Seplenienie międzyzębowe, boczne, dorsalne – diagnoza i terapia z zastosowaniem elementów terapii miofunkcjonalnej – *Szkolenie na żywo w czasie rzeczywistym 29.11.2025 r.
Seplenienie międzyzębowe, boczne, dorsalne – diagnoza i terapia z zastosowaniem elementów terapii miofunkcjonalnej – *Szkolenie na żywo w czasie rzeczywistym 29.11.2025 r.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Logopedia
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie kierowane jest do studentów logopedii, logopedów początkujących w zawodzie, logopedów praktyków poszukujących nowych inspiracji w terapii sygmatyzmu.
Szkolenie jest kierowane także do uczestników projektu - „Subregionalne Centrum Kompetencji – kształcenie osób dorosłych (PSF) w subregionie zachodnim” w ramach działania FESL.06.06-Kształcenie osób dorosłych – EFS+ w ramach Podmiotowego Systemu Finansowania w województwie śląskim.
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników25
- Data zakończenia rekrutacji25-11-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi6
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 183 ust. 1 oraz art. 184 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tj. Dz. U. z 2025 r. poz. 1043 z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńFormy doskonalenia zawodowego nauczycieli zaspokajające potrzeby nauczycieli, szkół i placówek korzystających z oferty placówki doskonalenia sprzyjające rozwojowi zawodowemu nauczycieli, szkół i placówek korzystających z oferty placówki doskonalenia
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik szkolenia zostanie przygotowany do diagnozy i terapii sygmatyzmu międzyzębowego, bocznego oraz dorsalnego.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje sygmatyzm oraz jego przyczyny | Kryteria weryfikacji Definiuje i opisuje sygmatyzm interdentalny, boczny i dorsalny | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wyjaśnia różnice między poszczególnymi rodzajami sygmatyzmu | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Efekty uczenia się Kryteria weryfikacji Metoda walidacjiUczestnik charakteryzuje sygmatyzm oraz jego przyczyny Definiuje i opisuje sygmatyzm interdentalny, boczny i dorsalny Test teoretyczny Wyjaśnia różnice między poszczególnymi rodzajami sygmatyzmu Test teoretyczny Uczestnik rozpoznaje warunki niezbędne do prawidłowej realizacji głosek dentalizowanych | Kryteria weryfikacji Wymienia prawidłowe ułożenie narządów artykulacyjnych niezbędne do realizacji głosek | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Analizuje, jakie czynniki wpływają na nieprawidłową artykulację | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik przeprowadza diagnozę sygmatyzmu | Kryteria weryfikacji Prowadzi wywiad z rodzicem lub pacjentem w celu zebrania informacji o funkcjonowaniu narządów artykulacyjnych | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Przeprowadza badanie pozycji spoczynkowej języka i mechanizmu połykania | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Dobiera odpowiedni kwestionariusz diagnostyczny do oceny sygmatyzmu | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Uczestnik opracowuje plan terapii sygmatyzmu interdentalnego, bocznego i dorsalnego | Kryteria weryfikacji Prezentuje i omawia ćwiczenia narządów artykulacyjnych wykorzystywane w terapii sygmatyzmu interdentalnego, bocznego i dorsalnego | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji Dobiera odpowiednie ćwiczenia w zależności od rodzaju sygmatyzmu | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje skuteczne pomoce logopedyczne wspierające terapię sygmatyzmu | Kryteria weryfikacji Wskazuje skuteczne narzędzia i pomoce logopedyczne do terapii sygmatyzmu | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Dobiera pomoce terapeutyczne adekwatnie do wieku i możliwości pacjenta | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Czas trwania szkolenia:
- Dni szkoleniowe - 1 dzień
- Łączny czas usługi - 6 godzin zegarowych
- Liczba godzin teoretycznych: 2 h
- Liczba godzin praktycznych: 4 h
Przerwy organizowane na życzenie uczestników, jeśli wystąpią, nie będą wliczane do czasu trwania procesu kształcenia ani kosztu usługi.
Walidacja jest integralną częścią procesu kształcenia i jest uwzględniona zarówno w czasie trwania, jak i w kosztach usługi. Walidacja odbywa się poprzez obserwację praktycznych ćwiczeń wykonywanych przez uczestnika podczas warsztatu. Walidacja efektów uczenia się następuje także w formie testu wiedzy oraz oceny wykonania zadania praktycznego.
Forma realizacji szkolenia:
Szkolenie realizowane jest w formie zdalnej, na żywo, z wykorzystaniem platformy webinarowej Zoom. Obejmuje zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną – prowadzoną w czasie rzeczywistym pod opieką trenera.
Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem interaktywnych i aktywizujących metod dydaktycznych. Podczas części warsztatowej prowadzący demonstruje techniki na żywo, a następnie uczestnicy wykonują ćwiczenia praktyczne indywidualnie na platformie Zoom z bieżącym wsparciem i informacją zwrotną od trenera. Dzięki temu uczestnicy mają możliwość aktywnego udziału i nabywania praktycznych umiejętności w środowisku zdalnym.
Szkolenie obejmuje: prezentację teoretyczną, ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem kamer, rozmowy na żywo, współdzielenie ekranu, dyskusję grupową i test podsumowujący.
„Uczestnicy mają możliwość zadawania pytań na czacie i rozmowy z prowadzącym w czasie rzeczywistym.”
PROGRAM SZKOLENIA
1. WSTĘP TEORETYCZNY
- Charakterystyka sygmatyzmu: sygmatyzm interdentalny, boczny, dorsalny
- Charakterystyka głosek dentalizowanych – warunki niezbędne do wywołania głosek
- Przyczyny sygmatyzmu
➡️ 2. DOBRA DIAGNOZA WYTYCZNĄ TERAPII
- Wywiad z rodzicem
- Badanie pozycji spoczynkowej języka, badanie połykania
- Jaki kwestionariusz wybrać
➡️ 3. BUDOWANIE PLANU TERAPII w połączeniu z analizą studium przypadku
- Od których głosek rozpocząć terapię
- Od czego zacząć budowanie planu terapii
- Niezmienny plan terapii czy weryfikacja i wprowadzanie zmian
- Budowanie skutecznego planu terapii w trudnych przypadkach
➡️ 4. WARSZAT PRAKTYCZNY - metody terapii sygmatyzmu międzyzębowego, bocznego, dorsalnego
Celowane elementy terapii miofunkcjonalnej w terapii sygmatyzmu międzyzębowego, bocznego, dorsalnego:
- prezentacja i omówienie ćwiczeń narządów artykulacyjnych
- właściwy dobór ćwiczeń narządów artykulacyjnych
- zasady prowadzenia ćwiczeń narządów artykulacyjnych
➡️ 5. PRZEGLĄD SPRAWDZONYCH POMOCY DO TERAPII SYGMATYZMU
➡️ 6. PANEL DYSKUSYJNY
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 5 Część teoretyczna. Charakterystyka sygmatyzmu: sygmatyzm interdentalny, boczny, dorsalny. | Prowadzący Dominika Szczepańska | Data realizacji zajęć 29-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 5 Część teoretyczna. Przyczyny sygmatyzmu | Prowadzący Dominika Szczepańska | Data realizacji zajęć 29-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 5 Część praktyczna. Dobra diagnoza wytyczną terapii. | Prowadzący Dominika Szczepańska | Data realizacji zajęć 29-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 5 Część praktyczna. Budowanie planu terapii. | Prowadzący Dominika Szczepańska | Data realizacji zajęć 29-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 5 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 29-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 350,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 350,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 58,33 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 58,33 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Dominika Szczepańska
Jest koordynatorem programów szkoleniowych, a także regularnie prowadzi kursy i warsztaty dla logopedów. Prowadzi szkolenia z zakresu terapii seplenienia międzyzębowego i rotacyzmu.
Aktywnie rozwija swoje kompetencje, uczestnicząc w licznych szkoleniach takich, jak „Diagnoza i terapia miofunkcjonalna” (2022), konferencja „Zaburzenia miofunkcjonalne – podejście interdyscyplinarne” (2022), „Stymulacja traktu ustno-twarzowego” (2022), „Strategiczne ćwiczenia narządów mowy w dyslalii” (2022), „Mioterapia dzieci w wieku 2-6 lat” (2022), „Interpretacja badań słuchu dla logopedów” (2021), „Diagnoza wędzidełek jamy ustnej” (2021), „Plastrowanie statyczne i dynamiczne w logopedii – kinesiotaping medyczny” (2019), „Ortodoncja dla logopedów. Diagnoza i terapia funkcji kompleksu ustno-twarzowego w ujęciu ortodontyczno-neurologopedycznym” (2019) oraz „Wczesne wspomaganie rozwoju małego dziecka”. Dodatkowo, w grudniu 2024 i lutym 2025 roku wzięła udział w szkoleniu „Elektrostymulacja w logopedii”, co świadczy o jej ciągłym zaangażowaniu w rozwój zawodowy.
Osoba prowadząca szkolenie posiada doświadczenie zawodowe zdobyte w okresie krótszym niż 5 lat przed datą wprowadzenia informacji o oferowanej usłudze do BUR.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują: skrypt szkoleniowy w formacie PDF, zestaw ćwiczeń miofunkcjonalnych, przykładowe karty pracy, listę literatury.
Materiały obejmują prezentację multimedialną, zestaw ćwiczeń artykulacyjnych oraz arkusz obserwacji postępów terapeutycznych.
Uczestnik otrzyma także zaproszenie do dołączenia do dedykowanej grupy na Facebooku, która będzie służyła, jako platforma wymiany doświadczeń i wiedzy. Grupa ta umożliwi rozwiązanie problemów związanych z tematem szkolenia oraz pozwoli na dalszą dyskusję i wsparcie po zakończeniu wydarzenia.
Warunki uczestnictwa
Wymagania organizacyjne:
Prosimy o posiadanie lusterek w dniu szkolenia.
Prosimy o wygodny strój.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne:
Uczestnik powinien dysponować:
- stabilnym łączem internetowym,
- komputerem, laptopem lub tabletem z działającą kamerą, mikrofonem i głośnikami (lub słuchawkami z mikrofonem),
- zainstalowaną aktualną wersją aplikacji Zoom (lub dostępem do Zoom przez przeglądarkę internetową),
- cichym miejscem do pracy umożliwiającym aktywny udział w szkoleniu, w tym w ćwiczeniach praktycznych.
Zalecane jest korzystanie z komputera lub laptopa (zamiast smartfona), aby zapewnić komfort pracy oraz pełną funkcjonalność platformy.