Kompetencje przyszłości dla osób ze specjalnymi potrzebami – zielone kompetencje, wellbeing i bezpieczeństwo cyfrowe
Kompetencje przyszłości dla osób ze specjalnymi potrzebami – zielone kompetencje, wellbeing i bezpieczeństwo cyfrowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaEkologia i rolnictwo / Ochrona środowiska
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do osób, które:
- chcą zdobyć lub rozwinąć świadomość ekologiczną,
- chcą nauczyć się bezpiecznego korzystania z urządzeń i usług cyfrowych,
- chcą poznać techniki wspomagające wellbeing we współczesnym świecie,
- pragną chronić swoje dane osobowe i rozpoznawać zagrożenia w sieci.
Uczestnicy nie muszą posiadać wcześniejszego przygotowania informatycznego ani ekologicznego.
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji03-11-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi42
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje do podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska poprzez rozwój praktycznych umiejętności prośrodowiskowych, takich jak oszczędzanie zasobów czy segregacja odpadów. Uczestnicy zdobędą również kompetencje w zakresie bezpiecznego i świadomego korzystania z urządzeń oraz usług cyfrowych, co sprzyja ich cyfrowemu włączeniu i zwiększa umiejętność ochrony danych osobowych w środowisku online. Zyskają znajomość technik wspierania własnego dobrostanu we współczesnym świecie.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Opisuje podstawowe pojęcia ekologiczne | Kryteria weryfikacji Definiuje podstawowe pojęcia ekologiczne | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Opisuje zasady oszczędzania zasobów i segregacji | Kryteria weryfikacji Przedstawia zasady oszczędzania zasobów i segregacji | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Opisuje znaczenie zachowań proekologicznych | Kryteria weryfikacji Charakteryzuje rolę i znaczenie zachowań proekologicznych | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Opisuje zagrożenia cyfrowe i określa jak im przeciwdziałać | Kryteria weryfikacji Wskazuje zagrożenia cyfrowe i opisuje jakie są sposoby przeciwdziałania zagrożeniom w środowisku sieciowym | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Korzysta z podstawowych e-usług | Kryteria weryfikacji Wskazuje rodzaje e-usług, ich zastosowanie, korzystając z przeglądarki internetowej korzysta z e-usług | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Korzysta ze skrzynki e-mailowej | Kryteria weryfikacji Zakłada skrzynkę e-mailową, wskazuje jej funkcje oraz potrafi wysłać i odebrać wiadomość e-mailową | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Opisuje techniki wspierania dorostanu fizycznego i psychicznego | Kryteria weryfikacji Przedstawia techniki wspierania dorostanu fizycznego i psychicznego | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Program szkolenia:
I Recykling w życiu codziennym i sztuce
1. Recykling na co dzień – praktyczne podejście
- Podstawy selektywnej zbiórki odpadów – co wrzucać, czego nie
- Mitologia recyklingu – co naprawdę trafia do ponownego użytku?
- Gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ) i jej znaczenie
- DIY z recyklingu – jak nadać rzeczom drugie życie
- Ćwiczenie: „Mapa mojego domu” – jak ograniczyć odpady
2. Recykling w sztuce – twórczość a świadomość
- Upcykling w sztuce: przegląd inspirujących przykładów (instalacje, biżuteria, street art)
- Artystyczne podejście do odpadów – czym jest ekosztuka?
- Warsztat: tworzenie z materiałów wtórnych (np. kolaże, dekoracje, obiekty użytkowe)
- Dyskusja: Sztuka jako narzędzie zmiany społecznej
II Wellbeing i równowaga międzypokoleniowa
1. Wellbeing w zmieniającym się świecie
- Co to jest wellbeing? (psychiczny, fizyczny, społeczny)
- Zarządzanie stresem, napięciem, zmianą
- Odporność psychiczna jako kompetencja przyszłości
- Techniki relaksacyjne, oddechowe, elementy mindfulness
- Ćwiczenie: „Mój osobisty dobrostan” – refleksja i plan
2. Równowaga międzygeneracyjna i społeczna
- Czym jest solidarność międzypokoleniowa?
- Jak pokolenia mogą się wzajemnie wspierać? (technologia, doświadczenie, nowe wartości)
- Wellbeing społeczny – relacje, wspólnota, przynależność
- Warsztat: tworzenie międzygeneracyjnych projektów wspierających zdrowie i środowisko
- Dyskusja: Przyszłość oparta na empatii i zrównoważeniu
III Ekologiczne i prozdrowotne odżywianie
1. Podstawy świadomego odżywiania
- Związek między jedzeniem a środowiskiem – czym jest dieta planetarna
- Ślad węglowy żywności i łańcuch dostaw
- Zdrowe nawyki żywieniowe w praktyce (5 porcji warzyw, ograniczenie mięsa, cukru, soli)
- Niemarnowanie żywności – techniki i triki
- Praca warsztatowa: planowanie „zielonego jadłospisu”
2. Jedzenie jako styl życia i element kultury
- Edukacja żywieniowa – czytanie etykiet i wybór świadomych produktów
- Lokalność i sezonowość w diecie
- Żywność przetworzona a zdrowie – jak wybierać mądrze?
- Dieta jako element wellbeing (energia, sen, nastrój)
- Warsztat: „Moja ekologiczna kuchnia” – projekt osobisty
IV Bezpieczeństwo cyfrowe
1. Cyberświadomość i higiena cyfrowa
- Rodzaje zagrożeń w sieci: phishing, fake news, wyłudzenia
- Silne hasła, 2FA, aktualizacje – podstawy bezpieczeństwa
- Świadome korzystanie z portali społecznościowych
- Higiena cyfrowa – jak ograniczać stres i uzależnienie od ekranu
- Ćwiczenie: audyt własnych nawyków cyfrowych
2. Ochrona danych i cyfrowe obywatelstwo
- Dane osobowe – czym są i jak o nie dbać?
- Prawa użytkownika w sieci
- Rola edukacji cyfrowej w społecznościach lokalnych
- Warsztat: „Cyfrowa mapa ryzyka” – rozpoznawanie i reagowanie
- Podsumowanie szkolenia i refleksja końcowa
Walidacja
Organizacja i przebieg:
- Szkolenie praktyczne, oparte na warsztatach
- Praca indywidualna i w parach oraz praca w grupach
- Prezentacja materiału przez trenera i praca własna uczestników
Czas trwania: 42 godziny zegarowe (przerwy wliczone)
Walidacja i potwierdzenie kompetencji:
- Wywiad swobodny
- obserwacja w warunkach rzeczywistych
Uczestnik otrzymuje dokument zawierający opis efektów uczenia się i metod ich weryfikacji
Minimalne wymagania w stosunku do uczestników, aby cel usługi został osiągnięty: 80% frekwencja i sprawdzenie zdobytej wiedzy i umiejętności podczas procesu walidacji.
Warunki organizacyjne dla szkolenia: sala wyposażona w niezbędny sprzęt oraz akcesoria udostępnione dla uczestników na czas szkolenia. Szkolenie jest prowadzone od podstaw, uczestnicy nie muszą wykazywać się doświadczeniem w tematyce usługi. Usługa realizowana w godzinach zegarowych. Przerwy wliczają się w godziny szkolenia.
Minimalne wymagania w stosunku do uczestników, aby cel usługi został osiągnięty: Uczestnik szkolenia zdobytą wiedzę i umiejętności ugruntowuje w trakcie procesu walidacji składającego się z wywiadu swobodnego oraz obserwacji w warunkach rzeczywistych.
Warunki organizacyjno – logistyczne: Szkolenie opiera się̨ głównie na warsztatach praktycznych z wykorzystaniem ćwiczeń. Uczestnicy będą pracować zarówno indywidualnie, jak i w parach oraz grupowo.
Szkolenie odbywa się w formie prezentacji materiału i technik przez trenera szkolenia oraz pracy własnej uczestników.
Szkolenie prowadzone jest w ramach godzin zegarowych, jedna godz. szkolenia to 60 minut, przerwy wliczają się w czas szkolenia.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 9 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 9 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 226,19 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 226,19 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Krzysztof Mróz
Od 2019 roku zrealizował 28 szkoleń (łącznie 400 godzin) w obszarach:
• technologii informacyjnej i umiejętności cyfrowych osób dorosłych,
• cyberbezpieczeństwa i ochrony danych osobowych,
• adaptacji środowisk pracy do zmian technologicznych i cyfrowej transformacji.
Szkolenia były realizowane m.in. dla PUP Gniezno, PUP Pleszew, ZDZ Poznań oraz w ramach systemu BUR.
W swojej pracy szczególny nacisk kładzie również na kształtowanie postaw proekologicznych i promowanie zielonych kompetencji, m.in. poprzez:
• edukację w zakresie zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności środowiskowej,
• włączanie tematyki ekologicznej do szkoleń i działań edukacyjnych,
• wspieranie uczestników w rozumieniu wpływu technologii na środowisko oraz wdrażaniu rozwiązań przyjaznych środowisku w życiu codziennym i zawodowym.
Obecnie (2024) realizuje studia podyplomowe MBA w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi (HR).
W ciągu ostatnich 5 lat przeprowadziła ponad 500 godzin szkoleń o analogicznej tematyce.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały zapewnione: dostęp do komputerów wraz z dostępem do internetu, skrypt
Wszystkie szkolenia realizujemy z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb uczestników, co pozwala na ich komfortowy i efektywny udział w zajęciach.
Szkolenia realizujemy w ośrodkach przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych. Harmonogram zajęć również ma charakter ramowy, a w przypadku zmęczenia, konieczności skorzystania z toalety oraz posilenia się, uczestnicy nie będą musieli czekać do ustalonej godzinowo przerwy, natomiast będą mogli swobodnie napić się, zjeść coś lub udać się do toalety. Każdego dnia szkolenia uczestnicy będą mogli skorzystać z wody mineralnej oraz bufetu kawowego i przekąsek oraz zjeść ciepły posiłek. Nadzór nad organizacją i prawidłowym przebiegiem każdego szkolenia sprawuje nasz dyrektor ds. szkoleń – pan Krzysztof Mróz, który z wykształcenia jest oligofrenopedagogiem i przez wiele lat pracował jako nauczyciel w szkole specjalnej oraz posiada doświadczenie w pracy z osobami starszymi.
Warunki uczestnictwa
Fakt uczestnictwa w każdym dniu usługi rozwojowej musi zostać potwierdzony przez uczestnika własnoręcznym podpisem złożonym na udostępnionej przez organizatora liście obecności
Aby zaliczyć szkolenie niezbędne jest 80% obecności na zajęciach, aktywny udział w zajęciach, pozytywna ocena nabytych umiejętności (prezentacja projektu, wywiad swobodny).
Po zrealizowanym szkoleniu uczestnik otrzyma certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu.
Informacje dodatkowe
W szkoleniu mogą uczestniczyć osoby z niepełnosprawnościami, osoby starsze, osoby zagrożone wykluczeniem społecznym. Wskazane uwarunkowania nie są jednak niezbędne, by móc uczestniczyć w szkoleniu.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe