Zaawansowane LLM (GPT-5, RAG) i zrównoważone technologie dla biznesu
Zaawansowane LLM (GPT-5, RAG) i zrównoważone technologie dla biznesu
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Aplikacje biznesowe
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie jest adresowane zarówno do osób rozpoczynających pracę z dużymi modelami językowymi (LLM), jak i do uczestników z pierwszym doświadczeniem (np. w GPT-4).
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji30-09-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje uczestników do wykorzystania najnowszych LLM i agentów AI (w tym GPT-5 z RAG) do monitoringu, analityki środowiskowej i raportowania na rzecz wdrażania rozwiązań dla zielonej gospodarki.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Rozróżnia podstawowe pojęcia związane z analizą danych ekologicznych i transformacją energetyczną. | Kryteria weryfikacji Wskazuje różnice między emisją CO₂, śladem węglowym a efektywnością energetyczną. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Wskazuje możliwości wykorzystania narzędzi AI do analizy danych środowiskowych. | Kryteria weryfikacji Opisuje funkcje i narzędzia wykorzystywane w analizie danych ekologicznych | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Opisuje zastosowanie narzędzi AI do optymalizacji procesów ekologicznych | Kryteria weryfikacji Przedstawia przykłady wykorzystania AI do analizy i optymalizacji danych środowiskowych | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Wykazuje odpowiedzialność społeczną przy analizie i raportowaniu danych ekologicznych. | Kryteria weryfikacji Uzasadnia wybór rozwiązań proekologicznych oraz ich wpływ środowisko. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Stosuje narzędzia AI do tworzenia raportów i zestawień danych ekologicznych. | Kryteria weryfikacji Opracowuje tabele, wykresy i dashboardy ilustrujące emisję CO₂ i zużycie energii. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Stosuje narzędzia AI do generowania materiałów graficznych wspierających kampanie proekologiczne | Kryteria weryfikacji Opracowuje materiały wizualne na postawie danych środowiskowych | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Efektywnie komunikuje się w zespole interdyscyplinarnym | Kryteria weryfikacji Wskazuje kluczowe praktyki komunikacyjne, które minimalizują ryzyko nieporozumień w zespole interdyscyplinarnym | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Warunki niezbędne do spełnienia, aby realizacja usługi pozwoliła na osiągnięcie głównego celu: każdy uczestnik powinien posiadać podstawową umiejętność obsługi komputera.
Warunki organizacyjne: Organizator szkolenia dostarcza sprzęt komputerowy w liczbie 1szt/os. oraz licencje niezbędne do przeprowadzenia szkolenia
Walidacja: wykonywana w sposób zautomatyzowany poprzez boty AI. Dowody i deklaracje zbierane są w trakcie wykonywanych ćwiczeń i analizowane w czasie rzeczywistym.
Przerwy wliczone są w czas szkolenia.
Szkolenie jest prowadzone w godzinach zegarowych, zawiera 10 h 30 min. zajęć praktycznych oraz ok. 3 h 40 min. zajęć teoretycznych.
Program obejmuje solidne podstawy architektury LLM i praktyczne zastosowania w biznesie z naciskiem na ESG: projektowanie skutecznych promptów, wdrożenia modeli open-source (Llama-3, Mixtral) oraz wykorzystanie technik RAG do wiarygodnej analizy danych. Część zaawansowana dostarcza aktualnej wiedzy o najnowszych trendach, w tym o GPT-5 i systemach agentowych (np. CrewAI), wprowadza multimodalne przetwarzanie (tekst, obraz, audio), techniki optymalizacji zużycia energii GPU oraz projektowanie autonomicznych agentów do zadań wieloetapowych, co przekłada się na bardziej wydajne i zrównoważone rozwiązania AI.
Szkolenie wpisuje się w założenia Funduszu Sprawiedliwej Transformacji poprzez rozwój zielonych kompetencji oraz dostosowanie umiejętności do zmian na rynku pracy związanych z transformacją ekologiczną regionu.
Szkolenie zawiera informacje i praktyczne ćwiczenia dotyczące zastosowania AI z naciskiem na cele pro-środowiskowe (przegląd zastosowań AI w analizie danych, optymalizacjach i automatyzacjach procesów, nauka praktycznego zastosowania AI w tychże na poziomie podstawowym).
Wiedza i umiejętności zdobyte podczas tego szkolenia są kluczowe dla dostosowania się do dynamicznych zmian na rynku pracy, związanych z transformacją ekologiczną regionu.
Jednocześnie zakres szkolenia jest powiązany z obszarami wskazanymi w Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego 2030 oraz Programie Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego na lata 2019-2030, w szczególności związanych z zieloną i cyfrową gospodarką. Obszar Technologiczny: Technologie informacyjne i komunikacyjne.
Ramowy program usługi:
Moduł 1.Dynamika rozwoju AI i jej wpływ na środowisko
- Cel: Przedstawienie dynamiki rozwoju AI - wpływu na środowisko i implementacji do gospodarki.
- Treść:
- Analiza wzrostu zapotrzebowania energetycznego modeli AI i związanych z tym emisji CO₂.
- Omówienie pojęcia śladu węglowego w kontekście treningu i eksploatacji systemów AI.
- Forma: wykład, dyskusja
- Efekty: Rozróżnianie emisji CO₂, śladu węglowego i efektywności energetycznej
Moduł 2 Zastosowania sztucznej inteligencji w ochronie środowiska
- Cel: Zaprezentowanie narzędzi AI do monitoringu środowiskowego.
- Treść:
- Wykorzystanie IoT i algorytmów ML do zbierania i analizy danych o emisjach i zużyciu energii.
- Predykcja trendów emisji i rekomendacje optymalizacji zużycia zasobów.
- Forma: wykład, ćwiczenia
- Efekty: Wskazywanie najnowszych narzędzi AI do analizy danych środowiskowych.
Moduł 3 Najnowsze LLM i narzędzia AI – optymalizacja pracy koncepcyjnej, analitycznej i wizualnej w ochronie środowiska, w tym monitorowanie emisji CO₂, śladu węglowego oraz zużycia energii.
- Cel: Zaznajomienie z najnowszą generacją AI stosowaną w analizie i optymalizacji procesów ekologicznych.
- Treść:
- Przegląd ML, DL, agentów autonomicznych i rozwiązań hybrydowych.
- Zastosowania AI w automatyzacji raportowania oraz wizualizacji danych.
- Forma: wykład, ćwiczenia
- Efekty: Opisywanie funkcji i narzędzi AI wspierających optymalizację procesów ekologicznych.
Moduł 4 Problemy etyczne, prawne i środowiskowe wykorzystania AI
- Cel: Uświadomienie etycznych, prawnych i środowiskowych wyzwań AI.
- Treść:
- Dyskusja o biasie, transparentności modeli oraz regulacjach (m.in. AI Act, RODO).
- Analiza energochłonności infrastruktury AI i koncepcji zrównoważonej AI.
- Forma: wykład, dyskusja
- Efekty: Uzasadnianie wyboru proekologicznych rozwiązań oraz odpowiedzialność społeczna.
Moduł 5 Komunikacja z GPT-5 (z RAG): projektowanie zwięzłych promptów z kontrolą rozumowania (Thinking), wykorzystaniem RAG i długiego kontekstu
- Cel: doskonalenie inżynierii promptów w kontekście zrównoważonego rozwoju (GPT-5 + RAG).
- Treść: zasady precyzyjnego formułowania zapytań do GPT-5; iteracyjne doprecyzowywanie z kontrolą Thinking, strukturami wyjścia (JSON/CSV) i tool calling (RAG, długi kontekst) pod kątem efektywności i śladu obliczeń.
- Forma: wykład + ćwiczenia
- Efekty: promowanie rozwiązań paperless i digitalizacja procesów raportowania.
Moduł 6 Praca z modelami językowymi w kontekście zrównoważonego rozwoju
- Cel: Wykorzystanie LLM do tworzenia dokumentacji i raportów środowiskowych.
- Treść:
- Generowanie planów działań, strategii i raportów zgodnych z GHG Protocol.
- Automatyczne przygotowanie tabel, wykresów i dashboardów ilustrujących dane ekologiczne.
- Forma: ćwiczenia
- Efekty: Tworzenie raportów i zestawień danych ekologicznych z wykorzystaniem AI.
Moduł 7 Podstawy pracy z modelami generatywnymi AI w kontekście zrównoważonego rozwoju
- Cel: Generowanie materiałów graficznych wspierających kampanie proekologiczne.
- Treść:
- Praca z modelami DALL·E/Stable Diffusion do tworzenia infografik i plakatów.
- Optymalizacja zasobów w procesie generacji assetów graficznych.
- Forma: ćwiczenia
- Efekty: Prezentowanie przykładów generatywnych materiałów graficznych i ich zastosowań.
Moduł 8 Rozwój i udoskonalanie technik pracy z różnymi modelami - ćwiczenia indywidualne i grupowe.
- Cel: Rozwój kompetencji indywidualnych i zespołowych w pracy z AI.
- Treść:
- Warsztaty fine-tuningu modeli, iteracji promptów oraz zarządzania workflow.
- Ćwiczenia zespołowe nad rozdziałem ról i współpracą interdyscyplinarną.
- Forma: ćwiczenia indywidualne i grupowe
- Efekty: Współpraca zespołowa przy projektowaniu rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój.
Moduł 9 Autonomiczni Agenci AI – wprowadzenie i wyjaśnienie działania, ćwiczenia
Cel: Przybliżenie koncepcji autonomicznych agentów AI oraz omówienie ich praktycznych zastosowań w monitoringu i analizie środowiskowej na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Treść:
- Wprowadzenie do autonomicznych agentów.
- Przykłady prostych i zaawansowanych agentów.
- Analiza śladu węglowego, zużycia energii, cyklu życia produktu przy użyciu agenta AI
- Forma: ćwiczenia
- Efekty: Znajomość tematyki tworzenia i zastosowania agentów AI do złożonych analiz środowiskowych.
Walidacja: Test wykonywany za pomocą narzędzi cyfrowych z wynikiem generowanym automatycznie
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 20 Dynamika rozwoju AI i jej wpływ na środowisko | Prowadzący Michał Kaczmarek | Data realizacji zajęć 03-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 20 Zastosowania sztucznej inteligencji w ochronie środowiska | Prowadzący Michał Kaczmarek | Data realizacji zajęć 03-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 20 Przerwa | Prowadzący Michał Kaczmarek | Data realizacji zajęć 03-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:10 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 20 Najnowsze LLM i narzędzia AI – optymalizacja pracy koncepcyjnej, analitycznej i wizualnej w ochronie środowiska | Prowadzący Michał Kaczmarek | Data realizacji zajęć 03-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:10 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:50 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 20 Przerwa | Prowadzący Michał Kaczmarek | Data realizacji zajęć 03-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 20 Problemy etyczne, prawne i środowiskowe wykorzystania AI | Prowadzący Michał Kaczmarek | Data realizacji zajęć 03-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 20 Przerwa | Prowadzący Michał Kaczmarek | Data realizacji zajęć 03-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 15:40 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 20 Komunikacja z GPT-5 (z RAG) | Prowadzący Michał Kaczmarek | Data realizacji zajęć 03-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:40 | Godzina zakończenia 17:40 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 20 Q&A | Prowadzący Michał Kaczmarek | Data realizacji zajęć 03-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:40 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 20 Praca z modelami językowymi w kontekście zrównoważonego rozwoju– ćwiczenia | Prowadzący Michał Kaczmarek | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 20 Przerwa | Prowadzący Michał Kaczmarek | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:40 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 20 Podstawy pracy z modelami generatywnymi AI w kontekście zrównoważonego rozwoju – ćwiczenia | Prowadzący Michał Kaczmarek | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:40 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 02:05 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 20 Przerwa | Prowadzący Michał Kaczmarek | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 20 Rozwój i udoskonalanie technik pracy z różnymi modelami - ćwiczenia indywidualne i grupowe. | Prowadzący Michał Kaczmarek | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 20 Przerwa | Prowadzący Michał Kaczmarek | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 14:25 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 20 Autonomiczni Agenci AI – wprowadzenie i wyjaśnienie działania | Prowadzący Michał Kaczmarek | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:25 | Godzina zakończenia 15:25 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 20 Przerwa | Prowadzący Michał Kaczmarek | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:25 | Godzina zakończenia 15:35 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 20 Autonomiczni Agenci AI ćwiczenia | Prowadzący Michał Kaczmarek | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:35 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 00:55 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 20 Przerwa | Prowadzący Michał Kaczmarek | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 16:40 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 20 Walidacja- Test wykonywany za pomocą narzędzi cyfrowych | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:40 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 00:20 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 312,50 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 312,50 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Michał Kaczmarek
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Skrypt szkoleniowy
Warunki uczestnictwa
Podstawowa umiejętność obsługi przeglądarki internetowej.
Informacje dodatkowe
Informacja o zwolnieniu z VAT: Dz. U. poz. 1722 §3, ust. 1, pkt 14 z dnia 20 grudnia 2013 roku.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe