospodarki
NORBERT GROMSKI
Ekspert w zakresie wykorzystania BSP w operacjach poszukiwawczo-ratowniczych „Search and Rescue", fotogrametria niskiego pułapu, czy inspekcji farmami fotowoltaicznymi.
Instruktor posiada doświadczenie zawodowe zdobyte nie wcześniej niż 5 lat oraz kwalifikacje nabyte nie wcześniej niż 5 lat przed obowiązywaniem niniejszej usługi rozwojowej.
W przeciągu ostatnich 5 lat angażuje się również w projekty wykorzystujące BSP w działaniach na rzecz ochrony środowiska, zrównoważonego rozwoju oraz wdrażania innowacyjnych technologii wspierających zieloną gospodarkę. Posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje do przeprowadzania oceny umiejętności praktycznych przyszłych pilotów BSP. Instruktor posiada kompetencje w dziedzinie ekoinnowacji oraz "zielonych umiejętności" o charakterze zawodowym i ogólnym, wykorzystywanych w obszarze zielonej gospodarki.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują materiały w formie elektronicznej (wysłane mailem) z zakresem teoretycznym szkolenia.
Informacje dodatkowe
Podstawa zwolnienia z VAT art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c
Warunki techniczne
Warunki techniczne
- Platforma komunikacyjna:
- Szkolenie realizowane jest w formie zdalnej, w czasie rzeczywistym, z wykorzystaniem komunikatora MS Teams, umożliwiającego interakcję face to face, udostępnianie ekranu, czat i pracę na materiałach wideo.
- Minimalne wymagania sprzętowe:
- Do udziału w szkoleniu wymagany jest komputer lub laptop wyposażony w sprawną kamerę internetową, mikrofon i głośniki/słuchawki. Urządzenia mobilne (telefon, tablet z systemem Android/iOS) nie zapewniają pełnej funkcjonalności i nie są dopuszczone jako główne narzędzie pracy.
- Minimalne wymagania dotyczące łącza internetowego:
- Stabilne łącze internetowe o prędkości min. 10 Mb/s dla pobierania i 5 Mb/s dla wysyłania, z zalecanym podłączeniem przez sieć kablową lub stabilne Wi-Fi. Wymagane jest nieprzerwane połączenie internetowe w trakcie całego szkolenia.
- Niezbędne oprogramowanie:
- Aktualna wersja przeglądarki internetowej (Microsoft Edge, Google Chrome, Firefox) lub aplikacja desktopowa MS Teams,
- Aktualny system operacyjny (Windows 10 lub nowszy, macOS 10.14 lub nowszy),
- Pakiet biurowy i przeglądarka plików PDF do otwierania materiałów szkoleniowych.
Uwagi dodatkowe:
- Uczestnik powinien upewnić się, że korzysta z najnowszej wersji przeglądarki lub aplikacji MS Teams.
- Zaleca się wyłączenie blokowania reklam oraz innych wtyczek mogących zakłócać działanie platformy.
- Przed rozpoczęciem szkolenia należy przetestować działanie kamery, mikrofonu i głośników/słuchawek.
- Link do spotkania w MS Teams zostaną udostępnione Uczestnikom najpóźniej na 5 dni przed rozpoczęciem usługi.
- W razie problemów technicznych Uczestnik może skontaktować się z organizatorem pod wskazanym w karcie usługi numerem telefonu lub adresem e-mail.
Adres
Adres
Z uwagi na zmienne warunki pogodowe oraz dostępność przestrzeni powietrznej, lokalizacja szkolenia może ulec zmianie. W takiej sytuacji Uczestnik niezwłocznie powiadamia Operatora, aby umożliwić ewentualną wizytę monitoringową.