PRAWO OŚWIATOWE W PRAKTYCE. OBOWIĄZKI, PROCEDURY, ODPOWIEDZIALNOŚĆ.
PRAWO OŚWIATOWE W PRAKTYCE. OBOWIĄZKI, PROCEDURY, ODPOWIEDZIALNOŚĆ.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Prawo pozostałe
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do:
• dyrektorek i dyrektorów oraz ich zastępców szkół i przedszkoli,
• osób przygotowujących się do konkursów na stanowisko dyrektora,
• pedagogów, psychologów szkolnych i wychowawców,
• nauczycieli wszystkich poziomów edukacji,
• rodziców i opiekunów prawnych,
• oraz wszystkich osób chcących poszerzyć swoją wiedzę w zakresie prawa oświatowego.
- Minimalna liczba uczestników3
- Maksymalna liczba uczestników8
- Data zakończenia rekrutacji19-09-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi12
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat ISO 21001: 2018 Organizacje edukacyjne – „Systemy zarządzania dla organizacji edukacyjnych – wymagania ze wskazówkami dotyczącymi użytkowania”
Cel
Cel
Cel edukacyjny
• Podniesienie kompetencji w zakresie interpretacji i praktycznego stosowania prawa oświatowego.• Zaznajomienie z aktualnym stanem prawnym oraz jego wpływem na organizację pracy placówki.
• Wzmocnienie kompetencji zarządczych dyrektorów i nauczycieli.
• Rozwój umiejętności tworzenia dokumentacji zgodnej z przepisami.
• Promowanie równości w dostępie do edukacji i eliminowanie barier systemowych.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Definiuje i stosuje, kluczowe przepisy w obszarze oświaty. | Kryteria weryfikacji Wskazuje i omawia źródła prawa oświatowego: ustawy, rozporządzenia, akty lokalne. | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Efekty uczenia się Definiuje i stosuje, kluczowe przepisy prawa UE, w tym związane z zasadami równościowymi. | Kryteria weryfikacji Wskazuje i omawia źródła prawa UE, oraz obowiązujących w państwach członkowskich zasad równościowych. | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Efekty uczenia się Organizuje pracę szkoły/przedszkola w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. | Kryteria weryfikacji Planuje i organizuje zadania, związane z funkcjonowaniem placówki edukacyjnej: przypisuje odpowiedzialności dyrektorowi placówki, zna i omawia dokumenty organizacyjne: statut, arkusz organizacyjny, regulaminy, wskazuje zakresy odpowiedzialność nauczycieli i specjalistów. | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Efekty uczenia się Charakteryzuje procedury szkolne w kontekście obowiązujących przepisów prawa w oświacie | Kryteria weryfikacji Wskazuje i omawia: podstawy prawne, dokumentację, proces wdrażania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, oraz procedury rekrutacyjne, frekwencyjne, kryzysowe. | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Efekty uczenia się Charakteryzuje podmioty i zasady współpracy międzysektorowej. | Kryteria weryfikacji Wskazuje i omawia:obowiązki placówki edukacyjnej w zakresie współpracy z instytucjami zewnętrznymi, , omawia ryzyka i wyzwania w koordynacji działań międzysektorowych. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Program szkolenia:
1. Wprowadzenie do prawa oświatowego
System źródeł prawa oświatowego: ustawy, rozporządzenia, akty lokalne
Zakres regulacji ustawy „Prawo oświatowe” i „Karta Nauczyciela”
Obowiązki szkoły jako jednostki systemu edukacji
Przepisy unijne i zasady równościowe
2. Organizacja pracy szkoły/przedszkola w świetle przepisów
Obowiązki dyrektora szkoły
Dokumenty organizacyjne: statut, arkusz organizacyjny, regulaminy
Odpowiedzialność nauczycieli i specjalistów
3. Procedury szkolne w kontekście prawa
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna: podstawy prawne, dokumentacja, wdrażanie
Procedury rekrutacyjne, frekwencyjne, kryzysowe
4. Uczniowie z SPE – obowiązki szkoły
Prawne podstawy działań wobec uczniów z orzeczeniem lub opinią
Obowiązki szkół wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami
Zasada niedyskryminacji i równości szans – praktyczne rozwiązania
5. Relacje z rodzicami a prawo
Zakres odpowiedzialności szkoły wobec rodziców
Konsultacje, informowanie, współpraca z rodziną
RODO i ochrona danych w kontaktach z rodzicami
6. Współpraca międzysektorowa
Obowiązki szkoły w zakresie współpracy z instytucjami zewnętrznymi
Poradnie, OPS-y, sądy – kto za co odpowiada?
Dyskusja: granice odpowiedzialności szkoły, wyzwania w koordynacji działań.
Program zawarty jest w godzinach godzinach zegarowych. Godzina dydaktyczna trwa 45 minut. Przerwy są wliczane w czas usługi. Narzędzia i metody pracy zdalnej: warsztaty treningu umiejętności, mini-wykłady, rozmowy na żywo, współdzielenie ekranu, Szkolenie jest certyfikowane, zgodne z normą ISO, które jest gwarancją jakości
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 4 DZIEŃ I. Wprowadzenie do prawa oświatowego. Organizacja pracy szkoły/przedszkola w świetle przepisów.Procedury szkolne w kontekście prawa . | Prowadzący Katarzyna Miąskowska | Data realizacji zajęć 22-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 4 DZIEŃ II. Uczniowie z SPE – obowiązki szkoły.Relacje z rodzicami a prawo. | Prowadzący Katarzyna Miąskowska | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 4 DZIEŃ III.Współpraca międzysektorowa.Dyskusja: granice odpowiedzialności szkoły, wyzwania w koordynacji działań. | Prowadzący Katarzyna Miąskowska | Data realizacji zajęć 06-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 4 DZIEŃ III. WALIDACJA. | Prowadzący Katarzyna Miąskowska | Data realizacji zajęć 06-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 920,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 920,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 160,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 160,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Katarzyna Miąskowska
- nauczycielka przedmiotów zawodowych,
- socjoterapeutka,
- dyrektorka/menedżerka oświaty,
- prawniczka i urzędniczka z wykształcenia,
- ekspertka prawa oświatowego,
- trendsetterka edukacyjna- konsultantka ds. funduszy europejskich w obszarze edukacji,
- współautorka wielu projektów edukacyjnych, publikacji i materiałów edukacyjnych,
Prowadzi szkolenia, związane ściśle z oświatą, m.in. ,,Prawo oświatowe", czy ,,Prowadzenie
szkoleniowych rad pedagogicznych".
Jest przywódcą edukacyjnym.
Absolwentka studiów podyplomowych:
- Przygotowanie pedagogiczne,
- Zarządzanie Oświatą,
- Socjoterapia i Praca z grupą,
- Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika), w tym z
autyzmem.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały szkoleniowe:
- Tekst jednolity ustawy „Prawo oświatowe”
- „Karta Nauczyciela”
- Wybrane rozporządzenia MEN
- Przykładowe statuty, procedury i wzory dokumentów
- Zestawienie aktualnych przepisów UE dotyczących edukacji
- Arkusze i formularze do praktycznego wykorzystania
Warunki uczestnictwa
1.Wymagany poziom obecności na zajęciach min. 80 % czasu szkoleniowego.
2.Aktywny udział w szkoleniu.
3.Zwolnienie z VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (tekst jednolity Dz.U. z 2020r., poz. 1983).
4.Istnieje możliwość przygotowania szkolenia indywidualnie pod potrzeby uczestnika jesteśmy elastyczni w zakresie doboru tematyki oraz dogodnego terminu.
5.Szkolenie będzie trwało 9 godzin zegarowych. Harmonogram zajęć, został rozpisany w godzinach dydaktycznych.
Informacje dodatkowe
W przypadku przeprowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, szkolenie zostanie przeprowadzone w komfortowo wyposażonej sali szkoleniowe: wi-fi, tablety i komputery, tablice multimedialne, kącik kawowy, z dostępem do światła naturalnego. Sala szkoleniowa, znajduje się na pierwszym piętrze budynku. Obiekt wyposażony jest w windę i dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami ruchowymi. Tuż przy budynku, znajduje się bezpłatny parking
Materiały multimedialne i dokumenty do pobrania
Dokumenty do pobrania
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne szkolenia na platformie Google Meet
1. Sprzęt komputerowy: Wymagany komputer PC lub Mac z dostępem do internetu. Zalecana kamera internetowa oraz mikrofon dla udziału w sesjach wideo. 2. Przeglądarka internetowa: Zalecane przeglądarki: Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari. Wymagane zaktualizowane wersje przeglądarek dla optymalnej wydajności. 3. Stabilne połączenie internetowe: Minimalna prędkość łącza: 2 Mbps dla udziału w sesjach wideo. Zalecane połączenie kablowe dla stabilności. 4. System operacyjny: Kompatybilność z systemem Windows lub macOS. 5. Dźwięk i słuchawki: Zalecane użycie słuchawek z mikrofonem dla lepszej jakości dźwięku. Sprawdzenie działania dźwięku przed rozpoczęciem szkolenia. . Przygotowanie przed sesją: Testowanie sprzętu i połączenia przed planowanym szkoleniem. Zapewnienie cichego miejsca pracy dla minimalizacji zakłóceń. 6. Wsparcie techniczne: Zapewnienie kontaktu z pomocą techniczną w razie problemów podczas sesji. . Zaplanowane przerwy: Uwzględnienie krótkich przerw w grafiku dla odpoczynku uczestników. Zapewnienie powyższych warunków technicznych umożliwi płynny przebieg szkolenia na platformie Google Meet zminimalizuje zakłócenia i zagwarantuje efektywną interakcję między prowadzącym a uczestnikami