Zielone kompetencje - Hortiterapia jako terapeutyczna moc ogrodu i roślin
Zielone kompetencje - Hortiterapia jako terapeutyczna moc ogrodu i roślin
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Grupa docelowa usługi
- Nauczyciele wszystkich typów szkół,
- Wykładowcy, pedagodzy, pedagodzy specjalni,
- Psycholodzy, trenerzy, osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą również z niepełnosprawnościami,
- Studenci kierunków: psychologia i pedagogika, terapeuci zajęciowi, rodzice uczniów, logopedzi oraz wszyscy zainteresowani tematyką w tym ogrodnicy i floryści.
- Minimalna liczba uczestników2
- Maksymalna liczba uczestników12
- Data zakończenia rekrutacji05-12-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi17
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem kursu jest zapewnienie uczestnikom dogłębnej wiedzy o hortiterapii, jej metodach, formach i procedurach.Kurs to przegląd najważniejszych praktycznych wiadomości i wskazówek, niezbędnych dla wszystkich, którzy chcą włączyć hortiterapię jako metodę terapeutyczną szczególnie w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami i zaburzeniami rozwojowymi oraz ekologicznego podejścia do wykorzystywanych surowców i minimalizacja odpadów.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik definiuje pojęcie hortiterapii i zna jej podstawy teoretyczne | Kryteria weryfikacji Rozróżnia rośliny odpowiednie do działań terapeutycznych | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Dobiera odpowiednie materiały i narzędzia do pracy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Uczestnik planuje i prowadzi proste zajęcia z hortiterapii dostosowane do potrzeb grupy | Kryteria weryfikacji Pracuje w grupie i wspiera innych uczestników terapii. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Prowadzi warsztaty z elementami pracy manualnej z roślinami | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Wykorzystuje ogród, lub przestrzeń zieloną jako narzędzie terapeutyczne | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Rozwija empatię, cierpliwość i uważność w kontakcie z drugą osobą | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Wzmacnia relację człowieka z naturą jako źródło zdrowia i równowagi | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Ocenia zastosowanie hortiterapii w różnych grupach (dzieci, seniorzy, osoby z niepełnosprawnościami, osoby w kryzysie). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Uczestnik wspiera edukację przyrodniczą i ekologiczną | Kryteria weryfikacji Propaguje zrównoważony styl życia oraz opiekę długoterminową i paliatywną | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wspiera jakość życia w starzejących się społeczeństwach poprzez dbałość o aktywność fizyczną i psychiczną seniorów. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Wyjaśnia powiązania międzyroślinnością a zdrowiem człowieka i ekosystemem | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje wiedzę na temat segregacjiodpadów, oszczędności zasobów (np. wody) i stosowania naturalnych metod pielęgnacji roślin. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Opisuje znaczenie kontaktu z naturą dladobrostanu psychofizycznego. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Wykorzystuje ogród/rośliny jakoprzestrzeń do nauki i rozwijania świadomości ekologicznej | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Hortiterapia jako unikatowa forma terapii zajęciowej dzieci, młodzieży i seniorów wykorzystującą terapeutyczną moc ogrodu i roślin.
1. Zrozumienie podstaw hortiterapii
- Zapoznanie uczestników z definicją, historią i teorią hortiterapii
- Omówienie korzyści terapeutycznych wynikających z kontaktu z przyrodą i prac ogrodniczych
- Zrozumienie neurobiologicznego wpływu kontaktu z naturą
2. Nabycie umiejętności praktycznych
- Nauka planowania i prowadzenia zajęć hortiterapeutycznych
- Praktyczne techniki ogrodnicze dostosowane do możliwości uczestników terapii (np. dzieci, osoby starsze, osoby z niepełnosprawnościami)
- Tworzenie terapeutycznych przestrzeni ogrodowych z wykorzystaniem materiałów z recyklingu (recykling, upcykling w ogrodnictwie)
- Wspieranie lokalnej gospodarki (np. zakup roślin od lokalnych szkółek)
3. Rozwijanie kompetencji interpersonalnych i terapeutycznych
- Nauka pracy z różnymi grupami beneficjentów: seniorami, dziećmi, osobami z autyzmem, depresją, chorobami neurodegeneracyjnymi itp.
- Hortiterapia jako narzędzie integracji społecznej (np. w DPS, szkołach, centrach seniora)
- Praca w ogrodzie jako forma budowania relacji, empatii i współpracy
4. Zastosowanie hortiterapii w praktyce zawodowej
- Wprowadzenie elementów hortiterapii do codziennej pracy terapeutycznej, edukacyjnej lub opiekuńczej
- Tworzenie programów terapeutycznych z użyciem ogrodnictwa
- Sylwoterapia jako forma naturalnej terapii u dzieci i młodzieży
5. Bezpieczeństwo i organizacja pracy oraz wymiar środowiskowy
- Zasady bezpieczeństwa w pracy ogrodniczej z osobami z różnych grup ryzyka.
- Prawidłowa organizacja przestrzeni i dostosowanie narzędzi do potrzeb uczestników terapii
- Ogrodnictwo ekologiczne: bez chemii, z użyciem naturalnych nawozów i środków ochrony roślin, przyjazne dla owadów (np. łąki kwietne, rośliny miododajne)
- Ograniczanie zużycia wody (np. zbieranie deszczówki)
- Użycie lokalnych, odpornych gatunków roślin
6. Ewaluacja i dokumentacja terapii
- Nauka prowadzenia dokumentacji terapeutycznej
- Ocena efektów hortiterapii i dostosowywanie działań do potrzeb beneficjentów
Warsztat praktyczny podstawowy: tworzenie terapeutycznych przestrzeni ogrodowych. Przykłady warsztatów w sali terapeutycznej dostosowane do pory roku lub w przestrzeni ogrodu /terenach zielonych.
Przerwy nie zostają wliczone do czasu trwania szkolenia. Kurs trwa 17 godzin zegarowych w tym 3 godziny zajęć teoretycznych i 14 godzin zajęć praktycznych.
Walidacja zaplanowana jest w ostatnim dniu szkolenia w formie testu teoretycznego generowanego z wynikiem automatycznym oraz obserwacja w warunkach symulowanych. Walidacja wliczona w czas trwania usługi.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 300,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 300,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 194,12 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 194,12 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Izabela Graf
Pasjonatka aromatoterapii i naturalnych aranżacji roślinnych. Asystentka osób niepełnosprawnych posługującą się metodą hortiterapii. Z powodzeniem prowadzi warsztaty dla dzieci, seniorów oraz osób z niepełnosprawnościami.
Od ponad 5 lat aktywnie pracuję jako trener hortiterapii, prowadząc zajęcia terapeutyczne z wykorzystaniem kontaktu z roślinami i pracą w ogrodzie. Jej praktyka obejmuje zarówno indywidualną terapię ogrodniczą, jak i warsztaty grupowe skierowane do różnych grup odbiorców w tym seniorów, osób z niepełnosprawnościami, osób z zaburzeniami psychicznymi, a także dzieci i młodzieży. Łączy wiedzę z zakresu psychologii, terapii zajęciowej oraz ekologii, tworząc autorskie programy hortiterapeutyczne wspierające zdrowie psychiczne, rozwój osobisty i poprawę jakości życia.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnik szkolenia otrzyma dostęp do narzędzi florystycznych, a dodatkowo bezpłatny dostęp do materiałów edukacyjnych (skrypt, karty pracy, notatnik, długopis) oraz do materiału roślinnego, materiałów do prac manualnych takich jak: kamyki, szyszki, kora, mech, drut florystyczny, gąbka florystyczna (mokra/sucha), wstążki, sznurki, klej na gorąco, kolorowy papier, farby, markery.
Sala wyposażona jest w sprzęt pomocniczy i prezentacyjny:
- Flipchart, tablica suchościeralna
- Projektor/laptop – prezentacja teoretyczna
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi