Współczesne kompetencje kierowcy kat. D po C - bezpieczeństwo pasażerów. Elektryfikacja i zrównoważony rozwój w erze autonomiczności pojazdów
Współczesne kompetencje kierowcy kat. D po C - bezpieczeństwo pasażerów. Elektryfikacja i zrównoważony rozwój w erze autonomiczności pojazdów
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaEkologia i rolnictwo / Ochrona środowiska
- Grupa docelowa usługi
Usługa skierowana jest do osób dorosłych zamieszkujących lub pracujących na terenie województwa śląskiego, zarówno aktywnych zawodowo, jak i poszukujących zatrudnienia lub planujących przekwalifikowanie.
Szkolenie przeznaczone jest dla osób, które:
- ukończyły 24. rok życia (lub ukończyły 21. rok życia i posiadają kwalifikację wstępną w zakresie przewozu osób),
- posiadają ważne prawo jazdy kategorii B oraz C
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji29-10-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną)
- Liczba godzin usługi49
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje uczestnika do samodzielnego i bezpiecznego prowadzenia autobusu/autokaru, ze szczególnym uwzględnieniem zielonych kompetencji. Program obejmuje elektryfikację transportu, redukcję emisji i gospodarkę obiegu zamkniętego (GOZ) oraz innowacje związane z autonomicznością pojazdów. Treści te uzupełnia praktyczna nauka przepisów ruchu drogowego, zasad korzystania z tachografu i czasu pracy kierowców.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik jeździ zgodnie z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego. | Kryteria weryfikacji - przygotowuje pojazd do jazdy,- rusza z miejsca oraz jeździ do przodu i do tyłu, - parkuje przodem i tyłem, - sprawnie włącza się do ruchu oraz zajmuje właściwą pozycję na drodze, - bezpiecznie wykonuje wszelkie manewry występujące w różnych sytuacjach drogowych, - porusza się z prędkością nieutrudniającą ruchu i dostosowaną do warunków atmosferycznych, a także zgodnie z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego, - skutecznie reaguje w przypadku powstania rzeczywistego zagrożenia, w tym hamowanie awaryjne, - wykonuje podstawowe czynności kontrolno–obsługowe tych mechanizmów i urządzeń pojazdu, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje się wysokąkulturą jazdy. | Kryteria weryfikacji - dostrzega różne aktywnościuczestników ruchu drogowego, jest kulturalny i empatyczny w stosunku do innych uczestników. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Rozpoznaje i stosuje zasady eksploatacji autobusów elektrycznych i hybrydowych, w tym ładowania, bezpieczeństwa i codziennej obsługi. | Kryteria weryfikacji – prawidłowo wymienia rodzaje autobusów elektrycznych i hybrydowych– wskazuje podstawowe zasady ładowania i bezpieczeństwa eksploatacji – opisuje czynności codziennej obsługi pojazdu zeroemisyjnego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Stosuje techniki ekodrivingu w celu redukcji emisji i oszczędności energii/paliwa. | Kryteria weryfikacji – wyjaśnia zasady ekodrivingu w transporcie zbiorowym– potrafi wskazać działania ograniczające zużycie paliwa/energii – stosuje właściwe techniki podczas jazdy w różnych warunkach | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wyjaśnia wpływ transportu zbiorowego na środowisko i działania kierowcy wspierające zrównoważony rozwój i GOZ. | Kryteria weryfikacji – charakteryzuje skutki środowiskowe transportu zbiorowego– identyfikuje obowiązki kierowcy związane z ochroną środowiska – wskazuje przykłady działań zgodnych z gospodarką obiegu zamkniętego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Charakteryzuje innowacje związane z autonomicznością pojazdów i określa nowe kompetencje kierowcy. | Kryteria weryfikacji – wymienia stopnie autonomiczności pojazdów– opisuje przykłady technologii stosowanych w transporcie publicznym – wskazuje kompetencje kierowcy w erze automatyzacji | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik prezentuje kompetencje społeczne w pracy kierowcy: współpracuje w zespole i konsekwentnie stosuje postawę proekologiczną. | Kryteria weryfikacji – rozpoznaje zasady współpracy i podziału ról kierowcy w zespole obsługi transportu,– wskazuje adekwatne, kulturalne i asertywne komunikaty kierowcy w typowych i trudnych sytuacjach służbowych, – identyfikuje zachowania nieakceptowalne z perspektywy bezpieczeństwa i kultury jazdy, – dobiera działania minimalizujące wpływ przewozu na środowisko w opisanych scenariuszach pracy, – ocenia, które decyzje operacyjne łączą bezpieczeństwo pasażerów z zasadami zrównoważonego transportu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęWojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoStarostwo Powiatowe, Prezydent Miasta
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Program szkolenia obejmuje zagadnienia związane z bezpieczeństwem pasażerów w transporcie zbiorowym; elektryfikacją transportu autobusowego (rodzaje autobusów elektrycznych i hybrydowych, ładowanie, zasięg, infrastruktura, bezpieczeństwo eksploatacji, codzienna obsługa); zrównoważonym rozwojem i ekologią w transporcie (wymogi UE i Polski dotyczące redukcji emisji CO₂, techniki eco-drivingu, wpływ transportu na środowisko); oraz autonomicznością pojazdów i przyszłością zawodu kierowcy.
Program szkolenia jest zgodny z założeniami Programu Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego na lata 2019–2030 (PRT, pkt. 3.5 „Technologie ochrony powietrza”), w szczególności z obszarem: „Technologie ochrony powietrza, monitorowania zanieczyszczeń oraz ograniczania niskiej emisji”, co zapewnia jego pełną spójność z priorytetami regionalnej polityki innowacyjnej i ekologicznej.
Uczestnicy rozwijają kompetencje w zakresie zrównoważonej mobilności i redukcji emisji, GOZ, bezpiecznego prowadzenia autobusu/autokaru, a także przepisów ruchu drogowego, zasad korzystania z tachografu i czasu pracy kierowców; program obejmuje również innowacje związane z autonomicznością pojazdów
Temat zajęć edukacyjnych | Treść szkolenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych | Wymiar godzin edukacyjnych |
Zajęcia praktyczne | 1. Przygotowanie się do jazdy w kontekście ekologicznym z naciskiem na prawidłowe określenie stanu technicznego pojazdu – odpowiednie ciśnienie w oponach a mniejsze zużycie paliwa – praktyczne wykonanie pomiarów zgodnie z zaleceniami producenta, a także odpowiedni stan psychofizyczny- ocena kursanta przed rozpoczęciem jazd jak i w trakcie- sposobem na korzystnie decyzje dla środowiska. 2. Ekologiczne posługiwanie się urządzeniami sterowania pojazdem podczas jazdy i parkowania i ich płynne i świadome używanie w celu ograniczenia zużycia paliwa oraz emisji spalin – obserwacja w czasie rzeczywistym. 3. Włączanie się do ruchu podczas ruszania, bez gwałtownego przyspieszania, co zmniejsza zużycie paliwa i emisję spalin - ocena zachowania kursanta – obserwacja w czasie rzeczywistym. 4. Zajmowanie właściwej pozycji na drodze- płynność jazdy, praktykowanie w celu zmniejszenia emisji spalin. 5. Respektowanie praw innych uczestników ruchu - przestrzeganie obowiązujących przepisów. Wpływ swoim zachowaniem na poprawę bezpieczeństwa w zakresie zdrowia i środowiska. 6. Bezpieczne wykonywanie wszelkich manewrów występujących w różnych sytuacjach drogowych. Wpływ stanu technicznego pojazdu na bezpieczeństwo w ruchu drogowym - stan techniczny pojazdu ocena pod okiem instruktora. Odpowiednie reagowanie w celu ochrony środowiska. 7. Obserwacja drogi i przewidywanie rzeczywistych lub potencjalnych zagrożeń. Bezpieczeństwo podczas jazdy sposobem na uniknięcie wypadku i negatywnych skutków dla środowiska- behawioralne podejście instruktora do kursanta. 8. Skuteczne reagowanie w przypadku powstania rzeczywistego zagrożenia w tym hamowanie awaryjne - świadome prowadzenie pojazdu z uwzględnieniem aspektów środowiskowych. 9. Jazda z prędkością nie utrudniającą ruchu i dostosowaną do warunków ruchu drogowego - przestrzeganie dopuszczalnej prędkości w obszarze i poza obszarem zabudowanym w celu minimalizacji emisji spalin. 10. Jazda z zachowaniem obowiązujących przepisów ruchu drogowego - Dopuszczalna masa całkowita pojazdu. Przekroczenie DMC i wpływ na spalanie. 11. Zachowanie środków ostrożności przy wysiadaniu z pojazdu – ocena stanu wokół pojazdu w tym ewentualnych pozostałości substancji niebezpiecznych (płynów, olei) - określenie sposobu reagowania na ww. sytuacje - weryfikacja pod okiem instruktora. 12. Wykonywanie podstawowych czynności kontrolno–obsługowych tych mechanizmów i urządzeń pojazdu, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy – prawidłowa obsługa codzienna pojazdu sposobem na eliminację usterek wpływających na zanieczyszczenie środowiska. 13. Podejmowanie działań w zakresie udzielania przed lekarskiej pomocy ofiarom wypadków drogowych. Obserwacja stanu technicznego pojazdu i reagowanie na wszelkie uszkodzenia wpływające na środowisko. 14. Jazda poza obszarem zabudowanym lub po drogach o podwyższonej dopuszczalnej prędkości z uwzględnieniem dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu – bieżąca kontrola obrotów silnika zgodnie z zasadą eco-drivingu - obserwacja i weryfikacja zachowań kursanta podczas zmian przełożenia biegów. | 40 godzin zegarowych - usługa stacjonarna |
Zajęcia teoretyczne |
| 7,5 godzin zegarowych - usługa zdalna [okno realizacji: 06.11.2025 - 10.02.2026, wykład z prezentacją, analiza] |
Walidacja efektów uczenia się | Kompetencje:
Kwalifikacje:
|
Łącznie: usługa rozwojowa trwa 49 godzin
Informacje dotyczące programu
- Usługa realizowana jest w godzinach zegarowych. Przerwy nie są wliczane w czas usługi.
- Usługa rozwojowa ma formę mieszaną: zdalnie w czasie rzeczywistym 0,5 godz., zdalnie 7,5 godz., stacjonarnie 40 godz. szkolenia + 1 godz. egzaminu wewnętrznego + 1 godz. egzaminu WORD = łącznie 49 godzin
- Walidacja stanowi integralną część procesu kształcenia i jest uwzględniona w czasie trwania usługi. Zastosowana metoda walidacji pozwala na rzetelne sprawdzenie osiągnięcia efektów uczenia się.
- Usługa nie zawiera części teoretycznej szkolenia nauki jazdy. Część praktyczna (nauka jazdy - kat D po C) jest ustalana indywidualnie z Uczestnikiem usługi i odbędzie się w okresie 06.11.2025 do 16.02.2026. Szczegółowe dni i godziny części praktycznej kursu dostępne będą u osoby nadzorującej usługę po stronie Dostawcy Usług. Zajęcia wykonywane będą na placu manewrowym przygotowanym zgodnie z wymogami prawa na pojeździe spełniającym wymogi prawne. Walidacja części praktycznej jest ustalana indywidualnie z Uczestnikiem usługi i odbędzie się w okresie 06.11.2025 do 16.02.2026. Termin walidacji dostępny będzie u osoby nadzorującej usługę po stronie Dostawcy Usług. Egzamin państwowy praktyczny ustalany jest indywidualnie przez Uczestnika usługi i odbędzie się w okresie 06.11.2025 do 16.02.2026. Egzamin państwowy praktyczny rozpoczyna się na placu manewrowym ośrodka egzaminującego. Jeśli kursant wykona poprawnie polecenia egzaminatora-instruktora, pozostanie jeszcze sprawdzenie umiejętności w ruchu drogowym na drogach publicznych. Czynności egzaminacyjne opisane są w arkuszu przebiegu części praktycznej egzaminu.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 1 Walidacja części teoretycznej – test przeprowadzony przez walidatora wewnętrznego nie prowadzącego szkolenia [forma zamknięta, zdalna w czasie rzeczywistym, pytania jednokrotnego wyboru, 0,5 godziny] | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 10-02-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 6 750,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 6 750,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 137,76 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 137,76 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 50,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 50,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 50,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 50,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Wojciech Bożek
Instruktor doskonalenia techniki jazdy. Numer uprawnień: SO089
W ostatnich 5 latach ukończył specjalistyczne szkolenia z zakresu zrównoważonego rozwoju, ESG, gospodarki odpadami oraz ochrony środowiska w branży transportowej, co potwierdza posiadanie kompetencji w obszarze tzw. zielonych kompetencji.
Andrzej Wajda
W ostatnich 5 latach ukończył specjalistyczne szkolenia z zakresu zrównoważonego rozwoju, ESG, gospodarki odpadami oraz ochrony środowiska w branży transportowej, co potwierdza posiadanie kompetencji w obszarze tzw. zielonych kompetencji.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy korzystają z materiałów szkoleniowych dostępnych na platformie szkoleniowej.
W części dotyczącej nauki jazdy nie przewidziano materiałów szkoleniowych, ponieważ zajęcia mają wyłącznie charakter praktyczny.
Warunki uczestnictwa
Warunki uczestnictwa:
- ukończone 24 lata (lub ukończone 21 lat posiadające kwalifikację wstępną w zakresie przewozu osób),
- posiadanie ważnego prawa jazdy kategorii B oraz C,
- przekazanie do Ośrodka numeru Profilu Kandydata na Kierowcę (PKK) na kategorię D wydanego przez właściwy Wydział Komunikacji (do 6 dni przed rozpoczęciem usługi).
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe:
- Kursant na zajęcia praktyczne oraz walidację w części praktycznej umawia się indywidualnie.
- Dofinansowaniu nie podlega koszt wymaganych badań lekarskich (250 PLN), badań psychologicznych (150 PLN). Istnieje możliwość przeprowadzenia badań w siedzibie Ośrodka – szczegóły dostępne telefonicznie.
- Usługa obejmuje koszt jednorazowego podejścia do egzaminu praktycznego w WORD.
- Karta usługi korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Zajęcia teoretyczne realizowane poprzez platformę
Warunki techniczne (online)
- Platforma/komunikator: Microsoft Teams / ClickMeeting / Zoom / lub platforma własna ośrodka szkoleniowego. Ostateczny wybór zostanie potwierdzony Uczestnikom. Link i instrukcja logowania zostaną przekazane najpóźniej dzień przed rozpoczęciem szkolenia online.
- Wymagania sprzętowe: komputer/laptop/tablet z kamerą i mikrofonem; głośniki lub słuchawki.
- Łącze internetowe (min.): 5 Mb/s pobieranie, 2 Mb/s wysyłanie.
- Oprogramowanie: aktualna przeglądarka Chrome / Firefox / Edge / Opera.
- Weryfikacja tożsamości: na żądanie prowadzącego lub instytucji kontrolującej możliwe potwierdzenie tożsamości poprzez okazanie dokumentu ze zdjęciem w kamerze.
Wsparcie techniczne
- Kontakt: malgorzata@kursytechniczne.com, +48 606 909 366
- Dostępność: pon.–pt. 08:00–16:00.
Specyfika form online
- Zdalna (bez trenera / asynchroniczna): realizacja materiałów w czasie i miejscu wybranym przez Uczestnika w terminie/przedziale czasowym wskazanym w Karcie Usługi.
- Zdalna w czasie rzeczywistym (synchroniczna): udział na żywo z użyciem kamery i mikrofonu.
Adres
Adres
Plac manewrowy - Częstochowa, Bór 182
Jazdy w ruchu miejskim - teren woj. śląskiego
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja