Odnawialne Źródła Energii - studia podyplomowe
Odnawialne Źródła Energii - studia podyplomowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Energetyka i gazownictwo
- Grupa docelowa usługi
Studia skierowane są do absolwentów studiów wyższych legitymujących się dyplomem ukończenia studiów I – go, II-go stopnia lub jednolitych studiów magisterskich, zainteresowanych problematyką odnawialnych źródeł energii a także:
- metodami określania potrzeb energetycznych budynków,
- sposobami wytwarzania energii i ciepła w oparciu o OZE,
- zagadnieniami związanymi z budownictwem niskoenergetycznym,
- sporządzaniem audytów energetycznych budynków oraz świadectw charakterystyki energetycznej budynków,
Studia podyplomowe Odnawialne Źródła Energii stanowiąpodstawę do ubiegania się o wpis do Centralnego Rejestr Charakterystyki Energetycznej Budynków w Rejestrze osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej (zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków Dz. U. z 2020 r. poz. 213, 471 i Decyzją Ministra Infrastruktury i Budownictwa DB.III.6101.2341.2015.PP.2 z dnia 08.12.2015 o zgodzie na wpis naszych absolwentów do tej bazy.
- Minimalna liczba uczestników12
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji30-09-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi240
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Przygotowanie słuchaczy do samodzielnego sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej budynków, oceny projektów inwestycyjnych z zakresu OZE, oceny zapotrzebowania na energię budynków, możliwości jej pozyskiwania w oparciu o odnawialne źródła energii, a także oceny efektywności jej wykorzystania. Zapoznanie słuchaczy z udziałem OZE w projektach dotyczących ciepłowni i elektrociepłowni bazujących na biomasie, hydroelektrowniami, farmami wiatrowymi i fotowoltaiką, biogazowniami.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu energetyki odnawialnej | Kryteria weryfikacji • Definiuje podstawowe terminy związane z energetyką odnawialną, takie jak źródła odnawialne (wiatr, słońce, woda, biomasa, geotermia), procesy konwersji energii i ich rodzaje. Klasyfikuje źródła energii odnawialnej według różnych kryteriów.• Potrafi przeanalizować proste przypadki zastosowania technologii. • Rozumie podstawowe procesy fizyczne i chemiczne leżące u podstaw działania poszczególnych technologii. • Rozumie, w jaki sposób czynniki zewnętrzne, takie jak klimat, ukształtowanie terenu, czy dostępność surowców, wpływają na wybór i efektywność konkretnych technologii. | Metoda walidacji Prezentacja |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Metoda walidacji Test teoretyczny | ||
Efekty uczenia się Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej charakterystyki energetycznej budynków i praktycznego zastosowania tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z charakterystyką energetyczną budynków | Kryteria weryfikacji • Wskazuje przepisy prawne dotyczące charakterystyki energetycznej budynków, • Oraz normy i standardy dotyczące efektywności energetycznej budynków. • Potrafi obliczyć zapotrzebowanie na energię grzewczą budynku, uwzględniając czynniki takie jak izolacja termiczna, przegrody zewnętrzne, systemy grzewcze i wentylacyjne. • Ma umiejętność oceny wpływu materiałów budowlanych na charakterystykę energetyczną budynku. • Identyfikuje i analizuje mostki termiczne oraz proponuje rozwiązania ich eliminacji. • Dobiera odpowiednie systemy grzewcze, w celu optymalizacji zużycia energii. • Wyjaśnia zasady działania i zastosowania odnawialnych źródeł energii w budynkach. • Zdolność do interpretacji wyników certyfikacji energetycznej budynku. • Umiejętność doradzania w zakresie poprawy efektywności energetycznej budynków. | Metoda walidacji Prezentacja |
Metoda walidacji Test teoretyczny | ||
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z zakresu energetyki odnawialnej, podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego w zakresie energetyki odnawialnej | Kryteria weryfikacji • Analizuje wybrane dylematy cywilizacyjne i ich wpływ na rozwój różnych technologii OZE.• Identyfikuje konkretne uregulowania prawne mające zastosowanie w energetyce odnawialnej (np. ustawa o OZE, prawo energetyczne, systemy wsparcia). • Tłumaczy zasady ochrony własności intelektualnej w kontekście projektów technologicznych lub badawczych w energetyce. • Potrafi przedstawić wpływ czynników ekonomicznych, prawnych i etycznych na wybór rozwiązań energetycznych w praktyce zawodowej. • Przedstawia argumenty etyczne i prawne dotyczące wdrażania konkretnych rozwiązań w OZE, uwzględniając interesy społeczne i środowiskowe. | Metoda walidacji Prezentacja |
Metoda walidacji Test teoretyczny | ||
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z charakterystyki energetycznej budynków, podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej w tym zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego w zakresie charakterystyki energetycznej budynków | Kryteria weryfikacji • Identyfikuje podstawowe mechanizmy ekonomiczne wpływające na charakterystykę energetyczną budynków (koszty inwestycji, zwrot z inwestycji, dofinansowania, mechanizmy rynkowe).• Potrafi przeanalizować opłacalność inwestycji związanych z poprawą efektywności energetycznej • Zna kluczowe akty prawne krajowe i unijne dotyczące charakterystyki energetycznej budynków. • Potrafi wskazać obowiązki prawne inwestora, projektanta i właściciela budynku w zakresie efektywności energetycznej. • Rozumie znaczenie odpowiedzialności społecznej w kontekście projektowania i eksploatacji budynków energooszczędnych. • Potrafi rozpoznać i opisać dylematy etyczne związane z energochłonnością i dostępem do komfortu cieplnego. • Zna podstawowe zasady ochrony własności intelektualnej w kontekście dokumentacji projektowej i innowacyjnych rozwiązań technologicznych. • Potrafi wskazać, kiedy i jak należy chronić wynalazki, projekty czy opracowania z zakresu efektywności energetycznej budynków. • Rozumie różnicę między prawem autorskim a prawem własności przemysłowej w kontekście działalności zawodowej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych z zakresu odnawialnych źródeł energii, przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy tych informacji, a także przez dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno- komunikacyjnych. | Kryteria weryfikacji Potrafi samodzielnie zidentyfikować nietypowy problem techniczny lub projektowy z zakresu OZE i zaproponować możliwe podejścia do jego rozwiązania.Wykorzystuje wiarygodne źródła informacji (np. bazy danych, publikacje naukowe, normy techniczne) i dokonuje ich selekcji. Przeprowadza krytyczną analizę i syntezę danych, uwzględniając różne aspekty problemu (techniczne, ekonomiczne, środowiskowe). Stosuje odpowiednie narzędzia obliczeniowe lub informatyczne do analizy danych (np. programy symulacyjne, oprogramowanie do obliczeń energetycznych). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Metoda walidacji Test teoretyczny | ||
Efekty uczenia się potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy i innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach z zakresu charakterystyki energetycznej budynków, przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywać oceny, krytycznej analizy, syntezy tych informacji, a także potrafi przystosować istniejące lub opracować nowe metody i narzędzia w tym zaawansowane techniki informacyjno- komunikacyjne. | Kryteria weryfikacji • identyfikuje typowe źródła informacji na temat charakterystyki energetycznej budynków (np. dokumentacja projektowa, normy, raporty energetyczne).• Rozwiązuje standardowe, dobrze znane problemy – np. sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej na podstawie pełnej dokumentacji. • Stosuje podstawowe narzędzia ICT (np. arkusze kalkulacyjne lub proste programy obliczeniowe) w ocenie charakterystyki energetycznej. • Dokonuje analizy i syntezy informacji w standardowych warunkach, bez niespodzianek lub braków danych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych z zakresu odnawialnych źródeł energii, przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy tych informacji, a także przez dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno- komunikacyjnych. | Kryteria weryfikacji • Potrafi samodzielnie zidentyfikować nietypowy problem techniczny lub projektowy z zakresu OZE i zaproponować możliwe podejścia do jego rozwiązania.• Wykorzystuje wiarygodne źródła informacji (np. bazy danych, publikacje naukowe, normy techniczne) i dokonuje ich selekcji. • Przeprowadza krytyczną analizę i syntezę danych, uwzględniając różne aspekty problemu (techniczne, ekonomiczne, środowiskowe). • Stosuje odpowiednie narzędzia obliczeniowe lub informatyczne do analizy danych (np. programy symulacyjne, oprogramowanie do obliczeń energetycznych). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu odnawialnych źródeł energii; brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich. | Kryteria weryfikacji • posługuje się specjalistyczną terminologią OZE, wyjaśniając zagadnienia techniczne i ich kontekst w szerokim zakresie (np. rozwój rynku OZE, regulacje prawne, ekonomia energetyczna).• Inicjuje i prowadzi debaty na tematy związane z OZE, proponując rozwiązania dla złożonych problemów, takich jak integracja różnych źródeł energii, transformacja energetyczna, sprawiedliwość energetyczna. Ocenia i argumentuje różne opinie w sposób analityczny i systematyczny. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu charakterystyki energetycznej budynków; prowadzić debatę – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich. | Kryteria weryfikacji posługuje się specjalistyczną terminologią OZE, wyjaśniając zagadnienia techniczne i ich kontekst w szerokim zakresie (np. rozwój rynku OZE, regulacje prawne, ekonomia energetyczna).• Inicjuje i prowadzi debaty na tematy związane z OZE, proponując rozwiązania dla złożonych problemów, takich jak integracja różnych źródeł energii, transformacja energetyczna, sprawiedliwość energetyczna. Ocenia i argumentuje różne opinie w sposób analityczny i systematyczny. • wykorzystuje technik komunikacji, oparte na danych naukowych, interaktywne prezentacje w celu wspierania dyskusji | Metoda walidacji Prezentacja |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole w zakresie obliczeń związanych z odnawialnymi źródłami energii Absolwent potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole w zakresie obliczeń związanych z odnawialnymi źródłami energii potrafi kierować pracą zespołu, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach w zakresie charakterystyki energetycznej budynków | Kryteria weryfikacji • Potrafi wykonać bardziej zaawansowane obliczenia energetyczne związane z OZE • Ustala priorytety w zakresie obliczeń związanych z OZE, organizuje i dzieli czas na poszczególne etapy pracy. • Bierze odpowiedzialność za większy fragment zadań grupowych. Skutecznie komunikuje się z członkami zespołu, dzieląc się postępami. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Efekty uczenia się potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się w zakresie odnawialnych źródeł energii oraz w zakresie charakterystyki energetycznej budynków i ukierunkowywać innych w tym zakresie | Kryteria weryfikacji • korzysta z zaawansowanych źródeł wiedzy, takich jak raporty branżowe, narzędzia obliczeniowe, seminaria internetowe, oraz systematycznie poszerza swoją wiedzę w zakresie OZE i charakterystyki energetycznej budynków.• Tworzy bardziej szczegółowy plan nauki, który obejmuje cele krótko- i długoterminowe, oraz aktywnie monitoruje swoje postępy • Potrafi kierować grupą, dzieląc się wiedzą i wskazówkami na temat OZE i energetyki budynków. Zwraca uwagę na istotne zagadnienia i problemy, pomaga w analizie danych i omawia bardziej zaawansowane tematy z zakresu charakterystyki energetycznej budynków. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w zakresie odnawialnych źródeł energii i charakterystyki energetycznej budynków. Jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych w zakresie z zakresu charakterystyki energetycznej budynków, w tym: przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych. | Kryteria weryfikacji • aktywnie organizuje i wspiera większe inicjatywy dotyczące ochrony środowiska związane z OZE. Angażuje się w promowanie rozwiązań proekologicznych w swojej społeczności.• Aktywnie inicjuje projekty związane z OZE lub poprawą efektywności energetycznej budynków, mające wpływ na społeczność. • Podejmuje inicjatywy, które mają charakter przedsiębiorczy, takie jak organizowanie wydarzeń czy tworzenie pomysłów na rozwiązania technologiczne w obszarze OZE, wymagające większej odpowiedzialności i zarządzania. • Stosuje zasady etyki zawodowej, podejmując świadome decyzje, które są zgodne z wartościami branży OZE. Promuje zasady uczciwości, zrównoważonego rozwoju i poszanowania środowiska w działaniach zawodowych i w zespole. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Program studiów został opracowany w odniesieniu do Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), a przewidziane do osiągnięcia efekty uczenia się uwzględniają charakterystyki drugiego stopnia PRK na poziomie 7, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Program studiów przewiduje uzyskanie 60 punktów ECTS (Europejskiego Systemu Transferu i Akumulacji Punktów)
Odnawialne Źródła Energii
Instalacje agroenergetyczne
Biomasa energetyczna
Budownictwo niskoenergetyczne
Zarządzanie i rachunek kosztów w OZE
Podstawy mechaniki płynów
Podstawy termodynamiki
Podstawy wymiany ciepła
Audyt energetyczny budynków i niekonwencjonalnych instalacji energetycznych
Podstawy niekonwencjonalnych systemów energetyki cieplnej
Charakterystyka energetyczna budynków
Technologie produkcji biopaliw
Seminarium dyplomowe
Studia trwają 2 semestry
Zajęcia odbywają się w soboty i niedziele,
Łączna liczba godzin kontaktowych: 240 h
Zajęcia na studiach prowadzone są w formie wykładów (z zastosowaniem form multimedialnych), ćwiczeń i laboratoriów.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 800,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 800,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 15,83 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 15,83 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Kazimierz Sławiński
Tomasz Piskier
Robert Bujaczek
Tadeusz Bohdal
Waldemar Kuczyński
Krzysztof Dutkowski
Małgorzata Sikora
Małgorzata Smuga -Kogut
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały do zajęć przygotowane i dystrybuowane przez prowadzących indywidualnie podczas zajęć.
Informacje dodatkowe
Zajęcia prowadzone są w systemie 45 min. W harmonogramie ujęte zostały przerwy 10-15 min. Organizator zastrzega sobie możliwośćdokonania zmian w harmonogramie.
Ze względu na ograniczoną liczbę możliwych do przedstawienia w karcie usługi efektów uczenia się opublikowano tylko wybrane efekty z programu studiów.
W programie studiów zaplanowano realizację zajęć w wymiarze 240 h dydaktycznych
Uwaga: Uruchomienie studiów uzależnione jest od liczby chętnych słuchaczy
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Laboratorium komputerowe