Szkolenie w ramach zielonych kompetencji z wyk. BSP do celów transformacji cyfrowej i obrazowania ziemi przy zastosowaniu fotografii lotniczej na terenach zielonych i chronionych, w tym foto-wideo i postprocessing wraz z upr. do STS-02 (Pilot drona ciężkiego BVLOS MR DO 25kg) i Państwowym egz, ULC.
Szkolenie w ramach zielonych kompetencji z wyk. BSP do celów transformacji cyfrowej i obrazowania ziemi przy zastosowaniu fotografii lotniczej na terenach zielonych i chronionych, w tym foto-wideo i postprocessing wraz z upr. do STS-02 (Pilot drona ciężkiego BVLOS MR DO 25kg) i Państwowym egz, ULC.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Pozostałe techniczne
- Grupa docelowa usługi
Usługa skierowana jest do osób posiadających ważne uprawnienia STS-01, które chcą rozszerzyć kwalifikacje o zakres STS-02 (BVLOS, MTOM do 25 kg). Wyjątek stanowią osoby jednocześnie szkolące się na STS-01 i STS-02 – część praktyczna STS-01 musi być zrealizowana przed częścią praktyczną STS-02. Szkolenie obejmuje uzupełniającą wiedzę teoretyczną i praktyczną ocenę umiejętności na dronie klasy C6. Przed zapisem uczestnik przesyła do ośrodka certyfikat A1/A3 oraz certyfikat egzaminu teoretycznego STS z platformy KSID lub, jeśli szkolenie STS-01 trwa, oświadczenie o jego odbywaniu z planowaną datą zakończenia. Kurs wspiera rozwój zielonych kompetencji i przygotowuje do realizacji operacji związanych z dokumentacją monitorowanych obszarów (foto-wideo), a także obróbką zebranego materiału (postprodukcją). W trakcie zajęć wykorzystywane są drony wyposażone m.in. w kamery z kilkukrotnym zoomem. Szkolenie dla osób pełnoletnich.
- Minimalna liczba uczestników3
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji04-10-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi23
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs przygotowuje do lotów BSP wg STS-02, obrazowania terenów zielonych i chronionych, tworzenia dokumentacji foto-wideo oraz postprocessingu. Uczestnik nabędzie umiejętności wykorzystywane w zielonej gospodarce, m.in. do monitoringu środowiska, wykrywania nielegalnych składowisk odpadów i zanieczyszczeń, z użyciem technologii niskoemisyjnych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Kursant charakteryzuje podstawy teoretyczne obsługi dronów, w tym zasady ich działania i różnice konstrukcyjne. | Kryteria weryfikacji Kursant definiuje zasady fizyki i aerodynamiki lotu dronów. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Kursant rozróżnia rodzaje BSP, ich komponenty oraz systemy sterowania. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Kursant stosuje zasady bezpieczeństwa i analizuje zagrożenia w operacjach z użyciem BSP. | Kryteria weryfikacji Kursant definiuje środki bezpieczeństwa stosowane podczas przygotowania i prowadzenia lotu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Kursant wskazuje regulacje dotyczące operacji bezzałogowych statków powietrznych, w tym przepisy dotyczące stref lotu. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Kursant identyfikuje potencjalne ryzyka i analizuje ich konsekwencje w kontekście bezpieczeństwa. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Kursant planuje i realizuje operacje lotnicze z użyciem bezzałogowego statku powietrznego (BSP). | Kryteria weryfikacji Kursant obsługuje drona: manewruje, startuje, ląduje oraz nawiguje w różnych warunkach. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kursant utrzymuje stabilną pozycję i wykonuje kontrolowane manewry lotnicze. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Kursant interpretuje przepisy prawa lotniczego oraz regulacje ULC dotyczące operacji BSP w Polsce. | Kryteria weryfikacji Kursant identyfikuje i wyjaśnia regulacje oraz wymogi prawne związane z lotami BSP w Polsce, zgodnie z aktualnymi wytycznymi Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Kursant planuje i realizuje misje dronowe. | Kryteria weryfikacji Kursant planuje trasy lotu, określa cele misji oraz analizuje otoczenie w celu zapewnienia bezpieczeństwa i skuteczności operacji. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kursant realizuje misje w zróżnicowanych warunkach pogodowych i terenowych, z uwzględnieniem ograniczeń technicznych i obowiązujących przepisów. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Kursant charakteryzuje zastosowania technologii dronowych w kontekście zielonych kompetencji i zrównoważonego rozwoju. | Kryteria weryfikacji Kursant wyjaśnia pojęcie zeroemisyjności i opisuje, w jaki sposób technologie BSP wspierają redukcję emisji CO₂. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Kursant charakteryzuje odpowiedzialność zawodową oraz analizuje wpływ operacji dronowych na środowisko i społeczeństwo. | Kryteria weryfikacji Kursant charakteryzuje znaczenie bezpieczeństwa i odpowiedzialności w operacjach lotniczych. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Kursant analizuje wpływ swojej pracy na środowisko i społeczeństwo w kontekście tzw. „zielonych umiejętności”. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Kursant rozwija świadomość ekologiczną i odpowiedzialność środowiskową | Kryteria weryfikacji Kursant promuje działania zeroemisyjne oraz zrównoważone wykorzystywanie technologii dronowych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kursant wykorzystuje zdobytą wiedzę do stosowania BSP w działaniach na rzecz ochrony środowiska i redukcji emisji. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Kursant ocenia znaczenie innowacji oraz technologii cyfrowych w kontekście wykorzystania BSP w pracy zawodowej. | Kryteria weryfikacji Kursant podejmuje gotowość wdrażania nowych technologii w codziennej pracy i życiu zawodowym. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Uczestnik charakteryzuje rolę dronów w procesach digitalizacji oraz inspekcji infrastruktury. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Kursant planowo i odpowiedzialnie wykorzystuje systemy BSP oraz narzędzia cyfrowe w dokumentowaniu obszarów zielonych, promując rozwiązania niskoemisyjne i ekoinnowacyjne. | Kryteria weryfikacji Kursant rozróżnia i definiuje systemy bezzałogowych statków powietrznych oraz charakteryzuje ich zastosowanie w rejestracji materiałów foto-wideo | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Kursant planuje i organizuje działania związane z dokumentowaniem obszarów zielonych i chronionych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Kursant uzasadnia wybór dronów jako narzędzi niskoemisyjnych i oszczędnych zasobowo | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik monitoruje pracę BSP i kontroluje ich funkcjonowanie podczas wykonywania zadań | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Kursant ocenia wpływ zastosowania BSP na środowisko oraz ich rolę we wspieraniu zielonej gospodarki | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik nadzoruje realizację zadań i obsługuje sprzęt zgodnie z zasadami nowoczesnych technologii proekologicznych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Kursant stosuje technologie dronowe i narzędzia cyfrowe w działaniach proekologicznych, w tym w zakresie obróbki danych wizualnych oraz promowania zielonych kompetencji. | Kryteria weryfikacji Kursant charakteryzuje działania związane z obróbką zdjęć i filmów pozyskanych z BSP | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Kursant rozróżnia i ocenia zastosowania materiałów wizualnych w identyfikacji procesów szkodliwych dla środowiska | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Kursant definiuje pojęcie „zielonych umiejętności” i uzasadnia ich znaczenie w kontekście zielonej gospodarki | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Kursant obsługuje technologie ukierunkowane na niskoemisyjność i oszczędność zasobów, takie jak BSP | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Kursant porównuje ekologiczność dronów względem śmigłowców i samolotów | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik rozróżnia, charakteryzuje i obsługuje podstawowe programy do obróbki zdjęć i filmów dokumentujących obszary zielone i chronione | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Kursant uzasadnia zastosowanie narzędzi cyfrowych jako elementu zielonych umiejętności w kontekście zawodowym i ogólnym | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Kursant stosuje nowoczesne technologie wspierające działania środowiskowe z uwzględnieniem niskoemisyjności i zasobooszczędności | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik opisuje i ocenia przewagę technologiczną BSP nad tradycyjnymi statkami powietrznymi w kontekście wpływu na środowisko | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Kursant adaptuje się do trendów zielonej gospodarki i wykorzystuje kompetencje społeczne w projektach środowiskowych | Kryteria weryfikacji Kursant analizuje wymagania zielonej gospodarki i identyfikuje własne możliwości dostosowania się do nowych wyzwań na rynku pracy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kursant planuje i realizuje projekty środowiskowe oraz świadczy usługi z zakresu: Planuje i realizuje projekty środowiskowe oraz świadczy usługi z zakresu, monitoringu terenów zielonych, w tym rezerwatów, parków narodowych i obszarów Natura 2000 | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Kursant organizuje współpracę zespołową i komunikuje się skutecznie w sytuacjach wymagających koordynacji oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa. | Kryteria weryfikacji Kursant wykazuje aktywny udział w pracy zespołowej podczas zadań praktycznych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Uczestnik komunikuje się jasno i rzeczowo z instruktorem. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Kursant przestrzega procedur bezpieczeństwa i reaguje odpowiednio w sytuacjach kryzysowych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Kursant wykazuje odpowiedzialność za powierzone zadania i sprzęt. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Kursant rozwija umiejętności operowania BSP w kontekście niskoemisyjności, wpisując się w koncepcję „zielonych kompetencji” oraz zrównoważonej gospodarki wspierającej redukcję emisji, efektywne wykorzystanie zasobów i ochronę środowiska. | Kryteria weryfikacji Kursant rozwija umiejętności operowania dronami i aktualizuje wiedzę o BSP, uwzględniając ich rolę w ekoinnowacjach. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Kursant stosuje BSP do działańproekologicznych i ekoinnowacyjnych. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Kursant opisuje zasady działaniadronów do pomiaru zanieczyszczeń jako narzędzie ekoinnowacji. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Kursant wykorzystuje kamerę z zoomem w dronie do monitoringuzwierzyny i ludzi na terenach zielonych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Kursant wykazuje wiedzę i umiejętnościdronowe w zapobieganiu kryzysom ekologicznym. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Kursant wykorzystuje dane z BSP do analizy wpływu działalności człowieka na środowisko. | Kryteria weryfikacji Kursant analizuje zarejestrowanymateriał foto-wideo i identyfikuje zmiany środowiskowe. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Kursant identyfikuje potrzeby środowiskowe i dobiera techniki monitorowania z powietrza do specyfiki terenu. | Kryteria weryfikacji Kursant dobiera metody lotu, typysensorów i parametry misji do specyfiki obszaru. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Kursant wdraża rozwiązania technologiczne wspierające działania adaptacyjne do zmian klimatu. | Kryteria weryfikacji Kursant omawia konkretnezastosowania BSP w kontekście adaptacji środowiskowej. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Kursant stosuje narzędzia geoinformacji i obrazowania ziemi w realizacji projektów ekologicznych. | Kryteria weryfikacji Kursant przygotowuje analizęprzestrzenną z danych zebranych przez BSP . | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Kursant wdraża rozwiązania technologiczne w celu monitorowania punktów zbierania odpadów zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i przepisami środowiskowymi. | Kryteria weryfikacji Kursant monitoruje obiekty i placówki, w których znajdują się punkty recyklingu (wysypiska) i gdzie można usuwać odpady z gospodarstw domowych, w celu zapewnienia bezpieczeństwa, zgodności z przepisami oraz publicznego wykorzystywania tych obiektów zgodnego z przepisami dotyczącymi odpadów. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjępodmiot wyznaczony przez Urząd Lotnictwa Cywilnego
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoUrząd Lotnictwa Cywilnego
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Ukończenie szkolenia pozwoli na zdobycie kompetencji dronowych oraz umiejętności i wiedzy pozwalającej zdać egzamin niezależnie odposiadanego doświadczenia w dziedzinie bezzałogowych statków powietrznych.
Szkolenie obejmuje tematykę wykorzystania dronów w kontekście gospodarki ekologicznej, zielonej transformacji oraz zielonych kompetencji, jak również transformacji cyfrowej. Celem naszych działań jest kompleksowe wsparcie osób dorosłych, które z własnej inicjatywy chcą rozwijać swoje umiejętności lub zdobywać nowe kwalifikacje. Dokładamy wszelkich starań, aby uczestnicy szkolenia mogli rozwinąć swoje kompetencje zawodowe i cyfrowe, które są kluczowe dla pracy w sektorze zielonej gospodarki. Szkolenie uwzględnia również rozwój umiejętności podstawowych i przekrojowych, szczególnie ważnych z perspektywy regionalnych i lokalnych specjalizacji dla Śląska RIS (Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Śląskiego 2030, dokument przyjęty uchwałą Zarządu Województwa Śląskiego nr 1554/246/VI/2021 z dnia 30.06.2021r.) oraz PRT (Program Rozwoju Technologii Województwa Śląskiego na lata 2019-2030, dokument przyjęty uchwałą Zarządu Województwa Śląskiego nr 1902/63/VI/2019 z dnia 21.08.2019 r.).
Nasze szkolenia dronowe rozwijają umiejętności, kompetencje i kwalifikacje w obszarze technologii dronowych.
Kryterium powiązana z RIS i PRT:
- 4.3 Geoinformacja i jej zastosowanie
- 9.3 Technologie lotniczego i satelitarnego zobrazowania Ziemi oraz usług z tym związanych
Program szkolenia został stworzony z uwzględnieniem listy "zielonych kompetencji" opracowanej przez Komisję Europejską w ramach klasyfikacji ESCO.
Lista zielonych kompetencji oraz potwierdzenie ich zdobycia obejmuje:
- promowanie zrównoważonego rozwoju poprzez wykorzystanie dronów jako narzędzia wspierającego ekologiczną pracę,
- rozbudzanie zainteresowania przyrodą i aktywnościami ekologicznymi poprzez obserwację środowiska naturalnego przy pomocy dronów.
Szkolenie teoretyczne (szkolenie grupowe, online w czasie rzeczywistym) - łącznie 17 godziny zegarowe, w tym: 8 godzin teoretycznych zajęć dronowych, 8 godzin zajęć specjalistycznych, godzina egzaminu z wiedzy teoretycznej
Szkolenie teoretyczne, część dronowa STS-02 (szkolenie grupowe)
Szkolenie jest realizowane w formie wykładów on-line, prowadzonych w czasie rzeczywistym przy wykorzystaniu platformy ZOOM.
Podczas tej części szkolenia, zostaną omówione zagadnienia z zakresu:
- Charakterystyka i specyfika wykonywania lotów BVLOS
- Zagrożenia i trudności w wykonywaniu lotów poza zasięgiem wzroku
- Planowanie lotów poza zasięgiem wzroku w systemie PANSA UTM
- Planowanie lotów poza zasięgiem wzroku w systemie KSID
- Sprzęt i systemy konieczne do wykonywania lotów BVLOS (m.in. FTS, spadochron) oraz omówienie klasy C6
- Meteorologia w aspekcie lotów poza zasięgiem wzroku
- Osiągi systemów bezzałogowych w lotach długodystansowych
- Planowanie lotów automatycznych i autonomicznych
Szkolenie teoretyczne specjalistyczne (szkolenie grupowe, moduł obrazowania Ziemi z wykorzystaniem fotografii lotniczej z wykorzystaniem BSP na terenach zielonych i chronionych, w tym foto-wideo i postprocessing (obróbka zebranego materiału)).
Szkolenie jest realizowane w formie wykładów on-line prowadzonych w czasie rzeczywistym przy wykorzystaniu platformy ZOOM. Podczas tej części szkolenia, zostaną omówione zagadnienia z zakresu:
- Obrazowania ziemi i fotografii lotniczej– na obszarach zielonych oraz chronionych
- Praktyczne aspekty rejestracji danych – zasady wyboru odpowiednich parametrów misji, takich jak wysokość lotu i rozdzielczość obrazów
- Podstawy kadrowania i rejestracji obrazu – techniki ustawiania kamery, planowanie misji, uwzględnianie kątów nachylenia i oświetlenia
- Postproccessingu– obróbka zebranego materiału
- wykorzysta BSP w obszarze "zielonej gospodarki", w oparciu o nowoczesne technologie ukierunkowane na niskoemisyjność i zasobooszczędność.
Czas trwania poszczególnych tematów określony w harmonogramie może ulec zmianie w zależności od tempa przyswajania wiedzy przez Uczestników szkolenia.
Podczas szkolenia teoretycznego przewidziana jest jedna, dłuższa przerwa wynosząca 30 minut, oraz dwie krótsze, po 10 min, które są wliczona w czas trwania usługi rozwojowej.
Egzamin z wiedzy teoretycznej (maksymalnie godzina zegarowa) cały proces jest opisany poniżej,
Szkolenie praktyczne + ocena umiejętności praktycznych (egzamin praktyczny) - łącznie 6 godziny zegarowych indywidualnych zajęć praktycznych dronowych realizowanych stacjonarnie.
Ze względu na specyfikę szkolenia, część praktyczna jest ustalana indywidualnie z uczestnikiem usługi i odbędzie się w okresie od rozpoczęcia usługi rozwojowej do zakończenia. Szczegółowe dni i godziny części praktycznej kursu dla każdego z uczestników dostępne będą u osoby nadzorującej usługę po stronie Dostawcy usług. Sporządzany harmonogram zajęć może ulegać zmianom, ze względu na niekorzystne warunki pogodowe, dostępność przestrzeni powietrznej lub sytuacje losowe.
Szkolenie praktyczne i ocena umiejętności praktycznych jest realizowane w formie indywidualnych zajęć z instruktorem (jeden instruktor - jeden kursant) i swoim zakresem obejmuje:
- Czynności przed lotem (w tym m.in. sprawdzenie drona i sensorów, stref lotniczych)
- Procedury w trakcie lotu (nauka praktyczego i bezpiecznego pilotażu BSP, planowanie lotów automatycznych m.in. do inwentaryzacji i/lub inspekcji energetycznych, przygotowujących do głównych celów jakimi są zdanie egzaminu ULC oraz realizacja zadań firmy)
- Czynności po zakończeniu lotu
- Realizacje lotów specjalistycznych z programowaniem misji i analizą danych
Kursant/ka po szkoleniu, nabędzie umiejętności pilotowania bezzałogowego statku powietrznego, płynnego operowania drążkami sterującymi, umiejętności związane z podstawowymi zagadnieniami filmowania z drona, zdobędzie wiedzę dot. praktycznego sprawdzania warunków meteorologicznych i dostosowania lotu do panującej pogody oraz wykonania czynności przedstartowych związanych z aktualnymi przepisami prawa.
Sposób walidacji:
Ocena umiejętności praktycznych
Ocena umiejętności praktycznych stanowi końcowy etap szkolenia praktycznego i jest realizowana w jego trakcie. Dotyczy operacji wykonywanych w ramach danego scenariusza standardowego STS-02 i obejmuje zagadnienia zawarte w programie szkolenia, w tym operacje z wykorzystaniem bezzałogowego statku powietrznego klasy C6.
Za przeprowadzenie oceny zgodnie w wytycznymi ULC, odpowiedzialny jest instruktor prowadzący część praktyczną szkolenia. Ocena umiejętności praktycznych odbywa się podczas ostatniej godziny indywidualnych zajęć praktycznych.Uczestnik jest zobowiązany poinformować operatora dofinansowującego o planowanej dacie, godzinie oraz lokalizacji zajęć praktycznych (lotów) co najmniej na jeden dzień przed ich rozpoczęciem, a w przypadku ewentualnych zmian wynikających z warunków atmosferycznych lub dostępności przestrzeni powietrznej – również niezwłocznie przekazać operatorowi zaktualizowane informacje.Uzyskanie pozytywnego wyniku z oceny umiejętności praktycznych, jest warunkiem koniecznym do nabycia kwalifikacji uzupełniających do STS-02.
Egzamin z wiedzy teoretycznej
Egzamin teoretyczny ma charakter wewnętrzny i trwa maksymalnie 1 godzinę. Składa się z pytań jednokrotnego wyboru, obejmujących zakres wiedzy wymaganej do uzyskania uprawnień STS-02 oraz A2, w szczególności dotyczącej technicznych i operacyjnych środków ograniczających ryzyko. Do zaliczenia egzaminu wymagane jest uzyskanie minimum 75% poprawnych odpowiedzi.
Data egzaminu wskazana w harmonogramie ma charakter orientacyjny – jest uzależniona od tempa przyswajania materiału przez uczestników oraz zebrania pełnej grupy szkoleniowej. Rzeczywisty czas trwania egzaminu może być krótszy i jest dostosowany do indywidualnego tempa pracy uczestnika.
Zgodnie z wytycznymi Urzędu Lotnictwa Cywilnego, kursanci przystępujący do szkolenia STS-02, którzy posiadają już ważne uprawnienia STS-01, nie są zobowiązani do ponownego przystępowania do państwowego egzaminu teoretycznego STS. W takiej sytuacji realizują jedynie wewnętrzny test sprawdzający uzupełnienie wiedzy z zakresu STS-02 oraz przystępują do praktycznej oceny umiejętności z wykorzystaniem drona klasy C6, która stanowi jedyną podstawę nadania uprawnień STS-02.
Uzyskanie uprawnień
Czas oczekiwania na nadanie uprawnień przez Urząd Lotnictwa Cywilnego wynosi do 30 dni. Informacja o przyznaniu nowych uprawnień pojawi się na indywidualnym koncie kursanta w systemie KSID (dostępnym pod adresem: https://drony.gov.pl).
Status nadanych uprawnień można również zweryfikować za pomocą wyszukiwarki dostępnej na stronie: https://drony.gov.pl/pilot-operator-search, wprowadzając numer pilota kursanta.
Termin zakończenia usługi:
Na datę zakończenia usługi rozwojowej wpływa wiele czynników:
- warunki pogodowe,
- dyspozycyjność Trenerów,
- dyspozycyjność Uczestnika usługi,
- dostępność przestrzeni powietrznej,
- dostępność oraz stan techniczny infrastruktury,
- zdawalność Uczestnika.
W przypadku sprzyjających czynników zakończenie usługi może nastąpić przed planowanym terminem.
___________________________________________________________________________________________________
Forma świadczenia usługi:
Usługę mieszana (usługa stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym).
Czas trwania szkolenia to łącznie 23 godziny zegarowe:
usługa stacjonarna: 6 godzin zegarowych (szkolenie praktyczne, stacjonarne, indywidualne)
usługa zdalna w czasie rzeczywistym: 17 godzin zegarowych (szkolenie teoretyczne, zdalne w czasie rzeczywistym, w tym egzamin)
UWAGI:
W Harmonogramie usługi przedmioty i tematy podano skrótowo, pomijając aspekty zielone, z uwagi na ograniczenie znaków.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 16 Szkolenie teoretyczne– Charakterystyka i specyfika wykonywania lotów BVLOS+Zagrożenia i trudności w wykonywaniu lotów poza zasięgiem wzroku- wykład w czasie rzeczywistym z współdzieleniem ekranu | Prowadzący Andrzej Sowa | Data realizacji zajęć 05-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:50 | Liczba godzin 01:50 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 16 przerwa | Prowadzący Andrzej Sowa | Data realizacji zajęć 05-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:50 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 00:10 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 16 Szkolenie teoretyczne - Planowanie lotów poza zasięgiem wzroku w systemie PANSA UTM+ Planowanie lotów poza zasięgiem wzroku w systemie KSID (wykład w czasie rzeczywistym z współdzieleniem ekranu) | Prowadzący Andrzej Sowa | Data realizacji zajęć 05-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 02:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 16 przerwa | Prowadzący Andrzej Sowa | Data realizacji zajęć 05-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:30 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 16 Szkolenie teoretyczne-Sprzęt i systemy konieczne do wykonywania lotówBVLOS( m.in.FTS,spad ochron)+omó wienie klasyC6+Mete orologia dla lotówBVLOS- wykład w czasie rzeczywistym z współdzieleniem ekranu | Prowadzący Andrzej Sowa | Data realizacji zajęć 05-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 14:20 | Liczba godzin 01:50 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 16 przerwa | Prowadzący Andrzej Sowa | Data realizacji zajęć 05-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:20 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:10 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 16 Szkolenie teoretyczne- Osiągi systemów bezzałogowych w lotach długodystans owych+ Planowanie lotów automatyczny ch i autonomiczny ch (wykład w czasie rzeczywistym z współdzieleniem ekranu, testy) | Prowadzący Andrzej Sowa | Data realizacji zajęć 05-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:30 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 16 Obrazowanie ziemi i fotografia lotnicza, część foto (wykład w czasie rzeczywistym z współdzieleni em ekranu, testy) | Prowadzący Dominik Kozok | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:50 | Liczba godzin 01:50 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 16 przerwa | Prowadzący Dominik Kozok | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:50 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 00:10 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 16 Obrazowanie ziemi i fotografia lotnicza, część foto (wykład w czasie rzeczywistym z współdzieleniem ekranu, testy) | Prowadzący Dominik Kozok | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 16 Obrazowanie ziemi i fotografia lotnicza, część wideo (wykład w czasie rzeczywistym z współdzieleniem ekranu, testy) | Prowadzący Dominik Kozok | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 16 przerwa | Prowadzący Dominik Kozok | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:30 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 16 Obrazowanie ziemi i fotografia lotnicza, część wideo (wykład w czasie rzeczywistym z współdzieleniem ekranu, testy) | Prowadzący Dominik Kozok | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:30 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 16 przerwa | Prowadzący Dominik Kozok | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:10 | Liczba godzin 00:10 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 16 Obrazowanie ziemi i fotografia lotnicza, foto- wideo postprocessing (wykład w czasie rzeczywistym z współdzieleni em ekranu, testy) | Prowadzący Dominik Kozok | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:10 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:50 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 16 Egzamin teoretyczny | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 13-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:00 | Godzina zakończenia 19:00 | Liczba godzin 01:00 | Forma stacjonarna Tak |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 990,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 4 990,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 216,96 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 216,96 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 20,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 20,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 20,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 20,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Mateusz Ćwiek
Michał Matela
Michał Barankiewicz
wykorzystania BSP do realizacji zadań inżynieryjnych. W przeciągu ostatnich 5 lat angażuje się również w projekty wykorzystujące BSP w działaniach na rzecz ochrony środowiska, zrównoważonego rozwoju oraz wdrażania innowacyjnych technologii wspierających zieloną gospodarkę. Posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje do przeprowadzania oceny umiejętności praktycznych przyszłych pilotów BSP. mail: kontakt@edurise.pl
Radosław Nobis
Andrzej Sowa
praktycznej. Ponad 400 wyszkolonych pilotów dronów, z czego ponad 100 w przeciągu ostatnich dwóch lat. Drony wykorzystuje do fotografii oraz filmowania ujęć na potrzeby reklamy, archiwizacji nieruchomości czy postępów prac budowlanych. W przeciągu ostatnich 5 lat wykorzystuje technologie dronowe do wspierania projektów związanych z monitoringiem środowiskowym, ochroną zasobów naturalnych oraz wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań w zakresie zielonej gospodarki. Doświadczony operator pracujący przy relacjach z imprez sportowych, jak również przy akcjach poszukiwawczych SAR. Posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje do przeprowadzania oceny umiejętności praktycznych przyszłych pilotów BSP. mail: kontakt@edurise.pl
Arkadiusz Piwowarczyk
Łukasz Oparczyk
materiałów wizualnych z powietrza, od ujęć reklamowych po dokumentację techniczną. W pracy instruktorskiej skupia się na szkoleniu praktycznym pilotów dronów, przygotowując ich do profesjonalnego wykonywania lotów inspekcyjnych i kreatywnych. W latach 2024-2025 przeszkolił z wiedzy praktycznej 40 pilotów dronów. W przeciągu ostatnich 5 lat realizował projekty związane z wykorzystaniem dronów do monitoringu środowiskowego, wspierania zrównoważonego rozwoju oraz wdrażania technologii proekologicznych. Posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje do przeprowadzania oceny umiejętności praktycznych przyszłych pilotów BSP. mail: kontakt@edurise.pl
Dawid Bujoczek
Michał Bąk
Adam Szmajduch
Dominik Dola
Tomasz Wszołek
Dominik Kozok
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
W ramach szkolenia uczestnicy usługi rozwojowej biorą udział w wykładach on-line prowadzonych w czasie rzeczywistym z instruktorem prowadzącym, wraz ze współdzieleniem ekrany. Linki dostępu do wirtualnej sali szkoleniowej aktywne są na czas trwania wykładów w częsci teoretycznej, zgodnie z harmonogramem. Podczas wykładów, uczestnikom udostępniamy jest ekran z materiałami szkoleniowymi, a wszystkie jego slajdy są w czasie rzeczywistym omawiane. Uczestnicy szkolenia mogą na bieżąco zadawać pytania i prowadzić z instruktorem prowadzącym dyskusję. Ośrodek szkolenie nie przewiduje udostępniania wyżej wymienionych materiałów w formie papierowej. Dodatkowo kursanci otrzymują dostęp do platformy e-learningowej Ośrodka Szkolenia, gdzie znajdują się testy wiedzy, wspomagające proces przyswajania zdobytej wiedzy oraz przygotowującego do egzaminu końcowego.
Koszty dojazdu, zakwaterowania i wyżywienia, uczestnik ponosi we własnym zakresie.
WAŻNE! Szkolenie praktyczne oraz ocena umiejętności praktycznych odbędą się na terenie województwa Śląskiego wedle preferencji uczestnika w jednej z poniżej wymienionych lokalizacji:
Świętochłowice, ul. Bytomska 40, 41-600 Świętochłowice, woj. Śląskie - na otwartej przestrzeni Stadionu Skałka (link do parkingu: https://maps.app.goo.gl/4Xgb8o3N6fiNRtFE6?g_st=com.google.maps.preview.copy),
Bielsko-Biała, ul. Portowa 73, 43-300 Bielsko-Biała, woj. Śląskie - w okolicach "Trzech Lipek" (https://maps.app.goo.gl/wJjcnjHegNs74HdC9),
Rybnik, ul. Żorska 332, 44-200 Rybnik, pow. Rybnik, woj. Śląskie - na otwartej przestrzeni. (Aeroklub - link w google maps: https://maps.app.goo.gl/1YfNMjo8KjPhxCxY8),
Olsztyn, ul. Kazimierza Wielkiego 2, 42-256 Olsztyn, pow. częstochowski, woj. Śląskie – na otwartej przestrzeni w okolicach restauracji Spichrzerz (link w google maps:https://maps.app.goo.gl/qYZSr1A8rW3apyn4A).
Terminy zajęć praktycznych ustalane są indywidualnie pomiędzy Kursantem a nami jako organizatorem szkolenia. Po ustaleniu szczegółów, prosimy Kursanta o przekazanie informacji dotyczących miejsca i terminu szkolenia Osobie koordynującej jego/jej dofinansowanie po stronie Operatora, aby możliwa była wizytacja kontrolna/monitoringowa w trakcie zajęć.
Z uwagi na zmienne warunki pogodowe oraz dostępność przestrzeni powietrznej, lokalizacja szkolenia może ulec zmianie. W przypadku takiej sytuacji Kursant zostanie poinformowany telefonicznie lub mailowo i ma obowiązek niezwłocznie przekazać zaktualizowane informacje swojemu Opiekunowi.
Wszyscy prowadzący zajęcia, posiadają doświadczenie lub kwalifikacje uzyskane nie wcześniej niż 5 lat od momentu wprowadzenia usługi do BUR.
Część praktyczna jest ustalana indywidualnie z Uczestnikiem usługi i odbędzie się w okresie od 06.10.2025r. do 16.11.2025r. Szczegółowe dni i godziny części praktycznej kursu dostępne będą u osoby nadzorującej usługę po stronie Dostawcy Usług.
Kursanci, którzy wcześniej uzyskali pozytywny wynik z egzaminu teoretycznego STS, nie są zobowiązani do jego ponownego zdawania. W takiej sytuacji przystępują jedynie do wewnętrznego testu sprawdzającego wiedzę uzupełniającą w zakresie STS-02, natomiast uprawnienia STS-02 są nadawane na podstawie oceny umiejętności praktycznych przeprowadzonej na dronie klasy C6.
WAŻNE! Szkolenie do scenariusza STS-02 nie obejmuje szkolenia do STS-01. W ramach STS-01 zajęcia praktyczne prowadzone są z wykorzystaniem dronów innej klasy niż w przypadku STS-02. Jeśli są Państwo zainteresowani szkoleniem do STS-01, zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą i zapisania się na odpowiednie kursy. Rozpoczęcie szkolenia praktycznego w locie do uprawnień STS-02, wymaga wcześniejszego zakończenia szkolenia praktycznego do uprawnień STS-01. Przed zapisem się na szkolenie konieczny jest wcześniejszy kontakt z Ośrodkiem EDURISE.
Warunki uczestnictwa
Ukończony 18 rż.
- Ukończenie darmowego szkolenia w kategorii "otwartej" A1/A3 na stronie https://register.uav.pansa.pl
- Urządzenie elektroniczne z dostępem do Internetu posiadające mikrofon oraz głośniki.
Informacje szkoleniowe:
- Szkolenie praktyczne realizowane jest na dronach należących do ośrodka szkolenia
WAŻNE! Szkolenie do scenariusza STS-02 nie obejmuje szkolenia do STS-01. W ramach STS-01 zajęcia praktyczne prowadzone są z wykorzystaniem dronów innej klasy niż w przypadku STS-02. Jeśli są Państwo zainteresowani szkoleniem do STS-01, zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą i zapisania się na odpowiednie kursy. Rozpoczęcie szkolenia praktycznego w locie do uprawnień STS-02, wymaga wcześniejszego zakończenia szkolenia praktycznego do uprawnień STS-01. Przed zapisem się na szkolenie konieczny jest wcześniejszy kontakt z Ośrodkiem EDURISE.
Informacje dodatkowe
Aby zaliczyć szkolenie niezbędne jest spełnienie następujących wymagań: obecność na zajęciach realizowanych zgodnie z programem szkolenia, aktywny udział w zajęciach, pozytywny wynik egzaminu sprawdzającego poziom uzyskanej wiedzy teoretycznej zgodnie z programem szkolenia, pozytywna ocena nabytych umiejętności praktycznych na podstawie sposobu przygotowania i wykonywania BSP do zadań specjalistycznych.
Ze względu na specyfikę szkolenia, część praktyczna jest ustalana indywidualnie z uczestnikiem usługi. Szczegółowe dni i godziny części praktycznej kursu dla każdego z uczestników dostępne będą u osoby nadzorującej usługę po stronie Dostawcy usług. Sporządzany harmonogram zajęć może ulegać zmianom, ze względu na niekorzystne warunki pogodowe, dostępność przestrzeni powietrznej lub sytuacje losowe.
Usługi edukacyjne które są realizowane przez firmę EDURISE Nina Matela są zwolnione z podatku VAT od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 29 lit. a.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
1) platforma /rodzaj komunikatora: Szkolenie teoretyczne jest realizowane w formie zdalnej za pośrednictwem platformy ZOOM. Uczestnik szkolenia uzyskuje dostęp do platformy e-learningowej należącej do ośrodka szkoleniowego EDURISE Nina Matela.
2) minimalne wymagania sprzętowe: komputer posiadający mikrofon i głośniki, z dostępem do Internetu lub telefon/tablet z dostępem do Internetu.
3) minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego: zalecana przepustowość w przypadku grupowych rozmów wideo - 800 kb/s / 1,0 Mb/s (w górę / w dół) dla wysokiej jakości wideo.
4) obsługiwane systemy operacyjne: systemy Windows, macOS i Linux.
5) okres ważności linku umożliwiającego uczestnictwo w spotkaniu on-line: do zakończenia spotkania.
Adres
Adres
swojego Operatora dofinansowującego.
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi