„Zarządzanie stresem i emocjami w pracy – budowanie odporności psychicznej”
„Zarządzanie stresem i emocjami w pracy – budowanie odporności psychicznej”
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie kierowane jest do osób pracujących z ludźmi – w firmach, sektorze służby zdrowia i pomocy społecznej – a także do osób, które zauważają u siebie potrzebę zdiagnozowania i rozwijania u siebie odporności psychicznej, doświadczających przeciążenia, stresu lub wypalenia zawodowego.
- Minimalna liczba uczestników3
- Maksymalna liczba uczestników12
- Data zakończenia rekrutacji18-12-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat ICVC - SURE (Standard Usług Rozwojowych w Edukacji): Norma zarządzania jakością w zakresie świadczenia usług rozwojowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs przygotowuje uczestników do zdobycia umiejętności niezbędnych do rozpoznawania, świadomego zarządzania emocjami i stresem w pracy oraz do budowania i wzmacniania odporności psychicznej, co pozwoli im skuteczniej radzić sobie z wyzwaniami zawodowymi i przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu.Kurs zakończony zostanie testem mierzenia odporności (MTQPlus)
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik wyjaśnia biologiczne mechanizmy stresu i emocji oraz wskazuje różnice między stresem ostrym, a chronicznym.Identyfikuje własne reakcje emocjonalne i fizyczne na stres oraz potrafi nazwać emocje zawodowe | Kryteria weryfikacji Poprawnie opisuje model „trzech mózgów”, reakcji Fight-Flight-Freeze i krzywej Yerkesa-Dodsona. Rozróżnia rodzajów stresu | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Przeprowadza ćwiczenia „Moja mapa emocji zawodowych” i refleksję nad własnymi sygnałami stresu | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się 3. Uczestnik interpretuje wynik testu MTQ Plus i identyfikuje swoje mocne strony i obszary rozwoju odporności psychicznej. | Kryteria weryfikacji Poprawnie analizuje raport MTQ Plus oraz wskazuje elementy modelu 4C do rozwoju | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik rozpoznaje i analizuje czynniki wpływające na własną energię i odporność psychiczną oraz tworzy plan mikroregeneracji | Kryteria weryfikacji Uzupełnia „profil energetyczny” oraz plan mikroregeneracji dostosowany do indywidualnych potrzeb | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik formułuje realistyczne cele rozwoju odporności psychicznej i planuje konkretne działania na najbliższe 30 dni | Kryteria weryfikacji Tworzy karty planu „Resilience in Action” z celami SMART i strategiami utrzymania postanowień | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik rozpoznaje fazy wypalenia zawodowego oraz wymienia podstawowe strategie profilaktyczne | Kryteria weryfikacji Wypełnia test refleksyjny „Mój indeks wypalenia” i wskazuje 5 działań ochronnych do wdrożenia | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie jest adresowane
które zauważają u siebie potrzebę zdiagnozowania i rozwijania u siebie odporności psychicznej,doświadczających przeciążenia, stresu lub wypalenia zawodowego
. Realizowane będzie w jednej grupie szkoleniowej w formie zdalnej. Każdy uczestnik będzie pracował przy swoim stanowisku komputerowym .Łączna liczba godzin szkolenia zawiera 16 h dydaktycznych zajęć praktycznych ( 1 h dydaktyczna = 45 minut ). Zajęcia będą miały charakter warsztatowy. Po każdych 2 h zajęć przewidywana jest przerwa -15 minut , nie wliczana do czasu zajęć. Po zakończonym szkoleniu uczestnicy przystąpią do testu mierzenia odporności (MTQPlus). Program szkolenia obejmuje następujące zagadnienia
DZIEŃ 1 – ŚWIADOMOŚĆ EMOCJI I STRESU
MODUŁ 1: Neuropsychologia stresu i emocji
Cel: Zrozumienie podstaw działania mózgu w stresie, poznanie biologicznych mechanizmów emocji.
Treści:
- Model „trzech mózgów”
- Reakcje walka–ucieczka–zamrożenie (Fight–Flight–Freeze)
- Krzywa Yerkesa-Dodsona – relacja między poziomem stresu, a wydajnością
- Różnice między stresem ostrym, a chronicznym
Ćwiczenie:
„Moje sygnały stresu” – rozpoznanie własnych fizycznych i emocjonalnych reakcji
MODUŁ 2: Mapa emocji i stresu
Cel: Rozwijanie samoświadomości emocjonalnej i umiejętności identyfikowania emocji.
Treści:
- Po co nam emocje?
- Koło emocji Plutchika – praca z mapą emocji
- Emocje podstawowe vs. złożone – jak je rozpoznawać?
- Model RULER (Recognize – Understand – Label – Express – Regulate)
- Związek emocji z wartościami i potrzebami
Ćwiczenie:
„Moja mapa emocji zawodowych” – refleksja i omówienie
MODUŁ 3: MTQ Plus – moja osobista odporność psychiczna
Cel: Zinterpretowanie wyniku testu MTQ Plus i rozpoczęcie indywidualnej pracy z komponentami odporności.
Treści:
- Model Odporności psychicznej 4C:
- Control – emocjonalna i nad sobą
- Commitment – konsekwencja w działaniu
- Challenge – podejście do zmian
- Confidence – wiara w siebie i w relacjach
- Omówienie raportów MTQ Plus (indywidualnych i zbiorczych)
- Praca na realnych przypadkach uczestników
Ćwiczenie:
„Moja mapa odporności” – autodiagnoza + określenie kluczowego obszaru do rozwoju
MODUŁ 4: Regulacja emocji i napięcia – narzędzia w praktyce
Cel: Poznanie skutecznych technik samoregulacji emocji i napięcia.
Treści:
- Technika STOP, techniki oddechowe, techniki uziemiania
- Teoria poliwagalna – jak nerw błędny wpływa na stres?
- Rola mikroregulacji w codziennej pracy
Ćwiczenie:
Trening wybranych technik (oddech, ciało, koncentracja)
„Co działa na mnie?” – stworzenie własnej skrzynki narzędzi
DZIEŃ 2 – STRATEGIE, GRANICE I PROFILAKTYKA WYPALENIA
MODUŁ 5: Energia i odporność psychiczna w praktyce
Cel: Poznanie źródeł odporności psychicznej i sposobów na regenerację.
Treści:
- Model 4 źródeł energii (Loehr & Schwartz): fizyczna, emocjonalna, mentalna, duchowa
- Zarządzanie energią vs. zarządzanie czasem
- Cykl wydatkowania i odnawiania energii
Ćwiczenie:
„Mój profil energetyczny” – autodiagnoza i plan mikroregeneracji
MODUŁ 6: Praca z przekonaniami i wewnętrznym krytykiem
Cel: Praca nad przekonaniami, które nasilają stres, napięcie i wypalenie.
Treści:
- Model ABCDE (Racjonalna Terapia Zachowania – E. Ellis)
- Defuzja poznawcza z ACT (Terapia Akceptacji i Zaangażowania) – dystansowanie się od myśli
- Wewnętrzny krytyk vs. wewnętrzny sojusznik
Ćwiczenie:
„Co mówi mój krytyk?” – transformacja wewnętrznego dialogu
„Jakie przekonania mnie osłabiają?” – karty przekonań
MODUŁ 7: Mój plan odporności psychicznej
Cel: Stworzenie indywidualnej strategii rozwoju odporności i redukcji stresu.
Treści:
- Podsumowanie: co wynika z mojego raportu MTQ Plus, emocji, przekonań i energii?
- Model: „Zacznę – przestanę – wzmocnię”
- Cele SMART w obszarze odporności
Ćwiczenie:
Karta planu: „Resilience in Action” + mikrocele na 30 dni
„Kotwice” – jak utrzymać postanowienia w pracy?
MODUŁ 8: Granice psychiczne i asertywność w pracy
Cel: Rozwój umiejętności stawiania granic jako elementu ochrony przed wypaleniem.
Treści:
- Czym są granice psychiczne (emocjonalne, czasowe, poznawcze)?
- Komunikaty asertywne
- Zgoda warunkowa, odmowa empatyczna
Ćwiczenie:
„Test moich granic” – autodiagnoza
Symulacje rozmów: „odmawiam z empatią”, „negocjuję przestrzeń”
MODUŁ 9: Profilaktyka wypalenia zawodowego
Cel: Rozpoznanie czynników wypalenia i wdrożenie działań prewencyjnych.
Treści:
- Model Maslach: fazy wypalenia (wyczerpanie, depersonalizacja, obniżona skuteczność)
- Koszt trwania vs koszt zmiany – narzędzie decyzji
- Trójkąt profilaktyki: Granice – Regeneracja – Autonomia
Ćwiczenie:
„Mój indeks wypalenia” – test refleksyjny
Lista 5 działań ochronnych – do wdrożenia od zaraz
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
|---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. | ||||||
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 2 800,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 2 800,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 175,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 175,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają następujące materiały :
- Koło emocji Plutchika
- Dostęp do testu MTQ Plus
- Karta refleksji: wynik MTQ Plus
- „Moje granice” – autodiagnoza i komunikaty
- Plan odporności psychicznej (SMART)
- Narzędzia: STOP, ABCDE, mikronawyki, skrzynka regeneracyjna
Informacje dodatkowe
Uczestnicy nie muszą wykazywać się minimalnym doświadczeniem aby uczestniczyć w usłudze rozwojowej
Dostawca usługi zapewnia realizację usługi rozwojowej uwzględniając potrzeby osób z niepełnosprawnościami (w tym również dla osóbze szczególnymi potrzebami) zgodnie ze Standardami dostępności dla polityki spójności 2021-2027
Warunkiem uzyskania zaświadczenia jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć usługi rozwojowej.
Zapisując się na usługę uczestnik wyraża zgodę na rejestrowanie/nagrywanie swojego wizerunku na potrzeby monitoringu, kontroli oraz w celu utrwalenia efektów uczenia się.
Uczestnicy szkolenia będą mieli możliwość zmierzyć swoja odporność psychiczna przy pomocy tesu MTQ Plus (Mental Toughness Questionnaire Plus)
Szczegółowy harmonogram szkolenia oraz link do szkolenia będzie uzupełniony 5 dni przed data rozpoczęcia szkolenia.