Zarządzanie stresem i emocjami w pracy – budowanie odporności psychicznej
Zarządzanie stresem i emocjami w pracy – budowanie odporności psychicznej
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie kierowane jest do osób pracujących z ludźmi – w firmach,
– a także do osób, które zauważają u siebie potrzebę zdiagnozowania i rozwijania u siebie
odporności psychicznej, doświadczających przeciążenia, stresu lub
wypalenia zawodowego
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji15-01-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat ICVC - SURE (Standard Usług Rozwojowych w Edukacji): Norma zarządzania jakością w zakresie świadczenia usług rozwojowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs przygotowuje uczestników do zdobycia umiejętności niezbędnych do rozpoznawania, świadomego zarządzaniaemocjami i stresem w pracy oraz do budowania i wzmacniania odporności psychicznej, co pozwoli im skuteczniej radzić
sobie z wyzwaniami zawodowymi i przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu.
Kurs zakończony zostanie testem mierzenia odporności (MTQPlus)
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik wyjaśnia biologicznemechanizmy stresu i emocji oraz wskazuje różnice między stresem ostrym, a chronicznym. Identyfikuje własne reakcje emocjonalne i fizyczne na stres oraz potrafi nazwać emocje zawodowe | Kryteria weryfikacji Poprawnie opisuje model „trzechmózgów”, reakcji Fight-Flight-Freeze i krzywej Yerkesa-Dodsona. Rozróżnia rodzajów stresu | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik interpretuje wynik testuMTQ Plus i identyfikuje swoje mocne strony i obszary rozwoju odporności psychicznej. | Kryteria weryfikacji Poprawnie analizuje raport MTQ Plusoraz wskazuje elementy modelu 4C do rozwoju | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik rozpoznaje i analizujeczynniki wpływające na własną energię i odporność psychiczną oraz tworzy plan mikroregeneracji | Kryteria weryfikacji Uzupełnia „profil energetyczny” orazplan mikroregeneracji dostosowany do indywidualnych potrzeb | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik formułuje realistyczne celerozwoju odporności psychicznej i planuje konkretne działania na najbliższe 30 dni | Kryteria weryfikacji Tworzy karty planu „Resilience inAction” z celami SMART i strategiami utrzymania postanowień | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik rozpoznaje fazy wypaleniazawodowego oraz wymienia podstawowe strategie profilaktyczne | Kryteria weryfikacji Wypełnia test refleksyjny „Mój indekswypalenia” i wskazuje 5 działań ochronnych do wdrożenia | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
DZIEŃ 1 – ŚWIADOMOŚĆ EMOCJI I STRESU
MODUŁ 1: Neuropsychologia stresu i emocji
Cel: Zrozumienie podstaw działania mózgu w stresie, poznanie biologicznych mechanizmów emocji.
Treści:
Model „trzech mózgów”
Reakcje walka–ucieczka–zamrożenie (Fight–Flight–Freeze)
Krzywa Yerkesa-Dodsona – relacja między poziomem stresu, a wydajnością
Różnice między stresem ostrym, a chronicznym
Ćwiczenie:
„Moje sygnały stresu” – rozpoznanie własnych fizycznych i emocjonalnych reakcji
MODUŁ 2: Mapa emocji i stresu
Cel: Rozwijanie samoświadomości emocjonalnej i umiejętności identyfikowania emocji.
Treści:
Po co nam emocje?
Koło emocji Plutchika – praca z mapą emocji
Emocje podstawowe vs. złożone – jak je rozpoznawać?
Model RULER (Recognize – Understand – Label – Express – Regulate)
Związek emocji z wartościami i potrzebami
Ćwiczenie:
„Moja mapa emocji zawodowych” – refleksja i omówienie
MODUŁ 3: MTQ Plus – moja osobista odporność psychiczna
Cel: Zinterpretowanie wyniku testu MTQ Plus i rozpoczęcie indywidualnej pracy z komponentami odporności.
Treści:
Model Odporności psychicznej 4C:
Control – emocjonalna i nad sobą
Commitment – konsekwencja w działaniu
Challenge – podejście do zmian
Confidence – wiara w siebie i w relacjach
Omówienie raportów MTQ Plus (indywidualnych i zbiorczych)
Praca na realnych przypadkach uczestników
Ćwiczenie:
„Moja mapa odporności” – autodiagnoza + określenie kluczowego obszaru do rozwoju
MODUŁ 4: Regulacja emocji i napięcia – narzędzia w praktyce
Cel: Poznanie skutecznych technik samoregulacji emocji i napięcia.
Treści:
Technika STOP, techniki oddechowe, techniki uziemiania
Teoria poliwagalna – jak nerw błędny wpływa na stres?
Rola mikroregulacji w codziennej pracy
Ćwiczenie:
Trening wybranych technik (oddech, ciało, koncentracja)
„Co działa na mnie?” – stworzenie własnej skrzynki narzędzi
DZIEŃ 2 – STRATEGIE, GRANICE I PROFILAKTYKA WYPALENIA
MODUŁ 5: Energia i odporność psychiczna w praktyce
Cel:
Poznanie źródeł odporności psychicznej i sposobów na regenerację.
Treści:
Model 4 źródeł energii (Loehr & Schwartz): fi zyczna, emocjonalna, mentalna, duchowa
Zarządzanie energią vs. zarządzanie czasem
Cykl wydatkowania i odnawiania energii
Ćwiczenie:
„Mój profi l energetyczny” – autodiagnoza i plan mikroregeneracji
MODUŁ 6: Praca z przekonaniami i wewnętrznym krytykiem
Cel:
Praca nad przekonaniami, które nasilają stres, napięcie i wypalenie.
Treści:
Model ABCDE (Racjonalna Terapia Zachowania – E. Ellis)
Defuzja poznawcza z ACT (Terapia Akceptacji i Zaangażowania) – dystansowanie się od myśli
Wewnętrzny krytyk vs. wewnętrzny sojusznik
Ćwiczenie:
„Co mówi mój krytyk?” – transformacja wewnętrznego dialogu
„Jakie przekonania mnie osłabiają?” – karty przekonań
MODUŁ 7: Mój plan odporności psychicznej
Cel:
Stworzenie indywidualnej strategii rozwoju odporności i redukcji stresu.
Treści:
Podsumowanie: co wynika z mojego raportu MTQ Plus, emocji, przekonań i energii?
Model: „Zacznę – przestanę – wzmocnię”
Cele SMART w obszarze odporności
Ćwiczenie:
Karta planu: „Resilience in Action” + mikrocele na 30 dni
„Kotwice” – jak utrzymać postanowienia w pracy?
MODUŁ 8: Granice psychiczne i asertywność w pracy
Cel:
Rozwój umiejętności stawiania granic jako elementu ochrony przed wypaleniem.
Treści:
Czym są granice psychiczne (emocjonalne, czasowe, poznawcze)?
Komunikaty asertywne
Zgoda warunkowa, odmowa empatyczna
Ćwiczenie:
„Test moich granic” – autodiagnoza
Symulacje rozmów: „odmawiam z empatią”, „negocjuję przestrzeń”
MODUŁ 9: Profi laktyka wypalenia zawodowego
Cel:
Rozpoznanie czynników wypalenia i wdrożenie działań prewencyjnych.
Treści:
Model Maslach: fazy wypalenia (wyczerpanie, depersonalizacja, obniżona skuteczność)
Koszt trwania vs koszt zmiany – narzędzie decyzji
Trójkąt profi laktyki: Granice – Regeneracja – Autonomia
Ćwiczenie:
„Mój indeks wypalenia” – test refl eksyjny
Lista 5 działań ochronnych – do wdrożenia od zaraz
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 2 800,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 2 800,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 175,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 175,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
skrypt
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi