Diagnoza i terapia rotacyzmu z wykorzystaniem elementów terapii miofunkcjonalnej – warsztat praktyczny *Szkolenie na żywo w czasie rzeczywistym 30.11.2025 r.
Diagnoza i terapia rotacyzmu z wykorzystaniem elementów terapii miofunkcjonalnej – warsztat praktyczny *Szkolenie na żywo w czasie rzeczywistym 30.11.2025 r.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Logopedia
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie kierowane jest do studentów logopedii, logopedów początkujących w zawodzie, logopedów praktyków poszukujących nowych inspiracji w terapii rotacyzmu.
Szkolenie jest kierowane także do uczestników projektu - „Subregionalne Centrum Kompetencji – kształcenie osób dorosłych (PSF) w subregionie zachodnim” w ramach działania FESL.06.06-Kształcenie osób dorosłych – EFS+ w ramach Podmiotowego Systemu Finansowania w województwie śląskim.
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników25
- Data zakończenia rekrutacji24-11-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi6
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 183 ust. 1 oraz art. 184 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tj. Dz. U. z 2025 r. poz. 1043 z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńFormy doskonalenia zawodowego nauczycieli zaspokajające potrzeby nauczycieli, szkół i placówek korzystających z oferty placówki doskonalenia sprzyjające rozwojowi zawodowemu nauczycieli, szkół i placówek korzystających z oferty placówki doskonalenia
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik szkolenia zostanie przygotowany do diagnozy i terapii rotacyzmu.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik definiuje rodzaje rotacyzmu oraz ich przyczyny | Kryteria weryfikacji Analizuje przyczyny rotacyzmu, uwzględniając czynniki anatomiczne, funkcjonalne | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wymienia i opisuje różne rodzaje rotacyzmu | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik przeprowadza kompleksową diagnozę rotacyzmu | Kryteria weryfikacji Prowadzi wywiad z rodzicem lub pacjentem, zbierając kluczowe informacje | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Przeprowadza badanie sprawności aparatu artykulacyjnego | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje ćwiczenia miofunkcjonalne jako przygotowanie do terapii rotacyzmu | Kryteria weryfikacji Charakteryzuje budowę głoski /r/ i jej miejsce artykulacji | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Dobiera i przeprowadza ćwiczenia miofunkcjonalne | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Wykorzystuje ćwiczenia usprawniające precyzyjną kontrolę języka i żuchwy | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Uczestnik opracowuje pełny plan terapii rotacyzmu | Kryteria weryfikacji Tworzy indywidualny plan terapii rotacyzmu | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Wybiera odpowiednie strategie terapeutyczne dostosowane do pacjenta | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Monitoruje postępy terapii i w razie potrzeby modyfikuje plan | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje skuteczne metody wywoływania głoski /r/ | Kryteria weryfikacji Interpretuje przykłady pacjentów z różnymi rodzajami rotacyzmu | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Proponuje skuteczne strategie terapeutyczne na podstawie analizy przypadków | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Dyskutuje o trudnych przypadkach i sposobach ich rozwiązania | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Uczestnik wykorzystuje pomoce terapeutyczne w pracy z pacjentem z rotacyzmem | Kryteria weryfikacji Wskazuje i omawia skuteczne narzędzia oraz pomoce logopedyczne do terapii rotacyzmu | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Czas trwania szkolenia:
- Dni szkoleniowe - 1 dzień
- Łączny czas usługi - 6 godzin zegarowych
- Liczba godzin teoretycznych: 2 h
- Liczba godzin praktycznych: 4 h
Przerwy organizowane na życzenie uczestników, jeśli wystąpią, nie będą wliczane do czasu trwania procesu kształcenia ani kosztu usługi.
Walidacja jest integralną częścią procesu kształcenia i jest uwzględniona zarówno w czasie trwania, jak i w kosztach usługi. Walidacja odbywa się poprzez obserwację praktycznych ćwiczeń wykonywanych przez uczestnika podczas warsztatu. Walidacja efektów uczenia się następuje także w formie testu wiedzy oraz oceny wykonania zadania praktycznego.
Forma realizacji szkolenia:
Szkolenie realizowane jest w formie zdalnej, na żywo, z wykorzystaniem platformy webinarowej Zoom. Obejmuje zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną – prowadzoną w czasie rzeczywistym pod opieką trenera.
Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem interaktywnych i aktywizujących metod dydaktycznych. Podczas części warsztatowej prowadzący demonstruje techniki na żywo, a następnie uczestnicy wykonują ćwiczenia praktyczne indywidualnie na platformie Zoom z bieżącym wsparciem i informacją zwrotną od trenera. Dzięki temu uczestnicy mają możliwość aktywnego udziału i nabywania praktycznych umiejętności w środowisku zdalnym.
Szkolenie obejmuje: prezentację teoretyczną, ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem kamer, rozmowy na żywo, współdzielenie ekranu, dyskusję grupową i test podsumowujący.
PROGRAM SZKOLENIA
➡️ 1. WSTĘP TEORETYCZNY
- Rodzaje rotacyzmu
- Przyczyny rotacyzmu
➡️ 2. DIAGNOZA
- Wywiad z rodzicem
- Badanie pozycji spoczynkowej języka, połykania
- Badanie sprawności aparatu artykulacyjnego
- Badanie artykulacji
➡️ 3. TERAPIA ROTACYZMU Z WYKORZYSTANIEM ELEMENTÓW TERAPII MIOFUNKCJONALNEJ
- Charakterystyka głoski a budowanie świadomości głoski u pacjenta
- Praktyczne ćwiczenia miofunkcjonalne jako ćwiczenia przygotowawcze do wywołania głoski R –
Pełny plan terapii:
a) pionizacji języka
b) pozycji wertykalno-horyzontalnej
c) rozdzielności pracy języka i żuchwy
- Skuteczne metody wywoływanie głoski R
- a) nauka wibracji języka
- b) plan wywoływania głoski w wyrazach
- c) automatyzacja głoski
➡️ 4. STUDIUM PRZYPADKU PACJENTÓW Z ROTACYZMEM
➡️ 5. POMYSŁY NA ATRAKCYJNĄ TERAPIĘ ROTACYZMU
- Przegląd pomocy do terapii rotacyzmu
- Pomysły na wykorzystanie zabaw uniwersalnych z zastosowaniem autorskiego materiału wyrazowego
- Gdzie dodatkowo szukać słowniczka wyrazów, wyrażeń, zdań do wywoływania i utrwalania głoski R
➡️ 6. PANEL DYSKUSYJNY
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 5 Część teoretyczna. Rodzaje rotacyzmu. | Prowadzący Dominika Szczepańska | Data realizacji zajęć 30-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 5 Część teoretyczna. Przyczyny rotacyzmu. | Prowadzący Dominika Szczepańska | Data realizacji zajęć 30-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 5 Część praktyczna. Diagnoza rotacyzmu. | Prowadzący Dominika Szczepańska | Data realizacji zajęć 30-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 5 Część praktyczna. Terapia rotacyzmu. | Prowadzący Dominika Szczepańska | Data realizacji zajęć 30-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 5 Walidacja. | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 30-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 350,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 350,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 58,33 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 58,33 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Dominika Szczepańska
Jest koordynatorem programów szkoleniowych, a także regularnie prowadzi kursy i warsztaty dla logopedów. Prowadzi szkolenia z zakresu terapii seplenienia międzyzębowego i rotacyzmu.
Aktywnie rozwija swoje kompetencje, uczestnicząc w licznych szkoleniach takich, jak „Diagnoza i terapia miofunkcjonalna” (2022), konferencja „Zaburzenia miofunkcjonalne – podejście interdyscyplinarne” (2022), „Stymulacja traktu ustno-twarzowego” (2022), „Strategiczne ćwiczenia narządów mowy w dyslalii” (2022), „Mioterapia dzieci w wieku 2-6 lat” (2022), „Interpretacja badań słuchu dla logopedów” (2021), „Diagnoza wędzidełek jamy ustnej” (2021), „Plastrowanie statyczne i dynamiczne w logopedii – kinesiotaping medyczny” (2019), „Ortodoncja dla logopedów. Diagnoza i terapia funkcji kompleksu ustno-twarzowego w ujęciu ortodontyczno-neurologopedycznym” (2019) oraz „Wczesne wspomaganie rozwoju małego dziecka”. Dodatkowo, w grudniu 2024 i lutym 2025 roku wzięła udział w szkoleniu „Elektrostymulacja w logopedii”, co świadczy o jej ciągłym zaangażowaniu w rozwój zawodowy.
Osoba prowadząca szkolenie posiada doświadczenie zawodowe zdobyte w okresie krótszym niż 5 lat przed datą wprowadzenia informacji o oferowanej usłudze do BUR.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują: skrypt szkoleniowy w formacie PDF, zestaw ćwiczeń miofunkcjonalnych, przykładowe karty pracy, listę literatury.
Materiały obejmują prezentację multimedialną, zestaw ćwiczeń artykulacyjnych oraz arkusz obserwacji postępów terapeutycznych.
Uczestnik otrzyma także zaproszenie do dołączenia do dedykowanej grupy na Facebooku, która będzie służyła, jako platforma wymiany doświadczeń i wiedzy. Grupa ta umożliwi rozwiązanie problemów związanych z tematem szkolenia oraz pozwoli na dalszą dyskusję i wsparcie po zakończeniu wydarzenia.
Warunki uczestnictwa
Wymagania organizacyjne:
Prosimy o posiadanie lusterek w dniu szkolenia.
Prosimy o wygodny strój.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne:
Uczestnik powinien dysponować:
- stabilnym łączem internetowym,
- komputerem, laptopem lub tabletem z działającą kamerą, mikrofonem i głośnikami (lub słuchawkami z mikrofonem),
- zainstalowaną aktualną wersją aplikacji Zoom (lub dostępem do Zoom przez przeglądarkę internetową),
- cichym miejscem do pracy umożliwiającym aktywny udział w szkoleniu, w tym w ćwiczeniach praktycznych.
Zalecane jest korzystanie z komputera lub laptopa (zamiast smartfona), aby zapewnić komfort pracy oraz pełną funkcjonalność platformy.