Elektronika - Projektowanie urządzeń elektronicznych wysokich częstotliwości (RF Design).
Elektronika - Projektowanie urządzeń elektronicznych wysokich częstotliwości (RF Design).
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Elektronika i elektrotechnika
- Grupa docelowa usługi
1. Konstruktor elektronik (junior, mid-level, senior).
2. Projektant obwodów PCB (junior-senior).
3. Lider zespołu technicznego.
4. Pracownicy laboratorium i osoby wykonujące pomiary w zakresie częstotliwości radiowych.
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników10
- Data zakończenia rekrutacji06-10-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje do samodzielnego projektowania układów elektronicznych wysokich częstotliwości takich jak: linie transmisyjne, tory nadawcze i odbiorcze, anteny, układy dopasowania wysokich częstotliwości, których projektowanie odbywa się poprzez tworzenie schematów i płyt PCB.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik wyjaśnia podstawowe pojęcia dot. techniki wysokich częstotliwości. | Kryteria weryfikacji Definiuje pojęcia takie jak impedancja, propagacja fal radiowych, współczynnik odbicia, współczynnik fali stojącej i inne. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik zna podstawy projektowania systemów wysokich częstotliwości. | Kryteria weryfikacji Definiuje oraz rozróżnia zależności związane z projektowaniem układów radiowych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik wyjaśnia budowę i cechy linii transmisyjnych. | Kryteria weryfikacji Projektuje kilka rodzajów linii transmisyjnych, definiuje ich cechy oraz potrafi ocenić ich parametry | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje rachunek decybelowy do analizy i obliczeń w radioelektronice. | Kryteria weryfikacji Przelicza poziomy mocy i napięcia na decybele i odwrotnie.Oblicza sumaryczny poziom mocy sygnałów w dB. Interpretuje wyniki obliczeń decybelowych w kontekście parametrów urządzeń radiowych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik projektuje tory dopasowania impedancyjnego do układów wysokoczęstotliwościowych. | Kryteria weryfikacji Dobiera odpowiedni typ dopasowania do założonej impedancji źródła i obciążenia.Oblicza wartości elementów toru dopasowującego dla zadanej częstotliwości. Uzasadnia wybór topologii dopasowania ze względu na parametry pracy układu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik projektuje filtry pasmowe do zastosowań radiowych. | Kryteria weryfikacji Określa parametry filtra (np. pasmo przenoszenia, tłumienie) na podstawie wymagań aplikacji.Dobiera odpowiednią topologię filtra do zadanej częstotliwości. Projektuje filtr przy użyciu narzędzi symulacyjnych lub wzorów analitycznych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik wykorzystuje wykres Smitha do analizy i projektowania układów RF. | Kryteria weryfikacji Lokalizuje punkt dopasowania impedancji na wykresie Smitha.Dobiera elementy dopasowujące (C, L) na podstawie wykresu. Interpretuje zmiany impedancji w funkcji częstotliwości. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik projektuje proste struktury planarne do zastosowań mikrofalowych. | Kryteria weryfikacji Definiuje typowe rodzaje struktur planarnych (np. linie mikropaskowe).Projektuje podstawową strukturę planarnego układu RF na PCB. Uwzględnia właściwości materiału i wymiarowanie linii transmisyjnych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik definiuje zasady poprawnej implementacji modułów radiowych na PCB. | Kryteria weryfikacji Wskazuje błędy instalacji modułów RF na płytce drukowanej.Opisuje właściwe prowadzenie masy i zasilania w projektach wysokoczęstotliwościowych. Uzasadnia konieczność ekranowania i separacji sekcji analogowych i cyfrowych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik rozróżnia typy anten i ocenia ich zastosowanie w systemach RF. | Kryteria weryfikacji Klasyfikuje podstawowe rodzaje anten (dipol, Yagi, helikalna, itp.).Określa parametry anteny: zysk, kierunkowość, impedancję. Identyfikuje błędy instalacyjne wpływające na skuteczność anteny. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik analizuje parametry łącza radiowego. | Kryteria weryfikacji Oblicza budżet łącza radiowego.Ocenia zasięg komunikacji na podstawie parametrów propagacji. Charakteryzuje wpływ przeszkód i środowiska na propagację sygnału. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik obsługuje narzędzia pomiarowe. | Kryteria weryfikacji Wykorzystuje analizator widma lub VNA do pomiaru parametrów RF.Analizuje wyniki pomiarów i wyciąga wnioski projektowe. Zapisuje i interpretuje charakterystyki uzyskane z narzędzi RF. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Dodatkowe pliki
Program
Program
Szkolenie adresowane jest do elektroników konstruktorów chcących nabyć wiedzę z zakresu elektroniki radiowej.
Warunki organizacyjne - indywidualne uczestnictwo w ramach jednej grupy. Wszelkie przybory do przeprowadzenia szkolenia dostarcza organizator. Zaleca się posiadanie własnego notesu lub komputera.
Godziny w harmonogramie to godziny zegarowe.
Dzień pierwszy
Wprowadzenie do tematyki częstotliwości radiowych (50 minut)
Przerwa (10 minut)
Wielkości fizyczne i zjawiska związane z techniką radiową (80 minut)
Przerwa (10 minut)
Linie transmisyjne (80 minut)
Elementy toru radiowego (filtry, tłumiki, sprzęgacze) (80 minut)
Przerwa (30 minut)
Dopasowanie impedancyjne (50 minut)
Wykres Smith'a i jego praktyczne zastosowanie (70 minut)
Walidacja szkolenia - dzień pierwszy -test z pytaniami zamkniętymi (10 minut)
Dzień drugi
Wprowadzenie do struktur planarnych (filtry, anteny, stuby) (80 minut)
Przerwa (10 minut)
Projektowanie systemów zawierających moduły radiowe (90 minut)
Przerwa (10 minut)
Anteny (rodzaje, parametry,dopasowanie, strojenie, integracja) (140 minut)
Przerwa (30 minut)
Podstawy propagacji fal radiowych (60 minut)
Narzędzia do analizy RF (analiza polowa, częstotliwościowa, czasowa) (50 minut)
Walidacja szkolenia - dzień drugi - test z pytaniami zamkniętymi (10 minut)
Dzień pierwszy | Czas trwania |
Wprowadzenie do tematyki częstotliwości radiowych | (50 minut) |
Przerwa | (10 minut) |
Wielkości fizyczne i zjawiska związane z techniką radiową | (80 minut) |
Przerwa | (10 minut) |
Linie transmisyjne | (80 minut) |
Elementy toru radiowego (filtry, tłumiki, sprzęgacze) | (80 minut) |
Przerwa | (30 minut) |
Dopasowanie impedancyjne | (50 minut) |
Wykres Smith'a i jego praktyczne zastosowanie | (70 minut) |
Walidacja szkolenia - dzień pierwszy -test z pytaniami zamkniętymi | (10 minut) |
Dzień drugi | Czas trwania |
Wprowadzenie do struktur planarnych (filtry, anteny, stuby) | (80 minut) |
Przerwa | (10 minut) |
Projektowanie systemów zawierających moduły radiowe | (90 minut) |
Przerwa | (10 minut) |
Anteny (rodzaje, parametry,dopasowanie, strojenie, integracja) | (140 minut) |
Przerwa | (30 minut) |
Podstawy propagacji fal radiowych | (60 minut) |
Narzędzia do analizy RF (analiza polowa, częstotliwościowa, czasowa) | (50 minut) |
Walidacja szkolenia - dzień drugi - test z pytaniami zamkniętymi | (10 minut) |
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 19 Wprowadzenie do tematyki częstotliwości radiowych | Prowadzący Rafał Stępień | Data realizacji zajęć 13-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 08:50 | Liczba godzin 00:50 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 19 Przerwa | Prowadzący Rafał Stępień | Data realizacji zajęć 13-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:50 | Godzina zakończenia 09:00 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 19 Wielkości fizyczne i zjawiska związane z techniką radiową | Prowadzący Rafał Stępień | Data realizacji zajęć 13-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 19 Przerwa | Prowadzący Rafał Stępień | Data realizacji zajęć 13-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:40 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 19 Linie transmisyjne | Prowadzący Rafał Stępień | Data realizacji zajęć 13-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:40 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:20 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 19 Elementy toru radiowego (filtry, tłumiki, sprzęgacze) | Prowadzący Rafał Stępień | Data realizacji zajęć 13-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:20 | Liczba godzin 01:20 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 19 Przerwa | Prowadzący Rafał Stępień | Data realizacji zajęć 13-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:20 | Godzina zakończenia 13:50 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 19 Dopasowanie impedancyjne | Prowadzący Rafał Stępień | Data realizacji zajęć 13-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:50 | Godzina zakończenia 14:40 | Liczba godzin 00:50 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 19 Wykres Smith'a i jego praktyczne zastosowanie | Prowadzący Rafał Stępień | Data realizacji zajęć 13-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:40 | Godzina zakończenia 15:50 | Liczba godzin 01:10 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 19 Walidacja szkolenia - dzień pierwszy -test z pytaniami zamkniętymi | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 13-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:50 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 19 Wprowadzenie do struktur planarnych (filtry, anteny, stuby) | Prowadzący Rafał Stępień | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:20 | Liczba godzin 01:20 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 19 Przerwa | Prowadzący Rafał Stępień | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:20 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 19 Projektowanie systemów zawierających moduły radiowe | Prowadzący Rafał Stępień | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 19 Przerwa | Prowadzący Rafał Stępień | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:10 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 19 Anteny (rodzaje, parametry,dopas owanie, strojenie, integracja) | Prowadzący Rafał Stępień | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:10 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 02:20 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 19 Przerwa | Prowadzący Rafał Stępień | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 19 Podstawy propagacji fal radiowych | Prowadzący Rafał Stępień | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 19 Narzędzia do analizy RF (analiza polowa, częstotliwościow a, czasowa) | Prowadzący Rafał Stępień | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:50 | Liczba godzin 00:50 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 19 Walidacja szkolenia - dzień drugi - test z pytaniami zamkniętymi | Prowadzący Rafał Stępień | Data realizacji zajęć 14-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:50 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:10 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 412,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 4 400,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 338,25 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 275,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Rafał Stępień
Moje doświadczenie zawodowe jako konstruktora elektroniki to ponad 12 lat w projektowaniu urządzeń elektronicznych.
W latach 2017 - 2019 pełniłem rolę głównego inżyniera w zakresie konstrukcji elektronicznych w projekcie DABCAST finansowanego w ramach funduszy programu Horizon 2020 finansowanego z UE.
Byłem również odpowiedzialny za projekt oraz wdrożenie prototypowego systemu wykorzystującego Internet Rzeczy w Polskiej Stacji Polarnej Hornsund na Spitsbergenie.
Od 2019 roku zrealizowałem 15 szkoleń zamkniętych i otwartych (głównie w formie szkoleń stacjonarnych) a także wiele sesji doradztwa technicznego. W trakcie szkolenia kładę nacisk na jego praktyczne aspekty, tak aby uczestnik mógł wykorzystać zdobytą wiedzę w prowadzonych przez siebie projektach.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały szkoleniowe oraz dodatkowe materiały dydaktyczne zostaną udostępnione w formie on-line (do pobrania przez uczestników) najpóźniej w dniu szkolenia.
Materiały dydaktyczne to pliki dokumentów w formatach PDF i PPTX.
Informacje dodatkowe
Więcej szczegółów: https://doktortronik.pl/wp-content/uploads/konspekty/NP_ANT_RF.pdf
Więcej szczegółów dotyczących szkolenia na stronie: https://doktortronik.pl/
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi