Szkolenie baristyczne (barista, brewing, latte art, sensory skills, metody alternatywne).
Szkolenie baristyczne (barista, brewing, latte art, sensory skills, metody alternatywne).
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Gastronomia
- Grupa docelowa usługi
Grupę docelową usługi stanowią osoby indywidualne, które pragną pozyskać wiedzę teoretyczną i doświadczenie praktyczne z zakresu usług baristycznych. Szkolenie skierowane jest zarówno do początkujących, którzy chcą rozpocząć karierę w kawowym świecie, jak i do doświadczonych baristów pragnących poszerzyć swoje umiejętności.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników14
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi27
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa szkoleniowa ma na celu przygotowanie uczestników do pracy jako barista poprzez nabycie wszystkich niezbędnych umiejętności, w tym doskonalenie technik parzenia kawy i tworzenia latte art., rozwijanie umiejętności oceny sensorycznej kawy, a także prawidłowego identyfikowania i rozwiązywania dylematów związanych z działalnością w zakresie usług baristycznych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik szkolenia przedstawia historię kawy. | Kryteria weryfikacji Wymienia odmiany botaniczne, odróżnia kawy ze względu na jej pochodzenie, rozróżnia sposoby obróbki czy wypalenia. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik szkolenia charakteryzuje zasady właściwej organizacji i ergonomii pracy w kawiarni. | Kryteria weryfikacji Opisuje zasady właściwej organizacji pracy w kawiarni, definiuje kluczowe aspekty ergonomii stanowisk pracy, wymienia standardy dotyczące utrzymania porządku i efektywności, oraz wyjaśnia metody zapewniania komfortu i bezpieczeństwa pracowników. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik szkolenia opisuje różnice w przygotowaniu espresso w zależności od rodzaju i jakości zastosowanych młynków do kawy. | Kryteria weryfikacji Definiuje wpływ rodzaju i jakości zastosowanych młynków do kawy na smak i konsystencję napoju, wymienia kluczowe parametry młynków oraz wyjaśnia, jak te parametry przekładają się na końcowy efekt espresso. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik szkolenia definiuje techniki dystrybucji i ubicia kawy z zastosowaniem akcesoriów ułatwiających kontrolę jakości i powtarzalności przygotowywania espresso. | Kryteria weryfikacji Definiuje techniki dystrybucji i ubicia kawy, opisuje zastosowanie akcesoriów ułatwiających kontrolę jakości i powtarzalności przygotowywania espresso, definiuje ich funkcje oraz wyjaśnia, jak te techniki wpływają na smak i konsystencję napoju. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik szkolenia dokonuje analizy sensoryki espresso. | Kryteria weryfikacji Ocenia jakość poszczególnych atrybutów sensorycznych espresso. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik szkolenia dokonuje spienienia mleka. | Kryteria weryfikacji Stosuje zaawansowane techniki spieniania mleka krowiego i roślinnego, kontrola jakości. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Uczestnik szkolenia wykonuje podstawowe wzory latte art. | Kryteria weryfikacji Tworzy podstawowe wzory latte art., według techniki ich tworzenia. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Uczestnik szkolenia charakteryzuje techniki, takie jak: wzory niesymetryczne, wzory uzupełniane barwnikami, wzory malowane techniką „laining” i „etching”. | Kryteria weryfikacji Stosuje techniki latte art, opisuje wzory niesymetryczne, wzory uzupełniane barwnikami oraz wzory malowane techniką „laining” i „etching”, identyfikuje ich zastosowanie i wyjaśnia różnice między nimi. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Uczestnik szkolenia obsługuje klienta w kawiarni. | Kryteria weryfikacji Opisuje menu, atmosferę w kawiarni, stosuje techniki komunikacji i standaryzacji przy realizacji zamówień oraz dokonuje analizy zachowań w kontakcie z gośćmi kawiarni. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik szkolenia charakteryzuje etapy ekstrakcji kawy, %TDS, % ekstrakcji. | Kryteria weryfikacji Definiuje etapy ekstrakcji kawy, definiując %TDS oraz % ekstrakcji, opisuje ich znaczenie i wpływ na smak i jakość napoju, oraz wyjaśnia, jak kontrolować te parametry podczas procesu ekstrakcji. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik szkolenia dokonuje analizy wykresu kontroli jakości kawy. | Kryteria weryfikacji Dokonuje analizy wykresu kontroli jakości kawy, identyfikuje zmiany w parametrach jakościowych, takich jak temperatura parzenia, czas ekstrakcji, i proporcje składników, oraz interpretuje te zmiany pod kątem wpływu na smak i teksturę napoju. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik szkolenia definiuje etapy analizy jakości wody. | Kryteria weryfikacji Charakteryzuje jakość wody i jej wpływ na procesy ekstrakcji oraz poszczególne atrybuty sensoryczne kawy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik szkolenia charakteryzuje sposoby filtracji wody. | Kryteria weryfikacji Dobiera odpowiedni system oczyszczania wody w zależności od jej jakości. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik szkolenia dokonuje analizy stopnia i jakości zmielenia kawy. | Kryteria weryfikacji Dobiera stopnień i jakość zmielenia kawy w zależności od metody jej przygotowania oraz rodzaju zastosowanego młynka. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Uczestnik szkolenia charakteryzuje panel sensoryczny osób odpowiedzialnych za badanie jakości w kawie. | Kryteria weryfikacji Definiuje panel sensoryczny, w procesie oceny i zapewnienia jakości kawy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik szkolenia dokonuje analizy cech sensorycznych kawy. | Kryteria weryfikacji Opisuje cierpkość, body, słodycz oraz teksturę kawy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik szkolenia definiuje pozytywne i negatywne cechy kawy. | Kryteria weryfikacji Buduje opisy atrybuty kawy: body, tekstura, kwasowość. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik szkolenia charakteryzuje aromaty i smaki w kawie. | Kryteria weryfikacji Rozróżnia aromaty i smaki w kawie. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Zajęcia teoretyczne i praktyczne:
Dzień I:
- Poznanie szczegółowych informacji związanych z pochodzeniem kawy, jej odmian botanicznych, nauka odróżniania kawy ze względu na jej pochodzenie, sposób obróbki czy wypalenia.
- Zasady właściwej organizacji i ergonomii pracy w kawiarni z naciskiem na optymalizację, wydajność, jakość i szybkość pracy baristy.
- Nauka różnic w przygotowaniu espresso w zależności od rodzaju i jakości zastosowanych młynków do kawy.
- Doskonalenie techniki dystrybucji i ubicia kawy z zastosowaniem akcesoriów ułatwiających kontrolę jakości i powtarzalności przygotowywania espresso.
- Sensoryka espresso: umiejętność określania jakości poszczególnych atrybutów sensorycznych espresso.
- Mleko: skład, budowa, zaawansowane techniki spieniania mleka krowiego i roślinnego, kontrola jakości.
- Doskonalenie podstawowych wzorów latte art.
- Doskonalenie umiejętności tworzenia i projektowania wzorów złożonych o danym rozmiarze w danym miejscu na powierzchni espresso (w oparciu o wzory serca, rozetki i tulipana).
- Uczenie się i doskonalenie technik, takich jak: wzory niesymetryczne, wzory uzupełniane barwnikami, wzory malowane techniką „laining” i „etching”.
- Projektowanie złożonych wzorów łączących wszystkie powyższe techniki.
- Obsługa klienta w kawiarni: budowa menu, atmosfera w kawiarni, doskonalenie technik komunikacji i standaryzacja realizacji zamówień oraz zachowań w kontakcie z gośćmi kawiarni.
- Procesy zachodzące w trakcie parzenia kawy.
- Zapoznanie się z definicjami zawiązanymi z etapami ekstrakcji kawy, %TDS, % ekstrakcji.
Dzień II:
- Nauka korzystania z wykresu kontroli jakości kawy.
- Jakość wody i jej wpływ na procesy ekstrakcji oraz poszczególne atrybuty sensoryczne kawy.
- Sposoby filtracji wody i zdobycie umiejętności doboru odpowiedniego systemu oczyszczania wody w zależności od jej jakości.
- Analiza stopnia i jakości zmielenia kawy w zależności od metody jej przygotowania oraz rodzaju zastosowanego młynka.
- Jak zbudować panel sensoryczny osób odpowiedzialnych za badanie jakości w kawie oraz jaki jest jego cel i jakich wymaga kompetencji.
- Analiza cech sensorycznych kawy takich jak: cierpkość, body, słodycz, tekstura.
- Definicja pozytywnych i negatywnych cechy kawy oraz praktyczne budowanie opisów takich atrybutów kawy jak: body, tekstura, kwasowość.
- Podział aromatów i smaków w kawie.
- Błędy popełniane w trakcie analizy sensorycznej kawy i jak ich unikać.
- Sensoryka na przykładzie metod alternatywnych (v60 i aeropress): ćwiczenia praktyczne.
- Walidacja.
Szkolenie skierowane jest zarówno do początkujących, którzy chcą rozpocząć karierę w kawowym świecie, jak i do doświadczonych baristów pragnących poszerzyć swoje umiejętności.
Warunki organizacyjne:
- Materiały potrzebne do realizacji zajęć praktycznych zapewnia organizator.
- Maksymalna ilość osób w grupie: 14.
- Czas trwania zajęć teoretycznych: około 6 -7 h - w zależności od umiejętności grupowych, reszta zajęć to praktyka - która trwał około 18,5 h, podczas której uczestnik zrealizuje pełen zakres praktyczny usługi rozwojowej .
- W ramach szkolenia przewidziano ćwiczenia grupowe i indywidualne.
- Szkolenie ma charakter warsztatowy, prowadzone będzie w formie wykładów, ćwiczeń, treningów w dużym stopniu nastawionych na ćwiczenia, aktywność uczestników.
- Walidacja będzie przeprowadzana trzeba sposobami. Na początku, uczestnicy wykonają test przygotowany i sprawdzony przez walidatora, który odbędzie się na zakończenie usługi. Test będzie trwał 10 minut i będzie wykonywany przez wszystkich uczestników jednocześnie. Następnie trener dokona obserwacji w warunkach rzeczywistych każdego uczestnika w zakresie jego indywidualnej analizy sensoryki espresso (cierpkość, body, słodycz, teksturę) oraz walorów aromatycznych (aromaty i smaki) na każdą osobę przewidziane jest 5 min. Ostatnim etapem walidacji jest analiza dowodów i deklaracji, walidator oceni każdego uczestnika oddzielnie, czy dokonuje spienienia mleka, oceni sposób i jakość wykonania wzorów latte art. zgodnie z odpowiednią techniką, oceni dobrany stopień zmielenia kawy, który powinien być dostosowany do wybranej metody. Na każdego uczestnika przewidziane jest 10 min. Sumarycznie na 1 osobę przypada 10 min. na weryfikację teorii (wykonywana wspólnie dla wszystkich uczestników) i 15 min. na 1 uczestnika na część praktyczną.
- W harmonogramie został wpisany czas walidacji na 1 uczestnika (10 min. test, 15 min. praktyka) pozostali uczestnicy zapisani na usługę będą walidowani z części praktycznej po szkoleniu - każdy po 15 min. (przy założeniu rekrutacji max. lp. uczestników 15 min. x 14 os.= 210 min.)
- Walidator nie bierze udziału w części edukacyjnej.
- Przewidziano 4 stanowiska pracy, każde z nich obejmuje: ekspres gastronomiczny dwugrupowy, młynek do kawy żarnowy, dripper V60 oraz aeropress. Dodatkowo stosowane będą różne ziarna kawy do oceny sensorycznej: stopień palenia, region pochodzenia, gatunek.
- Szkolenie jest realizowanie w godzinach dydaktycznych.
- Przerwy zostały wliczone w czas usługi.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 860,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 4 860,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 180,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 180,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Krzysztof Rafałowski
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnik szkolenia otrzyma na szkoleniu niezbędne materiały do wykonywania ćwiczeń praktycznych, notatnik, długopis do robienia notatek, przemyśleń oraz materiał merytoryczny.
Warunki uczestnictwa
W szkoleniu mogą uczestniczyć osoby indywidualne, które pragną pozyskać wiedzę teoretyczną i doświadczenie praktyczne z zakresu usług baristycznych. Szkolenie skierowane jest zarówno do początkujących, którzy chcą rozpocząć karierę w kawowym świecie, jak i do doświadczonych baristów pragnących poszerzyć swoje umiejętności.
Informacje dodatkowe
Cena usługi nie obejmuje kosztów niezwiązanych bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności kosztów środków trwałychprzekazywanych Uczestnikom/ - czkom projektu, kosztów dojazdu i zakwaterowania.
Usługa rozwojowa nie jest świadczona przez podmiot pełniący funkcję Operatora lub Partnera Operatora w danym projekcie PSF lub wktórymkolwiek Regionalnym Programie lub FERS albo przez podmiot powiązany z Operatorem lub Partnerem kapitałowo lub osobowo.
Podstawa zwolnienia z VAT: Usługa podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie §3 pkt 1,14 rozporządzenia MinistraFinansów z 20 grudnia 2013 roku w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. jedn.Dz. U. z 2020 r., po. 1983.).
Podczas każdego dnia szkolenia są przewidziane 30 minutowe przerwy. Przerwy wliczone są w czas usługi szkoleniowej.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi