Integracja sensoryczna
Integracja sensoryczna
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Grupa docelowa usługi
Studia podyplomowe skierowane do nauczycieli, pedagogów, psychologów, logopedów, fizjoterapeutów zainteresowanych rozwojem dziecka i pracą z dzieckiem z trudnościami w integracji sensorycznej.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników40
- Data zakończenia rekrutacji07-10-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi380
Cel
Cel
Cel edukacyjny
potwierdza przygotowanie uczestników do prowadzenia samodzielnej obserwacji diagnostyczno-klinicznej dziecka oraz określenia pełnej diagnozy i stosowania terapii zaburzeń procesów integracji sensorycznejEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Absolwent posiada wiedzę z zakresu neurobiologicznych podstaw integracji sensorycznej, w tym znajomość funkcjonowania układów sensorycznych. | Kryteria weryfikacji Absolwent definiuje i opisuje układy sensoryczne, wyjaśnia zasady ich funkcjonowania. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Absolwent podaje podstawy integracji sensorycznej. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent posiada wiedzę z zakresu etapów rozwoju psychoruchowego dziecka oraz ich związku z funkcjonowaniem układów sensorycznych. | Kryteria weryfikacji Absolwent porządkuje etapy rozwoju psychoruchowego dziecka. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Absolwent potrafi powiązać ruch dziecka z funkcjonowaniem układów sensorycznych. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent posiada wiedzę z zakresu teoretycznych założeń integracji sensorycznej, zwłaszcza koncepcji A. Jean Ayres, jak również współczesnych podejść opartych na aktualnych badaniach naukowych. | Kryteria weryfikacji Absolwent definiuje założenia integracji sensorycznej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Absolwent podaje współczesne podejście do integracji sensorycznej podpierając się aktualnymi badaniami naukowymi. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent posiada wiedzę z zakresu zaburzeń przetwarzania sensorycznego – znajomość typologii, przyczyn, objawów i konsekwencji nieprawidłowej integracji sensorycznej dla funkcjonowania dziecka. | Kryteria weryfikacji Absolwent identyfikuje typy zaburzeń przetwarzania sensorycznego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Absolwent potrafi opisać przyczyny, objawy i konsekwencje nieprawidłowej integracji sensorycznej dla funkcjonowania dziecka. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent posiada wiedzę z zakresu diagnozy klinicznej SI – w tym znajomość narzędzi diagnostycznych, takich jak obserwacja kliniczna, testy standaryzowane oraz kwestionariusze dla rodziców i nauczycieli. | Kryteria weryfikacji Absolwent rozpoznaje właściwe narzędzia diagnostyczne do konkretnych przypadków. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Absolwent opisuje sposób zastosowania poszczególnych narzędzi diagnostycznych. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent posiada wiedzę z zakresu zasad konstruowania indywidualnych programów terapeutycznych SI i monitorowania postępów terapii. | Kryteria weryfikacji Absolwent wyjaśnia zasady konstruowania indywidualnych programów terapeutycznych SI. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Absolwent wyjaśnia zasady monitorowania postępów terapii. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent posiada wiedzę z zakresu roli integracji sensorycznej w rozwoju funkcji wykonawczych, mowy, uwagi, emocji i zachowania. | Kryteria weryfikacji Absolwent definiuje rolę integracji sensorycznej w rozwoju funkcji wykonawczych, mowy, uwagi, emocji i zachowania. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Absolwent podaje przykłady jej praktycznego zastosowania. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent posiada wiedzę z zakresu aspektów etycznych i prawnych prowadzenia terapii, w tym zasad dokumentowania działań diagnostycznych i terapeutycznych. | Kryteria weryfikacji Absolwent wyjaśnia zasady etycznej i prawnej pracy terapeuty integracji sensorycznej wskazując dbałość o dobro pacjenta. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Absolwent zna zasady dokumentowania działań diagnostycznych i terapeutycznych. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent potrafi rozpoznawać symptomy zaburzeń SI u dzieci w różnym wieku (od okresu niemowlęcego po wiek szkolny). | Kryteria weryfikacji Absolwent rozpoznaje zaburzenia SI u dzieci w różnym wieku. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent dobiera odpowiednie narzędzia diagnostyczne i metody obserwacji do rozpoznawania zaburzeń SI u dzieci na różnych etapach rozwoju. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent potrafi przeprowadzać pełną diagnozę SI, zgodnie z przyjętymi standardami, wykorzystując zarówno testy standaryzowane, jak i obserwację kliniczną i wywiad. | Kryteria weryfikacji Absolwent diagnozuje SI zgodnie ze standardami. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent wybiera odpowiednią metodę w celu przeprowadzenia diagnozy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent potrafi analizować i interpretować wyniki diagnozy w kontekście indywidualnych potrzeb dziecka oraz współistniejących zaburzeń (np. autyzm, ADHD, MPD, dysleksja, opóźnienie rozwoju). | Kryteria weryfikacji Absolwent analizuje i interpretuje wyniki diagnozy różnych zaburzeń. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent łączy objawy zaburzeń SI z charakterystyką współistniejących zaburzeń, formułując rekomendacje do dalszej pracy terapeutycznej. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent potrafi projektować i wdrażać indywidualne plany terapii SI, adekwatne do poziomu funkcjonowania dziecka oraz jego potencjału rozwojowego. | Kryteria weryfikacji Absolwent projektuje i weryfikuje zestawy ćwiczeń, plany terapii. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent dobiera metody, techniki i formy oddziaływań terapeutycznych odpowiednie do potrzeb i możliwości dziecka na danym etapie rozwoju. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent potrafi stosować techniki i strategie terapeutyczne SI z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i etyki. | Kryteria weryfikacji Absolwent przestrzega zasady etyki zawodowej oraz stosuje się do standardów pracy terapeuty SI, w tym respektuje granice dziecka i współpracuje z rodziną/opiekunami. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent zapewnia odpowiednie środki bezpieczeństwa podczas terapii. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent potrafi dokumentować proces terapeutyczny, prowadzić systematyczne notatki, arkusze obserwacji i raporty postępów. | Kryteria weryfikacji Absolwent prowadzi szczegółową dokumentację terapii. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent wypełnia arkusze obserwacji postępów dziecka zgodnie z obowiązującymi standardami dokumentacji w terapii SI. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent potrafi współpracować z rodzicami/opiekunami dziecka – udzielać informacji zwrotnych, edukować w zakresie wspierania integracji sensorycznej w domu. | Kryteria weryfikacji Absolwent komunikuje się z rodzicami, opiekunami dziecka, wskazuje plan działania w domu. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent dzieli się wiedzą i wspiera rodziców. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent potrafi współpracować z innymi specjalistami (psycholog, pedagog, logopeda, fizjoterapeuta) w celu stworzenia spójnego systemu wsparcia dziecka. | Kryteria weryfikacji Absolwent wymienia się doświadczeniem i wiedzą z innymi specjalistami. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent współpracuje z psychologiem, pedagogiem, logopedą i fizjoterapeutą w interdyscyplinarnym zespole terapeutycznym. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent potrafi dostosowywać metody terapeutyczne do indywidualnych możliwości dziecka z uwzględnieniem jego zaburzeń współistniejących. | Kryteria weryfikacji Absolwent wybiera odpowiednie do sytuacji i stanu dziecka metody terapii. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent projektuje zestawy ćwiczeń dla każdego przypadku dopasowując je do możliwości dziecka. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent ma świadomość znaczenia zintegrowanego podejścia do dziecka z zaburzeniami SI i potrzebę współpracy ze środowiskiem rodzinnym i szkolnym. | Kryteria weryfikacji Absolwent objaśnia potrzebę holistycznego podejścia do dziecka z zaburzeniami SI. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent współpracuje z nauczycielami i rodzicami dziecka. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent działa zgodnie z zasadami etyki terapeuty SI, wykazując empatię, cierpliwość i poszanowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych dziecka. | Kryteria weryfikacji Absolwent wykazuje się wysokim poziomem empatii i cierpliwości. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent zna zasady etyki terapeuty Si i je stosuje. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent rozumie potrzebę stałego doskonalenia zawodowego, śledzenia wyników badań naukowych i aktualizacji wiedzy terapeutycznej. | Kryteria weryfikacji Absolwent podejmuje działania w celu aktualizacji wiedzy, gromadzi i aktualizuje źródła informacji o SI. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent stosuje aktualne standardy i zalecenia. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Absolwent korzysta z aktualnych badań naukowych i najnowszych wytycznych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent krytycznie analizuje własną praktykę terapeutyczną, potrafi przyjmować konstruktywną krytykę i modyfikować swoje działania. | Kryteria weryfikacji Absolwent dokonuję krytycznej analizy własnych działań terapeutycznych, identyfikując mocne strony i obszary wymagające poprawy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent przyjmuje konstruktywną informację zwrotną od superwizora, współpracowników lub zespołu terapeutycznego i odnosi ją do własnej praktyki | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent jest gotów do promowania wiedzy o integracji sensorycznej. | Kryteria weryfikacji Absolwent popularyzuje podstawowe założenia integracji sensorycznej w kontaktach z rodzicami, opiekunami lub innymi specjalistami. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent inicjuje działania edukacyjne lub informacyjne na temat integracji sensorycznej w środowisku lokalnym lub zawodowym. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent posiada umiejętność pracy w warunkach dużego obciążenia emocjonalnego. | Kryteria weryfikacji Absolwent podejmuje trafne decyzje i zachowuje profesjonalizmu w sytuacjach wymagających odporności na stres i duże obciążenie emocjonalne. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Absolwent samodzielnie rozpoznaje własne reakcje emocjonalne i wykorzystuje adekwatne strategie radzenia sobie ze stresem. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Program studiów:
I. Moduł teoretyczny:
- Podstawy neurofizjologii i neuropsychologii rozwoju dziecka
- Teoretyczne podstawy integracji sensorycznej (SI)
- Rozwój psychoruchowy dziecka
- Psychologia kliniczna i rozwojowa dziecka
- Zaburzenia rozwoju
- Diagnoza funkcjonowania sensorycznego dziecka
- Wczesne wspomaganie rozwoju i edukacja włączająca
- Podstawowe zasady terapii SI w zależności od diagnozy
- Terapia SI - budowanie planu terapii w zależności od rozpoznania
- Analiza aktywności ruchowej w kontekście rozwoju psychomotorycznego i integracji sensorycznej.
- Diagnoza wczesnych objawów trudności sensorycznych oraz planowanie działań wspierających rozwój sensoryczno-motoryczny.
- Etyka zawodu terapeuty SI
- Ocena funkcjonalna
- Seminarium
- Praca dyplomowa
II. Moduł praktyczny:
- Obserwacja kliniczna dziecka
- Praktyczne aspekty diagnozy integracji sensorycznej (testy SI)
- Prowadzenie terapii SI – metody, strategie, narzędzia
- Tworzenie indywidualnych programów terapeutycznych
- Sensozabawy - zabawy rozwijające zmysły.
- Obserwacja funkcjonowania dziecka w środowisku szkolnym/przedszkolnym
- Diagnozowanie trudności w zakresie SI w pracy nauczyciela
III. Moduł praktyk zawodowych:
1.Praktyki zawodowe w placówkach terapeutycznych
Program kształcenia obejmuje najistotniejsze zagadnienia z obszaru neurobiologii, psychologii rozwojowej, pedagogiki specjalnej, fizjoterapii i terapii zajęciowej.
Forma studiów: hybrydowe (stacjonarne ze zdalnymi w czasie rzeczywistym)
Czas trwania: 3 semestry
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 380 (w tym 75 godzin zajęć teoretycznych i 305 godzin zajęć praktycznych)
Liczba punktów ECTS - 39 punktów
Zajęcia odbywają się w sobotę i w niedzielę w godz. 9.00-15.00
Godziny zajęć podane w harmonogramie są godzinami zegarowymi, zawierają dwie przerwy po 10 minut oraz jedną 30 minutową. Przerwy nie są wliczane w czas trwania usługi rozwojowej.
Liczba godzin programowych jest podana w godzinach dydaktycznych.
Harmonogram zjazdów zostanie upubliczniony 7 dni przed rozpoczęciem zajęć.
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów, ćwiczeń i warsztatów. Student zobowiązany jest do odbycia praktyki zawodowej w wymiarze 75 godzin na trzecim semestrze.
Walidacja: każdy przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, w 3 semestrze przewidziane jest napisanie pracy dyplomowej. W trakcie trwania usługi rozwojowej zostanie przeprowadzona weryfikacja postępów oraz ocena osiągnięcia efektów uczenia się w formie testów.
Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z przepisami, jakie zostały określone przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 7 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 7 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 19,74 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 19,74 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
dr Anna Dzikomska-Kaczan
dr Celina Witkowska
W swojej dotychczasowej karierze zawodowej jest mocno związana z osobami niepełnosprawnymi oraz osobami posiadającymi różnorakie dysfunkcje. Jej wcześniejsze wykształcenie medyczne (położnictwo), pozwala na holistyczne spojrzenie na osobę dziecka. Ponadto jest nauczycielem dyplomowanym z 30-letnim stażem dydaktycznym. Z powyższą sferą związane są jej publikacje. Za swoją działalność na terenie województwa dolnośląskiego – została odznaczona odznaką „Przyjaciela dziecka” przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Legnicy.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy studiów podyplomowych uzyskają od prowadzących materiały dydaktyczne: opracowania autorskie, skrypty, prezentacje. Materiały są przygotowywane do każdych zajęć przez prowadzących oraz przesyłane w formie elektronicznej na adres e-mail uczestnika studiów podyplomowych.
Informacje dodatkowe
Szczegółowe informacje dostępne na stronie: https://kans.pl/kierunek/integracja-sensoryczna
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Platforma Microsoft Teams (aplikacja desktopowa lub uruchamiana w przeglądarce internetowej). Minimalne wymagania dla aplikacji desktopowej dla komputera PC z systemem Windows: Procesor minimum 1.1 Ghz lub szybszy, dwa rdzenie. Pamięć: 4.0 GB RAM. Dysk twardy: minimum 3 GB dostępnej pamięci. Monitor: minimalna rozdzielczość 1024x768. System operacyjny: Windows 10, Windows 11. Wideo: kamera USB 2.0 z mikrofonem, Minimalne wymagania dla aplikacji Teams dla komputera Mac: Procesor: Intel Core Duo. Pamięć: 4 GB RAM, Dysk twardy: minimum 1.5 GB dostępnego miejsca, Monitor: rozdzielczość 1280x80, System operacyjny: macOS w jednej z trzech najnowszych wersji. Wideo: kompatybilna kamera internetowa z mikrofonem. Minimalne wymagania dla aplikacji Teams na urządzenia mobilne: Android: tablet lub telefon z systemem Android: jedna z 3 ostatnich wersji systemu Android. Telefon lub tablet z systemem iOS: limitowane do dwóch ostatnich najnowszych wersji systemu iOS. Wymagania dotyczące uruchomienia aplikacji w przeglądarce internetowej: wspierane przeglądarki: Microsoft Edge, Google Chrome, Safari 15+, Wymagania dotyczące łącza internetowego: minimum 2 Mbps download/upload.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe