Terapia ręki i zaburzeń motoryki małej I i II stopnia. Szkolenie
Terapia ręki i zaburzeń motoryki małej I i II stopnia. Szkolenie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Identyfikatory projektówKierunek - Rozwój, Małopolski Pociąg do kariery, Nowy start w Małopolsce z EURESEM
- Grupa docelowa usługi
Nauczyciele wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, logopedzi, terapeuci, pedagodzy, psycholodzy, wychowawcy świetlic, pedagodzy specjalni, nauczyciele wspomagający, terapeuci zajęciowi, i inni specjaliści pracujący z dziećmi w wieku żłobkowym, przedszkolnym, szkolnym a także studenci i rodzice.
- Szkolenie jest kierowane również do uczestników projektu „Małopolski pociąg do kariery – sezon 1” i/lub „Nowy start w Małopolsce z EURESem”;
- Usługa adresowana również dla Uczestników Projektu Kierunek – Rozwój
- Zawarto umowę z WUP w Toruniu w ramach projektu Kierunek - Rozwój
- Szkolenie stanowi także wsparcie dla osób indywidualnych
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji19-09-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi12
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje do samodzielnego diagnozowania trudności w zakresie motoryki małej oraz planowania i prowadzenia terapii ręki I i II stopnia u dzieci. Uczestnik po zakończeniu szkolenia będzie potrafił rozpoznać nieprawidłowości w zakresie chwytu, koordynacji oko–ręka, napięcia mięśniowego oraz sprawności manualnej, a także dostosować zestaw ćwiczeń terapeutycznych do indywidualnych potrzeb dziecka. Szkolenie rozwija kompetencje w zakresie konstruowania programów terapeutycznych, prowadzeniaEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Posługuje się wiedzą dotyczącą anatomii ręki | Kryteria weryfikacji Wymienia i charakteryzuje elementy anatomiczne ręki | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Efekty uczenia się Konstruuje i kontroluje diagnozę i program terapii ręki u dzieci | Kryteria weryfikacji Omawia i dobiera oraz wykonuje ćwiczenia ręki | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Konstruuje i dopasowuje pomoce niezbędne do terapii ręki | Kryteria weryfikacji Dobiera odpowiedni program terapii ręki do deficytów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Konstruuje diagnozę | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Dobiera odpowiednie pomoce do terapii | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Dzień 1 – MODUŁ I: Diagnoza sprawności motorycznej dziecka
Godziny szkolenia: 09:00–15:15 (z przerwą 11:15–11:30)
09:00–09:45
Wprowadzenie do szkolenia oraz omówienie roli terapii ręki w rozwoju dziecka. Przedstawienie podstaw anatomii i fizjologii ręki. Zajęcia prowadzone w formie rozmowy na żywo oraz prezentacji z wykorzystaniem współdzielenia ekranu.
09:45–10:30
Analiza rozwoju psychomotorycznego dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju motoryki małej, chwytu i koordynacji oko–ręka. Uczestnicy wykonują ćwiczenia praktyczne i omawiają przykłady.
10:30–11:15
Zaburzenia integracji sensorycznej a praksja ręki – omówienie objawów, wpływu na motorykę oraz przykładów klinicznych. Część realizowana jako rozmowa na żywo z elementami analizy przypadków.
11:15–11:30
Przerwa
11:30–12:30
Diagnozowanie sprawności motorycznej dziecka: somatognozja, orientacja przestrzenna, zakresy ruchu, stabilizacja centralna oraz funkcje wzrokowo-motoryczne. Uczestnicy poznają i ćwiczą wybrane narzędzia oraz wykonują proste testy diagnostyczne.
12:30–13:15
Etapy rozwoju chwytu narzędzia pisarskiego – prawidłowości i nieprawidłowości. Ćwiczenia korygujące chwyt. Forma zajęć: ćwiczenia praktyczne i demonstracje.
13:15–14:15
Planowanie terapii ręki – ustalanie celów ogólnych i szczegółowych, tworzenie struktury zajęć terapeutycznych. Zajęcia prowadzone w formie prezentacji i pracy własnej uczestników.
14:15–15:15
Organizacja stanowiska pracy dziecka oraz prawidłowa postawa. Pokaz technik wspierających mięśnie posturalne, omówienie sposobów ustawienia krzesła, stołu i zeszytu. Na zakończenie: refleksja, pytania i przygotowanie do dnia drugiego.
Dzień 2 – MODUŁ II: Planowanie i prowadzenie terapii ręki
Godziny szkolenia: 09:00–15:15 (z przerwą 11:15–11:30)
09:00–09:45
Analiza chwytu pisarskiego – jak obserwować i oceniać chwyt, wspieranie dziecka w wyborze ręki dominującej. Szczególne uwzględnienie pracy z dzieckiem leworęcznym. Ćwiczenia praktyczne i omówienie przypadków.
09:45–10:30
Planowanie terapii ręki: formułowanie celów głównych i szczegółowych, rola terapeuty i pomocnika nauczyciela. Zajęcia prowadzone w formie rozmowy na żywo i ćwiczeń planistycznych.
10:30–11:15
Schemat jednostki terapeutycznej – struktura zajęć od rozgrzewki po relaksację, z uwzględnieniem doboru ćwiczeń do indywidualnych potrzeb dziecka. Ćwiczenia praktyczne i prezentacja wzorcowych scenariuszy.
11:15–11:30
Przerwa
11:30–12:30
Terapia czynności samoobsługowych – wspieranie dziecka w codziennych aktywnościach. Ćwiczenia mięśni brzucha i grzbietu, korygowanie postawy, praca nad stabilizacją miednicy. Forma: ćwiczenia, pokaz, dyskusja.
12:30–13:30
Torowanie aktywności ręki – zestaw ćwiczeń rozruchowych, manipulacyjnych i precyzyjnych. Uczestnicy wykonują ćwiczenia praktyczne i tworzą własne propozycje aktywności.
13:30–14:30
Terapia grafomotoryczna – rozpoznawanie objawów dysgrafii, ćwiczenia wspomagające naukę pisania. Omówienie technik pracy z dziećmi z trudnościami grafomotorycznymi.
14:30- 15:15
Walidacja efektów uczenia się
- Czas trwania usługi rozwojowej został określony w godzinach zegarowych. Jedna godzina szkolenia stanowi jednocześnie jedną godzinę dydaktyczną (1 godzina zegarowa = 1 godzina dydaktyczna).
- Łączny czas trwania usługi wynosi 12 godzin zegarowych, co odpowiada 12 godzinom dydaktycznym. Wszystkie moduły szkoleniowe zostały zaplanowane w oparciu o godziny zegarowe
- Przerwy nie są wliczane do czasu trwania usługi.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 15 Wprowadzenie do szkolenia oraz omówienie roli terapii ręki w rozwoju dziecka. Forma zajęć: rozmowa na żywo, wykład i zajęcia praktyczne | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 20-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 15 Analiza rozwoju psychomotorycznego dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju motoryki małej, chwytu i koordynacji oko–ręka. Uczestnicy wykonują ćwiczenia praktyczne i omawiają przykłady. | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 20-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 15 Zaburzenia integracji sensorycznej a praksja ręki – omówienie objawów, wpływu na motorykę oraz przykładów klinicznych. Część realizowana jako rozmowa na żywo z elementami analizy przypadków. | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 20-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 15 Przerwa | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 20-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 15 Diagnozowanie sprawności motorycznej dziecka. Uczestnicy poznają i ćwiczą wybrane narzędzia oraz wykonują proste testy diagnostyczne. | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 20-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 15 Etapy rozwoju chwytu narzędzia pisarskiego. Ćwiczenia korygujące chwyt. Forma zajęć: ćwiczenia praktyczne i demonstracje. | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 20-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 15 Planowanie terapii ręki. Zajęcia prowadzone w formie prezentacji i pracy własnej uczestników. | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 20-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 15 Organizacja stanowiska pracy dziecka oraz prawidłowa postawa. Dyskusja pytania i przygotowanie do dnia drugiego. | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 20-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 15 Analiza chwytu pisarskiego> Rozmowa i analiza przypadku | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 21-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 15 Schemat jednostki terapeutycznej. Rozmowa prezentacja wzorcowych scenariuszy. | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 21-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 15 Przerwa | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 21-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 15 Terapia czynności samoobsługowych. Ćwiczenia mięśni brzucha i grzbietu, korygowanie postawy, praca nad stabilizacją miednicy. Rozmowa i ćwiczenia | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 21-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 15 Torowanie aktywności ręki. Rozmowa, dyskusja i tworzenie planów pracy | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 21-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 15 Terapia grafomotoryczna – rozpoznawanie objawów. Rozmowa, prezentacja i posumowanie szkolenia | Prowadzący Joanna Sajko | Data realizacji zajęć 21-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 15 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 21-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 200,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 200,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 100,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 100,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Joanna Sajko
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy szkolenia otrzymają pełen zestaw profesjonalnych materiałów edukacyjnych, które obejmują zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczne wskazówki. Dzięki tym materiałom uczestnicy będą mieli dostęp do niezbędnej wiedzy oraz narzędzi, które umożliwią im samodzielne wykorzystanie zdobytych umiejętności po zakończeniu kursu. Materiały szkoleniowe będą udostępnione na platformie Moodl w formacie PDF. Dzień przed szkoleniem każdy uczestnik otrzyma indywidualny login oraz hasło, umożliwiające dostęp do platformy. Po zalogowaniu będzie można pobrać profesjonalnie przygotowany komplet dokumentów
Warunki uczestnictwa
ukończone 18 lat
Informacje dodatkowe
- Czas trwania usługi rozwojowej został określony w godzinach zegarowych. Jedna godzina szkolenia stanowi jednocześnie jedną godzinę dydaktyczną (1 godzina zegarowa = 1 godzina dydaktyczna).
- Łączny czas trwania usługi wynosi 12 godzin zegarowych, co odpowiada 12 godzinom dydaktycznym. Wszystkie moduły szkoleniowe zostały zaplanowane w oparciu o godziny zegarowe
- Przerwy nie są wliczane do czasu trwania usługi.
- Szkolenie jest kierowane również do uczestników projektu „Małopolski pociąg do kariery – sezon 1” i/lub „Nowy start w Małopolsce z EURESem”;
- Usługa adresowana również dla Uczestników Projektu Kierunek – Rozwój
- Zawarto umowę z WUP w Toruniu w ramach projektu Kierunek - Rozwój
- Szkolenie stanowi także wsparcie dla osób indywidualnych
- Podstawa zwolnienia z VAT § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 roku, w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług.
- Wymagana jest frekwencja na poziomie co najmniej 80% udziału w szkoleniu.
- Potwierdzenie obecności
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Wymagania sprzętowe:
- Komputer, bądz laptop z aktualną przeglądarką internetową (polecany chrom) - wymagania sprzętowe: Dual Core 2Ghz lub wyższy, 4gb ram (zalecane)
- Smartfon, bądź tablet z systemem Android/iOS (wymagane pobranie aplikacji ZOOM)
- Słuchawki/Głośniki
- Mikrofon
- Dostęp do intenetu o preferowanej szybkości min. 1 MB/s
Dołączenie do szkolenia następuje poprzez kliknięcie w przesłany link (dostępny tylko i wyłącznie na czas trwania szkolenia), czas trwania szkolenia przedstawiony jest w harmonogramie.